Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    Member
    iTrader
    1 (100%)

Uitleg gevraagd: IT (SAP) - consultant als econoom

Hallo iedereen,

ik denk eraan om mijn werkcarrière een nieuwe wending te geven. Ik ben op zoek naar een job met variatie en waar ik kan bijleren.

Ik denk meer bepaald in de richting van consultancy. Ik ben van opleiding TEW (en heb geen tot weinig technische IT-kennis). Ik denk aan de consultancy waar je "bedrijfsprocessen" in kaart moet brengen.

Waarom deze thread? Wel, omdat ik moet toegeven dat ik eigenlijk niet weet wat een dergelijk job écht inhoudt. Je leest er hier veel over, maar nooit wat die job nu eigenlijk daadwerkelijk betekent. Bv een SAP-consultant, wat doet die? Ik heb het dan over de mensen met mijn profiel: TEW-ers zonder technische kennis. Ik weet dat die ook vaak werken in zulke bedrijven.

Kan er mij eens iemand in duidelijk taal uitleggen wat zo'n job inhoudt? Beschrijf een dag in het leven van zo'n persoon. Liefst iemand die de job doet/deed.

Als illustratie geef ik een link naar twee vacatures (louter willekeurig gekozen), kan er mij eens iemand uitleggen wat hiervan te verwachten?

Junior Consultant - Vacatures - Delaware Consulting Belgium

: Jobs @ Threon: Junior Consultant

Bij getuigenissen kom ik vaak niet verder dan: "je brengt de bedrijfsprocessen in kaart en dan zet je de programmeurs met jouw informatie aan het werk".
    Eerlijk gezegd zegt mij dat niet veel. En kan de klant niet beter zelf haar bedrijfsprocessen in kaart brengen denk ik dan?

Alvast bedankt als er mij eens iemand duidelijkheid zou kunnen verschaffen. En los daarvan misschien de voor- en nadelen van een dergelijke job opsommen.

Alvast bedankt!

Approved 9-lifer Slynx's schermafbeelding
    iTrader
    25 (88%)
    Hey,

Zelf ben ik aan het werk als SAP consultant, maar ik kom dan ook uit een IT gerelateerde opleiding. Daarentegen zijn wel enkele collega's aan het werk die niets van IT gerelateerde opleidingen gekregen hadden, maar ook uit TEW, marketting, handelswetenchappen, ... opleiding komen.

Bij ons was het nu wel het geval dat we gedurende 3 weken een opleiding kregen, waarbij je zelf kon uitmaken welke richting je wou uitgaan. Dit wil zeggen: functionele of technische richting.

Als je er kiest om als functioneel persoon te gaan werken, zal je eerder bezig zijn met customizatie van het systeem, communicatie naar de klant, functionele- en technische analyses opbouwen, wat ook wel volgt uit "het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen".

Technische consultant houdt dan meer programmatie en analyse van reeds geschreven programma's, rapporten, e.d. in.

Als je wat meer informatie nog wil, mag je me altijd pm'en

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Slynx Bekijk bericht

Als je er kiest om als functioneel persoon te gaan werken, zal je eerder bezig zijn met customizatie van het systeem, communicatie naar de klant, functionele- en technische analyses opbouwen, wat ook wel volgt uit "het in kaart brengen van de bedrijfsprocessen".
    Bedankt voor je antwoord Slynx. Maar kijk, hetgeen ik hierboven quote is echt iets wat Chinees is voor iemand die een dergelijke job nog nooit gedaan heeft. Kun je specifieker zijn, gedetailleerder?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door clubje Bekijk bericht
    Bedankt voor je antwoord Slynx. Maar kijk, hetgeen ik hierboven quote is echt iets wat Chinees is voor iemand die een dergelijke job nog nooit gedaan heeft. Kun je specifieker zijn, gedetailleerder?
    Hoe ziet de werkdag van een functioneel analist eruit? | Vacature.com

Member
    iTrader
    1 (100%)
    ongelooflijk veel wijzer kom ik daar weer niet uit hoor

een concreet voorbeeld zou eens tof zijn. Wat ik ook niet snap: de werking van vele bedrijven (boekhouding, facturatie) is toch in grote lijnen hetzelfde?

Member
    iTrader
    0

een concreet voorbeeld zou eens tof zijn. Wat ik ook niet snap: de werking van vele bedrijven (boekhouding, facturatie) is toch in grote lijnen hetzelfde?
    Ik heb nog geen één boîte gezien die "hetzelfde" doet... spreek wel niet over KMOs. Bij de overheid is er al een enorme verschil... FOD, parastatale. Bij de bedrijven zie je soms rare toestanden om fiscale redenen (ooit ergens gewerkt waar officieel enkel "kosten gedeclareerd werden aan Zwitserland", ask not more... net Grisham's the Firm), om wettelijke redenen (beursgenoteerd id States --> wil zeggen dat je fondsen moet blokkeren op rekening op moment van contract tekene), etc... één groot boeltje zodra je met transnationale constructies zit.

Member Wacko Santa's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoe ziet mijn werkdag eruit (als SAP consultant bij Delaware, een van de vacatures die je weergeeft)

Er is natuurlijk een verschil tussen de klanten die je toegewezen krijgt. Soms zijn er grote klanten, waar je 3 tot 5 dagen per week aanwezig moet zijn. Soms zijn er kleine klanten, waar je slechts enkele dagen per maand werk moet voor verrichten.

Wat houdt de job juist in. Als SAP consultant kom je in een bepaalde module terecht (Productie, Sales, CRM, Onderhoud, Finance..) Wanneer bedrijven een SAP pakket (of module) willen in gebruik namen, of zelfs maar overwegen kom jij in actie. Wat is de taak :
    Je zoekt uit wat de bedrijfsprocessen zijn van deze bedrijven, hoe ze werken, welke de eisen zijn van de klanten in verband met het pakket en de gebruiksvriendelijkheid. Wensen zij zich aan te passen aan hoe SAP het voorschrijft of moet dit worden aangepast aan hun manier van werken... Dat is je eerste taak.

Dan volgt natuurlijk het aanpassen van het pakket, customizing genaamd. Eventueel aangevuld met het schrijven van enkele specificaties voor SAP programmaatjes die niet standaard aanwezig zijn, het trekken van rapportering op basis van bepaalde data, ... Dit vind ik persoonlijk wel leuk, het uitzoeken naar welke data waar zit en hoe deze moet worden ontworpen (het programmeerwerk gebeurt uiteraard door ABAP-programmeurs..)

Nadat je werk erop zit, je ontwikkelingen uitgevoerd zijn en je wijzigingen doorgevoerd, moet je de testen begeleiden. Hulp bieden waar nodig, bereid zijn vragen te beantwoorden, handleidingen schrijven ivm het pakket, ... Ook kunnen er nog wijzigingen gebeuren aan het systeem.

NAdat de testen zijn afgelopen en het systeem gekeurd is, dien je de key users op te leiden, aan de hand van enkele work shops. Hiermee leer je ze op korte termijn kennis maken met SAP of je pakketje.

Afhankelijk van het contract met de klant en je werk, kan het zijn dat je daarna nog gevraagd wordt om support te leveren, maar bij DLW gebeurt dit vaker door gebruik te maken van JIRA, het ticket-systeem.

(Afhankelijk van de klant kan het dus zijn dat je daar enkele maanden aanwezig moet zijn, maar in kleinere organisaties kan het zijn dat dit een werk is van 4 dagen dan, een maand later nog eens enkele dagen, een dagje hier en daar.)

Kwestie op kantoor of op locatie te zijn, dit hangt ook af van je taken, van de wensen van de klant en nog andere..

Ik hoop dat je hiermee een beeld hebt van de job, en als er nog vragen zijn, PM me gerust
    XboX Live: WackoSan | BoardgameGeek: Wacko Santa
    Followmy.TV WackoSanta

Member ozkaaan's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wacko Santa Bekijk bericht
    Wanneer bedrijven een SAP pakket (of module) willen in gebruik namen, of zelfs maar overwegen kom jij in actie.
    Je zegt dat je voor kleinere bedrijven 4 dagen per maand werk levert.

Is dit dan voor eenzelfde SAP pakket, of worden er na een periode nieuwere/andere SAP pakketten aangevraagd?

Member devilution.be's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bij getuigenissen kom ik vaak niet verder dan: "je brengt de bedrijfsprocessen in kaart en dan zet je de programmeurs met jouw informatie aan het werk".
    Eerlijk gezegd zegt mij dat niet veel. En kan de klant niet beter zelf haar bedrijfsprocessen in kaart brengen denk ik dan?
    -_-" Gij hebt dan een zware universitaire richting gedaan, wss al heel wat jaren ervaring. En dan kom je af met zo een reactie ? :/ Ofwel begrijp ik het fout

Echt WTF gevoel bij u kennis over bedrijven :/ Wat leren ze ulle daar bij TEW, kmoet precies mijn mening herzien xD

Je wilt SAP consultant worden maar wil geen programmeurs aan het werk zetten? Wil je dan zelf gaan programmeren?

Echt bizar Ik kijk normaal op naar mensen met een hoog diploma maar den dag van vandaag wil dat precies ook allemaal niet veel meer zeggen lol.

Member Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Weblogs
    1

In 1 zin is de functioneel analyst de persoon die de noden van de klant/opdrachtgever concreet maakt en omzet in specifieke functies die de oplossing moet vervullen. Hij moet daarbij ook zien dat de functionaliteit haalbaar is en moet dus ook overleggen met degenen die verderop in de chain zitten. (de ontwikkelaars, soms zit er ook nog een stap met technische analysten tussen)
    Ruwweg heeft de job dus als voornaamste 3 vaardigheden:
    - Vage zaken concreet maken.
    - Goede overlegstijl.
    - Goed kunnen inschatten wat realistisch is. (of van goede overlegstijl gebruik maken en vaak uw licht gaan opsteken bij mensen die dat weten)

Een vb kan zijn dat de externe PR trouwe klanten wil belonen met 1 van 5 mogelijke paketten voor een weekendje weg.
    Als functioneel analyst zult ge dat dan concreet moeten maken (in interactie met de opdrachtgever natuurlijk):
    - wat is een trouwe klant?
    - alle trouwe klanten of enkel de beste?
    - op basis van wat gaan we gaan scoren hoe goed een klant is?
    - hoe gaan we kiezen welk van de 5 paketten we geven?
    - hoe gaat dit bij de klant terecht komen? (een mail? laten ophalen na telefoontje? ...)
    Gelieve de flauwe opmerkingen rond mijn nick - if any - voor uzelf te houden.
    Het is intussen bijna 10 jaar geleden dat ik hier registreerde en was toen veeleer een inside joke.

Member Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door devilution.be Bekijk bericht
    -_-" Gij hebt dan een zware universitaire richting gedaan, wss al heel wat jaren ervaring. En dan kom je af met zo een reactie ? :/ Ofwel begrijp ik het fout

Echt WTF gevoel bij u kennis over bedrijven :/ Wat leren ze ulle daar bij TEW, kmoet precies mijn mening herzien xD

Je wilt SAP consultant worden maar wil geen programmeurs aan het werk zetten? Wil je dan zelf gaan programmeren?

Echt bizar Ik kijk normaal op naar mensen met een hoog diploma maar den dag van vandaag wil dat precies ook allemaal niet veel meer zeggen lol.
    Ge hebt het mogelijks fout begrepen. Met "Eerlijk gezegd zegt mij dat niet veel." Wil hij waarschijnlijk gewoon zeggen dat de beschrijving (die hij er net voor quoteert) te vaag is om iets uit op te maken.

Member devilution.be's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Genious Bekijk bericht
    Ge hebt het mogelijks fout begrepen. Met "Eerlijk gezegd zegt mij dat niet veel." Wil hij waarschijnlijk gewoon zeggen dat de beschrijving (die hij er net voor quoteert) te vaag is om iets uit op te maken.
    aaah damn de nederlandse taal !

Member dr.error's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driverdo19 Bekijk bericht
    hallo, nog nen vraagje over delaware:
    kan het ook zijn als je bijvoorbeeld als consultant bij delaware kortrijk heel de tijd naar bedrijven in brussel moet gaan enzo of blijven ze beperkt tot de 'dichtere' steden?
    ja dat kan

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driverdo19 Bekijk bericht
    hallo, nog nen vraagje over delaware:
    kan het ook zijn als je bijvoorbeeld als consultant bij delaware kortrijk heel de tijd naar bedrijven in brussel moet gaan enzo of blijven ze beperkt tot de 'dichtere' steden?
    De kans is zelf zeer groot dat je heel vaak naar brussel/antwerpen moet.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten