Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 46 t/m 60 van 91
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    @bartvb: mijn baas zal zelf wel bepalen wat ik moet doen en wat mijn vrijheden zijn op het werk. Daar hoef jij je nu echt niet druk over te maken.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Crew Member Preske's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik heb ons zelf nog maar 1 keer weten staken tegen onze bazen en dat nog maar 1,5 uur. Je bedoelt wss het personeel van fabrieken die we doen staken
    ahja, aangezien hij vroeg voor zich in te schrijven. Niet om voor/bij een vakbond te werken.
    De kapotte layout van Dark-skin beu? Installeer dan mijn style-fix. Op zoek naar betere leesbaarheid in de Light-skin? Dan is deze style-fix voor jou.

QUOTE by Killer Queen : Thanks.. Das, Gij zijt misschien gedocumenteerd, maar ik maak dat goed door ervaring.
    People say I have a big ego, but really my ego is tiny in comparison with my enormous talented genius

Member
    iTrader
    0
    @bartvb: mijn baas zal zelf wel bepalen wat ik moet doen en wat mijn vrijheden zijn op het werk. Daar hoef jij je nu echt niet druk over te maken.
    cava, case closed

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iemand Bekijk bericht
    Ik zie geen reden waarom je je niet zou aansluiten als arbeider/bediende. Vroeg of laat heb je ze wel es nodig. Ondanks mijn liberaal gedachtengoed ben ik toch dikke voorstander. Degenen die in de illusie geloven dat een werknemer absoluut vrij is, gelooft ook nog in Sinterklaas.
    Hoe je een "dikke voorstander" van de vakbonden kunt zijn en tegelijk liberaal moet je me toch eens uitleggen. Die standpunten staan quasi lijnrecht tegenover elkaar.

Nu, ik ken ook liberalen (in de bouwsector bijvoorbeeld) die aangesloten zijn bij een vakbond maar dat is dan louter uit opportunistisme en gemakzucht. Je hebt namelijk veel hulp en steun voor weinig geld. De vakbonden kopen als het ware hun achterhoede d.m.v. goedkope hulp. Maar die beweren dan ook niet een "dikke voorstander" te zijn. Het is een soort noodzakelijk kwaad waarvoor ze zich bijna schamen als liberaal.
    Dit zie je overigens bevestigd in de aansluitingsgraad van de vakbonden in fel contrast met het rechtse stemgedrag in Vlaanderen.

En terecht imo, bij mij zullen ze ook al van heel ver moeten komen om mij ooit te overtuigen om me aan te sluiten bij een vakbond. Voordelen of geen voordelen, puur uit principe zou ik het al niet doen.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Hoe je een "dikke voorstander" van de vakbonden kunt zijn en tegelijk liberaal moet je me toch eens uitleggen. Die standpunten staan quasi lijnrecht tegenover elkaar.
    ik zie niet op welke vlak liberalen en het principe van een vakbond lijnrecht tegenover elkaar staan. Er bestaat zoiets als de liberale vakbond, hé .

Member Iemand's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)

Nu, ik ken ook liberalen (in de bouwsector bijvoorbeeld) die aangesloten zijn bij een vakbond maar dat is dan louter uit opportunistisme en gemakzucht. Je hebt namelijk veel hulp en steun voor weinig geld. De vakbonden kopen als het ware hun achterhoede d.m.v. goedkope hulp. Maar die beweren dan ook niet een "dikke voorstander" te zijn. Het is een soort noodzakelijk kwaad waarvoor ze zich bijna schamen als liberaal.

En terecht imo, bij mij zullen ze ook al van heel ver moeten komen om mij ooit te overtuigen om me aan te sluiten bij een vakbond. Voordelen of geen voordelen, puur uit principe zou ik het al niet doen.
    Elkeen is vrij zich aan te sluiten waar hij of zij wil..daarnaast is het een gegeven dat je als werknemer niet op dezelfde positie staat als een werkgever waardoor een machtsblok vormen geen slecht idee is. Zoiets valt louter aan te moedigen en het tegendeel beweren zou radicaal voorbij gaan aan de realiteit.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Iemand Bekijk bericht
    waardoor een machtsblok vormen geen slecht idee is.
    Daarmee werk je toch vooral polarisering en spanning in de hand? Wordt de stem van de individuele werknemer nog wel gehoord in een machtsblok, of is het vooral de stem van diegene die het luidst kan roepen?

Bij ons wordt er voor gezorgd dat iedereen zijn problemen, opmerkingen, etc, desnoods anoniem kwijt kan. En indien haalbaar wordt er daar ook rekening mee gehouden. De werknemer heeft daarvoor geen machtsblok nodig. Weet dat vele werkgevers al lang tot het besef gekomen zijn dat ze meer hebben aan een tevreden werknemer dan aan een gefrustreerde. Het staat mss wel cool om cynisch te reageren op de goede wil van de werkgevers, maar in de realiteit is die niet afwezig.

Banned
    iTrader
    0
    Hoe? Een liberaal is tegen mensen die zich verenigen? Hoe?

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bartvb Bekijk bericht
    Daarmee werk je toch vooral polarisering en spanning in de hand? Wordt de stem van de individuele werknemer nog wel gehoord in een machtsblok?

Bij ons wordt er voor gezorgd dat iedereen zijn problemen, opmerkingen, etc, desnoods anoniem kwijt kan. En indien haalbaar wordt er daar ook rekening mee gehouden. De werknemer heeft daarvoor geen machtsblok nodig. Weet dat vele werkgevers al lang tot het besef gekomen zijn dat ze meer hebben aan een tevreden werknemer dan aan een gefrustreerde. Het staat mss wel cool om cynisch te reageren op de goede wil van de werkgevers, maar in de realiteit is die niet afwezig.
    Klopt! Ik kan.mij perfect vinden in uw tweede alinea. En het is ook zo dat de vakbond vaker niet dan wel moet tussenkomen. Maar als je werkgever van slechte wil is kunnen een vakbond en de verenigde werknemers wel iets uitmaken. Maar idd, een goeie relatie met de baas is heel belangrijk

Banned
    iTrader
    0
    Bij ons wordt er voor gezorgd dat iedereen zijn problemen, opmerkingen, etc, desnoods anoniem kwijt kan.
    Zonder getuigen kunt ge uw probleem beter verdedigen, dat is juist...

Member
    iTrader
    0

Als student heb je daar imo nog geen goede kijk op. Ik dacht vroeger ook van: "ach, de vakbond das iets voor arbeiders en voor mensen in 't fabriek of voor mensen die zich niet kunnen verdedigen".
    Nu weet ik wel beter.

iTrader
    3 (100%)
    Bij ons wordt er voor gezorgd dat iedereen zijn problemen, opmerkingen, etc, desnoods anoniem kwijt kan. En indien haalbaar wordt er daar ook rekening mee gehouden.
    en wie bepaalt wat haalbaar is?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bartvb
    De werknemer heeft daarvoor geen machtsblok nodig. Weet dat vele werkgevers al lang tot het besef gekomen zijn dat ze meer hebben aan een tevreden werknemer dan aan een gefrustreerde. Het staat mss wel cool om cynisch te reageren op de goede wil van de werkgevers, maar in de realiteit is die niet afwezig.
    sorry, maar dit is lachen. Bij een niet onredelijk deel van de werkgevers is die wel degelijk afwezig. Of hoe verklaar je anders dat mensen die ontslag nemen hun loon niet krijgen (en we dus moeten opeisen), dat werkgevers premies bewust achterhouden (werknemer moet er maar achter komen tijdens kantooruren (terwijl wetgeving duidelijk zegt dat werkgever ze moet opsturen), ... ?

De bedrijven waar vakbonden weinig problemen mee hebben zijn grote bedrijven, waar er meestal een goeie sfeer is tussen vakbonden en werkgevers. het zijn meestal de kleine werkgevers die denken te kunnen bepalen wat een werknemer mag krijgen en moet doen, zonder wetgeving te respecteren.

Member
    iTrader
    0
    sorry, maar dit is lachen.
    Het is inderdaad modieus om daar cynisch over te doen, zoals gezegd. Maar ik kan me eigenlijk helemaal niet herkennen in wat jij poneert over het bedrijfsleven. Je hebt er in je functie zeker wel contact mee, maar je staat er ook niet met je beide voeten in. Ik merk dat je voeling onvoldoende is, en sterk eenzijdig. Wellicht kom je weinig in contact met de bedrijven waar het goed gaat. Daarenboven is een gefrustreerde werknemer ook de bestaansreden voor uw werkgever. Aan een gelukkige heeft hij weinig.

Ongetwijfeld zullen er nog bedrijven zijn waar het er nog aan toe gaat gelijk ge zegt, maar die zijn een minderheid en een vlek op het blazoen dat we willen. Wij proberen eigenlijk vooral de werknemers zelf aan te sporen om met hun problemen naar buiten te komen, zonder dat dit via de vakbond moet gebeuren. Want in het verleden ervaarden we al dat de vakbond selectief was in het vermelden van de problemen en dat er vaak een draai aan gegeven werd.

Sinds deze methode toegepast wordt (al voor mijn intreden), is de vakbondspenetratie in ons bedrijf gedaald naar quasi 0 bij de bedienden. Bij de arbeiders slagen we er niet in om de penetratie onder de 40% te krijgen, wat inderdaad hoog is, maar dit heeft eerder te maken met de specifieke syndicale situatie in de haven van Antwerpen dan met ons bedrijf, hoop ik. In ieder geval sporen we ook hen voortdurend aan om te zeggen als er iets op hun lever ligt.
    Laatst gewijzigd door Bartvb; 6 september 2011 om 22:01

Member SideShow's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    hulpkas is zeker doenbaar, als je dossier niet te complex is ...

van zodra je met een raar werkschema/rare werkgevers (alla interim) zit, ben je beter gesyndiceerd want die mensen gaan dat volgens mij toch een stukje beter opvolgen allemaal

iTrader
    2 (100%)
    Dat hoor ik graag. Maar het is idd niet overal zo. Een vakbond zou men kunnen zien als een goedkope zekerheid in dat geval.

Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten