Oorspronkelijk geplaatst door
mac-bc
- Liberalisme is vooral gesteund op zelfbeschikkingsrecht en individuele vrijheden, vakbonden op collectieve machtsuitoefening gesteund door overheidsbemoeienissen.
- Liberalisme is gesteund op ondernemerschap en het eigenhandig in uw behoeftes voorzien. Je werkt, je creëert daarmee een meerwaarde en daar verdien je geld aan. What you see is what you get. Stop je met werken? Dan ga je failliet. Ben je te lui? Verdien je minder. Werk je een dag niet? Je mist kansen. Werk je hard en efficiënt? Verdien je meer. Een welvaartsverhogend principe dus.
Dit waar een vakbond vooral gesteund is op vanzelfsprekendheid. Jij werkt uw uurtjes en de rest moet maar vanzelf komen. Niet alleen het loon (=logisch) maar ook allerhande voordelen, vakantiegeld, "klein verlet", 13e maand, betaalde rustdagen, ... Ze zijn er als de kippen bij om extra eisen te stellen (op straffe van stakingen allerhande) als het bedrijf goed draait maar weigeren ook maar IETS in te leveren als het bedrijf slecht draait. Als jij praat over het weigeren in te zien van een (economische) realiteit dan denk ik vooral dat je eerst bij de vakbonden moet kijken.
Ze zijn verantwoordelijk voor een inslechte mentaliteit die steeds hardnekkiger doorsijpelt in onze samenleving alsof alles vanzelf zou gaan. En dan maar prat gaan op de "hardwerkende Vlaming". Laat me niet lachen, de cijfers beweren het tegendeel. Dit alles is een welvaartsverlagend principe.
- Liberalisme is vooral gesteund op een minimum aan overheidsbemoeienissen en liberale marktwerking waar de vakbonden dan weer allergisch aan zijn. Waarom? Omdat dit hun economische inefficiëntie naar de oppervlakte zou brengen.
Maar hun verhaal is makkelijk te verkopen natuurlijk. Persoonlijk, individueel doe je er alleen maar voordeel bij want wie weigert nu het geld op een betaalde feestdag? Is dat geen mooi voordeel? Prachtig toch!
Maar ondertussen hebben bedrijven geen enkele reden om nog langer in dit land te blijven (en kun je ze ongelijk geven?). Ze vertrekken massaal en daar staan de vakbonden dan: "schandalig!" "dit is uit puur winstbejag!".

Maak dit landje anders nog meer naar de knoppen door egoïstische, inefficiënte maatregelen af te dwingen en zo een gehele maatschappij te gijselen in de inefficiëntie.
Om nog maar te zwijgen van hun tegenstand m.b.t. pensioenleeftijden verhogen, uitkeringen te beperken in de tijd, ... Ook niet bepaald liberale standpunten me dunkt. Maar wel makkelijk te verkopen natuurlijk want wie wil er nu langer werken dan zijn 5 jaar oudere buurman?
Dit alles ten koste van de maatschappij in z'n geheel en vooral ten koste van de aankomende generatie.
Bedankt vakbonden voor uw "solidariteit"! Ik zal eraan denken als ik op mijn 67ste aan het werk ben om één of andere onnuttige ambtenaar zijn betaalde feestdag te betalen. Toch mooi, die "solidariteit". Vooral als het alleen maar uw eigen kant uitgaat.