Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13

Discussie: Foute keuze?

Member
    iTrader
    0

Unhappy Foute keuze?

hallo,
    Morgen start mijn opleiding Orthopedagogie in Kortrijk. Ik ben ongelooflijk zenuwachtig, neerslachtig en vooral onzeker.
    Het enige wat ik zeker weet is dat werken in een sociale sector iet is voor mij, waar ik aan twijfel is of het wel de juiste weg is van Orthopedagogie.
    Ik twijfel steeds of ik niet beter iets anders had gekozen...
    Misschien Sociaal werk, ik weet het echt niet, en ik voel me er zo slecht door.

De opleiding nu moet nog starten en ik word al onzeker, klinkt vast raar. (komt omdat het nu al mn 3de nieuwe keuze is).
    Ik moet dit gewoon even kwijt, misschien zijn er mensen met dezelfde 'instelling'.
    Is het normaal dat ik me zo voel, want niemand weet altijd 100% waar ie aan begint in een richting, toch?

Approved 9-lifer Profitable's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yellow Stone Bekijk bericht
    hallo,
    Morgen start mijn opleiding Orthopedagogie in Kortrijk. Ik ben ongelooflijk zenuwachtig, neerslachtig en vooral onzeker.
    Het enige wat ik zeker weet is dat werken in een sociale sector iet is voor mij, waar ik aan twijfel is of het wel de juiste weg is van Orthopedagogie.
    Ik twijfel steeds of ik niet beter iets anders had gekozen...
    Misschien Sociaal werk, ik weet het echt niet, en ik voel me er zo slecht door.

De opleiding nu moet nog starten en ik word al onzeker, klinkt vast raar. (komt omdat het nu al mn 3de nieuwe keuze is).
    Ik moet dit gewoon even kwijt, misschien zijn er mensen met dezelfde 'instelling'.
    Is het normaal dat ik me zo voel, want niemand weet altijd 100% waar ie aan begint in een richting, toch?
    Na veel lezen wist ik perfect wat mij te wachten stond toen ik aan TEW begon. En kijk, zonder problemen naar mijn masterjaar.

Bezint eer ge begint. Daar hebt gij het precies moeilijk mee, als het al uw 3de keuze is.

Als je gewoon studeert omdat je vindt dat dit "hoort", doe uzelf en de maatschappij een plezier en ga werken. Met zo een motivatie houdt ge da nooit vol. Als ge nu al twijfelt en niet vol goesting aan een opleiding begint, zit ge imho niet op uw plaats. Ge zou juist blij moeten zijn dat je een opleiding gaat volgen. Al op voorhand eens door uw boeken bladeren,... Niet gedaan zeker?
    Life is all about being Profitable.

Member Fliblit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    2
    Gohja het is normaal dat ge wat zenuwen hebt als ge aan een nieuw jaar begint he. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen...

In de sociale sector kan je vermoedelijk wel terecht met orthopedagogie, ik weet bijna niets van die richting

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fliblit Bekijk bericht
    Gohja het is normaal dat ge wat zenuwen hebt als ge aan een nieuw jaar begint he. Nieuwe omgeving, nieuwe mensen...

In de sociale sector kan je vermoedelijk wel terecht met orthopedagogie, ik weet bijna niets van die richting
    Hij/zij heeft geen zenuwen omdat het nieuw is, eerder ofdat hij/zij de juiste keuze gemaakt heeft.

Member Fliblit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Profitable Bekijk bericht
    Hij/zij heeft geen zenuwen omdat het nieuw is, eerder ofdat hij/zij de juiste keuze gemaakt heeft.
    Als hij in de sociale sector wil werken lijkt orthopedagogie me nog niet zo'n slechte keus. Of hij het leuk zal vinden, tja, daar kunnen wij niets over zeggen he

Met twee seconden googlewerk heb ik dit gevonden:
    http://www.hubrussel.be/eCache/30339..._voor_jou.html

Bekijk het es?

Member zipke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    @ Profitable: niet iedereen weet precies wat hij/zij wil gaan studeren he? Ik wist helemaal niet wat ik wou studeren vijf jaar geleden. Uiteindelijk voor handelsingenieur gekozen, zonder echt te weten wat mij te wachten stond en ik ben er ook geraakt..? Ge moogt uzelf bij de gelukkige prijzen dat ge zo zeker waart van uw stuk. Ik ben nu afgestudeerd met mensen die nog altijd niet weten wat ze met hun diploma willen doen..

@ Threadstarter: ja het is normaal dat je je zo voelt.. Probeer de eerste dagen toch ook eens te gaan praten met een aantal leerkrachten. Je kan hen uitleggen wat je graag wil doen in de sociale sector of wat je interesseert en wie weet raden zij je wel een richting aan waar je nog nooit van gehoord had.. Of ga eens langs bij een studieadviesbureau.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zipke Bekijk bericht
    @ Profitable: niet iedereen weet precies wat hij/zij wil gaan studeren he? Ik wist helemaal niet wat ik wou studeren vijf jaar geleden. Uiteindelijk voor handelsingenieur gekozen, zonder echt te weten wat mij te wachten stond en ik ben er ook geraakt..? Ge moogt uzelf bij de gelukkige prijzen dat ge zo zeker waart van uw stuk. Ik ben nu afgestudeerd met mensen die nog altijd niet weten wat ze met hun diploma willen doen..
    De OP zei "niemand weet toch 100% zeker ....", ik wel dus

iTrader
    0
    De OP zei "niemand weet toch 100% zeker ....", ik wel dus
    Ja idd, en daarom ook dat ik zei dat je bij ťťn van de gelukkigen bent.. Zaken als "eens door je boeken gebladerd, niet gedaan zeker"? vind ik echt geen opmerking die hier nodig is..

Ik wist vijf jaar geleden ook niet wat ik wou gaan studeren... Ik twijfelde tussen de meest uiteenlopende zaken.. Van geneeskunde tot binnenhuisarchitect tot LO en uiteindelijk handelsingenieur gekozen.. Tot eind vorig jaar wist ik trouwens nog altijd niet wat ik met dat diploma wou gaan aanvangen.. Gelukkig is daar nu verandering in gekomen en gelukkig blijkt dat ik nog iets ben met mijn diploma van HI ^^

Ik vind het al positief dat de TS weet dat hij iets in de sociale sector wil gaan doen.. Misschien weet hij gewoon niet welke richtingen er allemaal bestaan.. Daarom is het denk ik het beste om eens met iemand te gaan spreken die hier meer van weet.. Aan de hand van je interesses kan je misschien samen een betere opleiding vinden.

iTrader
    0
    Misschien weet hij gewoon niet welke richtingen er allemaal bestaan.. Daarom is het denk ik het beste om eens met iemand te gaan spreken die hier meer van weet en eens uit te leggen wat je interesses zijn..
    Akkoord, maar moet je daar niet achter komen VOORDAT je je voor de 3de keer inschrijft?

Banned ^MystiQ's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Zipke ik ben akkoord dat iedereen een tweede kans moet krijgen wanneer ze een foute richting gekozen hebben maar aub, sommigen veranderen 3 of zelfs 4, 5 keer. Dat vind ik toch teveel van het goede. Dat kost de maatschappij veel geld.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ^MystiQ Bekijk bericht
    Zipke ik ben akkoord dat iedereen een tweede kans moet krijgen wanneer ze een foute richting gekozen hebben maar aub, sommigen veranderen 3 of zelfs 4, 5 keer. Dat vind ik toch teveel van het goede. Dat kost de maatschappij veel geld.
    Toch ene die hier ook wa verstand heeft zitten

iTrader
    0
    Akkoord, maar moet je daar niet achter komen VOORDAT je je voor de 3de keer inschrijft?
    Akkoord.. We hebben hier niet meteen te maken met het perfecte schoolvoorbeeld, maar hij komt hier gewoon wat raad vragen. Het is duidelijk dat hij zeer onzeker is, vandaar ook dat ik probeer raad te geven. Jouw opmerking was naar mijn mening eerder spottend en beledigend..

Je weet nog altijd niet wat je gaat doen? Wil je eigenlijk wel studeren? Heb je wel al moeite gedaan? Ik wist het vanaf dag 1...! Doe dit de maatschappij niet aan.. Really?

Ik kan begrijpen dat het moeilijk is voor jou om in te zien dat mensen niet weten wat ze willen doen, maar ik heb in dezelfde situatie gezeten, en dergelijke opmerkingen zouden me enkel nog onzekerder maken.. Ik wil de TS enkel duidelijk maken dat hij niet de enige is in deze situatie.. Als iedereen hier komt zeggen dat hij reeds vanaf zijn 12 jaar wist dat hij dokter wou worden dat vertrekt de TS morgen niet eens naar zijn eerste schooldag..

Edit: "het kost de maatschappij veel geld".. Er zijn andere zaken die de maatschappij veel meer geld kosten dan iemand die niet zeker is over zijn studierichting hoor.... Het is gewoon een feit dat de TS nog kans heeft om te veranderen.. Beter deze maand dan volgend jaar een vierde richting te beginnen. Niet waar?

iTrader
    0
    Akkoord.. We hebben hier niet meteen te maken met het perfecte schoolvoorbeeld, maar hij komt hier gewoon wat raad vragen. Het is duidelijk dat hij zeer onzeker is, vandaar ook dat ik probeer raad te geven. Jouw opmerking was naar mijn mening eerder spottend en beledigend..

Je weet nog altijd niet wat je gaat doen? Wil je eigenlijk wel studeren? Heb je wel al moeite gedaan? Ik wist het vanaf dag 1...! Doe dit de maatschappij niet aan.. Really?

Ik kan begrijpen dat het moeilijk is voor jou om in te zien dat mensen niet weten wat ze willen doen, maar ik heb in dezelfde situatie gezeten, en dergelijke opmerkingen zouden me enkel nog onzekerder maken.. Ik wil de TS enkel duidelijk maken dat hij niet de enige is in deze situatie.. Als iedereen hier komt zeggen dat hij reeds vanaf zijn 12 jaar wist dat hij dokter wou worden dat vertrekt de TS morgen niet eens naar zijn eerste schooldag..
    Ik wist ook pas enkele maanden voor ik aan hoger onderwijs begon wat ik wou. Maar ik ben er dan ook volledig voor gegaan.

Mijn eerste reactie was bedoeld als een soort reality-check, want in de OP zijn omgeving heeft niemand dit precies gedaan. 1 keer wisselen van richting, OK, maar 3 keer? komaan zeg...

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten