Is het normaal dat mijn school geen herexamens meer geeft? Zijn er nog scholen die deze regeling hebben? Dit niet echt eerlijk denk ik.
Is het normaal dat mijn school geen herexamens meer geeft? Zijn er nog scholen die deze regeling hebben? Dit niet echt eerlijk denk ik.
Mijn school had herexamens het jaar voor en het jaar na dat ik in het 6de zat en niet tijdens, dat is pas oneerlijk. Ge had maar deftig moeten leren, bissen of middenjury makker.
Bij ons waren er nooit herexamens in het middelbaar.![]()
Ja dit is normaal. Het is al een tijdje nu dat herexamens enkel in uitzonderlijke gevallen worden gegeven.
Heb ik recht op herexamens?
Onze school ook niet. En terecht verdorie! Wie in het middelbaar herexamens nodigheeft zit misschien niet in de juiste richting.
Heb dat toch nooit gesnapt dat scholen echt herexamens geven. Wat een tijdverspilling, zowel voor student als school.
Ik vind dat herexamens zeker moeten kunnen mogelijk zijn, bvb niet enkel bij ziekte maar ook bij overlijden van een familielid of indien je in general erg goeie punten hebt en bvb 1 grote buis.
Mistakes happen...
Het is inderdaad een tijdverspilling, maar het is beter dan meteen een C-attest te krijgen. Iedereen kan toch een wat mindere periode hebben tijdens bv. de laatste examens? Neem nu dat je 0 buizen had op je eerste examens voor nieuwjaar, een goede stage hebt gedaan en een goede GIP hebt gemaakt. En op de laatste examens presteer je wat minder. (Neem nu 2-3 buizen ofzo). Vind je dan niet dat het beter is om die persoon nog een kans te geven of een herexamen te geven?
Hangt van middelbaar tot middelbaar af I guess, ik ben naar het HDC (jozefieten) geweest op de oude markt in Leuven en daar moest ge in het laatste jaar echt moeite doen voor een C-attest (meer dan 4 buizen ofzo...).
Ik vind dat herexamens in het middelbaar overbodig zijn. In het hoger onderwijs kan je eens pech hebben op een examen waardoor je een vak opnieuw moet doen.
In het middelbaar gaat deze regel meestal niet op omdat in tegenstelling tot de universiteit (waar er maar meestal 1 kans is om je kennis te testen), krijg je 2/3 examens per vak gecombineerd met meestal nog een hele verzameling toetsen. 1 keer pech hebben zou dus geen groot verschil mogen hebben op het eindresultaat.
Als je dus gebuisd bent voor een vak, dan wil dat meestal zeggen dat je doorheen het jaar ook niet zo'n goede punten hebt gehad.
<<Any errors in spelling, tact or fact are transmission errors>>
-->
Een C-attest geven is vrij gevaarlijk vind ik. Leerlingen met een C-attest hebben het jaar daarop meestal niet echt de motivatie meer om verder te doen, wat nu niet bepaald positief is voor de rest van zijn/haar schoolcarriëre. Ik zie niet in wat er mis is met een tweede kans geven.
Het is inderdaad zo dat scholen zo weinig mogelijk herexamens moeten geven.
Dat gebeurt niet. Iemand die er altijd al op alles door is en dan plots een buis heeft op een hoofdvak heeft daar vierkant zijn voeten aan geveegd, en dat in het zijn eigen fout.
Tenzij hij een goede reden heeft natuurlijk, dan gaan ze hem gewoon zijn diploma geven.
ze gaan u niet per se herexamens geven voor zoiets ze, als ze weten dat ge ne goeie student zijt en dat dat iets was waar gij niet aan kon doen dan laten ze er u door
mijn zus heeft zo ook grotendeels haar laatste examenperiode gemist int 6de wegens ziekte, ze heeft die ni moeten herdoen (of toch ni allemaal voor zover ik weet), ze hebben gewoon haar dagelijks werk meer laten meetellen
Ik ben toch blij dat ze dat bij ons hadden, heb in het 5de én in 't zesde telkens herexamen gehad voor wiskunde. En het waren echt geen grote buizen (in het 5de was het 48,5/100)
Het is voor mensen die zonder enig probleem door het middelbaar gebanjerd zijn (en dat is toch wel het merendeel van diegenen die nu in het hoger zitten), zeer gemakkelijk om te zeggen dat herexamens "tijdverspilling" zijn. Ik zou echter ook niet bepaald blij zijn dat ik door één of twee redelijk zware buizen op 15-17 vakken het ganse jaar zou mogen overdoen, zeker wanneer je in Latijn-Moderne Talen hebt gezeten zoals ik en ge zodanig veel gefragmenteerde "hoofdvakken" hebt. Ik heb het gelukkig ook nooit moeten meemaken en voor zover ik het mij herinner deed mijn school ook enkel herexamens in het 6de jaar (2 mensen in 6ASO moesten herexamens doen bij ons), maar ik vind dat dan toch veel schappelijker dan iemand het einde van die helse tijd ontzeggen dat het middelbaar voor mij was, in retrospect![]()
~ "I am not only a pacifist, but a militant pacifist: I am willing to fight for peace." - Bill Hicks (1961-1994) ~
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)