Ik heb het idee dat klassiek vakmanschap te laag gewaardeerd wordt.
Of je nu een loodgieter bent of een elektricien, voor veel mensen zijn dit jobs voor de gewone man die in een rijhuisje woont en een goedkope Golf of Opel hebben als auto.
Ik vind dat veel mensen eens moeten stoppen om zwart wit te denken en meer respect tonen tegenover iemand in werkkledij, al dan niet besmeurd.
Zelf ben ik onderhoudstechnieker, heb een A2 technisch diploma en heb geen hogere opleiding gevolgd en durf zelf te zeggen dat ik gelukkiger ben dan iemand die een hele dag, of langer, aan een pc hangt voor de rest van zijn leven. Mijn dagen zijn altijd anders, ik ben verantwoordelijk over technische installaties die een heel gebouw voorzien van stroom en frisse lucht, werk met materialen die uiterst dodelijk zijn (koelgassen, stikstof,...) en als ik mijn kopje er niet bij houdt zet ik een heel gebouw spanningsloos of breng ik mijn collega's en mijzelf in gevaar (elektrocutie, gas dat ontsnapt, brandgevaar,...).
Zoals je ziet moeten wij altijd heel alert zijn en kunnen wij iemand zijn leven in gevaar brengen. Maar dagelijks merk ik dat veel bedienden, van gewoon receptioniste tot managers en hoger, amper of geen respect kunnen tonen aan "een" arbeider.
Zo houd ik vaak de deur open voor iemand anders, ook al heb ik mijn handen vol, maar 80% van de tijd kan er zelfs geen bedankje af. Een klant heeft problemen met zijn verlichting en ik laat alles vallen zodat ik deze onmiddellijk kan helpen en het enige wat ik krijg is gezeur en geklaag omdat ze niet verder kunnen werken. Een simpel bedankje is te veel gevraagd blijkbaar.
Vorige week ben ik speciaal 2u vroeger opgestaan om een klant in nood te helpen en een goedemorgen kon er niet vanaf. Effe een koffietje krijgen omdat ik mijn nachtrust heb laten vallen voor die persoon was ook te veel gevraagd. Buiten zich wat moeien met mijn werk, waar hij toch niets van snapt, is daar geen zinnig woord uitgekomen.
Dagelijks merk ik amper respect tegenover mij en mijn collega's en dit begint toch serieus om mijn systeem te werken
Versta mij niet verkeerd, er zitten ook toffe en beleefde mensen bij, maar het merendeel kijken blijkbaar graag neer op iemand die zijn handen nog durft vuil maken deze tijd.
Als ik veel mensen hoor, zowel hier op het forum als ergens anders, willen ze alleen maar een kantoorjob waar ze 8u op een dag tussen 4 muren op een computer scherm zitten te staren.
Ik vraag iedereen om wat meer respect te tonen tegenover een arbeider die je niet moet bezien als een domme kloot of een lul waarvan zijn IQ gelijk is aan dat van een koe. Genoeg arbeiders waar je een intelligent gesprek mee kan hebben en die meer dan 1 taal kennen, genoeg arbeiders die een hoger diploma hebben, al dan niet via zelfstudie, en kwa loon en voordelen is het verschil tussen arbeider en bediende nog amper merkbaar.
Wou even deze lange tekst neertypen om mijn hart te luchten over deze spijtige materie die blijkbaar volkomen normaal is in de onverschillige wereld van vandaag.
Arbeiders hebben we nodig en gaan we blijven nodig hebben.
Heb ook het gevoel dat gewone werkmannen dezer tijd amper nog een gezicht krijgen in de media en verschillende sites zoals vacature.be en dergelijke.

LinkBack URL
About LinkBacks
Met citaat reageren

Was ook een beetje een link naar het feit dat de maatschappij is gericht op middenklassewaarden, en dat hele "de hele wereld zit op een kantoor" is daar wel een onderdeeltje van.