Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 26
    Member
    iTrader
    0

Dilemma: Studiekeuze met TW

Hallo iedereen,
    jullie hebben al veel threads als deze mogen lezen dus sorry hiervoor.
    Maar ik zit met een dilemma: ik studeer momenteel Techniek-Wetenschappen (TSO) en heb goede resultaten. Nu ben ik aan het twijfelen tussen 3 studierichtingen voor volgend jaar:

-Farmaceutische Wetenschappen (KUL)
    -Biochemie en Biotechnologie (KUL)
    -Industrieel Ingenieur (Groep T)

Men zegt vaak dat als je uit een TSO-richting komt, het heel moeilijk gaat zijn om op een academische bachelor te slagen. Is dit waar?
    Is het niveau van FW en B&B hoger dan Industrieel ingenieur? Of is dit juist omgekeerd?
    Kent hier iemand mensen die uit TSO komen en een van deze richtingen volgen? Wat hebben die ervaren?

FW trekt me aan omdat geneesmiddelen en ziektes me interesseren, ik doe graag chemie en biologie en vooral omdat je na de master geneesmiddelenontwikkeling een grote kans hebt om in het onderzoek terecht te komen (wat ik heel graag zou gaan doen).

B&B trekt me aan omdat het leven op cel niveau me interesseert en graag chemie en biologie doe.

Industrieel ingenieur trekt me aan omdat ik graag wil weten hoe iets werkt (vooral machines). Nog veel job mogelijkheden na master.

Mijn titularis zegt ook dat FW en B&B veel te moeilijk gaat zijn voor iemand die uit TW komt, wat denken jullie hiervan?

Alvast zeer bedankt.

Lounge Queen J.F.'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou zeggen dat als ge uit een TSO-richting komt ge sowieso wel meer moeilijkheden gaat hebben, al is het misschien vooral omdat jij misschien minder gewend bent om grote hoeveelheden te verwerken en niet persé om de 'moeilijkheidsgraad'. Ik moet wel zeggen dat dit geldt voor de meer algemenere richtingen, maar die wat gij op noemt, daar hebt ge wel wat voorkennis voor vrees ik. :/ het is al heel moeilijk voor mensen die echt uit een wetenschapsrichting komen. Ik wil niet uw dromen kapot maken, maar misschien kan je beter op zoek gaan naar 'makkelijkere' alternatieven op hogeschool en wat dus sowieso meer aanleunen bij uw TSO-opleiding. Misschien ipv apotheker apothekersassistent ofzo, ik zeg maar iets.

Het zal u wel interesseren, maar je moet ook wel weten dat bv. bij de farmacie dat allemaal heel droog gegeven wordt hé en dan is dat gewoon niet meer interessant en fijn als ge er daarna nog eens moeilijkheden mee krijgt. En misschien interesseert het je ook gewoon tot op een bepaald punt, maar als ze er eens verder op ingaan...

Iedereen zegt altijd "als ge het wilt, kunt ge het", maar daar geloof ik écht niet in. Want ge moet daar ook de capaciteiten voor hebben. En voor die richtingen hebt ge nu eenmaal veel voorkennis nodig ook... Maarja, misschien ben jij wel de uitzondering

Member Racing_Genk's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Eerst en vooral: let niet op de zeveraars die je meteen afraden om aan de unief te gaan studeren. Er zijn tal van voorbeelden van mensen die uit het TSO komen en die een unief richting zeer goed hebben kunnen afwerken. En als zij toen naar de raad geluisterd hadden die ze toen kregen, hadden ze wellicht ook 'maar' hogeschool gedaan. Begin met het hoogste (maar wees realistisch: geen burgerlijk ingenieur ofzo) en als dat niet lukt zou ik pas 'zakken'.

Over die richtingen zelf ken ik niet heel veel, denk wel dat ze qua moeilijkheidsgraad dicht bij elkaar liggen. Ik denk:

Biotechnologie > farma > ind ing maar ik kan er compleet langszitten. Het enige wat ik wou zeggen is dat je de unief zeker niet moet afschrijven met als enige argument dat je tso hebt gestudeerd .

@Jp: voorkennis kan je inhalen. Intelligentie niet, maar iemand uit het TSO is niet per definitie dommer dan iemand uit het ASO. Wie weet had hij in de lagere school zo'n hekel aan studeren dat ze hem vanaf het begin in het tso hebben gestopt hé

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Racing_Genk Bekijk bericht
    @Jp: voorkennis kan je inhalen. Intelligentie niet, maar iemand uit het TSO is niet per definitie dommer dan iemand uit het ASO.
    Nee, dat zegt J.F. ook niet. Maar voorkennis inhalen en een bepaalde manier van leerstof verwerken aanleren, dat is een extra inspanning die ASO-studenten minder (of soms zelfs niet) moeten doen. En dat is een extra belasting, waardoor sommige TSO-studenten misschien eerder zullen stoppen of sneller zullen buizen. Dat is een afweging die je moet meenemen. Ben je bereid om harder te werken dan je medeleerlingen? Misschien minder uit te gaan, meer te leren, meer bezig te zijn met school? En denk je ook dat je dit daadwerkelijk zal doen?

(Even heel algemeen over "van TSO naar unief", want van de vermelde studierichtingen, zowel TSO als universitair niveau, ken ik weinig dus daar kan ik niks over zeggen. Het lijken mij alleen niet de meest makkelijke om uit te kiezen met 0 voorkennis en minder wetenschappelijke opleiding.)

Als je naar de statistieken kijkt, heb je inderdaad een minder grote kans om het eerste jaar te overleven. Maar laat je daardoor niet tegenhouden. Als jij zelf het idee hebt dat jij eigenlijk ASO-niveau wel had aangekunnen, dat je eigenlijk best wel slim bent en doorzettingsvermogen bezit, dat de gekozen richting best wel eens een passie zou kunnen zijn én dat jij bereid bent om de komende 3 jaar je keiharde best te doen... Dan zou ik die statistieken mooi opzij schuiven. Maar als je denkt van "goh, ik kan maar proberen hé, zien wat het geeft, ik zal wel zien zeker", dan zou ik toch twee keer nadenken
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik studeer farmacie in gent, als je met specifieke vragen zit over de richting zit kan je ze vragen (in leuven zijn er wel verschillen qua vakken maar dit zou toch redelijk moeten overeenkomen denk ik).

FW trekt me aan omdat geneesmiddelen en ziektes me interesseren, ik doe graag chemie en biologie en vooral omdat je na de master geneesmiddelenontwikkeling een grote kans hebt om in het onderzoek terecht te komen (wat ik heel graag zou gaan doen).
    Dit klopt niet echt, om in het onderzoek terecht te komen ga in 9/10 gevallen een doctoraat moeten halen.
    Laatst gewijzigd door cdp1193; 7 april 2012 om 20:42

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Racing_Genk Bekijk bericht
    @Jp: voorkennis kan je inhalen. Intelligentie niet, maar iemand uit het TSO is niet per definitie dommer dan iemand uit het ASO. Wie weet had hij in de lagere school zo'n hekel aan studeren dat ze hem vanaf het begin in het tso hebben gestopt hé
    Maar nee, dat zeg ik toch ook niet? Ik heb zelf ASO gedaan (Latijn-Moderne Talen) en zie mezelf die richtingen wat hij opnoemt ook niet meteen doen. Wat moet ge daar ook gaan doen als ge echt totaal geen wetenschappelijke basis hebt.

Ik zeg niet dat hij of zij geen ASO aangekund zou hebben hé, misschien kan die dat met gemak aan zelfs, maar hij heeft het niet gedaan. Dus heeft hij die broodnodige voorkennis van die richtingen ook niet

En zoals ik al zei, misschien is OP wel een van de uitzonderingen he natuurlijk zullen er mensen zijn die STW hebben gedaan en Farmacie halen, maar dat is echt echt echt niet de norm.

En ik zei trouwens ook dat dit dan ook vooral geldt voor het soort richtingen dat hij opnoemt...

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    TW =/= STW

iTrader
    0
    Ik nam het maar als voorbeeld. :')

Member Solide's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Ik heb zelf 4 jaar ASO (Latijn) en 2 jaar TSO gedaan (informatica-beheer) en doe nu Farmacie aan de KUL. Ik heb in het middelbaar nooit iets moeten doen om te slagen dus ik had nooit leren leren of zelfdiscipline aangeleerd gekregen. Mijn eerste jaar farma (na eerst een jaartje pol & soc) had ik dus nogal wat problemen met leren en was ik op 8/11 vakken gebuisd. Heb dan 6 herexamens meegedaan en was er 5 door en nog een 9/20. (toen wel rilatine voorgeschreven gekregen wat een enorm verschil maakte) en heb sinds toen eigenlijk nooit echt een volledig goed jaar gehad owv geen discipline/instelling om te leren ook al zou ik het op zich wel aankunnen.

Ik zou u aanraden om gewoon eens heel eerlijk met uzelf te zijn: hoe zwaar was uw TSO richting (van TW weet ik niet wat het inhoudt eigenlijk), zijt ge een werker, zijt ge misschien gezakt uit luiheid of echt uit moeilijkheid? Van die andere twee kan ik niks zeggen maar voor farmacie moet ge wel vrij veel tijd in uw studies steken, vooral vanaf het tweede jaar wanneer er veel blokvakken zoals anatomie zijn. Uw capaciteiten, uw motivatie, uw interesse, uw inzet, .. dat moet ALLEMAAL in orde zijn, als er 1 pijler niet staat dan lukt het waarschijnlijk niet of toch niet vlekkeloos. En als ge eenmaal achter geraakt op uw kameraden waarmee ge gestart zijt is dat ook niet echt goed voor de motivatie (voor mij toch niet).

Voorkennis is eigenlijk niet nodig als uw inzet en intelligentie genoeg zijn. Ik had weinig voorkennis en ik merkte dat ik achter liep op de rest in het begin maar had met vakken als chemie (meer inzichtsvak) wat het buisvak van het eerste jaar was, minder problemen dan met een vak als celbiologie (meer een blokvak). Ze beginnen sowieso vanaf 0 en voorkennis helpt u wel omdat ze snel gaan maar da's geen vereiste.

Member PineMangoes's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Ik zou alleszins geen industrieel doen, de wiskunde zal te zwaar zijn. Farmacie moet in principe mogelijk zijn, biochemie is een erg zware en onderschatte richting imo.

Member
    iTrader
    0
    Doen wat je zelf wilt en vooral niet luisteren naar de raad van anderen. En al zeker niet naar de raad van personen hier op dit forum.
    Ik heb ook TW gedaan en ben afgestudeerd als ind. ing., net zoals een toenmalig klasgenoot van mij. Het is dus wél mogelijk, maar het hangt allemaal van jezelf af.

Member
    iTrader
    0
    Thanks voor de vele reacties

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malan Bekijk bericht
    Doen wat je zelf wilt en vooral niet luisteren naar de raad van anderen. En al zeker niet naar de raad van personen hier op dit forum.
    Ik heb ook TW gedaan en ben afgestudeerd als ind. ing., net zoals een toenmalig klasgenoot van mij. Het is dus wél mogelijk, maar het hangt allemaal van jezelf af.
    Welke richting heb je gedaan tijdens de opleiding?
    Waar werk je nu?
    Kon je gemakkelijk werk vinden?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cdp1193 Bekijk bericht
    Ik studeer farmacie in gent, als je met specifieke vragen zit over de richting zit kan je ze vragen (in leuven zijn er wel verschillen qua vakken maar dit zou toch redelijk moeten overeenkomen denk ik).

Dit klopt niet echt, om in het onderzoek terecht te komen ga in 9/10 gevallen een doctoraat moeten halen.
    In welk jaar zit je nu?
    Wat heb je in het middelbaar gestudeerd?
    Vind je de opleiding heel moeilijk of toch doenbaar (mits de nodige inzet)?
    Was je er op alle vakken door?
    Ken je mensen in je richting die mss uit TSO komen?

Approved 9-lifer Orchidee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Kga je geen raad geven wat je best kiest; enkel wat vertellen over studenten die in het hoger onderwijs bij me zitten/zaten en die afkomstig zijn uit techniek-wetenschappen.

Vorig jaar ben ik gestart voor industrieel ingenieur en een van mijn vriendinnen kwam uit TW. Ze was een van de uitzonderingen, ikzelf heb er alleszins geen andere gekend. De meeste studenten kwamen uit Wewi en Iw. Ik moet eerlijk zijn: haar wiskunde was echt teleurstellend. Ik dacht volgens dat TW een richting met 6uur wiskunde is, dat haar wiskunde toch zou meevallen, maar dat was echt niet het geval. Nochtans, ze was de beste studente in haar middelbare klas. Over het algemeen kan ik zeggen dat ze waarschijnlijk wel haar ingenieursdiploma zal behalen, wat ik zeer fijn voor haar vind. Maar het 'probleem' is dat ze imo veel te weinig inzicht heeft. Ze blokt nagenoeg alles vanbuiten, ook oefeningen blokt ze vanbuiten zodat ze die kan na-apen. Echt ongelofelijk hoe ze vanbuiten kan leren, maar inzichtelijk schiet ze zeker te kort om een ingenieursdiploma waardig te zijn. En ik denk wel dat ze dit later op de werkvloer wel zal voelen, want vaak weet ze amper waar ze het nu juist over heeft. Op die manier studeer je in mijn ogen beter niet af als ingenieur denk ik dan.

Bon, door omstandigheden ben ik zelf dit jaar veranderd naar de professionele bachelor chemie (afstudeerrichting biochemie). En ik kan je zeggen dat 90-95% van mijn medestudenten uit TW komt. En ik heb dit jaar een beetje dezelfde vaststellingen gedaan, alleen op een grote groep. De meesten zijn zeer goe in het (letterlijk) vanbuiten leren, vaak zelfs beter dan ik. Maar vanaf het ietwat inzichtelijker wordt, lopen ze vast. Iets na-apen kunnen ze meestal wel, maar vanaf het een oefening is waar ze nog geen gelijkaardige oefening van gezien hebben, lopen ze bijna allemaal vast. Tis eigenlijk zo erg zelfs dat op het examen fysica alleen maar letterlijk dezelfde oefeningen worden gevraagd als in de cursus. Ook van wiskunde zijn het echt simpele dingetjes dat we zien, het is echt de basis van de basis, en in januari waren er het meest van al gebuisd hierop. Terwijl een vak als algemene chemie, waar veel puur blokwerk in zat vorig semester, zijn de meesten wel op geslaagd. Eigenlijk heb ik me dit jaar al afgevraagd wie er nog kans zou maken om te slagen op het schakeljaar om de master industrieel ingenieur nog te behalen (voor wie nog wenst). En ik denk dat er maar 1 iemand echt kans maakt. Voor de rest is het wiskundeniveau nu al (bijna) te hoog, laat staan wat het bij de industrieel ingenieurs zou geven.

Mn conclusie is dat ik het inzichtelijke niveau van mensen uit TW hoger had geschat. Het is tenslotte zes uur wiskunde en sommige beweren dat de richting naar aso aanleunt. Nuja, tis mijn ervaring he, je hebt altijd uitzonderingen. En verder was ik dus positief verrast van het blokvermogen van een TW student, theorie enzo reproduceren lukt vrij vlot. Of dat ze altijd snappen waarover ze bezig zijn, dat is een andere vraag. Oh, en wat ik ook heb gemerkt, is dat er een zeer groot verschil zit tussen het niveau van verschillende middelbare scholen. Misschien eens trachten te weten komen of jou school gekend staat om een moeilijkere school of eerder eenvoudig? Ik wil het je zeker niet afraden om een master te studeren, maar je vroeg ervaringen Waarom trouwens niet overwegen om te starten met een professionele bachelor (en eventueel daarna nog te schakelen)? Nu ja, als je overtuigd bent dat je er de capaciteiten en het doorzettingsvermogen voor hebt, moet je het proberen. Er zijn al voorgangers die bewezen hebben dat het kan. Hopelijk heb je iets aan deze wall of text.
    Laatst gewijzigd door Orchidee; 10 april 2012 om 23:03

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orchidee_x Bekijk bericht
    Kga je geen raad geven wat je best kiest; enkel wat vertellen over studenten die in het hoger onderwijs bij me zitten/zaten en die afkomstig zijn uit techniek-wetenschappen.

Vorig jaar ben ik gestart voor industrieel ingenieur en een van mijn vriendinnen kwam uit TW. Ze was een van de uitzonderingen, ikzelf heb er alleszins geen andere gekend. De meeste studenten kwamen uit Wewi en Iw. Ik moet eerlijk zijn: haar wiskunde was echt teleurstellend. Ik dacht volgens dat TW een richting met 6uur wiskunde is, dat haar wiskunde toch zou meevallen, maar dat was echt niet het geval. Nochtans, ze was de beste studente in haar middelbare klas. Over het algemeen kan ik zeggen dat ze waarschijnlijk wel haar ingenieursdiploma zal behalen, wat ik zeer fijn voor haar vind. Maar het 'probleem' is dat ze imo veel te weinig inzicht heeft. Ze blokt nagenoeg alles vanbuiten, ook oefeningen blokt ze vanbuiten zodat ze die kan na-apen. Echt ongelofelijk hoe ze vanbuiten kan leren, maar inzichtelijk schiet ze zeker te kort om een ingenieursdiploma waardig te zijn. En ik denk wel dat ze dit later op de werkvloer wel zal voelen, want vaak weet ze amper waar ze het nu juist over heeft. Op die manier studeer je in mijn ogen beter niet af als ingenieur denk ik dan.

Bon, door omstandigheden ben ik zelf dit jaar veranderd naar de professionele bachelor chemie (afstudeerrichting biochemie). En ik kan je zeggen dat 90-95% van mijn medestudenten uit TW komt. En ik heb dit jaar een beetje dezelfde vaststellingen gedaan, alleen op een grote groep. De meesten zijn zeer goe in het (letterlijk) vanbuiten leren, vaak zelfs beter dan ik. Maar vanaf het ietwat inzichtelijker wordt, lopen ze vast. Iets na-apen kunnen ze meestal wel, maar vanaf het een oefening is waar ze nog geen gelijkaardige oefening van gezien hebben, lopen ze bijna allemaal vast. Tis eigenlijk zo erg zelfs dat op het examen fysica alleen maar letterlijk dezelfde oefeningen worden gevraagd als in de cursus. Ook van wiskunde zijn het echt simpele dingetjes dat we zien, het is echt de basis van de basis, en in januari waren er het meest van al gebuisd hierop. Terwijl een vak als algemene chemie, waar veel puur blokwerk in zat vorig semester, zijn de meesten wel op geslaagd. Eigenlijk heb ik me dit jaar al afgevraagd wie er nog kans zou maken om te slagen op het schakeljaar om de master industrieel ingenieur nog te behalen (voor wie nog wenst). En ik denk dat er maar 1 iemand echt kans maakt. Voor de rest is het wiskundeniveau nu al (bijna) te hoog, laat staan wat het bij de industrieel ingenieurs zou geven.

Mn conclusie is dat ik het inzichtelijke niveau van mensen uit TW hoger had geschat. Het is tenslotte zes uur wiskunde en sommige beweren dat de richting naar aso aanleunt. Nuja, tis mijn ervaring he, je hebt altijd uitzonderingen. En verder was ik dus positief verrast van het blokvermogen van een TW student, theorie enzo reproduceren lukt vrij vlot. Of dat ze altijd snappen waarover ze bezig zijn, dat is een andere vraag. Oh, en wat ik ook heb gemerkt, is dat er een zeer groot verschil zit tussen het niveau van verschillende middelbare scholen. Misschien eens trachten te weten komen of jou school gekend staat om een moeilijkere school of eerder eenvoudig? Ik wil het je zeker niet afraden om een master te studeren, maar je vroeg ervaringen Waarom trouwens niet overwegen om te starten met een professionele bachelor (en eventueel daarna nog te schakelen)? Nu ja, als je overtuigd bent dat je er de capaciteiten en het doorzettingsvermogen voor hebt, moet je het proberen. Er zijn al voorgangers die bewezen hebben dat het kan. Hopelijk heb je iets aan deze wall of text.
    Thanks for the wall of text
    Ik ben er vrij zeker van dat onze school toch wel bekend staat als een van de moeilijkere scholen in de regio (studenten die naar andere scholen in de regio overstappen en daar dan er zonder veel moeite door kunnen zijn, terwijl ze in onze school ze er niet door geraken).

Ik heb ook wetenschappen(6u wisk) gevolgd maar ben overgestapt naar Techniek Wetenschappen omdat Frans en Duits niet lukte. Maar bij de wiskunde van wetenschappen(6u wisk) had ik eigenlijk geen problemen, ik zat bij het gemiddelde van de klas. En voor de wetenschappen (chemie, fysica, biologie) zat ik lichtjes boven het gemiddelde.

Maar onze titularis (die les geeft aan 6TW en 6WeWi) heeft al dikwijls vermeld dat de wiskunde in 6TW lichtjes gemakkelijker is, en de chemie in 6TW iets moeilijker is.

Member
    iTrader
    0
    Stel dat ik nu begin met de bachelor pharmaceutische wetenschappen en de opleiding ligt mij helemaal niet, zou ik dan nog tijdens het jaar kunnen veranderen naar industrieel ingenieur?

Approved 9-lifer Orchidee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CDC1166 Bekijk bericht
    Thanks for the wall of text
    Ik ben er vrij zeker van dat onze school toch wel bekend staat als een van de moeilijkere scholen in de regio (studenten die naar andere scholen in de regio overstappen en daar dan er zonder veel moeite door kunnen zijn, terwijl ze in onze school ze er niet door geraken).

Ik heb ook wetenschappen(6u wisk) gevolgd maar ben overgestapt naar Techniek Wetenschappen omdat Frans en Duits niet lukte. Maar bij de wiskunde van wetenschappen(6u wisk) had ik eigenlijk geen problemen, ik zat bij het gemiddelde van de klas. En voor de wetenschappen (chemie, fysica, biologie) zat ik lichtjes boven het gemiddelde.

Maar onze titularis (die les geeft aan 6TW en 6WeWi) heeft al dikwijls vermeld dat de wiskunde in 6TW lichtjes gemakkelijker is, en de chemie in 6TW iets moeilijker is.
    Wel het feit dat ge van wewi komt en daar doorsnee punten haalt op de wiskunde , kan al wat in je voordeel spelen ten opzichte van een gemiddelde TW student. Uiteindelijk is er niks dat garandeerd dat je zult slagen of niet, het is ook nie omdat er duizenden studenten uit het aso wel slagen op het unief, dat ze het daarom allemaal kunnen. Mij hadden ze ook allemaal aangeraden om geneeskunde of bio-ir te doen. Voor hen was ik dus al onder niveau gestart en toch ben ik er dan niet in geslaagd om vorig jaar er door te geraken. Niets is 100% voorspelbaar. Net zoals jij kans maakt om er wel te geraken. Alleen kan niemand je die zekerheid geven.

En inderdaad, wiskunde is makkelijker in TW, chemie is moeilijker. Je hoeft geen 'ietsje te zetten' want er is toch een degelijk verschil.

Succes met wat je kiest!

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CDC1166 Bekijk bericht
    In welk jaar zit je nu?
    1ste Bach in Gent

Wat heb je in het middelbaar gestudeerd?
    Latijn-wetenschappen 4 uur wiskunde, bij wetenschappen en wiskunde zat ik iedere keer ong 20% hoger dan het gemiddelde in het middelbaar.

Vind je de opleiding heel moeilijk of toch doenbaar (mits de nodige inzet)?
    Echt moeilijk zou ik de richting niet noemen maar er wordt toch een zeker niveau van je verwacht. Je moet kunnen spelen met chemie en wiskunde. Het eerste jaar bestaat uit een mengeling van blokvakken (plantkunde, Anatomie, dierkunde, geneesmiddelenontwikkeling) en inzichtsvakken (algemene en organische chemie, fysica en wiskunde). In de farma worden er (zeker in het 1ste semester) veel werkcolleges, practica's en monitoriaatsessies (hier geven ze extra uitleg over de leerstof) georganiseerd waardoor je actief met de leerstof bezig bent (alleen practica zijn verplicht maar ik raad toch aan om naar de rest te gaan). Bij dierkunde waren er bijvoorbeeld microscopie practica waardoor we het grootste deel van de leerstof al herhaald hadden voor de kerstvakantie.
    Het is waar dat we vanaf 0 starten maar ze vliegen overal over.

Was je er op alle vakken door?

Alleen fysica was wat minder . In Gent is dit het grootste buisvak. Ik denk dat plantkunde het 2de grootste buisvak is.

Ken je mensen in je richting die mss uit TSO komen?
    Nee, er was echter wel iemand die uit een 3 uurs wiskunde kwam, de meesten hebben echter 6 uurs gedaan. De richting is ook populair onder Nederlanders en een paar van hen hadden nog nooit van een integraal gehoord, dus dat kunnen ook geen al te wiskundigen zijn.
    Laatst gewijzigd door cdp1193; 11 april 2012 om 00:03

Approved 9-lifer Naradia's schermafbeelding
    iTrader
    63 (98%)
    Kies wat je wil doen.
    TSO of ASO maakt echt niet zoveel uit, ikzelf heb TW gevolgd en zit nu in mijn laatste jaar op unief, zolang ge u inzet en doet wat moet, hebde evenveel kansen als iemand uit de ASO

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten