Pagina 4 van 13 EersteEerste 12345678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 80 van 246
    Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    (bij voorkeur rechtstreeks gebruikt om de studies te betalen, niet zomaar storten op hun rekening)
    Dat vind ik eigenlijk een heel goed idee. Ik heb geen recht op een studiebeurs, maar bij mij zou die tot de laatste cent gebruikt worden om mijn studies te betalen, simpelweg omdat mijn studiekosten vrij hoog zijn (rond de Ä2000). Als ik dan hier lees dat er mensen zijn die een beurs krijgen en daarmee gaan shoppen of de nieuwste weetikveelwat kopen... Ja, dat steekt wel.

Member iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mijn mama stond er door omstandigheden alleen voor wanneer ik mijn studies aanving. Een scheiding is een kostelijke affaire en ons mama heeft financieel heel wat offers moeten maken om mij de mogelijkheid te geven te kunnen studeren. Het is niet dat ze van iets of iemand profiteerde, verre van , nog steeds immens veel respect voor hetgeen zij doorzwommen heeft.

Ik kreeg een studiebeurs en dit voor het maximale bedrag. Als men u zo'n bedrag toekent is het meestal wel nodig . Ik heb mooi mijn studies afgemaakt zonder een jaar te bissen. Tijdens mijn studies had ik een studentenjobke, zelf tijdens de examens/blok ging ik 20 u per week werken (dees voornamelijk om mijn 'leefkosten' naast mijn studies te betalen).

Ik heb nu een goedbetaalde job en de mogelijkheid carriŤre te maken. Ik zal in de toekomst meer afdragen dan wanneer ik op mijn 18de een jobke achter de kassa had aangenomen. En ik zou het gezien mijn capaciteiten verdomd jammer gevonden hebben moest ik achter de kassa beland geweest zijn.

Nu is het zo dat ik tijdens mijn studies niet op Erasmus geweest ben. Heb ook nooit met het idee gespeeld of er naar gezocht omdat ik simpelweg wist dat ik daarmee thuis niet zou moeten afkomen. Maar hoeveel mensen worden hier wel niet gesponsord door de gemeenschap terwijl dit louter een extra luxe-ervaring bovenop uw opleiding vormt! Je hebt geen erasmuservaring nodig om af te studeren en een mooie toekomst tegemoet te gaan. Ook een manama was voor mij gezien de omstandigheden ondenkbaar (geen studiebeurs + jaartje langer dat uw ouders u financieel moeten dragen). Een studentenlening is allemaal mooi en wel maar die moet wel afbetaald worden en om eerlijk te zijn, ik ben na mijn studies beginnen werken met een beperkte spaarpot opnieuw omdat we het thuis niet zo breed hadden, moest ik van mijn loon moeten afdragen aan een lening, ik zou mijn boekje niet kunnen vullen zoals ik nu doe en opnieuw beknot worden in mijn toekomstmogelijkheden. Eerst paar jaar gaan werken om achtervolgens nog te gaan studeren, ergens vind ik dat toch ook een gewaagde redenering.. het lijkt mij zeer moeilijk om die stap te zetten wat de slaagkansen toch wel beknot (uw levensstijl drastisch omsmijten, tussen mensen gaan zitten wiens mentaliteit totaal verschillend zijn dan de jouwe, ..)

Wel heb ik tijdens mijn studies ook een stuk belastingen betaald gezien ik ging werken en mijn onderhoudsgeld werd gezien als belastbaar inkomen. Ik heb zo onlangs nog 700Ä belastingen betaald voor het jaar waarin ik deels nog studeerde (inkomsten studentenjob) en ben beginnen werken. Terwijl al mijn medestudenten net een hele som teruggekregen hebben omdat ze maar een beperkt aantal maanden belastbare inkomsten hadden.

Ik vind dat studietoelagen zeker moeten kunnen. Zeker gezien de tijden waar we naartoe stromen (alles wordt duurder en een diploma wordt steeds meer broodnodig om job te verkrijgen die u in normaal levensonderhoud kan voorzien). Al is het wel zo dat er meer controle moet komen op diegene die het systeem misbruiken. Maar overal vindt men nu eenmaal misbruik, dat zou niet het systeem mogen ten onder halen voor diegene die het wel nodig hebben .

Member John1307's schermafbeelding
    iTrader
    31 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Genious Bekijk bericht
    Toch liever een vorm van studentenleningen hoor, die ergens net boven een reŽle nulrente uitkomen ofzo.

Ik begrijp best dat mensen vinden dat iedereen de kansen moet krijgen om iets van zijn leven te maken.
    Maar er is een verschil tussen mensen een kans geven om iets van hun leven te maken (wat best kan via een redelijke studentenlening)
    en
    mensen een vrijgeleide geven om een groot deel van de gevolgen van hun beslissing op een ander af te schuiven. (wat eigenlijk een studiebeurs is)

Dit normatief gesteld, ik weet dat er niet echt een systeem is momenteel voor studentenleningen.

En dat verwijzen altijd naar de VS is ook zo'n gezwans he.
    1. studeren hier is nog altijd veel goedkoper (of eerder: gesubsidieerder) dan in de VS.
    2. ook niet vergeten dat er veel universiteiten zijn in de VS, met bijkomend prijsverschil. ik vraag me toch af van welke altijd de meest gigantische vermelde bedragen komen en hoe het zit bij de anderen.
    3. an sich is er niets mis met dat systeem ginder. als ge immers voor iets relevants studeert, hebt ge een goede kans op een goed verdienende job die afbetalen goed mogelijk maakt. als gij daar kiest om architectuur te studeren, dan moet ge achteraf niet komen bleiten dat uw onbenullig jobke het u nauwelijks toelaat de lening af te betalen.
    En de VS is tegelijkertijd het land met de laagste sociale mobiliteit en hoogste ongelijkheid van de geÔndustrialiseerde wereld. Ge kunt het allemaal verpakken in logische argumenten en mooie praatjes maar uiteindelijk komt het erop neer dat ge niet wilt betalen voor de studie van een ander. Lekker asociaal, bewijst weer het stereotype dat wij jongeren allemaal yuppies zijn (en niet ten onrechte precies).

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door f_dieleman Bekijk bericht
    Hoeveel jaar ben jij ouder dan je klasgenoten die een modeltraject afgelegd hebben? 3? 4?
    1

Ik ben van 1988 en studenten die het normale traject (ing -> ir) afleggen zijn van 1989.

Een idee hoeveel jij al te veel gekost hebt aan de samenleving?
    Ik beweer dan ook nergens dat wat ik deed correct is? In een fout systeem moet je gewoon gebruik maken van deze fouten als het u goed uit komt, dat wil niet zeggen dat het systeem niet hoort te veranderen...

Tuurlijk vergemakkelijkt het enkel de situatie, niets is namelijk onmogelijk, enkel is studeren met geldzorgen gewoon moeilijker dan zonder, je maakt dus statistisch gezien minder kans om te slagen. Lijkt me nogal logisch dat ze die lagere kansen door randfactoren wat recht proberen te trekken.
    Een studielening geeft u pas geldzorgen na uw studies hť...

Member Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin Bekijk bericht
    Exoricos, zogauw ik werk dan betaal ik met alle plezier wat belasting zodat mensen zoals jij kunnen studeren.
    Ik niet. Ze mogen het onderwijs hier dringend eens herstructureren zodat de kosten efficiŽnter verdeeld kunnen worden (zoals in de rest van de westerse landen). Waarom moet ik hier nu nog betalen voor mensen die de ene manama na de andere doen of een opleiding archeologie volgen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht
    En de VS is tegelijkertijd het land met de laagste sociale mobiliteit en hoogste ongelijkheid van de geÔndustrialiseerde wereld. Ge kunt het allemaal verpakken in logische argumenten en mooie praatjes maar uiteindelijk komt het erop neer dat ge niet wilt betalen voor de studie van een ander.
    Nogal logisch dat mensen dat niet willen. Moet ik uw auto ook nog komen betalen mss?

Lekker asociaal, bewijst weer het stereotype dat wij jongeren allemaal yuppies zijn (en niet ten onrechte precies).
    Het gaat gelukkig al wat meer de juiste richting op. In Nederland, Engeland en Spanje zijn ze het onderwijs steeds meer aan het liberaliseren en ook in BelgiŽ gaat het stilletjes aan beter (hoewel er nog altijd belachelijk veel wordt uitgegeven aan onderwijs).

Member Fighting Hobbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ik niet. Ze mogen het onderwijs hier dringend eens herstructureren zodat de kosten efficiŽnter verdeeld kunnen worden (zoals in de rest van de westerse landen). Waarom moet ik hier nu nog betalen voor mensen die de ene manama na de andere doen of een opleiding archeologie volgen?
    Je betaalt niet voor mensen die manama's doen...

iTrader
    0
    Ik ben trouwens tegelijkertijd afgestudeerd met 2 kennissen die van een studiebeurs genoten, terwijl de ouders in beide gevallen miljonairs waren (succesvolle zelfstandigen). Heel eerlijk.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fighting Hobbit Bekijk bericht
    Je betaalt niet voor mensen die manama's doen...
    Jij denkt dat hun inschrijvingsgeld de kost volledig dekt van zo'n opleiding?

Approved 9-lifer dragonflo's schermafbeelding
    iTrader
    38 (100%)
    Waarom moet ik hier nu nog betalen voor mensen die de ene manama na de andere doen of een opleiding archeologie volgen?
    Die mensen die een manama doen krijgen geen studiebeurs meer en moeten het gewoon inschrijvingsgeld betalen. De marginale kost van die mensen die een vele manama's doen zal toch te verwaarlozen zijn.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Het gaat hier over studiebeurzen, niet over alle kosten van het studeren. Ontopic blijven.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dragonflo Bekijk bericht
    Die mensen die een manama doen krijgen geen studiebeurs meer en moeten het gewoon inschrijvingsgeld betalen. De marginale kost van die mensen die een vele manama's doen zal toch te verwaarlozen zijn.
    Dit gewone inschrijvingsgeld is een fractie van wat zo'n extra master kost om in het buitenland te volgen (of wat een extra master hier in een privť-instelling kost).

iTrader
    0
    http://www.kuleuven.be/curriculumont...stgraduaat.pdf

Ik denk in elk geval dat de overheid ma-na-ma's niet financiert. Of universiteiten het geld volledig terugvorderen uit inschrijvingsgelden durf ik niet met zekerheid zeggen. Die inschrijvingsgelden liggen trouwens ook een pak hoger dan die 580 euro per jaar.

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Wat een hoop onzin staat hier weer. Mensen die geen objectieve argumenten kunnen geven omdat ze zelf een studiebeurs hebben? Oh jezus :')

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    1

Ik ben van 1988 en studenten die het normale traject (ing -> ir) afleggen zijn van 1989.

Ik beweer dan ook nergens dat wat ik deed correct is? In een fout systeem moet je gewoon gebruik maken van deze fouten als het u goed uit komt, dat wil niet zeggen dat het systeem niet hoort te veranderen...

Een studielening geeft u pas geldzorgen na uw studies hť...
    Tuurlijk niet, de geldzorgen komen er al op het moment dat je beslist een lening aan te gaan. Het zou sowieso mensen tegenhouden eraan te beginnen. Als dit altijd slecht is, laat ik in het midden, ik ben niet sowieso tegen studentenleningen, wel tegen de manier hoe jij hier studiebeurzen afschiet.

Verder is het modeltraject nog steeds via bach. ir., of ga jij dankzij je ing. diploma later zoveel betere aanbiedingen krijgen dan mij en zoveel meer belastingen betalen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fighting Hobbit Bekijk bericht
    http://www.kuleuven.be/curriculumont...stgraduaat.pdf

Ik denk in elk geval dat de overheid ma-na-ma's niet financiert. Of universiteiten het geld volledig terugvorderen uit inschrijvingsgelden durf ik niet met zekerheid zeggen.
    Zou mij dan toch verbazen dat de universiteiten het hier in Vlaanderen gefinancieerd krijgen met slechts 1/6 van wat ze in het buitenland aanrekenen voor zo'n extra master. Logischer lijkt mij dat het gefinancieerd wordt met publieke financiŽn, al dan niet de Vlaamse overheid.

iTrader
    0
    Zou mij dan toch verbazen dat de universiteiten het hier in Vlaanderen gefinancieerd krijgen met slechts 1/6 van wat ze in het buitenland aanrekenen voor zo'n extra master. Logischer lijkt mij dat het gefinancieerd wordt met publieke financiŽn, al dan niet de Vlaamse overheid.
    Het inschrijvingsgeld is hier €5600/jaar (hoewel dat afhankelijk is van de opleiding). In het financieringsdecreet is er ergens een poortje dat een kleine steun voor ba-na-ba's en ma-na-ma's toelaat, maar ik denk niet dat dit noemenswaardig is.

Het gaat gelukkig al wat meer de juiste richting op. In Nederland, Engeland en Spanje zijn ze het onderwijs steeds meer aan het liberaliseren en ook in BelgiŽ gaat het stilletjes aan beter (hoewel er nog altijd belachelijk veel wordt uitgegeven aan onderwijs).
    In Duitsland investeert men anders vrij tot zeer sterk in onderwijs en je kan nu toch niet zeggen dat ze het daar zo slecht doen?

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Tuurlijk niet, de geldzorgen komen er al op het moment dat je beslist een lening aan te gaan. Het zou sowieso mensen tegenhouden eraan te beginnen. Als dit altijd slecht is, laat ik in het midden, ik ben niet sowieso tegen studentenleningen, wel tegen de manier hoe jij hier studiebeurzen afschiet.
    Mensen laten nadenken over al dan niet studeren zou imho net heel goed zijn, zeker voor bepaalde richtingen. Als je problemen hebt met hoe ik studiebeurzen afschiet, val misschien mijn argumenten aan ipv op de man te spelen of offtopic te gaan.

Verder is het modeltraject nog steeds via bach. ir., of ga jij dankzij je ing. diploma later zoveel betere aanbiedingen krijgen dan mij en zoveel meer belastingen betalen?
    Dat kan je ook zeggen over zowat elke manama, alsook heel wat gewone diploma's die niet veel meer opbrengen dan een middelbaar diploma maar dan gaan we helemaal offtopic. Denk jij trouwens dat een diploma chemische processen (met thesis op Imec) geen meerwaarde is in mijn sector? Wat die belastingen betreft, zal het puur afhangen van wie van ons 2 het meest carriŤre gericht is.

Hoe dan ook maakt dit niet uit, er is een tekort aan ingenieurs en het verschil tussen mijn diploma's (ongeacht mijn traject) tegenover middelbaar diploma zal nog steeds meer opleveren voor de staat dan dat ik gekost heb. Nu ben je niet meer aan het discussiŽren over studiebeurzen maar over subsidies voor bisstudenten.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Member Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht
    En de VS is tegelijkertijd het land met de laagste sociale mobiliteit en hoogste ongelijkheid van de geÔndustrialiseerde wereld. Ge kunt het allemaal verpakken in logische argumenten en mooie praatjes maar uiteindelijk komt het erop neer dat ge niet wilt betalen voor de studie van een ander. Lekker asociaal, bewijst weer het stereotype dat wij jongeren allemaal yuppies zijn (en niet ten onrechte precies).
    1.
    dat hangt er van af hoe ge het meet. hetgeen ik omtrent die zaken al gelezen heb van de hand van T. Sowell geeft toch zeker de indruk dat als ge het bvb per individu beschouwt, ge direct een gans ander plaatje krijgt.

2.
    het is ook niet moeilijk om hier bvb sociaal mobiel te zijn, het verschil tussen een kassierster en een performante ingenieur is hier echt klein (vooral door die laatste met lasten allerhande te bestoken)

3.
    Dat is weer zo'n dooddoener en extreem non-argument: ge wilt niet voor een ander opdraaien, dus ge zijt asociaal. het is perfect equivalent om te zeggen dat gij asociaal zijt omdat ge mij geen geld wilt toesteken voor de aankoop van een appartement ofzo.
    Sociaal is gewoon een excuus om een eenzijdige geldstroom op te zetten tussen 2 partijen waarbij dan nog eens de gevende partij geen enkele invloed/beslissingsrecht heeft over wat er mee gebeurt.
    Gelieve de flauwe opmerkingen rond mijn nick - if any - voor uzelf te houden.
    Het is intussen bijna 10 jaar geleden dat ik hier registreerde en was toen veeleer een inside joke.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Op 46 dagen verdien jij meer dan 7000? (het is zoiets om zelfstandig student te zijn en die beurs te krijgen)
    Neen, das over 12 maanden over 2 jaar gespreid, dus dat kan over 92 dagen gespreid zijn. De 'truc' bij dit systeem is per jaar slechts in 6 maanden te werken (pak 1-2 dagen per week ofzo) en in de andere maanden niet te werken want die tellen dan niet mee.

Ja, ik ben een van de 'profiteurs' maar werk wel m'n studie ing op een normaal tempo af, ik vind mensen die 5 jaar doen over n bachelor van 3 jaar grotere profiteurs (en ik heb het dan over mensen die buizen uit luiheid, voor alle duidelijkheid). En om in aanmerking te komen voor die beurs ben ik regelmatig 2-3 keer de nacht opgegaan tijdens lesweken, er zijn veel studenten die al beginnen bleiten als ze nog maar het woord 'werken' horen
    Laatst gewijzigd door joshetei; 19 februari 2012 om 14:02

Pagina 4 van 13 EersteEerste 12345678 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten