Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Discussie: Begeleidend brief?

Member Sheik Yerbouti's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)

Begeleidend brief?

1. Is een begeleidend brief verplicht? Nee, is dit dan een pluspunt als je het afgeeft wanneer het niet wordt gevraagd?
    2. Wat schrijf je meestal op een begeleidend brief?
    3. Wanneer geef je dit af?

Member Jimmeh's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Member nteractive's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Een begeleidende brief is niet verplicht maar wel aan te raden. Men noemt het ook wel een MOTIVATIEbrief. Daarin schrijf je waarom de job jou interesseert en waarom jij de man/vrouw voor de job bent. Je linkt je eigen achtergrond met wat de vacature vraagt.

Het wordt bijna nooit gevraagd, denk ik, maar het is toch wel een beetje standaard dat je deze bij je sollicitatie voegt.

Ik ben eigenlijk van mening dat je bij een sollicitatie eerder een motivatiebrief schrijft en je CV in de bijlage steekt. Een motivatiebrief is hetgeen waar veel werkgevers al een snelle selectie zullen maken.

Maar dat is maar mijn mening natuurlijk.
    The choices we make define who we are.

PS3-sig: Nteractive
    DS-sig: 4997-6194-0920-7000

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Hoeveel informatie moet die brief in feite bevatten? Ik weet dat het niet langer mag zijn dan een pagina en ik heb ook al de voorbeelden gezien op de website van VDAB. Maar ik vind die voorbeelden wel erg weinig informatie bevatten en geef liever de voorkeur aan iets langere stukken tekst. Hoe doen jullie het?

Member coldplayke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Hoeveel informatie moet die brief in feite bevatten? Ik weet dat het niet langer mag zijn dan een pagina en ik heb ook al de voorbeelden gezien op de website van VDAB. Maar ik vind die voorbeelden wel erg weinig informatie bevatten en geef liever de voorkeur aan iets langere stukken tekst. Hoe doen jullie het?
    Mij hebben ze altijd gezegd dat een korte, bondige tekst beter is omdat die mensen niet de tijd/interesse hebben om lange teksten door te lezen.

Member
    iTrader
    7 (100%)
    Wat spreekt je aan in de job, waarom ben jij geschikt voor de job, wat ervaringen die een invloed kunnen hebben, wat persoonlijke kenmerken die een invloed kunnen hebben en een afsluiter.

Onderverdelen in alinea's zodat het overzichtelijk is en geen overdreven, bombastisch woordgebruik (U bent gewaarschuwd Avondland!).

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldplayke Bekijk bericht
    Mij hebben ze altijd gezegd dat een korte, bondige tekst beter is omdat die mensen niet de tijd/interesse hebben om lange teksten door te lezen.
    400 woorden?

De voorbeeldbrieven van VDAB vind ik bijvoorbeeld heel kort. Pakweg een derde van wat ik heb.

EDIT: hoe kan je best je gebrek aan ervaring opsmukken? "Ik ben keigemotiveerd en wil er keihard voor gaan" is wellicht onvoldoende.
    Laatst gewijzigd door Avondland; 30 augustus 2011 om 18:08

Member Meitzl's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    gebrek aan ervaring compenseer door motivatie, en dat je nog "kneedbaar" bent

Member Burny's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Meitzl Bekijk bericht
    gebrek aan ervaring compenseer door motivatie, en dat je nog "kneedbaar" bent
    + dat je heel snel dingen bijleert.

Banned
    iTrader
    0
    Ale, van een intellectueel als gij had ik toch verwacht dat ge een schone motivatiebrief kunt schrijven. Maja, als ge zover van de wereld leeft kan het zijn dat ge plots, op ne schone moment, nog uw eigen naam niet meer kent. Ik ken dat, dat kan gebeuren.

Ne brief schrijven is een kunst. Ik ben ook op zoek naar werk en ik vind dat geen aangenaam proces. Ten eerste, ik weet niet goed wat ik wil. Ik heb een diploma hoger onderwijs (heb een graduaatje TI van 2005), maar ben zonder interesse gevallen na mijn studies (ook al tijdens maja..) en heb geen ervaring in die sector. Dus op zoek naar entry level jobkes en bedrijven die nog iemand willen opleiden, in plaats van maanden te zoeken naar die figuur die al hun vereisten punt voor punt kan invullen.

Als ik een brief schrijf dan doe ik daar lang over. Soms een halve dag peinzen over welke zin waar, en welke woorden juist. Pfff, die persoon die uw brief leest moet kunnen uitmaken of gij wel past in die zijn zaak he. Ge moogt niet te intellectueel, maar ook niet te simpel overkomen, niet te overdreven, maar ook niet te min. Tis lopen op een slappe koord zoiets.

Approved 9-lifer Cycloon's schermafbeelding
    iTrader
    47 (100%)
    Het hangt er ook vanaf waar je solliciteert en met welk diploma. Hoe hoger het diploma en hoe groter het bedrijf hoe minder nodig die brief is.

Banned
    iTrader
    0
    Ja kan mij dat voorstellen. Voor jobs waar toch maar weinig kandidaten voor kunnen zijn, moet ge u niet meer verkopen, dat kan zijn. Gewoon voorleggen wat ge kunt en wat ge gedaan hebt is genoeg. Maar ik denk dat dat toch eerder de uitzonderingen zijn. Pakt dat 90% van de werkers toch zich moet verkopen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten