Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 33
    Member Bananarama's schermafbeelding
    iTrader
    0

Wat is jouw studiemethode?

Dit leek mij wel een leuk onderwerp, zowel voor de eerstejaartjes als de doorgewinterde studenten onder ons. Laat ons van elkaar leren

EDIT: ik bedoel dus hoger onderwijs.
    Laatst gewijzigd door Bananarama; 15 september 2011 om 00:28

Banned
    iTrader
    0
    Mindmaps maken.

Eerst de cursus diagonaal doornemen, begin tot eind.

Geconcentreerd blijven, nadenken over wat ge leest, terwijl ge leest.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Watisda Bekijk bericht
    Mindmaps maken.

Eerst de cursus diagonaal doornemen, begin tot eind.

Geconcentreerd blijven, nadenken over wat ge leest, terwijl ge leest.
    uw avatar is zalig

Member Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    A) Algehele "structuur" van de cursus eens bekijken

B) Cursus lezen, herlezen en nog eens herlezen (en onderhand kernwoorden aanduiden)

3) Cursus/leerdoelen/probleemstellingen hardop tegen mezelf uitleggen.

iTrader
    0
    Ik zoek eerst een structuur in de cursus, dan lees ik alles eens (+ aanduiden) en schrijf ik de kernpunten over. Terwijl ik lees probeer ik al verbanden te leggen (onder andere dmv de structuur) en probeer ik ook te voorspellen wat de vragen op het examen zullen zijn. Als ik nog tijd over heb schrijf ik voor die vragen uitgebreide antwoorden op en tracht ik die adhv kernwoorden min of meer vanbuiten te leren.

Vind ik overigens ook een goeie test om te zien of je iets juist gestudeerd hebt, zien of je de vragen min of meer voorspeld had

Member
    iTrader
    0
    Idealiter:

Samenvatting zoeken

Samenvatting naast cursus leggen en ontbrekende zaken aanvullen of fouten zoeken.

Samenvatting: kernwoorden aanduiden en vanbuiten leren. Kernwoorden schematiseren.

Vanbuiten leren: opzeggen, opschrijven...

Rest van de samenvatting lezen, herlezen,...

Realiteit:

Samenvatting vinden, aanpassen, en lezen en herlezen tot het examen is.
    Laatst gewijzigd door Misericordiam; 15 september 2011 om 00:47

Approved 9-lifer freakykiller's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Voor wiskunde/wetenschappelijke dingen.
    1.lees
    2.versta
    ja -> Ga verder
    nee -> terug naar 1

Op het einde vh hoofdstuk schrijf je de essentie op

Op het einde van de cursus herlees je je samenvatting /hermaak je moeilijkere oef
    Je houdt best ook in het achteraf wat er gevraagd wordt op het examen. Heel je cursus kennen voldoet vaak niet (of is zelfs niet nodig) afhankelijk van het examen.

Member Squadra's schermafbeelding
    iTrader
    95 (100%)
    Voor theoretische vakken, het luidop vanbuiten zeggen , vrij intensief en tijdrovend, maar voor bepaalde vakken toch ideaal. wiskunde/wetenschappen, bewijzen van buiten leren en vollenbak oefeningen zelf maken.

Nas
    Nas is offline
    Banned
    iTrader
    0
    Is dit middelbaar of hoger onderwijs?
    Want in het middelbaar was het bij mij enkel een halfuurke lezen voor den tv en ik had 80%

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Lezen en tegelijk aanduiden (heb het geduld er niet voor om dat in 2 stappen te doen en heb vrij snel de kernwoorden van een zin of alinea door). Als ik tijd over heb (in het begin van het semester) zorg ik dat ik vr zit met de leerstof, dus dat ik een hoofdstuk al eens gelezen heb voor de les. Niet omdat ik het nodig heb om mee te zijn tijdens de les, maar om tijdsnood aan het eind van het semester te voorkomen.

Op basis van de aangeduide woorden/zinnen, notities van tijdens de les en de powerpoint slides een samenvatting maken. Daar ben ik tijdens het jaar echt heel veel mee bezig, elke dag wel een pagina of 5-6 voor n vak. Het samenvatten zorgt ervoor dat ik zeker ben dat ik alles begrijp (want anders kan ik geen samenhangende samenvatting maken, dan is het gewoon overtypen) n dat ik al een deel van de leerstof onthou of vanzelfsprekend vind (minder blokwerk straks). Hierbij gebruik ik ook samenvattingen die ik online gevonden heb: soms weet ik niet goed hoe ik iets moet verwoorden, of soms helpt het als het eens op een andere manier uitgelegd staat. Die samenvattingen van een ander zorgen ook wel eens dat de structuur van de cursus meteen duidelijker wordt.

In het midden van het semester probeer ik bij te blijven, dus als we die week hoofdstuk 11 behandelen, zorg ik ervoor dat aan het eind van de week hoofdstuk 11 is samengevat. En dat zo voor elk vak. Hierbij komen weekends en vrije dagen goed van pas

Op het eind van het semester is het nog in sneltempo samenvatten, meestal zit ik 1 of 2 hoofdstukken achter per vak. Daarna samenvatting lezen en herlezen en blijven herlezen tot het erin zit. Tijdens de blok: elke samenvatting toch zeker een stuk of 2 keer gelezen hebben. Tijdens de examenperiode: minstens n keer per dag de hele samenvatting lezen (dus niet opdelen in hoofdstukken en zo, daar heb ik -wederom- het geduld niet voor, ik wil het in n keer afhebben). Op dat moment hou ik mij ook niet meer bezig met de andere examens, ik doe n vak per keer, namelijk dat van mijn volgend examen. Dan ben ik 2-3-4-5 dagen alleen maar bezig met dat ene vak.

Oh ja, als ik mijn samenvatting kotsbeu ben (iets 8 keer lezen is dodelijk saai), maak ik wel eens een woordenlijst. Om mijn concentratie te behouden (woordenlijst maken is actiever dan lezen en dan ben ik wel verplicht om bij de les te blijven) en om eens iets anders te doen.

Tijdens de blok en examenperiode ben ik zo maximum 4 uur per dag bezig, maar daar staat dan weer tegenover dat ik tijdens het jaar zo'n beetje elke dag minstens een uur of 2 voor school bezig ben. Ik wil geen 8 uur per dag blokken, dus dit is de methode die voor mij het best werkt. Maar ook niet echt voor de luie student dus Met de reis- en lestijd erbij gerekend is het eigenlijk een fulltime job
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Approved 9-lifer kefkef's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Misschien is't ook handig om erbij te vermelden wat jullie studeren, aangezien ik denk dat bv een wiskundige richting anders geleerd wordt dan een taalrichting.

Banned
    iTrader
    15 (100%)
    Den avond voor het examen alles lezen, slapen en bidden dat ge erdoor geraakt, en dan de volgende ochtend nog eens snel herhalen en natuurlijk nog eens bidden.

Member Gazebo's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Tijdens de herexamen ben k in de bib van de universiteit gaan leren. da gaat heel goed!
    Of op kot u ergens zetten waar echt 0 afleiding is. En dan lezen, lezen, lezen

Member
    iTrader
    0
    Ik maak een samenvatting, dan een samenvatting van een samenvatting, of aparte delen die ik moeilijk vind nog een samenvatten + mindmap!

Member s0123986's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Heb nu mijn laatste jaar middelbaar gedaan en daar studeerde ik altijd door gewoon alles aandachtig te lezen en op die manier te begrijpen. Ik ben altijd te lui geweest om veel op te schrijven, schema's te maken. Maar ik denk dat de tijd van gewoon op het gemak alles eens te lezen voorbij is.

Member Furiez's schermafbeelding
    iTrader
    62 (98%)
    Tijdens het jaar zien dat ge het eens gelezen hebt en dan tijdens de blok papegaaienwerk.

Approved 9-lifer Bumbolt's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nasty Nas Bekijk bericht
    Is dit middelbaar of hoger onderwijs?
    Want in het middelbaar was het bij mij enkel een halfuurke lezen voor den tv en ik had 80%
    Bij mij is dat omgekeerd

Voor de theorie/examens in de examenperiode toch, projecten zijn wat anders...

Member
    iTrader
    47 (98%)
    Een aantal methodes werken voor mij wel, afhankelijk van hoeveel tijd ik wel (en kan) in een vak steken. Belangrijk daarvoor is hoeveel SP het vak is en of er een zwaarder gewicht aan gegeven wordt.

Ik studeer psychologie btw, dus voor exacte vakken kan dit echt niet d methode zijn. Voor mijn statistiekvakken zou ik het zeker niet op deze manier doen.

Bij zware vakken/ meer SP (6 of meer)/ vakken met een groter gewicht:

Ik ga ervan uit dat er een referentiewerk zoals een handboek is, of een cursus, of slides.

Ik zorg dat voor het semester begint ik een samenvatting kan bemachtigen ( voor 1e jaars zal dit dus moeilijk zijn wss ). Ik gebruik deze als richtlijn. Als ik een SV heb zal ik deze mee naar de les nemen met mijn uitgeprinte slides. Ik noteer extra info in mijn slides en duid terwijl al wat aan in de SV terwijl de les uitgelegd wordt. Als ik dit thuis verwerk dan zal ik informatie toevoegen aan de SV van de slides, als het moet herwerk ik de hele samenvatting op deze manier.

Een vak dat ik op deze manier verwerkt heb voor de blok zal zorgen dat ik als de blok begint een mindmap maak van elk hoofdstuk en een inhoudstafel van elk hoofdstuk als deze niet bestaat. In de blok zal ik kernwoorden aanduiden en dingen die ik eventueel nog steeds niet begrijp schrijf ik ff uit op een stuk papier. Zo van dat groot bureaubladpapier doet echt wonderen hiervoor. Ik heb ook een planning gemaakt van hoeveel hfdstukken per dag ik moet leren om niet in de problemen te geraken met andere vakken. Dan leer ik tot deze doelstelling bereikt is, niet meer, niet minder.

Voor ik aan de leerdag begin neem ik alles eens zeer traag door. Hierna leer ik de inhoudstafel uit het hoofd en probeer verbanden te zien (je zou verwonderd staan hoeveel examenvragen je kan deels punten scheppen door gewoon de structuur van eens cursus te kennen). Dan begin ik punt per punt de informatie op te nemen en probeer ik steeds mezelf de vraag te stellen wat er nu juist uitgelegd wordt.

Heb ik geen samenvatting, dan ga ik naar de les met laptop. Ik zorg dat de structuur al getypt is. Ik typ kernwoorden en voorbeelden dat in de les uitgelegd worden dat niet op de slides staan (of HB als ik dat kunnen doornemen heb). Ik doe dat de volledige les. Hierna leg ik het handboek erbij, en begin ik over te typen. Ik doe dit elke les tot de SV af is. Als ik veel achtersta dan zal de laatste week les deels geskipt worden om dit af te maken. In de blok verloopt het gelijkaardig als met SV.

Voor moeilijke vakken zal ik zeker ook geen schrik hebben om extra informatie op te zoeken of een goed ander Engels handboek te kopen/lenen. Je zou ervan versteld staan als iets op een andere manier uitgelegd wordt hoeveel beter je dit ineens begrijpt. Dan heb je de uitleg van de prof, deze in het handboek/slides en deze van je ander handboek.

Lichte vakken van 3 SP:
    Ik vul slides aan en werk dingen die ik niet begrijp beter uit. Eventueel maak ik een mindmap als mij dat cht helpt voor het vak.

Voor exacte vakken (bij mij enkel ervaring met statistiek):

Naar de oefeningenlessen gaan, oefeningen maken en deze welke niet in de les behandelt zijn maken en volgende les eventueel vragen over stellen. De theorieles doe ik als deze zeer goed en helder uitlegd word, anders bestudeer ik dit zelf gewoon. In de examens heb ik met dit soort vakken meestal veel werk met de theorie eigen te maken, ik studeer meestal X hoofdstukken en probeer daarbij de passende oefeningen te maken.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Heel nuttige thread :-).

Mijn strategie: zoveel mogelijk samenvattingen te pakken krijgen tijdens het jaar.
    Voor de rest doe ik tijdens het jaar ongeveer niets (zowel naar de les gaan als cursussen checken, misschien al 1 of 2 cursussen eens lezen).

Tijdens de blok en de feitelijke examenperiode:lezen, lezen en lezen.

Voor boekhoud-achtige vakken: het boek niet bekijken en enkel oefeningen maken op hoop van zegen.

Goede strategie? Niet echt.

Approved 9-lifer dietrich0's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Lezen, lezen, lezen, lezen en nog eens lezen.. Maar neem geen voorbeeld aan mijn methode

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten