Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    Member
    iTrader
    0

Mening gevraagd / Projectvoorbereider

Zal even kort de situatie schetsen, daarna hoop ik van enkele hun mening te kunnen horen. Hopelijk zijn er hier ingenieurs of mensen met een bouw-gerelateerde functie..

Dus. Ik werk nu ongeveer 1 jaar als een soort van all-round bediende bij een bedrijf die elektriciteitswerken en grond/wegenwerken doet. Het bedrijf ken ik dus nog niet door en door, maar toch zeker de grote lijnen en de werking van de meeste zaken. Het is dan ook niet zo'n groot bedrijf (momenteel een 30-tal werknemers, bedienden inbegrepen).

Wij hebben nu al een tijdje een vacature openstaan voor een nieuwe projectleider/projectingenieur. Door de flexibele werkuren (nacht-en weekendwerk is geen uitzondering) en het schaars aanbod aan b. ingenieurs, is deze nog altijd niet ingevuld.. en het is nochtans een vacature waarvoor dringend een persoon moet worden gevonden.

Nu heeft de zaakvoerder vorige week met mij m'n contract besproken (ik krijg opslag) en kwam hij met een idee. Z'n idee is om mij aan te stellen als de nieuwe projectleider. Ik heb totaal geen geschikt diploma (hoogstens secundair onderwijs - boekhouden informatica), maar de zaakvoerder denkt dat ik de functie wel aankan mits een inwerkingsperiode. Zijn bedoeling is dan ook om een nieuwe bediende aan te werven om mij te vervangen.. en ik zou dan voor een bepaalde periode (stel nu 2 maanden) die nieuwe bediende "opleiden" en wegwijs maken in het bedrijf.. en terwijl ook meewerken met de andere projectleider zodat ik de taken en verantwoordelijkheden van m'n nieuwe functie zou kunnen aanleren in die periode.

Nu is m'n vraag, denken jullie dat het mogelijk is om zonder een projectleider-gelijkaardige opleiding en zonder voorkennis van noch bouw noch elektriciteit een dergelijke functie te hebben?
    Ook al kan ik vrij snel nieuwe dingen aanleren, ben ik stressbestendig en gemotiveerd.. het is natuurlijk een grote stap met veel, veel meer verantwoordelijkheden.

Ik zou dan ook eventueel een 3-tal korte opleidingen volgen (samen goed voor 2 dagen en 3 avonden):
    - Basiscursus werforganisatie voor de wegenbouw
    - Modulaire opleiding kostprijsberekening: vorderingsstaten en nacalculatie
    - Projectvoorbereiding voor algemene aannemingen: de samenstellende onderdelen van kostprijsberekening, financiele en werkelijke werfopvolging

Mijn grootste zorg is dus eigenlijk de technische kant van de uit te voeren werken. De administratieve kant moet normaalgezien vrij vlot gaan na een tijdje.

Thx.

Member Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Uiteraard zal de technische kant van het werk voor jou een hele uitdaging zijn, maar als de baas vertrouwen heeft in je, en jij hebt er vertrouwen in dat je snel kan leren en dat je die job gemotiveerd zal doen!

GO FOR IT, zou ik zeggen! En proficiat met zo'n kans in het leven en het vertrouwen dat je krijgt.

Ik wens je alvast het beste toe!
    Hiapoe

Member Invictus66's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het zal waarschijnlijk extra inspanningen van je vragen, maar als je zonder diploma en met maar 1 jaar ervaring binnen het bedrijf een ingenieursfunctie aangeboden krijgt moet je waarschijnlijk toch iets goed doen.

Ik zou zeggen, ga ervoor, zo'n aanbod krijg je volgens mij maar één keer in je leven.

Member
    iTrader
    0
    Inderdaad een unieke kans, maar ga er toch nog eens goed over nadenken.
    If I fail, dan sta ik daar schoon.. en teruggaan naar m'n huidige functie binnen dit bedrijf zou not done zijn denk ik. Ik heb altijd al het idee gehad om met tijd door te groeien naar een hogere functie, maar dit is wel heel snel hehe.

Nu, ik ga even proberen wat info te krijgen van de andere project-en werfleiders, wat zij ervan denken.
    Andere mensen mogen hier ook nog altijd hun mening zeggen, is zeker nuttig voor mij..!

Member Shaddix's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    ervaring is vaak nog de beste leerschool, als je voelt dat je kan steunen op andere mensen binnen het bedrijf, dan zou ik er gewoon voor gaan

Banned ^MystiQ's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Ik zou zeggen: DOEN

Ge gaat u dat niet beklagen achteraf als ge dat zelf ook ziet zitten. De ervaring en kennis zult ge na verloop van tijd wel goed beheersen!

Member Mooncat's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    32
    Je kan beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.

De allereerste vereiste om zo'n functie uit te oefenen is enthousiasme en dat zit volgens mij wel goed. Dan is het gewoon een kwestie van gezond verstand te gebruiken en je komt dan al heel ver. De technische dingen leer je wel op de job en door te spreken met andere mensen in die functie. Sowieso zullen de mensen nooit verwachten dat je van dag één alles perfect gaat kunnen, kennen en doen en zal er normaal gezien wel begeleiding zijn. Bovendien zullen je eerste projecten hoogstwaarschijnlijk eerder kleinschalig zijn en vanuit die positie kan je stap voor stap bijleren.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Mag dit wettelijk? Een bouwproject hoort toch onder leiding te staan van iemand met een diploma dat de veiligheid garandeert?

iTrader
    18 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Mag dit wettelijk? Een bouwproject hoort toch onder leiding te staan van iemand met een diploma dat de veiligheid garandeert?
    Of gelijkwaardig door ervaring me dunkt? + hij krijgt extra bijscholing. Ik persoonlijk vind dat hij die kans moet nemen en daarmee uit.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Hmm, is dit werkelijk zo? Zullen we even moeten uitzoeken dan.
    Als ik trouwens enkele projectleider-vacatures bekijk, dan zie ik vaak "industrieel ing / graduaat bouw of gelijkaardig door ervaring". Niet dat ik de ervaring heb, maar dus is het blijkbaar mogelijk om een niet-ingenieur aan te werven voor dergelijke functie?

Heb in ieder geval wel al een opleiding preventieadviseur gevolgd, dus qua veiligheid en milieu geen probleem.
    Laatst gewijzigd door Exfleet; 6 juli 2011 om 00:30

iTrader
    18 (100%)
    Waarom twijfelt gij eigenlijk? Is er een bepaald aspect binnen die job die u niet aanstaat? Weet wel dat wanneer je te lang wacht, er toch iemand anders diezelfde aanbieding zal krijgen.

Member edraket's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exfleet Bekijk bericht
    Hmm, is dit werkelijk zo? Zullen we even moeten uitzoeken dan.
    Als ik trouwens enkele projectleider-vacatures bekijk, dan zie ik vaak "industrieel ing / graduaat bouw of gelijkaardig door ervaring". Niet dat ik de ervaring heb, maar dus is het blijkbaar mogelijk om een niet-ingenieur aan te werven voor dergelijke functie?

Heb in ieder geval wel al een opleiding preventieadviseur gevolgd, dus qua veiligheid en milieu geen probleem.
    Uiteraard is een ingenieursopleiding niet verplicht ivm veiligheid, daar bestaat een veiligheidscoördinator voor. Gewoon doen, unieke kans!

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ^MystiQ Bekijk bericht
    Of gelijkwaardig door ervaring me dunkt? + hij krijgt extra bijscholing. Ik persoonlijk vind dat hij die kans moet nemen en daarmee uit.
    Bijscholing + een veiligheidscoördinator ok, maar door ervaring zou ik serieus betwijfelen.

Member jody's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mijn mening + ervaring + situatie :

Na mijn richting van wet-wiskunde in het secundair had ik gekozen voor een opleiding aan de KUL als ingenieur - architect. Hier bleek ik toch niet de juiste capaciteiten te hebben op gebied van wiskunde, jammer maar helaas.
    Dus de overstap gemaakt naar architectuur op de PHL. Dit was volledig niet meer mijn zin en toen heb ik mijn huidige baas leren kennen door een gemeenschappelijke hobby.

Hij stelde mij een job voor als projectleider bij zijn dakwerkers bedrijf. +/- 30 werknemers op het dak. Dit was omstreeks februari van mijn eerste jaar op de PHL. Ook dus een moeilijke keuze om alle studies te laten vallen, ergens aan te beginnen zonder ervaring, zonder diploma (dus ook niets om op terug te vallen) etc...

Uiteindelijk heb ik die kans gegrepen en nu ben ik er toch nog steeds bezig! Ik ben ook gewoon voor de leeuwen gesmeten en ik kan je zeggen, het blijft nog elke dag een uitdaging (ook omdat we elke dag nog aan het groeien zijn).

de grootste struikelpunten voor mij waren :

Ervaring
    Je mag zeggen wat je wil, maar een projectleider zonder ervaring is geen projectleider. Je sukkelt bij vragen van mensen die je de opdracht geven en je kan geen oplossing bieden aan de werknemers. Je baas zal het wel van je verwachten (ook al zal hij ook begrip hebben dat je het aan het leren bent, maar toch..). Zorg dat er zeker iemand is waar je met je vragen of problemen bij terecht kan, bij mij was dit simpel mijn baas omdat deze ook zeer duidelijk wist waar hij aan begonnen was.
    Stap bij stap kan je dan opbouwen.
    Je moet ook begrijpen, als jij diegene bent die het personeel moet sturen, het personeel wel degelijk moet weten/beseffen wat jij kan en waard ben. Daar heb ik in het begin toch wat problemen bij gehad.
    Maar eerlijk is eerlijk, als je een deftige opleiding hebt gehad en je bent wat slim en gedreven mag dit geen probleem zijn. Het is uiteindelijk altijd 'hetzelfde' werk, maar op een andere werf. De kunst bestaat er gewoon in problemen voor te zijn/op te lossen als ze er toch zijn en duidelijk laten merken dat jij de man bent waar je moet zijn met problemen, suggesties, etc etc...
    Zeer belangrijk is het respect naar de werknemers, jij stuurt ze, maar zij maken het! Zeker dus altijd hun verhaal aanhoren en hun altijd een suggestie laten doen bij een probleem...Daarna kan jij hun suggestie subtiel 'wijzigen' indien nodig.

leeftijd
    Als je goed kan optellen kan je merken dat ik net 21 was toen ik in het bedrijf begon als 'projectleider', de jongste van de hoop zonder ervaring als projectleider...Wat een grap...
    In het begin is het dus respect afdwingen door 's morgens er te zijn als zij beginnen om ze te 'sturen' (in het begin was dit wat meelopen en zien hoe de boel draait, maar er toch maar zijn!) en 's avonds als de werkmannen er ook zijn voor hun... Nu zijn er nog altijd sommigen die denken dat ik van de 'bureau' ben en 'boven' hun sta, terwijl dat niet de bedoeling is, maar de oude 'garde' zal dit waarschijnlijk nooit 150% aanvaarden. Alhoewel het toch stillaan begint te komen als je kan aantonen in probleem situaties dat jij het kan oplossen en alles uit de weg ruimt!

Uren
    Een projectleider heeft geen uren!!! Bereikbaar dag en nacht en het werk is nooit gedaan

kritiek
    Eenmaal de baas verwacht dat je het kan, zal je het ook moeten kunnen! Lukken of niet, het moet! De kak die jij over u hoofd krijgt is enorm...want uiteindelijk ben jij diegene die alles moet regelen. Dit komt samen met de nodige stres!

Dat zijn wat de voornaamste punten die je zal tegenkomen...
    Een projectleider zonder diploma is altijd mogelijk. Ik ken iemand en die is al 25 jaar de grootste 'ingenieur' bij een belgisch staalbedrijf, zonder enkel diploma. Niemand had hier in de tijd achter gevraagd, maar hij had zogezegd wel gestuurd als ingenieur. Uiteindelijk alles geleerd tijdens het werk en is nu de grote man bij .....

Bespreek gewoon goed wat er gebeurd met :

Overuren
    Loon
    Voordelen
    Evaluatie
    Auto
    Vooruitgang
    Etc etc...

Duidelijke afspraken is echt een must! Daarna kan je er gewoon vollebak voor gaan...het is vallen en opstaan voor een lange tijd en in het begin zal het veel vallen zijn, maar op het einde van de rit haal je er voldoening uit...

Ik ben nu bijna 23, begin aan men 3de jaar en ik kan je zeggen...Om zo jong op een werf er te staan, contracten te tekenen van +250.000€ en deze tot een goed einde brengen is gewoon echt voldoening halen uit je job...

Stres is er altijd, de druk is er altijd, de kak over uwe kop zal er ook altijd zijn...maar de voldoening die je er uit haalt overtreft het toch (in mijn geval).

Dagen vliegen ook om en je zal nooit denken van : pfff nog 7uur werken...

Soit, ik kan er nog veel over vertellen, maar ik denk dat je nu wel een 'idee' zal hebben van wat het kan zijn.

Als er nog meer specifieke vragen zijn dan shoot je die maar!

(dont mind the spelling etc...fast typing )
    huh?

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten