Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member
    iTrader
    0

Nautische Wetenschappen

Hallo allemaal,

Ik ben een rechtenstudent die eind september aan zijn tweede bach rechten begint, de herexamens (3) zijn achter de rug en ze zijn goed gelukt, dus ik denk dat ik zonder vakken mee te nemen aan mijn tweede jaar mag beginnen

Ik ben de laatste weken hechter zwaar aan het twijfelen geslagen over mijn studiekeuze, ik doe graag rechten en heb redelijk goede resultaten, maar heb het gevoel dat mijn toekomst hier niet in ligt, ik zie me dan ook niet mijn hele leven aan een bureau of dergelijke zitten... iets avontuurlijkes ligt me veel beter... Ik heb ook het gevoel dat ik als rechtenstudent maar een nummer ben...

daarom was mijn oog gevallen op de opleiding Nautische Wetenschappen aan de Hogere Zeevaartschool te Antwerpen...

Ik heb hier enkele vraagjes over en hoop dat iemand die hier ervaring mee heeft ze kan beantwoorden:

- ik kom oorspronkelijk van een richting Humane Wetenschappen en heb dus redelijk weinig wiskundige en wetenschappelijke voorkennis. Wiskunde en chemie waren af en toe een behoorlijk blok aan mijn been, maar ik was nooit gebuisd en het is ook niet dat ik er veel voor deed eerlijk gezegd, fysica en aardrijkskunde waren dan weer wel vakken waar ik geïnteresseerd in was. Op het vlak van talen heb ik hechter nooit problemen gehad (Nederlands, Frans, Duits, Engels, allemaal geen probleem eigenlijk). Ik kom ook uit 1 van de betere middelbare scholen in Vlaanderen en heb in mijn rechtenstudie al bewezen dat ik heel wat capaciteiten heb. (die rechtenstudie zou me ook goed uitkomen voor rechtenvakken in de opleiding nautische wetenschappen). Mijn eerste vraag is dus of mijn voorkennis zou volstaan? Daarbij moet ik zeggen dat ik zeer gemotiveerd ben!
    - Hoe zit het qua werkgelegenheid in de zeevaartsector en wat zijn de beginlonen voor een starter? ik heb gehoord dat er behoorlijk wat geld te rapen valt, dat geld interesseert me hechter niet zoveel, iets in de zeevaartsector doen is al van jongsaf een droom, je hebt maar 1 leven en dus vind ik dat ik er moet voor gaan! Hoe zit het met de werkgelegenheid op lange termijn??
    - Nog iets: ik woon in Brussel dus moet ik op kot in A'pen als ik dit doe... wat zijn de huurprijzen zoal in A'pen?

Het is zowiezo de bedoeling dat ik de opleiding zou starten in het academiejaar 2012-2013

Nog iets over mezelf:
    - ik ben behoorlijk intelligent (mijn opleiding Humane Wetenschappen was een behoorlijke foute keuze in mijn secundaire opleiding, ik had veel meer gekunnen...)
    - ambitieus
    - heb heel wat mensenkennis
    - het woord heimwee ken ik niet
    - perfectionistisch
    - leergierig

ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn vragen, ik hoop dan ook dat ik mijn persoonlijke situatie zo goed mogelijk heb geschetst zodat jullie een goed advies kunnen geven!

groeten

G.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door abcde Bekijk bericht
    Mijn eerste vraag is dus of mijn voorkennis zou volstaan? Daarbij moet ik zeggen dat ik zeer gemotiveerd ben!
    Je voorkennis volstaat, maar je zal, net als alle anderen, wel de stof van wiskunde goed moeten bijhouden. Is het selectievak in het eerste jaar. Het is echter goed doenbaar als je er dagelijks naar kijkt, en er is ook veel begeleiding voorzien. Ben je gemotiveerd dan haal je dat.

- Hoe zit het qua werkgelegenheid in de zeevaartsector en wat zijn de beginlonen voor een starter?
    Beide heel goed. Exacte lonen weet ik niet maar de meesten hebben hier een job voor ze van de school af zijn. Er is een grondig tekort, en de HZS is zowat de enige hogeschool die elk jaar MINDER studenten inschrijft in het eerste jaar, dus ook op lange termijn zit het snor. Nu de meesten blijven wel niet een hele carriere op zee, gaan achteraf naar een evengoed betaalde job aan wal of gaan aan de slag als loods. Je krijgt immers niet alleen je STCW-brevet, je krijg ook het gegeerde diploma van licentiaat (master) nautische wetenschappen, staat gelijk aan univ licentiaat. Dus ook na het varen is werk verzekerd.

- Nog iets: ik woon in Brussel dus moet ik op kot in A'pen als ik dit doe... wat zijn de huurprijzen zoal in A'pen?
    Varieert naargelang wat ge wilt. Der zijn wel geen koten vlak aan de HZS (en het internaat is al lang weg), de dichtste zijn in de omgeving van de Waaslandtunnel. Vanaf daar is het nog 10-15 min met de fiets. Ga dus niet te ver zuidelijk op kot.

Het is zowiezo de bedoeling dat ik de opleiding zou starten in het academiejaar 2012-2013
    Mooi, ge zijt welkom! Kom naar de infodag als ge die dit jaar niet gedaan hebt.

Nog iets over mezelf:
    - ik ben behoorlijk intelligent
    Tenzij ge een gecertificeerde IQ-test gedaan hebt (genre WAIS) laat ge dit soort informatie best achterwege. De intelligente mensen worden immers niet beloond, wel zij die het hardst werken (en dat is steeds een mix van intelligente en minder intelligente mensen).

Approved 9-lifer xversex's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben een rechtenstudent die eind september aan zijn tweede bach rechten begint, de herexamens (3) zijn achter de rug en ze zijn goed gelukt, dus ik denk dat ik zonder vakken mee te nemen aan mijn tweede jaar mag beginnen

Ik ben de laatste weken hechter zwaar aan het twijfelen geslagen over mijn studiekeuze, ik doe graag rechten en heb redelijk goede resultaten, maar heb het gevoel dat mijn toekomst hier niet in ligt, ik zie me dan ook niet mijn hele leven aan een bureau of dergelijke zitten... iets avontuurlijkes ligt me veel beter... Ik heb ook het gevoel dat ik als rechtenstudent maar een nummer ben...

daarom was mijn oog gevallen op de opleiding Nautische Wetenschappen aan de Hogere Zeevaartschool te Antwerpen...

Ik heb hier enkele vraagjes over en hoop dat iemand die hier ervaring mee heeft ze kan beantwoorden:

- ik kom oorspronkelijk van een richting Humane Wetenschappen en heb dus redelijk weinig wiskundige en wetenschappelijke voorkennis. Wiskunde en chemie waren af en toe een behoorlijk blok aan mijn been, maar ik was nooit gebuisd en het is ook niet dat ik er veel voor deed eerlijk gezegd, fysica en aardrijkskunde waren dan weer wel vakken waar ik geïnteresseerd in was. Op het vlak van talen heb ik hechter nooit problemen gehad (Nederlands, Frans, Duits, Engels, allemaal geen probleem eigenlijk). Ik kom ook uit 1 van de betere middelbare scholen in Vlaanderen en heb in mijn rechtenstudie al bewezen dat ik heel wat capaciteiten heb. (die rechtenstudie zou me ook goed uitkomen voor rechtenvakken in de opleiding nautische wetenschappen). Mijn eerste vraag is dus of mijn voorkennis zou volstaan? Daarbij moet ik zeggen dat ik zeer gemotiveerd ben!
    - Hoe zit het qua werkgelegenheid in de zeevaartsector en wat zijn de beginlonen voor een starter? ik heb gehoord dat er behoorlijk wat geld te rapen valt, dat geld interesseert me hechter niet zoveel, iets in de zeevaartsector doen is al van jongsaf een droom, je hebt maar 1 leven en dus vind ik dat ik er moet voor gaan! Hoe zit het met de werkgelegenheid op lange termijn??

Nog iets over mezelf:
    - ik ben behoorlijk intelligent (mijn opleiding Humane Wetenschappen was een behoorlijke foute keuze in mijn secundaire opleiding, ik had veel meer gekunnen...)
    - ambitieus
    - perfectionistisch
    - leergierig

ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn vragen, ik hoop dan ook dat ik mijn persoonlijke situatie zo goed mogelijk heb geschetst zodat jullie een goed advies kunnen geven!

groeten

G.
    Is da opt niveau van ingenieur? Indien ja, beter niet aan beginnen, als ge al moeite had met uw wiskunde in de humane (no offence)

Trouwens ik zag dat veel toegepaste wetenschappen
    (Theoretische elektriciteit – Scheepsbouw – Elektronica – Thermodynamica en scheepsbouw – Propulsie) hebt, dan gaat dat ook voor problemen zorgen als ge uit de humane komt.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ge gaat het héél lastig hebben. Alsk u was zou ik dan toch op veilig spelen en voor mijn rechtenstudie gaan.

Member
    iTrader
    0
    moeite met wiskunde is veel gezegd, het lag eerder aan mijn inzet hiervoor, heb pas nu door dat dit wel belangrijk was... (te laat eigelijk)

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xversex Bekijk bericht
    Is da opt niveau van ingenieur?
    nee

wat niet wil zeggen dat het super-makkelijk is ofzo, maar haalbaar als ge er dagelijks naar kijkt

Member
    iTrader
    0
    @ Bartvb: studeer je daar ook ??

iTrader
    0
    moeite met wiskunde is veel gezegd, het lag eerder aan mijn inzet hiervoor, heb pas nu door dat dit wel belangrijk was... (te laat eigelijk)
    Ik ken iemand die meer dan 90% voor wiskunde in de humane (en die deed er werkelijk zo goed als niets voor) en die is begonnen aan ind. ing. en was keihard gebuisd voor alles van wiskunde en wetenschappen. En nautische wetenschappen is volgens mij moeilijker als ind. ing.

Ik zou hiervoor echt mijn rechtenstudie niet opgeven, zeker niet als ge goede punten haalt.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bartvb Bekijk bericht
    nee

wat niet wil zeggen dat het super-makkelijk is ofzo, maar haalbaar als ge er dagelijks naar kijkt
    Ah ok, kdacht dat dat ongeveer gelijkgesteld was aan burgerlijk

Member
    iTrader
    0
    Ik heb het gevoel dat ik het moet proberen, ik wil mijn tweede bach rechten zowiezo halen en zal daar alles voor doen, als Nautische Wetenschappen op een fiasco uitdraait kan ik nog altijd terug en ben ik maar 1 jaar verloren, dat heb ik ervoor over, ik kan dan tenminste zeggen dat ik het geprobeerd heb!

Member stinky's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xversex Bekijk bericht
    Ah ok, kdacht dat dat gelijkgesteld was aan burgerlijk
    Ik denk dat je deze richting verwart met Studiekiezer Universiteit Gent - opleidingsfiche - emwerkmt

Ook wel heel interessant, maar het is ir, dus natuurlijk veel wiskunde.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stinky Bekijk bericht
    Ik denk dat je deze richting verwart met Studiekiezer Universiteit Gent - opleidingsfiche - emwerkmt

Ook wel heel interessant, maar het is ir, dus natuurlijk veel wiskunde.
    Ah idd

Member thecoon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb het gevoel dat ik het moet proberen, ik wil mijn tweede bach rechten zowiezo halen en zal daar alles voor doen, als Nautische Wetenschappen op een fiasco uitdraait kan ik nog altijd terug en ben ik maar 1 jaar verloren, dat heb ik ervoor over, ik kan dan tenminste zeggen dat ik het geprobeerd heb!
    waarom haalt ge dan eerste uwe bachelor niet, tegen dan wilt ge misschien iets anders doen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thecoon Bekijk bericht
    waarom haalt ge dan eerste uwe bachelor niet, tegen dan wilt ge misschien iets anders doen
    ²

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thecoon Bekijk bericht
    daar heb je zeker een punt! ik heb allesinds nog een jaar om na te denken en ik ga zeker eens naar de opendeurdag om een kijkje te nemen, zou die bachelor rechten een voordeel opleveren als ik later werk (als ik ooit door die opleiding geraak uiteraard) zou zoeken binnen de scheepvaart ??

Member thecoon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    daar heb je zeker een punt! ik heb allesinds nog een jaar om na te denken en ik ga zeker eens naar de opendeurdag om een kijkje te nemen, zou die bachelor rechten een voordeel opleveren als ik later werk (als ik ooit door die opleiding geraak uiteraard) zou zoeken binnen de scheepvaart ??
    ge kunt misschien enkele vrijstellingen hebben maar als ge uw bachelor hebt, hebt ge iets in uw handen ge weet nooit wat er kan gebeuren dat je plots enkele jaren niet meer kan studeren en dan moet misschien vanaf 0 beginnen

Member
    iTrader
    0
    langs de andere kant is mijn kennis van wetenschappen en wiskunde tegen dan volledig verwatert... Maar het is waar dat ik dan wel iets in handen heb wat toch behoorlijk waardevol is!

Member timdeb's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hallo allemaal,

Nog iets over mezelf:
    - ambitieus
    - perfectionistisch
    - leergierig

groeten

G.
    Via de site van HZS kan je de studiefiches bekijken. De technische vakken komen zeker niet overeen met die van ind. ing. Ik denk dat het dichter zal aanleunen bij een wetenschappelijke bachelor. Er komen wel een hoop andere opleidingsonderdelen bij kijken natuurlijk.

Ik heb ook lang getwijfeld de studie aan te vatten, maar na 3 jaar hoger onderwijs ligt dat iets moeilijker. Heb toen ook een hoop opzoekingswerk gedaan. Het is al lang niet meer zo dat je zee-ervaring nodig hebt om met dat diploma aan wal aan de slag te gaan. Er zijn genoeg functies aan wal waarvoor ze mensen met een ander diploma aannemen, gewoon omdat er te weinig afstuderen. Het studentenaantal stijgt wel elk jaar sterk, doch is er nog een enorm tekort.

Dit maakt dat voor diegene die een carrière op zee ambiëren, hoge startlonen betaald worden. Heb de links niet meer direct bij mee, maar heb meerdere malen bedragen van 5000 à 6000 euro bruto gezien. Over geld zou ik me dus geen zorgen maken, je zit de helft van de tijd toch op zee (waar je geen euro moet uitgeven). Je klimt eveneens enorm snel op, na enkele jaren zee-ervaring kan je reeds kapitein zijn.

Als je het na 15 à 20j beu bent op zee, kan je bv. als loods aan de slag gaan (gebeurt in het grootste deel van de gevallen). Lonen lopen dan snel op tot 10 000 euro bruto.

Ik zie mezelf een beetje in jouw profiel. Heb ook lang getwijfeld om voor nautische wetenschappen te gaan, al dan niet via het leger. Gewoon omdat er voor mij geen interessante toekomst lijkt te zijn in een bureaujob. Heb er uiteindelijk toch voor gekozen om een master te behalen die 'volgt' op mijn bachelor. Zoals reeds gezegd, begon ik te twijfelen na bijna 3 jaar. Als ik na het 1e jaar reeds voor HZS wou gaan, dan had ik de stap direct gezet(financieel is het op dit moment gewoon niet echt mogelijk voor mij).

Huurprijzen variëren rond de 250 euro buiten de stadskern.

Member
    iTrader
    0
    De kennis van wiskunde (analyse) gaat qua niveau tot en met meervoudige integralen.

Vectorrekening zien ze ze ook uitgebreid, en daarnaast hebben ze ook nog een specialleke: boldriehoeksmeetkunde. Dat hebben ze immers nodig voor hun latere lessen navigatie.

Member TOCA's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Naast de wiskunde zijn oa mechanica,elektronica en zeevaartkunde potentiële struikelblokken. Maar indien ge u erzelf achter zet moet dit normaal gezien geen probleem zijn.
    Ook het aantal vakken mag niet onderschat worden, zo had ik in m'n tweede bach een week lang 2 examens op 1 dag...

Member
    iTrader
    0
    Bedankt voor al de reacties!

ik heb op internet ook een brugcursus gevonden voor wiskunde van de HZS, maar die wiskunde lijkt me eigenlijk makkelijk... Ik weet wel dat de wiskunde een pak moeilijker gaat worden, maar van die brugcursus kan ik eigenlijk nog alles oplossen, zoals ik al zei zat ik op een redelijk moeilijke school en ondanks de drie uur wiskunde was het toch redelijk zwaar!

Bij mechanica en elektronica begin ik sowieso van nul... (er zullen er nog wel zijn denk ik dan, iemand die van ASO komt is hier denk ik niet zo vertrouwt mee)

Ze mogen mij allesinds verwachten op de opendeurdag! dan kom ik zeker een kijkje nemen, ik kan ook nog een jaartje nadenken en dat is ook een groot voordeel... ik wil deze beslissing zeker niet te snel nemen en er achteraf mss spijt van hebben!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten