Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 26
    Member
    iTrader
    0

Taal- en letterkunde literatuurlijst

Hello,

Volgend academiejaar vat ik mijn schakelprogramma Taal- en Letterkunde aan, om hopelijk binnen 2 à 3 jaar een masterdiploma te behalen met profiel 'Nederlands'.

Waarschijnlijk ga ik de opleiding volgen aan Universiteit Antwerpen.

Graag kom ik via jullie (huidige of ex-studenten Taal- en Letterkunde) te weten welke boeken zoal op de literatuurlijst Nederlands staan, zodat ik me nu al kan beginnen 'indekken'.

Alle tips zijn welkom, zowel uit de bachelor- als masterjaren en ongeacht de school waar je studeert.
    Het zou wel zo interessant zijn als je ook even vermeldt aan welke universiteit jij de opleiding volgt/volgde en hoe het je beviel.

Merci !

Member Utred's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ik denk niet dat er hier zitten die t&l in Antwerpen doen.

Member
    iTrader
    8 (100%)
    Zoek het forum van het lokaal studentenclubje van t&l en probeer zo eens. Zo ga je het meeste kans hebben dat te weten te komen.

Member Bananarama's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Voor zover ik weet is er een groot verschil tussen scholen wat T&L betreft. Check dus zeker alle programma's van alle scholen en baseer je bij je keuze niet gewoon op de ligging.

Voor Leuven kan ik je (als je Engels-Nederlands wil gaan doen) al wel vertellen dat je in de eerste twee jaren zeeeeeer weinig boeken zal moeten lezen, en in het derde eigl ook voor Engels, maar voor Nederlands in het derde krijg je de befaamde 'leeslijst'. Het leuke daaraan is dat je uit een hele lijst mag kiezen welke boeken je wil lezen en dan ga je daar mondeling examen over doen (3 verschillende examens; 1 voor elke periode in de Nederlandse lit, dus: middeleeuwen, vroegmoderne en moderne). Het vervelende is dat dat wel veel leeswerk is, zeker in combinatie met de bachelorpaper dat jaar.

TDJ
    TDJ is offline
    Member TDJ's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polly Bekijk bericht
    Hello,

Volgend academiejaar vat ik mijn schakelprogramma Taal- en Letterkunde aan, om hopelijk binnen 2 à 3 jaar een masterdiploma te behalen met profiel 'Nederlands'.

Waarschijnlijk ga ik de opleiding volgen aan Universiteit Antwerpen.

Graag kom ik via jullie (huidige of ex-studenten Taal- en Letterkunde) te weten welke boeken zoal op de literatuurlijst Nederlands staan, zodat ik me nu al kan beginnen 'indekken'.

Alle tips zijn welkom, zowel uit de bachelor- als masterjaren en ongeacht de school waar je studeert.
    Het zou wel zo interessant zijn als je ook even vermeldt aan welke universiteit jij de opleiding volgt/volgde en hoe het je beviel.

Merci !
    Ik denk er momenteel aan om hetzelfde te gaan doen, maar dan Engels.

Volgens een contactpersoon van de UA kan ik het traject (schakel- en masterjaar) afleggen in 2 jaar, gezien ik van een deel vrijstellingen kan genieten en het programma bijgevolg gereduceerd wordt.

Je profiel zegt dat je van Antwerpen bent, dan kan jij me wellicht helpen met deze vraag: Hoe zit het met de bereikbaarheid van de campus (Taal- en Letterkunde) vanaf Antwerpen-Centraal?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDJ Bekijk bericht
    Ik denk er momenteel aan om hetzelfde te gaan doen, maar dan Engels.

Volgens een contactpersoon van de UA kan ik het traject (schakel- en masterjaar) afleggen in 2 jaar, gezien ik van een deel vrijstellingen kan genieten en het programma bijgevolg gereduceerd wordt.

Je profiel zegt dat je van Antwerpen bent, dan kan jij me wellicht helpen met deze vraag: Hoe zit het met de bereikbaarheid van de campus (Taal- en Letterkunde) vanaf Antwerpen-Centraal?

Hey, da's leuk! Heb jij dan een PBA in het onderwijs: Engels? (waardoor je die vrijstellingen krijgt?)

Om op je vraag te antwoorden: vanaf het centraal station is de Stadscampus te voet te bereiken!

Member
    iTrader
    0
    Hier ook een toekomstige schakel/masterstudent T&L met een PBA onderwijs: Engels!

Heb zelf ook gemerkt dat er in T&L gigantische verschillen bestaan tussen UGent, UA, KUL en VUB, onder andere in de lengte van het schakelprogramma.

Als locatie geen rol speelt, welke uni raden jullie aan?

Member
    iTrader
    0
    bump

TDJ
    TDJ is offline
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michael_ Bekijk bericht
    Hier ook een toekomstige schakel/masterstudent T&L met een PBA onderwijs: Engels!

Heb zelf ook gemerkt dat er in T&L gigantische verschillen bestaan tussen UGent, UA, KUL en VUB, onder andere in de lengte van het schakelprogramma.

Als locatie geen rol speelt, welke uni raden jullie aan?
    Hangt er echt vanaf of je al dan niet 2 talen gehad hebt in je vooropleiding. Dan zou ik sowieso voor Leuven kiezen.

TDJ
    TDJ is offline
    iTrader
    32 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polly Bekijk bericht
    Hey, da's leuk! Heb jij dan een PBA in het onderwijs: Engels? (waardoor je die vrijstellingen krijgt?)

Om op je vraag te antwoorden: vanaf het centraal station is de Stadscampus te voet te bereiken!
    In juni behaal ik normaal gezien de PBA in het onderwijs: Engels-informatica. Daarom krijg ik inderdaad die vrijstellingen.

iTrader
    0
    Hangt er echt vanaf of je al dan niet 2 talen gehad hebt in je vooropleiding. Dan zou ik sowieso voor Leuven kiezen.
    Leuven !!

..

Er wordt trouwens steevast gefluisterd dat VUB en UA eigl een stuk eenvoudiger zijn dan Gent en Leuven. Ik heb zelf ook het programma van de VUB een paar jaar geleden eens bekeken en kwam toen eerlijk gezegd ook wel tot het besluit 'ok, als het in Leuven niet lukt dan ga ik naar Brussel'. En dat was op het moment dat ik mijn eerste jaar in Leuven met succes beëindigd had, dus ik kon toen op basis van de vakdoelstellingen aan de VUB wel redelijk goed inschatten dat het niveau ginder een pietsie makkelijker is dan bij de KUL. Natuurlijk gaat dat wel alleen maar over het eerste jaar en is wat voor mij gemakkelijk is voor een ander mss moeilijk en vice versa he
    Laatst gewijzigd door Bananarama; 17 april 2012 om 19:43

Member
    iTrader
    0
    In juni behaal ik normaal gezien de PBA in het onderwijs: Engels-informatica. Daarom krijg ik inderdaad die vrijstellingen.
    Net een gelijkaardige e-mail van de UA gekregen, en studeer dit jaar ook af als regent Engels - informatica. Andere opties zijn Gent en Leuven, maar die schakelprogramma's bedragen respectievelijk 80 en 113(!) ECTS.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bananarama Bekijk bericht
    Leuven !!

..

Er wordt trouwens steevast gefluisterd dat HUB en UA eigl een stuk eenvoudiger zijn dan Gent en Leuven. Ik heb zelf ook het programma van de HUB een paar jaar geleden eens bekeken en kwam toen eerlijk gezegd ook wel tot het besluit 'ok, als het in Leuven niet lukt dan ga ik naar Brussel'. En dat was op het moment dat ik mijn eerste jaar in Leuven met succes beëindigd had, dus ik kon toen op basis van de vakdoelstellingen aan de HUB wel redelijk goed inschatten dat het niveau ginder een pietsie makkelijker is dan bij de KUL. Natuurlijk gaat dat wel alleen maar over het eerste jaar en is wat voor mij gemakkelijk is voor een ander mss moeilijk en vice versa he
    Aha, HUB had ik nog niet bekeken. Ik dacht in eerste plaats aan de VUB, heeft die een goede reputatie?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michael_ Bekijk bericht
    Aha, HUB had ik nog niet bekeken. Ik dacht in eerste plaats aan de VUB, heeft die een goede reputatie?
    Sorry, bedoelde VUB T&L kan je aan een hogeschool niet volgen. Je kan wel voor leerkracht 2 talen gaan bv, maar dan volg je in principe gewoon een lerarenopleiding en dus geen T&L.

En nee, die heeft geen goede reputatie. Niet dat ik daarmee bedoel dat de VUB een slechte reputatie heeft... Springt er gewoon niet uit
    Laatst gewijzigd door Bananarama; 17 april 2012 om 19:48

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bananarama Bekijk bericht
    En nee, die heeft geen goede reputatie. Niet dat ik daarmee bedoel dat de VUB een slechte reputatie heeft... Springt er gewoon niet uit
    Je moet daar niet zo overgevoelig over doen, de VUB heeft gewoon wél een slechte reputatie.

Hoeveel keer ik mijn maten die in Leuven doctoreren niet steen en been hoor klagen over mensen uit de VUB die monitoraten bij hun volgen. Academisch is de VUB perfect in orde (daar zitten een hoop ronduit geniale proffen), maar ze staan erom gekend dat ze veel te weinig eisen van hun studenten.

Not to mention dat het aan de VUB ronduit vol met fanatiekelingen zit die niet in Leuven willen studeren omdat dat zogezegd een "tsjevenschool" is en daarom ook de kwaliteit van hun opleiding heel bewust op de tweede plaats zetten. Ik ken er minstens 3 - waaronder een oude schoolmaat - die dat heel bewust toegeven en daar trots op zijn.

Al is die schoolmaat om die reden naar de VUB gegaan en heeft dan in Leuven een master gedaan. What do you know, blijkbaar toch geen katholiek extremisme overal waar je kijkt!

Natuurlijk kan ik niet over alle opleidingen aan de VUB spreken, maar volgens alle verslagen die ik hoor van mensen die er first-hand ervaring mee hebben in heel uiteenlopende richtingen, hoeft ge echt niet zo rond het taboe heen te dansen hoor
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    Je moet daar niet zo overgevoelig over doen, de VUB heeft gewoon wél een slechte reputatie.

Hoeveel keer ik mijn maten die in Leuven doctoreren niet steen en been hoor klagen over mensen uit de VUB die monitoraten bij hun volgen. Academisch is de VUB perfect in orde (daar zitten een hoop ronduit geniale proffen), maar ze staan erom gekend dat ze veel te weinig eisen van hun studenten.

Not to mention dat het aan de VUB ronduit vol met fanatiekelingen zit die niet in Leuven willen studeren omdat dat zogezegd een "tsjevenschool" is en daarom ook de kwaliteit van hun opleiding heel bewust op de tweede plaats zetten. Ik ken er minstens 3 - waaronder een oude schoolmaat - die dat heel bewust toegeven en daar trots op zijn.

Al is die schoolmaat om die reden naar de VUB gegaan en heeft dan in Leuven een master gedaan. What do you know, blijkbaar toch geen katholiek extremisme overal waar je kijkt!

Natuurlijk kan ik niet over alle opleidingen aan de VUB spreken, maar volgens alle verslagen die ik hoor van mensen die er first-hand ervaring mee hebben in heel uiteenlopende richtingen, hoeft ge echt niet zo rond het taboe heen te dansen hoor
    Hm nu ge het zo stelt.. Eigl kan ik daar ook wel wat over vertellen. Ik ken iemand die een VUB-diploma T&L heeft en nu les geeft en die in haar studententijd voor een bepaald vak erdoor was door 'het' met de prof te doen Is wel al lang geleden (nineties ), maar toch...

Member GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Leuven t&L is het beste!

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GemaneDude Bekijk bericht
    Leuven t&L is het beste!
    As said, Leuven t&l voor prof.Ba = 113 SP schakel.... ipv 60 aan UA

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Binnen de KUL stelt T&L nochtans ook geen hol voor. Krijgt constant zowat het slechtste rapport bij alle enquêtes en inspecties. 't Is niet omdat ik aan de KUL heb gezeten (taal- en regiostudies), dat ik het plotseling zou moeten gaan ophemelen. Gent zou voor een meer academische aanpak kiezen (meer opzoekwerk/dissertaties) en Leuven kiest meer voor een praktische aanpak wat talen betreft. Vooral veel taallabo's en dergelijke.

Bon, ik ben van mening dat je in je master ongeveer al wel een beetje op zelfstudie aangewezen moet zijn wat niveau-uitbreiding betreft. Hier en daar wat lessen zakelijk taalgebruik misschien, of vooral veel focus op het academische. Alleszins lijkt Leuven of Gent me ook aangewezen, al wil ik de UA ook niet totaal afbreken omdat ik het simpelweg niet ken.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    Binnen de KUL stelt T&L nochtans ook geen hol voor. Krijgt constant zowat het slechtste rapport bij alle enquêtes en inspecties. 't Is niet omdat ik aan de KUL heb gezeten (taal- en regiostudies), dat ik het plotseling zou moeten gaan ophemelen. Gent zou voor een meer academische aanpak kiezen (meer opzoekwerk/dissertaties) en Leuven kiest meer voor een praktische aanpak wat talen betreft. Vooral veel taallabo's en dergelijke.
    Hangt volgens mij wel af van de talen die je doet. Eigenlijk is het onmogelijk om het over T&L op zich te hebben, omdat het voor elke talencombinatie anders ligt en taal -en regiostudies ook weer andere koek zijn. Ik doe Engels-Nederlands en op een twee presentatievakken en twee uitspraakvakjes na heb ik nooit iets gehad dat een "taallabo" genoemd kan worden. Als ik mensen hoor die Frans doen, dan is het daarentegen 'presentatie hier en presentatie daar'. Ik heb naar mijn gevoel al veel meer opzoekwerk en papers achter de rug dan praktische vakken.

Inspecties gaan trouwens ook niet over de inhoudelijke kwaliteit of de kwaliteit van de proffen. Heeft vooral te maken met organisatorische dingen, lokalen (kunnen idd stukken beter) etc.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten