Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 71
    Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)

Master in Management - KUL

Mensen die dit jaar starten aan de MiM aan de KUL met het oog op de master TEW? Of mensen die dit afgelopen jaar hebben gedaan?

Approved 9-lifer General Lee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Den [BAT] Hydra heeft dat een jaar of twee geleden gedaan meen ik...

iTrader
    48 (100%)
    Dat weet ik, maar het is ondertussen hervormd, Solid Q heeft het ook toen ongeveer gedaan.
    Laatst gewijzigd door tommie314; 4 september 2011 om 18:42

iTrader
    48 (100%)
    Algemene vraag is welk keuzevak uit onderstaande lijst het gemakkelijkste is (uit zelfstudie, met 0 lessen dus)
    K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Master of Science in het management

Member LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    32 (90%)
    Heb die samen met Hydra gedaan. Ik had rechten gedaan en daardoor waren bepaalde vakken wel een zware dobber ( productie en logistiek management, macro-economie, kwantiatieve bleeidsmethoden)...
    Had dan ook een zware tweede zit (4 herexamens), maar uiteindelijk nog onderscheiding gehaald ( mede doordat ik 2 rechtsvakken als keuzevakken had opgenomen, leve de lacunes in het ISP-systeem!)

Ik denk dat als je uit een hoogwaardige technische richting komt, dit echt een feestjaartje is. Business game en thesis stellen geen hol voor. Thesis was bij ons een groepswerk met 5 mensen. Ik heb er zelf iets van een 1500 woorden voor geschreven en had mijn werk op een avondje gedaan, go figure^^. Een 15/20 was mijn deel.

Kom je echter uit een non-richting ( genre pol en soc, communicatiewetenschappen,geschiedenis, talen) dan ga je een vette kluif hebben aan de hierboven opgesomde vakken.

Blijkbaar is het nu hervormd en moet je bepaalde (zware) vakken verplicht opnemen. De TEW'ers vonden het natuurlijk allesbehalve leuk dat je zo gemakkelijk het TEW-diploma kan behalen. Can't blame them

Member mungoke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Even je topic hijacken:
    Iemand een idee wat ik kan verwachten bij het vak Boekhouden en kostprijsberekening ? Ik heb een hekel aan boekhouden eerlijk gezegd en vraag me af hoe diepgaand dit vak is?
    Moet ik het erger voorstellen dan de typische inleidingsvakjes boekhouden die iedereen wel eens krijgt tijdens zijn opleiding?
    Ik zou zelf een manama management/economie willen doen, maar liefst het onderdeel boekhouden zoveel mogelijk vermijden.

Member LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    32 (90%)
    boekhouden en kostprijsberkeening? Als dat nog altijd gegeven wordt door dien oude prof (wiens naam mij nu even ontglipt) stelt dat echt nix voor.

Member [BAT] Hydra's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mungoke Bekijk bericht
    Even je topic hijacken:
    Iemand een idee wat ik kan verwachten bij het vak Boekhouden en kostprijsberekening ? Ik heb een hekel aan boekhouden eerlijk gezegd en vraag me af hoe diepgaand dit vak is?
    Moet ik het erger voorstellen dan de typische inleidingsvakjes boekhouden die iedereen wel eens krijgt tijdens zijn opleiding?
    Ik zou zelf een manama management/economie willen doen, maar liefst het onderdeel boekhouden zoveel mogelijk vermijden.
    Het was een inleidend vakje dat op niet al te veel trok. Zowel kwa inhoud als niveau stelde het zeer teleur. (Ik kan vergelijken gezien ik ook een credit op 'Inleiding tot de accountancy' bij 1e bach TEW heb gehaald.)

Ik zeg 'was' omdat het nu door Willekens gegeven wordt. Willekens (mijn promotor bij TEW) is iemand die héél goed les geeft maar ook veel verwacht van haar studenten. Waarschijnlijk is het vak hierdoor zwaarder maar ook interessanter geworden.

Bovendien is het algemene niveau in de MiM wel gestegen:
    -Kwantitatieve beleidsmethoden 2 was vroeger een vak maar is nu onderdeel van de thesis.
    -De meeste richtingen moeten een voorbereidingsprogramma van 2 vakken opnemen.
    -Verplicht opnemen van zuiver wiskunde vak indien je wenst door te stromen naar master TEW
    -Enkele vakken zijn hervormd of worden door andere proffen gegeven (niveaustijging!)
    Dus in vergelijking met 2 jaar geleden heb je dezelfde master maar met 3 extra vakken (kb2 + 2 vakken in voorbereidingsprogramma). Daarbij komt nog kijken dat enkele vakken moeilijker zijn geworden én dat je mogelijk een zuiver wiskundig vak moet afleggen. Ik kan het alleen maar toejuichen, MiM vond ik een zeer interessante master, enkel wat te gemakkelijk. Met deze maatregelen haalt de MiM hopelijk een gemiddeld tot bovengemiddeld niveau.
    Laatst gewijzigd door [BAT] Hydra; 4 september 2011 om 23:18

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Ik ken enkele industrieel ingenieurs die beiden jaren (management & TEW) ook gaan doen, hoewel het nut ervan nogal in twijfel getrokken werd door docenten. Nuja ze willen toch nog niet gaan werken.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Algemene vraag is welk keuzevak uit onderstaande lijst het gemakkelijkste is (uit zelfstudie, met 0 lessen dus)
    K.U.Leuven - Onderwijsaanbod - Master of Science in het management
    Kzou zeggen micro economie. Daar is een zeer goed handboek van, ideaal voor zelfstudie.

Persoonlijk vind ik zuivere economie (micro of macro) wel oersaai .

Member MarG's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Denk dat hij bedoelt welk vak hij als keuzevak moet kiezen opdat hij zo weinig mogelijk moet doen. Ik heb destijds Applied Industrial Organisation genomen: Nooit naar de les, geen groepswerken en redelijk gemakkelijk examen. 't Gaat over mergers & acquisitions en de gevaren van collusion etc.

Member Th1x4nG's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Zeer goed handboek? Nah. Micro en macro zijn mijn 2 herexamens en ik doe het echt niet graag, dat boek is ook echt veel te log... Het gelezen krijgen is een opgave op zich.
    Bovendien denk ik dat hij een keuzevak zoekt, die bovenste zijn allemaal verplicht.

De twee vakken uit de lijst die ik zelf heb afgelegd:
    Bank- en financiewezen
    Gaat over interestrekenen, annuïteiten, leningen, kredieten, duration... Vooral oefeningen maken, en ge krijgt een formularium met alles op. Beetje theorie maar niks geforceerd. Inleidend vak, simpel en interessant. Voelt nuttig aan.
    Het is een Acco-cursus in 2 delen, voor <20 euro zijt ge gediend. Cursus is heel goed gemaakt, alles staat uitgelegd tot in de puntjes maar het beperkt zich ook tot de essentie. Lessen zijn in feite overbodig, vooral de lessen van het eerste deel zijn totaal nutteloos. Simpel groepswerk voor 2 van de 20 punten, veel mensen die groepjes zochten via de mail. Dit is snel studiepunten cashen!
    Ik kan mij natuurlijk niet uitspreken over de andere vakken, maar kan me bijna niet inbeelden dat ge een simpeler vak vindt dan dit.

Inleiding tot het economisch recht
    Laatste jaar met Ballon als prof, dus misschien dat het vak zo een andere draai krijgt. Lessen zijn verschrikkelijk, er werd constant gepraat door die pubers, dus alvast een goede zaak als ge daar wegblijft. Cursus is zeker duidelijk, maar wel enorm droog.
    Veel voorbeeldexamens op Toledo waar 50% van terugkomt. Had een 16 op dit vak.
    Laatst gewijzigd door Th1x4nG; 4 september 2011 om 23:59

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Th1x4nG Bekijk bericht
    Zeer goed handboek? Nah. Micro en macro zijn mijn 2 herexamens en ik doe het echt niet graag, dat boek is ook echt veel te log... Het gelezen krijgen is een opgave op zich.
    Bovendien denk ik dat hij een keuzevak zoekt, die bovenste zijn allemaal verplicht.

De twee vakken uit de lijst die ik zelf heb afgelegd:
    Bank- en financiewezen
    Gaat over interestrekenen, annuïteiten, leningen, kredieten, duration... Vooral oefeningen maken, en ge krijgt een formularium met alles op. Beetje theorie maar niks geforceerd. Inleidend vak, simpel en interessant. Voelt nuttig aan.
    Het is een Acco-cursus in 2 delen, voor <20 euro zijt ge gediend. Cursus is heel goed gemaakt, alles staat uitgelegd tot in de puntjes maar het beperkt zich ook tot de essentie. Lessen zijn in feite overbodig, vooral de lessen van het eerste deel zijn totaal nutteloos. Simpel groepswerk voor 2 van de 20 punten, veel mensen die groepjes zochten via de mail. Dit is snel studiepunten cashen!

Inleiding tot het economisch recht
    Laatste jaar met Ballon als prof, dus misschien dat het vak zo een andere draai krijgt. Lessen zijn verschrikkelijk, er werd constant gepraat door die pubers, dus alvast een goede zaak als ge daar wegblijft. Cursus is zeker duidelijk, maar wel enorm droog.
    Veel voorbeeldexamens op Toledo waar 50% van terugkomt. Had een 16 op dit vak.
    Het handboek dat jij gebruikt hebt bij bachelor TEW is een ander he. Jij hebt zo'n handboek van de bondt gehad dat op niet al te veel trok...

iTrader
    5 (100%)
    Ah ok, da verklaart het. Het zou kunnen dat ge da een goe boek vindt natuurlijk, Decoster zelf is er alleszins vol lof van.

iTrader
    1 (100%)
    Boek van micro- en macro-economie was inderdaad zeer goed. Goede verduidelijkingen en opgeloste voorbeelden tijdens het lezen.

iTrader
    5 (100%)
    Misschien moet ik da gaan halen als ik het volgend jaar de 3e keer moet doen?
    Edit: Alleen aan de vakbeschrijving zie ik al dat dat gewoon beter in elkaar zit dan het vak bij ons.
    Laatst gewijzigd door Th1x4nG; 5 september 2011 om 00:16

iTrader
    48 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    Heb die samen met Hydra gedaan. Ik had rechten gedaan en daardoor waren bepaalde vakken wel een zware dobber ( productie en logistiek management, macro-economie, kwantiatieve bleeidsmethoden)...
    Had dan ook een zware tweede zit (4 herexamens), maar uiteindelijk nog onderscheiding gehaald ( mede doordat ik 2 rechtsvakken als keuzevakken had opgenomen, leve de lacunes in het ISP-systeem!)
    Dus je kiest een programma van bv. 50 studiepunten, vult het dan bij met 2 rechtenvakken en dan zeg je "aja ik heb al credits voor die 2 vakken uit mijn vorige master -> vrijstelling"? Ik dacht dat zoiets verboden was, in Gent is het dat alleszins.

iTrader
    48 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarG Bekijk bericht
    Boek van micro- en macro-economie was inderdaad zeer goed. Goede verduidelijkingen en opgeloste voorbeelden tijdens het lezen.
    Micro- en macro-economie zitten sowieso bij de verplichte vakken. De rest van de verplichte vakken:
    - Masterproef: aanwezigheid moet wel, voor business game en oefeningen in PC-klassen.
    - Marketing moet je naar de lessen schijnt, omdat hij tips geeft over hoe je marketingplan opstellen?
    - Bedrijfsfinanciering zit er een vak uit dat je op je eentje kan leren, hopelijk staan de cases een beetje uitgewerkt ergens
    - Boekhouden en kostprijsberekening: hiervoor zal je wrs veel oefeningen moeten maken? Iemand zoeken die notities heeft is noodzakelijk?
    - Beginselen van productie- en logistiek management. "Hoorcollege aangevuld met huistaken (zelfstudie). De huistaken bestaan uit oefeningen en korte scripties." Wrs gewoon die syllabus bekijken en de taken skippen als ze op niet teveel punten staan
    - Human resource management: gewoon boek leren?

Voor Wiskunde voor economen en (hopelijk) ook Kwantitatieve beleidsmethoden I zie ik niet echt problemen. Alleen is Wiskunde voor economen een jaarvak, heb je dan 2x examen en moet je er tesamen dan doorzijn?
    1. INLEIDING: verzamelingen, relaties, functies, getallenverzamelingen, inductie.
    2. ANALYSE: reële functies (één of meerdere variabele(n)), de exponentiële en de logaritmische functie, limieten, continuïteit, afgeleiden, partiële afgeleiden, kettingregel impliciete functies. Elementaire maxi-(mini-)malisatie problemen. Het begrip integraal; integratie van functies van één en twee variabelen.
    3. ALGEBRA EN MEETKUNDE: stelsels van lineaire vergelijkingen, matrices, determinanten en eigenwaarden. Euclidische meetkunde: scalair product, loodrechten, vergelijkingen van rechten en vlakken
    4. DIFFERENTIAALVERGELIJKINGEN: lineaire eerste orde differentiaalvergelijkingen met eenvoudige voorbeelden.
    Dit zou geen probleem mogen zijn

Bijkomende info is altijd welkom, vooral dan bij welke vakken het ECHT NODIG is dat je aanwezig bent.
    Laatst gewijzigd door tommie314; 5 september 2011 om 09:01

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Micro- en macro-economie zitten sowieso bij de verplichte vakken. De rest van de verplichte vakken:
    - Masterproef: aanwezigheid moet wel, voor business game en oefeningen in PC-klassen. Bij ons waren KBM II en Masterproef apart. Ik raad je wel aan te gaan naar de pc-klassen (oefeningen KBM), aangezien het boek daar gewoon tekort schiet. Het examen zijn enkel oefeningen. Ik weet natuurlijk niet of jullie nog examen hebben van KBM? De business game is niet echt moeilijk. Veel hangt natuurlijk af van de groep waarin je belandt
    - Marketing moet je naar de lessen schijnt, omdat hij tips geeft over hoe je marketingplan opstellen? Tja, ik ben niet naar de les geweest. Op Toledo post hij een voorbeeldpaper. Uw marketingplan aan de hand daarvan uitwerken is voldoende.
    - Bedrijfsfinanciering zit er een vak uit dat je op je eentje kan leren, hopelijk staan de cases een beetje uitgewerkt ergens. Eveneens nooit naar de lessen geweest. Oefeningen op het examen zijn echt standaard. Leuk vak en niet moeilijk.
    - Boekhouden en kostprijsberekening: hiervoor zal je wrs veel oefeningen moeten maken? Iemand zoeken die notities heeft is noodzakelijk? Nooit naar de les geweest. Op het einde van de syllabus heb je wel allemaal opgeloste oefeningen. Ik raad je aan om die te maken. Examen was megasimpel (19/20)
    - Beginselen van productie- en logistiek management. "Hoorcollege aangevuld met huistaken (zelfstudie). De huistaken bestaan uit oefeningen en korte scripties." Wrs gewoon die syllabus bekijken en de taken skippen als ze op niet teveel punten staan. Dit vond ik het moeilijkste vak van de MiM, mede doordat het boek slecht is. Het examen bestond uit 12 bldz oefeningen als ik mij niet vergis, wat gewoon teveel was. Iedereen zat daar nog. Ik ben nooit naar de les geweest, maar heb het mij soms toch beklaagd. Eens je de leerstof doorhebt, is het niet meer zo moeilijk. Moeilijkste deel was het 'factory physics' gedeelte (1 vraag op examen)
    - Human resource management: gewoon boek leren? nooit gehad

Voor Wiskunde voor economen en (hopelijk) ook Kwantitatieve beleidsmethoden I zie ik niet echt problemen. Alleen is Wiskunde voor economen een jaarvak, heb je dan 2x examen en moet je er tesamen dan doorzijn? nooit gehad

Dit zou geen probleem mogen zijn

Bijkomende info is altijd welkom, vooral dan bij welke vakken het ECHT NODIG is dat je aanwezig bent.
    Eerlijk gezegd ben ik nooit naar de les geweest, maar dat is ook niet nodig (KBM uitgezonderd).

iTrader
    48 (100%)
    Wat deed je dan ganse dagen of combineerde je het met iets anders?

Werken die studietrajectbegeleiders een beetje mee als je naar hun bureau gaat? Want e-mails beantwoorden duurt 2-3 weken (no kidding)
    Laatst gewijzigd door tommie314; 5 september 2011 om 11:46

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten