Oorspronkelijk geplaatst door
glashelder
Ik denk dat ik de enige sociologiestudente ben

Ik heb dit semester ook sociologie van de moderniteit gehad, inderdaad een heel leuk vak

Sociologische benaderingswijzen heb ik nu komend semester, dus tof om te weten dat het interessant is
Als je die vakken boeiend vindt, zal je de rest van de opleiding ook wel kunnen waarderen. Het is een beetje meer van hetzelfde (zo is er nog een vervolgvak op moderniteit, waar dan de latere sociologen behandeld worden), zijn er brede vakken die meer over thema's in de sociologie gaan (sociale ongelijkheid, AMP) en ook best wel wat vakken die het geheel wat praktischer maken (allereerste de statistiekvakken, niet te onderschatten als je niet zo op wiskunde gesteld bent, en ook nog werkcolleges).
Verder valt het qua examens goed mee. Geen hele grote pakken (in het eerste bachelorjaar dat gemeenschappelijk is met politieke en communicatie had ik veel meer blokwerk dan nu) en ook niet erg moeilijk (vergelijkbaar met de vakken die je al gehad hebt, al vond ik moderniteit wel heel gemakkelijk

). Máár daar staat dan weer tegenover dat je tijdens het jaar een pak werk hebt. Veel lezen voorbereidend op colleges of tutorials en presentaties en papers ineen steken. Ook nogal wat groepswerkjes, dat vind ik wel minder.
Allez, ik zit nog niet in de master (2de bachelor) dus ik weet niet precies hoe de master eruit ziet of hoe dat voorbereidingsprogramma ineen steekt, maar verwacht je idd aan meer van hetzelfde
De kansen op de arbeidsmarkten blijken vrij goed te zijn. Je kan eigenlijk bijna overal terecht: onderwijs, overheid, privé, verenigingen en wetenschap. Hangt er een beetje vanaf waar je interesses liggen en waar jij zelf de nadruk op legt in de master. De cijfers zijn ook goed, binnen één jaar heeft 96,4% van de afgestudeerden werk, dus dat is wel ok

Bovendien zijn er ook beroepen (naast die specifiek voor sociologen) die een meer algemene master in de humane wetenschappen vragen, daar kan je dus ook terecht. Dan kan je bijvoorbeeld denken aan human resources-toestanden, posities binnen CAW's, CLB's, OCMW's,...