Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 52
    Member
    iTrader
    0

Werken om te leven, en niet omgekeerd (?)

Sta me toe om mezelf kort voor te stellen:
    Ik heb in juni mijn bachelordiploma nmct behaald (het vroegere Multimedia & Communicatie Technologie) en sinds kort ben ik aan het werk als ontwikkelingsingenieur in de softwaremarkt.
    Door de laatste jaren echter uitsluitend en intensief met informatica bezig te zijn, ben ik mijn interesse een flink stuk verloren. Vandaar dat ik mijzelf gelukkiger zou zien met een 'mindere' job maar met wat meer vrije tijd om aan mijn hobby's te spenderen.
    Daarom overweeg ik sterk om in het onderwijs te stappen om zo van de schoolvakanties te kunnen genieten. Nog eens een lerarenopleiding van minstens 2 jaar volgen is uitgesloten, vandaar dat ik zou opteren voor een functie als opvoeder (ook wel bekend als surveillant). Het lijkt me wel een leuke job waarbij je continu in contact staat met andere (jonge) mensen. Bovendien hoef ik dan ook niet meer een ganse dag naar een scherm staren.
    Het grote nadeel in mijn geval is dat ik met mijn huidige diploma waarschijnlijk geen zo'n goeie uitgangspositie heb hiervoor.
    Desondanks dit zou ik toch graag jullie mening en eventueel advies hierover horen. Er zullen waarschijnlijk wel mensen zijn dat ik overdrijf, en dat ik gelukkig moet zijn dat ik werk heb. Ik ben dat ook, maar ik zie het mezelf niet doen tot aan mijn 65e. Ik hoef helemaal geen huis met dubbele garage, 4 slaapkamers en dure wagen. Eens mens is niet gemaakt om het overgrote deel van z'n leven dingen tegen z'n zin te doen.

Member
    iTrader
    0
    Ik veronderstel dat men toch wel mensen zoekt met een zekere pedagogische bagage voor die functie? Daarom niet noodzakelijk met het diploma van leraar.

Al gedacht aan D-cursus of een pedagogische opleiding in avondschool?

'Oriëntatieproef voor studenten tegen 2013' - De Standaard deze kan niet snel genoeg komen denk ik, het is jammer dat je niet meer geboeid raakt voor de materie waarvoor je gestudeerd hebt...

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    150 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mini.Me. Bekijk bericht
    Ik ben dat ook, maar ik zie het mezelf niet doen tot aan mijn 65e.
    Jij denkt maar tot je 65ste te moeten werken?

Member blacky's schermafbeelding
    iTrader
    7 (89%)
    HéHé, weer eentje.

Member John1307's schermafbeelding
    iTrader
    30 (92%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    En wat is daar mis mee? De pensioenleeftijd optrekken is ingegeven door een donkerblauwe ideologie en heeft niets meer te maken met de realiteit. Onze gevestigde media (door rechtse zelfcensuur) en politici zijn hard hun best aan het doen om ons warm te maken voor deze onpopulaire maatregelen door dagelijkse newspeak op de 'linkse' VRT. Jammer toch dat de bevolking dit slikt als zoete koek, een beetje meer kritische reflectie kan nooit kwaad.

Mijn filosofie is dat er meer is dan werk alleen. Ik verdien misschien niet al te veel, maar heb ook weinig stress op het werk en heb 's avonds genoeg tijd om aan mijn hobbies te besteden. Natuurlijk zullen er wel een paar verzuurde Vlamingen (en miss Walen) hier bakken commentaar op geven maar hey, ge moogt altijd voor een 1/10 van uw loon (en geen pensioen) gaan werken in een 'dynamische economie' dan zult ge wel zien wat voor een paradijs het daar is in Z-O Azië.

Banned
    iTrader
    0
    Jongske, hoe oud zijt gij feitelijk? Zijt ge al beginnen werken?

Als ik denk dat gij nog maar ene zijt van nog geen dertig wat maakt het dan uit of het in 2040 nog hetzelfde systeem is als nu? Dat is nog dertig jaar man, en langer voor dat gij 65 zijt. De hele wereld kan nog veranderen in die dertig jaar.

Daarbij, mij maakt ge niet wijs dat vooruitgang in de maatschappij moet worden afgemeten aan het aantal uren dat wij presteren. Ik kan mij nog herinneren van in de school vroeger, zo een tekstje over hoe het in de toekomst allemaal precies een pretpark zou worden. Iedereen verlof vanaf geboorte tot dood, dat is de droom!

Dat zal wel zijn dat ik mijn kas ga afdraaien voor ne kloot tot ik krom ben. Niks daar van, wij kunnen tegenwoordig al goei machines maken, dat gaat alleen maar beter worden. Voorwat moeten wij dan langer werken, als d'er technologische vooruitgang is?
    Laatst gewijzigd door Watisda; 6 september 2011 om 00:29

iTrader
    150 (100%)
    Zucht, bekrompen zielen toch. Onze levensverwachting gaat gigantisch de hoogte in dankzij de moderne geneeskunde en technologische vooruitgang. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de pensioenleeftijd omhoog gaat, anders gaan mensen nog langer pensioen trekken dan dat ze werken. Zo krijgen we het nooit betaald.

Ik ben er 23 en ik verwacht niet om voor mijn 70ste te kunnen stoppen, niet omdat ik dit wil maar omdat dit gewoon realistisch is.

Member
    iTrader
    78 (98%)
    Ik denk er net hetzelfde over en dat maakt het moeilijk om de juiste opleiding te vinden. Ik weet niet wat je kansen zijn als surveillant, maar als je lesgeven niet ziet zitten, begin er dan niet aan. Ik heb 2 jaar lerarenstudies achter de rug en het is zeker geen makkelijk werk. Als goede leerkracht ga je meer uren kloppen per week dan de gemiddelde Vlaming en leraar is zowat het minst gerespecteerde beroep. Iedereen denkt dat het niet meer is dan voor een klas staan en dat je vervolgens thuis kan vieren, maar zo is het niet.

Genoeg mensen die me zullen tegenspreken en ik ga me er nu eens niets van aantrekken

Banned
    iTrader
    0
    Hoezo dat krijgen wij niet betaald? Werken die machines dan niet voor ons rekening? D'er is nu zoiets als die crisis, maar dat heeft alleen maar met geld te maken, en dat is een systeem dat altijd nog kan veranderen. 't Is gewoon wat gij gelooft wat geld waard is, meer is het niet.

Die levensverwachting, ne mens wordt nog altijd in het beste geval rond de 80 jaar. Veel ouder zie ik dat niet gebeuren. Die levensverwachting wordt altijd gezegd met kindersterftes meegerekend, dat geeft een vals beeld. Landen waarvan d'er zogezegd een verwachting is dat ge 30 wordt, daar sterven misschien 10 kinderen voor ene succesvolle.

Banned
    iTrader
    18 (100%)
    Zucht, bekrompen zielen toch. Onze levensverwachting gaat gigantisch de hoogte in dankzij de moderne geneeskunde en technologische vooruitgang. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de pensioenleeftijd omhoog gaat, anders gaan mensen nog langer pensioen trekken dan dat ze werken. Zo krijgen we het nooit betaald.

Ik ben er 23 en ik verwacht niet om voor mijn 70ste te kunnen stoppen, niet omdat ik dit wil maar omdat dit gewoon realistisch is.
    Het is nu niet dat we plots gemiddeld 15 jaar ouder gaan worden hé . Ik geef u wel gelijk dat we allemaal langer gaan moeten werken, tot op een hogere leeftijd, maar er zijn andere uitgavensposten die dringend moeten hervormd worden (en zullen worden!) alvorens ze aan de pensioenleeftijd gaan raken. Uitkeringen om te beginnen. De pensioenleeftijd opkrikken is een maatregel die al-tijd op veel kritiek wordt onthaald, dus stellen dat ze dat zo maar snel met 5 jaar gaan verhogen is wel heel hoog gegrepen, maar misschien niet geheel onmogelijk, da's waar.

Maar de mensen studeren ook gewoon langer. Als je dan effectief 40 jaar (of is dat intussen al 42?) moet werken voor je op pensioen kan gaan, gaat die leeftijd ook steeds hoger komen te liggen.

Ik wil maar zeggen, we gaan allemaal langer moeten werken, maar overdrijven is ook een kunst . Niettegenstaande dat dit eigenlijk niets met het onderwerp te maken heeft.

Wat ik mij dan wél weer afvraag, zou de TS zo'n job kunnen, maar vooral willen, doen tot het einde van zijn werkdagen? Met jonge tieners werken lijkt wel leuk, omdat je die fase zelf net ontgroeid bent, en je zo toch wat jong van geest blijft, maar dat uw hele leven lang? Ooit word je zelf ook gewoon te oud om hen te blijven boeien. En ga je nooit het nut van je eigen taak in twijfel trekken? Je bent tenslotte 'maar' een opvoeder, vervangbaar en in weinige gevallen een meerwaarde.

Banned
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stabby Bekijk bericht
    Als goede leerkracht ga je meer uren kloppen per week dan de gemiddelde Vlaming en leraar is zowat het minst gerespecteerde beroep. Iedereen denkt dat het niet meer is dan voor een klas staan en dat je vervolgens thuis kan vieren, maar zo is het niet.
    Leraars Zedenleer, die mannen deden in mijne tijd niks Wat lullen en vantijd een oude versleten cassette van zo van die typische moraalfilmkes en van die zever.

Lichamelijke opvoeding, nog zo een vak zonder huiswerk. Pak zoiets.

iTrader
    150 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Watisda Bekijk bericht
    Die levensverwachting, ne mens wordt nog altijd in het beste geval rond de 80 jaar. Veel ouder zie ik dat niet gebeuren.
    Jij ziet zoveel niet met uw gelimiteerde capaciteiten. De gemiddelde levensverwachting op dit moment is 80, niet binnen 40 jaar. Wees maar zeker dat die leeftijd opgetrokken zal worden alvorens dat de TS met pensioen is.

Ja want daar is volop werk in te vinden.

Banned
    iTrader
    0
    Jij ziet zoveel niet met uw gelimiteerde capaciteiten. De gemiddelde levensverwachting op dit moment is 80, niet binnen 40 jaar. Wees maar zeker dat die leeftijd opgetrokken zal worden alvorens dat de TS met pensioen is.
    Ja maar ja, ge vergeet ook dat hoe ouder ge wordt, hoe groter de kans is dat ge sterft van een accident. 500 jaar gaat niemand worden hoor, ook al kunt ge onsterfelijk zijn.

Ja want daar is volop werk in te vinden.
    Als ge dat echt wilt doen, dan vindt ge daar werk in.

Gelimiteerde capaciteiten... ja manneke uw stijl is toch maar...

Member
    iTrader
    78 (98%)
    Hoezo dat krijgen wij niet betaald? Werken die machines dan niet voor ons rekening? D'er is nu zoiets als die crisis, maar dat heeft alleen maar met geld te maken, en dat is een systeem dat altijd nog kan veranderen. 't Is gewoon wat gij gelooft wat geld waard is, meer is het niet.

Die levensverwachting, ne mens wordt nog altijd in het beste geval rond de 80 jaar. Veel ouder zie ik dat niet gebeuren. Die levensverwachting wordt altijd gezegd met kindersterftes meegerekend, dat geeft een vals beeld. Landen waarvan d'er zogezegd een verwachting is dat ge 30 wordt, daar sterven misschien 10 kinderen voor ene succesvolle.
    Bereid u dan maar voor voor de verrasing van u leven. We leven in een consumptiemaatschappij die niet nog eens 30 jaar zal kunnen aanhouden. Alle economische modellen zijn gericht naar consumptiegroei, maar dat kan niet eeuwig duren. We kunnen nog net ontsnappen aan de huidige crisis, maar ooit is er geen ontkomen aan.

Ooit zullen we dus een drastische verandering van levensstijl moeten ondergaan. Verhoging van de pensioenleeftijd hoort daar bij. Meer werken voor minder luxe

Member
    iTrader
    78 (98%)
    Leraars Zedenleer, die mannen deden in mijne tijd niks Wat lullen en vantijd een oude versleten cassette van zo van die typische moraalfilmkes en van die zever.

Daarom zeg ik "goede leerkracht"

Naar wat ik verneem wordt de overheid daar steeds strenger op en begint de inspectie al te neuten op een lettertje dat onduidelijk op het bord staat.

Vergeet ook niet: massa's papierwerk

Het grootste probleem voor de overheid is dat ongeveer 50% van de beginnende leerkrachten ermee stopt binnen de 5 jaar. In elk bedrijf vindt ge wel een paar mensen die ooit lesgegeven hebben. Ze zijn niet gestopt omdat ze hun vakantie beu waren

Banned
    iTrader
    0
    Bereid u dan maar voor voor de verrasing van u leven. We leven in een consumptiemaatschappij die niet nog eens 30 jaar zal kunnen aanhouden. Alle economische modellen zijn gericht naar consumptiegroei, maar dat kan niet eeuwig duren. We kunnen nog net ontsnappen aan de huidige crisis, maar ooit is er geen ontkomen aan.

Ooit zullen we dus een drastische verandering van levensstijl moeten ondergaan. Verhoging van de pensioenleeftijd hoort daar bij. Meer werken voor minder luxe
    Dat versta ik toch niet goed hoor. We gaan naar een maatschappij met minder prullen, dus dan moet daar toch al minder voor gewerkt worden? We hebben toch machines genoeg die al kunnen maken wat wij moeten hebben.

Ik zie dat niet goed in hoe dat wij meer uren gewerkt zullen hebben voor wij sterven in de toekomst. Dat is toch geen vooruitgang.

Tegen dan zijn al die babyboomerkes dood, tegen dat ik 65 ben.

Banned
    iTrader
    0
    Het grootste probleem voor de overheid is dat ongeveer 50% van de beginnende leerkrachten ermee stopt binnen de 5 jaar. In elk bedrijf vindt ge wel een paar mensen die ooit lesgegeven hebben. Ze zijn niet gestopt omdat ze hun vakantie beu waren
    Ik snap dan toch ook niet goed waarom dat zo is dan. Ze maken het onderwijs kapot zo als dat waar is wat gij schrijft. Zo gaat ge nooit ervaren leraars meer krijgen, die worden moeilijker te krijgen dan.

Al dat papierwerk is ook maar uitgevonden om ambtenaarkes werk te geven me dunkt. Ja zo kunt ge ook natuurlijk van de werkloosheid afkomen, door jobkes te maken ook al doen die niks of nog erger, werken ze tegen.

Member
    iTrader
    78 (98%)
    Dat versta ik toch niet goed hoor. We gaan naar een maatschappij met minder prullen, dus dan moet daar toch al minder voor gewerkt worden? We hebben toch machines genoeg die al kunnen maken wat wij moeten hebben.

Ik zie dat niet goed in hoe dat wij meer uren gewerkt zullen hebben voor wij sterven in de toekomst. Dat is toch geen vooruitgang.

Tegen dan zijn al die babyboomerkes dood, tegen dat ik 65 ben.
    Brandstoffen zullen ooit schaarser worden, de prijzen zullen exploderen. Arme landen winnen aan welvaart, miljarden mensen die meer consumeren (wat het proces versnelt). De populatie blijft groeien, vergrijzing stijgt. Iedereen lacht tegenwoordig met de opwarming, maar het kleinste verschil kan binnen 30 jaar veel veranderen.

Er zijn honderden andere factoren waar we gewoonweg niet bij stilstaan. We smijten MASSA'S voedsel weg = een massale verplaatsing van voedingsstoffen naar afvalbergen. In een normale cyclus keren die voedingsstoffen terug naar de grond. Het lijkt niets, maar door de grote schaal waarop het gebeurt moet dit ooit gevolgen hebben. Binnen 30 jaar moeten we genoeg voedsel produceren voor 9 miljard mensen.

Er zijn nog meer dan genoeg zaken waar ik ook niet bij stil sta, maar ooit houdt onze levensstijl op
    Laatst gewijzigd door Stabby; 6 september 2011 om 01:33

Member
    iTrader
    78 (98%)
    Ik snap dan toch ook niet goed waarom dat zo is dan. Ze maken het onderwijs kapot zo als dat waar is wat gij schrijft. Zo gaat ge nooit ervaren leraars meer krijgen, die worden moeilijker te krijgen dan.

Al dat papierwerk is ook maar uitgevonden om ambtenaarkes werk te geven me dunkt. Ja zo kunt ge ook natuurlijk van de werkloosheid afkomen, door jobkes te maken ook al doen die niks of nog erger, werken ze tegen.
    Leraren moeten zich kunnen verantwoorden tegen de overheid, de school, de ouders en de leerlingen zelf. Dat vereist een hoop papierwerk. Alles wat misloopt in de maatschappij is de schuld van het onderwijs, dus veel respect krijgt het beroep ook niet.

Onderwijs zal altijd wel een knelpuntberoep blijven. Weet gewoon dat "te weinig verlof" niet de reden daarvan zal zijn
    Laatst gewijzigd door Stabby; 6 september 2011 om 01:36

Approved 9-lifer Put_met_keren's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Leerkracht worden om te kunnen genieten van de vakanties vind ik maar kort door de bocht.
    Het duurt jaren voor je als leerkracht zomaar de voor de klas kan gaan staan en daar een lesje uit uw mouw gaat kunnen schudden. In het begin komt daar heel veel voorbereidingswerk en -tijd bij kijken.
    Ik heb Lerarenopleiding lager onderwijs gedaan en lesvoorbereidingen maken was daar erg belangrijk. Voor een lesje van 10 à 15 minuten moesten wij al een LVB opmaken en heel onze les uitschrijven.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten