Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18
    Member azamato's schermafbeelding
    iTrader
    0

Twijfels over studierichting

Ik hoop dat dit hier hoort, mijn excuses indien ik fout ben

Beste,

Ik heb mijn 6de jaar STW afgemaakt en moet dus nu kiezen wat ik doe met "mijn leven". Ik had hier al problemen mee want ik wist niet zeker wat ik zou moeten doen. Omdat ik graag bezig ben met computers (graphische kaarten, assemblage, zeg maar hardware) wou ik eerst PC Technicus gaan doen in Syntra, Sint Niklaas. Maar het is een beroepsopleiding.. en niet echt ruim en kan niet echt veel 'opties' van beroepen geven.

Opeens heb ik grote twijfels en neem ik het meer serieuzer. Mijn 2de optie is Bachelor Toegepaste taalkunde aan het Hogeschool Gent. Ik woon er niet ver van en zou graag Engels + Russisch nemen als 2 extra talen (naast het NL natuurlijk).

Ik ben zelf van Russische afkomst en woon hier al een 9 jaar. Dus ik heb dan toch een kleine voordeel indien ik voor deze richting ga.

Maar is het wel de juiste keuze? Je hebt dan wel een diploma + het hogeschool ervaring en misschien ben je er beter mee in je toekomst. Aan de andere hand PC Technieker is misschien een baan voor mij dat ik graag zou doen omdat het met mijn intresse te maken heeft.

Ook een vraag is of mijn basistaal (Nederlands) wel voldoende zal zijn. Aangezien ik een buitenlander ben. Misschien wordt er perfecte Nederlandse taalvaardigheid verwacht die ik misschien niet zal kunnen aan voldoen.

Mensen die deze richtingen hebben gedaan, kunnen jullie je ervaringen enzo delen? Of gewoon mensen die hun mening willen meedelen om mijn keuze wat makkelijker te maken.

Alvast bedankt
    http://www.facebook.com/PnPGaming support eSports in Belgium, Like!

Member Arkaine's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    wat is STW? Toegepaste taalkunde is een richting gedomineerd door leerlingen uit ASO. Slechts heel weinig mensen uit TSO(/BSO) halen het diploma.

Russisch begint vanaf nul, en volgens mij ga je de eerste 2 jaren er heel weinig moeite mee hebben, dan kan je die tijd in NL steken

neem ik het meer serieuzer -> serieuzer (of meer serieus)
    Aan de andere hand PC Technieker is -> aan de andere kant is PC technieker (geen idee of dit gewoon mistypt is, of invloed uit russisch...)
    Ook een vraag is of mijn basistaal -> ook is het een vraag (idem)

Approved 9-lifer Domieneo's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Sociaal Technische wetenschappen

Approved 9-lifer Put_met_keren's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    De opleiding aan Syntra heeft in mijn ogen weinig te bieden, daarmee heb je geen diploma in handen, eerder een getuigschrift of een certificaat. Wat je kansen daarmee zijn op de arbeidsmarkt weet ik niet.
    Als je iets in die richting zou willen doen, kan je ook gaan voor Bachelor Toegepaste Informatica aan HoGent. Dit is trouwens een professionele bachelor.

Ik volg zelf Office Management aan Hogent en ik zie veel studenten die van VeTo naar Office Management: bedrijfsvertaler-tolk overstappen omdat ze het niet aankunnen.
    Vertaalkunde is een academische bachelor, dat is eerder universitair niveau dan hogeschool.

Member yaris's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Je Nederlands lijkt me meer dan voldoende. Probeer zo hoog mogelijk te mikken in wat je gaat studeren en blijf weg van syntra en vdab als je de keuze hebt.
    Wat je het beste kiest kan je eigenlijk nooit echt van tevoren weten. Succes.

iTrader
    0
    En de moeilijkheidsgraad? Ik heb gehoord dat het echt een zware richting is.. dat houdt me ook wel een beetje tegen. Ik heb geen problemen met wat werk maar als de enige manier om te slagen, elke avond non stop studeren is dan heb ik toch mijn twijfels.

Liv
    Liv is offline
    Member
    iTrader
    0
    Hallo,

Ik heb 1 jaar "Taal- en Regiostudies: Slavistiek (Russisch-Pools)" in KULeuven gedaan en 1 jaar "Toegepaste Taalkunde: Frans-Spaans" in Lessius Antwerpen.

Dus denk dat ik je misschien wel toch wel een beetje zou kunnen helpen.
    Ik zou me niet meteen zorgen maken om het Russisch, wij hadden 5 Russische meisjes in de klas, de meesten kwamen nooit naar de lessen Russisch omdat ze niets nieuws bijleerden.
    Zij maakten wel de fout de woordenschat niet na te kijken... Maar wij kregen al vroeg te maken met boom-, vis- en vogelsoorten die ze niet eens kenden in hun eigen moedertaal, enz...

Het niveau van de Nederlandse vakken was wel redelijk hoog bij ons. Zo hadden wij een vak met alleen maar zinsbouw, zr uitgebreid en zeer pittig.
    Dan nog een vak met fouten tegen het Nederlands waar je ook wel wat feeling voor moet hebben, vond ik niet zo moeilijk, maar kan goed begrijpen dat dit vak voor jou dan weer wel een struikelblok kan vormen.

Ik zou nog het meeste oppassen voor Engels. Volgens vele mensen op school de moeilijkste taal van de 3 (Eng-Fr-Dui). Ik heb hun cursussen en handboeken ook eens bekeken, pfoeh, echt niet niks hoor. Het niveau start zeer hoog, meteen wetenschappelijke teksten ontleden enzo...

TT is een zeer pittige opleiding, ik vond het veel zwaarder dan Slavistiek, wat ik eigenlijk helemaal niet verwacht had. Bedenk dat je elke week opnieuw 400 woordjes zal moeten leren (200 voor elke taal) en uiteraard die van vorige week terug herhalen. Op het einde van het jaar krijg je een woordenschat examen van alle woordjes van het hele jaar... 400 per week voor een jaar lang, tel maar uit hoeveel je er zal moeten kennen.
    Maar het is niet onmogelijk, er zat een meisje bij ons in de klas die van kantoor kwam en zij had geen enkel herexamen in januari :-).

Moest je nog vragen hebben, just shoot.

iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azamato Bekijk bericht
    En de moeilijkheidsgraad? Ik heb gehoord dat het echt een zware richting is.. dat houdt me ook wel een beetje tegen. Ik heb geen problemen met wat werk maar als de enige manier om te slagen, elke avond non stop studeren is dan heb ik toch mijn twijfels.
    hangt ervan af hoe slim je bent

Russisch ga jij geen problemen hebben, neem dat maar van mij aan.
    Engels heb ik nooit moeite mee gehad, maar toch zijn er velen die er niet voor slagen.

't is misschien cru om te zeggen, maar je slaagkansen als iemand die uit het TSO komt, zijn niet heel groot. Dat wil niet zeggen dat ze miniem zijn, dus ik wil je ook helemaal niet ontmoedigen, maar hou er zeker rekening mee.

Als ik jou was probeerde ik het gewoon, je gaat echt helemaal geen moeite hebben met Russisch, dat begint van nul af aan.

(ik studeer dit jaar af aan hogent toegepaste taalkunde)

Liv
    Liv is offline
    Member
    iTrader
    0
    Voor TT studeerde ik iedere dag gemiddeld 4u (lessen niet inbegrepen), voor je een idee te geven. Tijdens de examenperiodes is dat makkelijk 6u-8u per dag. In juni hadden we 15 examens, elke weekdag ntje, dus dat betekent 3 weken (+ 1 blokweek op voorhand = 4 weken) aan n stuk 8u leren per dag. Ik was toen wel even gecrasht :-).

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    't is misschien cru om te zeggen, maar je slaagkansen als iemand die uit het TSO komt, zijn niet heel groot. Dat wil niet zeggen dat ze miniem zijn, dus ik wil je ook helemaal niet ontmoedigen, maar hou er zeker rekening mee.
    Gebaseerd op statistieken of de veronderstelling da mense uit TSO dom/weining leren?

iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BorisdK Bekijk bericht
    Gebaseerd op statistieken of de veronderstelling da mense uit TSO dom/weining leren?
    geen formele statistieken. In't 2e jaar vroeg de prof recht hoeveel mensen uit TSO kwamen uit de aula, 3 mensen ofzo staken hun vingers op

De gemiddelde TSO'er is minder intelligent dan de gemiddelde ASO'er, deal with it

Ik ga toch ook niet lopen beweren dat de gemiddelde TT student even slim is als de gemiddlede burgelijk ingenieur student

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    geen formele statistieken. In't 2e jaar vroeg de prof recht hoeveel mensen uit TSO kwamen uit de aula, 3 mensen ofzo staken hun vingers op

De gemiddelde TSO'er is minder intelligent dan de gemiddelde ASO'er, deal with it

Ik ga toch ook niet lopen beweren dat de gemiddelde TT student even slim is als de gemiddlede burgelijk ingenieur student
    Lol, ik vroeg mij da gewoon af ;')
    Calm the fuck down.

Member Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Pc-technicus: De komende jaren gaan er minder en minder pc's zijn, alles gaat via de cloud gaan in grote datacenters, dus tenzij ge voor de rest van uw leven kapotte power-supplies in dc3, gang 24, rack 6, server "ETZZAT24432ETZTEZ" wilt vervangen tegen een minimumloon zou ik zeker voor de talen gaan!

SVW
    SVW is offline
    Member SVW's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht
    Pc-technicus: De komende jaren gaan er minder en minder pc's zijn, alles gaat via de cloud gaan in grote datacenters, dus tenzij ge voor de rest van uw leven kapotte power-supplies in dc3, gang 24, rack 6, server "ETZZAT24432ETZTEZ" wilt vervangen tegen een minimumloon zou ik zeker voor de talen gaan!
    Het is zeer vreemd dat je twijfelt tsn een goede bachelor of een syntra pc technicus.

Je kan beter twijfelen tussen de talen bachelor en de toegepaste informatica bachelor. Alle 2 hogeschool en dan zit je direct goed in de cloud zoals hierboven vernoemd.

Blijf weg van de VDAB, Syntra cursussen. Als je al aan werkt geraakt is het saai, helpdesk of gewoon niets (een uitzondering hier en daar gelaten uiteraard.)

De keuze zelf is niet gemakkelijk. Servers zullen in de toekomst steeds belangrijker en krachtiger worden. Programmeurs en systeem beheerders zijn er nu al tekort. Anderzijds wordt de wereld een dorp en zijn tolken ook zeer gegeerd.

Moeilijke keuze als je het mij vraagt. En veel tijd heb je niet meer.
    Weeg gewoon af hoe fijn je elke richting/job zou vinden.

Informeer wel goed naar wat informaticus inhoud. Velen misgrijpen zich hierop al zal voor tolk wss hetzelfde gelden.

iTrader
    0
    Hmmm.. nu ik het lees over hoe zwaar het is voor sommigen ben ik wel een beetje teleurgesteld..

Ik ga eerlijk zijn, ik ben niet de priem van de klas en nooit geweest op school dus weet ik het niet zo goed. Voor talen heb ik nooit problemen mee gehad.

Russisch kan nog lukken ja, Engels kan ik ook zeer goed (imo) maar dat is meer dan dat blijkbaar. Nederlands was ook altijd een piece of cake bij mij, maar we leerden dan wel over woordenschat (geen moeite mee) en geschiedenis..

Geschiedenis is een topvak voor mij ook mijn lievelings dus, maar omdat ik geen leraar wil worden is er niet zoveel te doen ivm geschiedenis in de hogescholen/universiteiten.

Ik zou dus naast het nederlands engels en russisch nemen als bijvakken. Ik zal es gaan kijken op de infodag ( 3 sept zeggen ze) aan HoGent misschien dat ik daar wat meer kan vragen aan de profs zelf ofzo.

Ook nog, de bachelor informatica, is dat niet zo meer PC/Wiskunde? Wiskunde is altijd al een struikelvak geweest en ik ben er echt slecht in daarover ga ik niet liegen.. ook word/ppt/excel intreseert me niet zo veel eigenlijk. Dus wat houdt die informatica richting dan in ?

En bedankt voor de hulp trouwens

SVW
    SVW is offline
    Member SVW's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De wiskunde is niet simpel al valt die in vergelijking met de unief alweer best mee.
    Het blijft echter op 1 vak dat je dan echt heel hard gaat moeten blokken.
    Ik kwam uit TSO richting met 2 uur wiskunde en ben er (welliswaar 2de zit) door geraakt.

Het windows/office pakket wordt niet behandelt. Er wordt vanuit gegaan dat je wel enige kennis hebt daarover of dit zelf leert.

Het is vooral programmeren C, c#, java en systeembeheer (servers, linux) alsook de netwerken.

Het gewone tokkel wat op de pc in word uit het middelbaar moet je niet verwachten.
    Ook het ineenssteken van PC's hebben wij niet gezien. Wel hoe een processor werkt/gemaakt wordt. Hoe de geheugenlatten aangesproken worden. Invloed dat de bussnelheid heeft,...

Meestal is het zo dat als iemand hier op het forum zegt dat hij heel wat PC kennis heeft, hij eigenlijk de ideale voorkennis heeft om te starten in die richting.

iTrader
    0
    Ik ben gaan vragen aan HoGent zelf en heb wat info gekregen.

Maar..

Ze zei dat je na 3 jaar bachelor in Toegepaste talen eigenlijk niets bent.. dat je dan wel de bachelor hebt maar er niets mee kan doen of eigenlijk gewoon niets bent.
    Dat je daarna nog 2 jaar universitair moet doen voor Master.

Klopt dit? Dat je na u bachelor geen werk hebt + eigenlijk dan voor niets hebt gedaan?

Liv
    Liv is offline
    Member
    iTrader
    0
    Ik ben gaan vragen aan HoGent zelf en heb wat info gekregen.

Maar..

Ze zei dat je na 3 jaar bachelor in Toegepaste talen eigenlijk niets bent.. dat je dan wel de bachelor hebt maar er niets mee kan doen of eigenlijk gewoon niets bent.
    Dat je daarna nog 2 jaar universitair moet doen voor Master.

Klopt dit? Dat je na u bachelor geen werk hebt + eigenlijk dan voor niets hebt gedaan?
    Zover ik weet bestaat Toegepaste Taalkunde toch nog altijd uit 3 bachelorjaren + 1 masterjaar (allemaal op de hogeschool zelf). Pas in uw masterjaar moet je kiezen wat je precies wil gaan doen (vertalen/tolken/...) en in dat jaar leer je dus ook essentile technieken die toch wel erg belangrijk zijn. Zonder dat jaar kan je jezelf ook geen bedigd vertaler/tolk noemen.
    Bedenk ook dat er niet zoveel vraag is naar vertalers, zeker niet voor Engels. Het salaris is ook niet bijster hoog, ondanks dat vertalen zeer zwaar is en veel concentratie vraagt.
    In ieder geval ben ik zeer blij dat ik deze studie niet heb voortgezet...

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten