Pagina 2 van 112 EersteEerste 1234561252102 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 40 van 2221
    Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bludgeoned Bekijk bericht
    Dus je bent nu pas bezig met jobs te zoeken in de richting van marktonderzoek en HR?
    Er zijn slechts zeer weinig mensen die meteen starten in hun droomjob.
    Sociologie is trouwens een richting die goeie kansen biedt op de arbeidsmarkt. Ken er toch een aantal en die zijn ondertussen allemaal aan het werk (en deftig).
    Als je vindt dat je geboren bent voor sociologie en "je was een van de beste studenten", waarom geen doctoraat?
    Ik ben sinds november meer aan het zoeken richting marktonderzoek, HR,.. omdat daarvoor redelijk wat vacatures openstonden als wetenschappelijk medewerker aan universiteiten (mijn droomjobs). Ik heb ook veel gesolliciteerd voor doctoraatsposities. Mijn promotor was tijdens de master op de hoogte van die ambitie. Ik vraag me ook af waarom ik er nooit voor geselecteerd word. Qua studieresultaten vind ik persoonlijk dat ik een van de beteren was: onderscheiding en voor geen enkel vak tweede zittijd (dat zijn er toch zo'n 40). Ze kiezen liever iemand met grote onderscheiding. Sommige klasgenoten hebben dat bereikt door vakken slim uit te stellen naar tweede zit, maar dat kon ik financieel niet. Ik kon op mijn werk geen verlof permitteren voor examens. Ik hoopte echter wel dat alles in eerste zit doen, ook een kwaliteit was. In het professionele leven kun je nl. ook geen uitstel vragen. En misschien had ik tijdens mijn studies wat meer moeten slijmen. 'Who do I got to give job to get a job', denk ik soms cynisch
    In november heb ik op een jobbeurs gepraat met personeelsverantwoordelijken. Zij hebben me toen duidelijk gemaakt dat veel van die vacatures waar ik voor ging, fictief waren (intern ingevuld; enkel pro forma). Dus toen ben ik verder gaan kijken. Maar dan heb ik natuurlijk weer concurrentie van afgestudeerden met een beter aansluitende opleiding: marketing, HR,..

Ach ik blijf verdergaan en mijn best doen om verder te kijken dan wat ik voor ogen had. Vandaar dat ik wat meer op fora kijk; misschien doe ik iets fout of zijn er andere opties om over na te denken. Ik hoef inderdaad niet meteen de droomjob, en qua loon/ reisafstand/.. heb ik niet veel eisen. Het is een leerproces, maar wel een verdomd frustrerende.

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht

Of de 'schuld' van de unif om geen vakken te geven die relevant zijn op de arbeidsmarkt?
    De unief geeft wel degelijk vakken die relevant zijn op de arbeidsmarkt.

Ga zitten in wiskunde/informatica en ze komen u halen van de schoolbanken voor een job aan te bieden. Dus de schuld van de school vrees ik van niet.

Member
    iTrader
    0
    Ik vraag me wel af: wat kun je op den duur nog antwoorden op de vraag: "waarom ben je al zolang werkzoekend?" tijdens een sollicitatiegesprek?

En wat zijn de ervaringen met de VDAB-gesprekken? In het begin moest ik daar komen om te horen dat ik alles goed deed, dat het goedkomt met mij. Behoorlijk nutteloos. Nu dat ik echter zelf wanhopiger word en aan de VDAB-consulent om raad wil vragen, word ik afgescheept of krijg ik gewoon geen reactie op e-mails. Ik ga er gewoon eens binnenvallen; ik ga niet wachten op hulp. Maar ik vind het wel een bizar systeem?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dorien89 Bekijk bericht
    Ik vraag me wel af: wat kun je op den duur nog antwoorden op de vraag: "waarom ben je al zolang werkzoekend?" tijdens een sollicitatiegesprek?

En wat zijn de ervaringen met de VDAB-gesprekken? In het begin moest ik daar komen om te horen dat ik alles goed deed, dat het goedkomt met mij. Behoorlijk nutteloos. Nu dat ik echter zelf wanhopiger word en aan de VDAB-consulent om raad wil vragen, word ik afgescheept of krijg ik gewoon geen reactie op e-mails. Ik ga er gewoon eens binnenvallen; ik ga niet wachten op hulp. Maar ik vind het wel een bizar systeem?
    VDAB: eigenlijk niets positief over te zeggen.
    wat kun je op den duur nog antwoorden op de vraag:"waarom ben je al zolang werkzoekend?": WG's weten wel dat het zoeken van een eerste job langer kan duren. Eerlijk antwoorden, objectief blijven.
    9 Maand is wel een tijdje, uitbreiden over wat je ondertussen gedaan hebt/aan het doen bent (bijscholingen, lezingen, cursussen, certificaten, ... => commitment is zeer belangrijk). Biedt ook weer mogelijkheden tot netwerken.
    Veel vacatures worden ingevuld door "niet werkzoekenden", mss kun je elders starten (Banksector (Master), ...) en rustig uitkijken naar een droomjob (staat beter op je cv dan de horeca).
    Laatst gewijzigd door master777; 14 maart 2012 om 21:06

Member bludgeoned's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dorien89 Bekijk bericht
    Ik ben sinds november meer aan het zoeken richting marktonderzoek, HR,.. omdat daarvoor redelijk wat vacatures openstonden als wetenschappelijk medewerker aan universiteiten (mijn droomjobs). Ik heb ook veel gesolliciteerd voor doctoraatsposities. Mijn promotor was tijdens de master op de hoogte van die ambitie. Ik vraag me ook af waarom ik er nooit voor geselecteerd word. Qua studieresultaten vind ik persoonlijk dat ik een van de beteren was: onderscheiding en voor geen enkel vak tweede zittijd (dat zijn er toch zo'n 40). Ze kiezen liever iemand met grote onderscheiding. Sommige klasgenoten hebben dat bereikt door vakken slim uit te stellen naar tweede zit, maar dat kon ik financieel niet. Ik kon op mijn werk geen verlof permitteren voor examens. Ik hoopte echter wel dat alles in eerste zit doen, ook een kwaliteit was. In het professionele leven kun je nl. ook geen uitstel vragen. En misschien had ik tijdens mijn studies wat meer moeten slijmen. 'Who do I got to give job to get a job', denk ik soms cynisch
    In november heb ik op een jobbeurs gepraat met personeelsverantwoordelijken. Zij hebben me toen duidelijk gemaakt dat veel van die vacatures waar ik voor ging, fictief waren (intern ingevuld; enkel pro forma). Dus toen ben ik verder gaan kijken. Maar dan heb ik natuurlijk weer concurrentie van afgestudeerden met een beter aansluitende opleiding: marketing, HR,..

Ach ik blijf verdergaan en mijn best doen om verder te kijken dan wat ik voor ogen had. Vandaar dat ik wat meer op fora kijk; misschien doe ik iets fout of zijn er andere opties om over na te denken. Ik hoef inderdaad niet meteen de droomjob, en qua loon/ reisafstand/.. heb ik niet veel eisen. Het is een leerproces, maar wel een verdomd frustrerende.
    Je moet natuurlijk ook nog het verschil kunnen maken op een sollicitatie. Goeie punten zijn nu eenmaal niet genoeg. Vraag telkens feedback na een sollicitatie om te weten hoe het komt dat je niet gekozen worden.

Member profound's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jbreak Bekijk bericht
    De unief geeft wel degelijk vakken die relevant zijn op de arbeidsmarkt.

Ga zitten in wiskunde/informatica en ze komen u halen van de schoolbanken voor een job aan te bieden. Dus de schuld van de school vrees ik van niet.
    Kheb et over de richtingen waarvan de afgestudeerden geen job vinden eh slimmen

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    Kheb et over de richtingen waarvan de afgestudeerden geen job vinden eh slimmen
    U zegt dat ze in unief "geen vakken geven die relevant zijn"... jawel, ga in die richting zitten en je hebt "vakken" die relevant zijn om werk te vinden.

iTrader
    5 (100%)
    U zegt dat ze in unief "geen vakken geven die relevant zijn"... jawel, ga in die richting zitten en je hebt "vakken" die relevant zijn om werk te vinden.
    Waarom zijn er dan zoveel mensen uit bijvoorbeeld sociologie die geen of toch moeilijk werk vinden? En als het niet sociologie is, dan is het geschiedenis of wijsbegeerte of iets dergelijks.

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    VDAB is gewoon tevreden dat je werk hebt, maakt niet uit wat of waar. Al heb je een doctoraat en werk je als rekkenvuller in Delhaize. Afin, zo voel ik het toch aan.

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    Waarom zijn er dan zoveel mensen uit bijvoorbeeld sociologie die geen of toch moeilijk werk vinden? En als het niet sociologie is, dan is het geschiedenis of wijsbegeerte of iets dergelijks.
    Lees eens deftig, ik zeg net dat je uit wiskunde/IT wel makkelijk werk vindt, ik zeg dus dat de unief wel vakken aanbiedt die leiden tot werk.

Dat die nuttige vakken zich zouden bevinden in sociologie heb ik niet gezegd.

iTrader
    5 (100%)
    Dat die nuttige vakken zich zouden bevinden in sociologie heb ik niet gezegd.
    Neen, dat heb ik gezegd, kijk;

Kheb et over de richtingen waarvan de afgestudeerden geen job vinden

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bludgeoned Bekijk bericht
    Je moet natuurlijk ook nog het verschil kunnen maken op een sollicitatie. Goeie punten zijn nu eenmaal niet genoeg. Vraag telkens feedback na een sollicitatie om te weten hoe het komt dat je niet gekozen worden.
    Dat én je moet ervaring opbouwen. Dan gaat alles zoveel gemakkelijker.

Maar ja, als je géén kans krijgt om ervaring op te bouwen wat dan? Tja ..

Nadat ik als groentje ontslagen geweest ben ik crisistijden geraakte ik nadien nog nergens binnen. Vooral omwille van het feit dat ik na 10 maanden werkloos te zijn, een allesvernietigend gat had in mijn CV. Dat gat kan je trachten op te vullen met opleidingen. Maar ja .. met die opleidingen van de VDAB lachen ze je precies gewoon uit én andere opleidingen die kan je als werkloze gewoon NIET betalen. Véél geluk dan om zo'n gat op te vullen ..

Ik ben dan uiteindelijk in een goeie positie terechtgekomen door te gaan orderpicken. Klinkt vreemd, maar doordat ik ergens "binnen" geraakt was, kon ik me zo opwerken tot de IT afdeling. En zo heb ik me langzaam wéér helemaal opgewerkt.

Soms is het nuttig om niet vies te zijn van een job die niet in de lijn van je verwachtingen ligt. Op termijn kan zijn job, 'soms' toch mogelijkheden bieden. Het is alvast beter dan het alternatief: Gaan stempelen.

Member W0utR's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Sorry als dit een heel stomme vraag is, maar kunnen bedrijven eigenlijk controleren hoelang je ergens gewerkt hebt? (Niet dat ik zonder werk zit, gewoon uit interesse)

Approved 9-lifer Dragonix's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    denk dat wel, als ze uw vorig bedrijf contacteren en vragen achter jou en wat hun ervaringen met u zijn (goede werknemer, stipt, ...) en dan kunnen ze dat ook wel vragen hoelang je daar gewerkt hebt

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    ze kunnen dat niet controleren tenzij jij de naam van de vorige werkgever geeft, dan kunnen ze die natuurlijk opbellen.

iTrader
    2 (100%)
    mja, als het bedrijf (waar je gaat solliciteren) erachter vraagt (wat ze wss wel gaan doen) en als je dan zegt "dat wens ik liever niet mee te delen".. nja dan maak je volgens mij geen goede indruk

Member M-Boy's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Géén goede indruk? Laten we serieus zijn, soms vraag ik me af hoe dom en wereldvreemd die consulenten van de interims zijn... Als je op je cv zet dat het bedrijf failliet gegaan is, dan nog vragen waar ze referentie kunnen krijgen... Hoe slim moet ge daarvoor zijn ??

iTrader
    2 (100%)
    Nja alst failliet gegaan is, daar kun jij niet aan doen..
    Ik wil maar bedoelen, als je je voeten hebt geveegd aan je vorige job dan heb je mss niet echt de intentie om te vertellen over je vorige werkgever (zodat dat ander bedrijf te weten gaat komen wat je allemaal hebt uitgespookt).. waardoor je mss de job misloopt

Approved 9-lifer Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Dan zeg je dat je geen goede verstandhouding had of dat de mentaliteit van het bedrijf je niet lag ofzo

Member zaffah's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ze kunnen dat niet controleren tenzij jij de naam van de vorige werkgever geeft, dan kunnen ze die natuurlijk opbellen.
    Bij mij vroegen ze een tewerkstellingsattest van mijn vorig werk (had op dat moment nog maar 1 werkgever). Ik vermoed dat ze het op die manier controleren.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten