Pagina 1 van 20 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 385

Discussie: Werken bij een bank

Member AsusV's schermafbeelding
    iTrader
    0

Werken bij een bank

Hallo,

Naast een topic over de Big 4, hier een topic voor mensen die werken, willen werken of gewerkt hebben bij een bank.

Stel hier eventueel je vragen over de selectieprocedures, de jobinhoud, de (variabele) vergoeding, voor-en nadelen, de werksfeer,... enzoverder met betrekking tot het werken bij KBC, ING, BNP Paribas, Argenta, Dexia, AXA Bank, Landbouwkrediet,... Mensen die werken of reeds gewerkt hebben bij een van deze spelers: alles posts en commentaren omtrent je ervaringen zijn meer dan welkom!

Ikzelf heb getekend voor een traineeship bij BNP Paribas en start op 1 september 2011. Ik kan dus nog weinig zeggen over het effectieve werken binnen de bank, maar als er andere vragen zijn over bvb het selectieproces, stel ze gerust.
    Meer informatie over het werken bij BNP Paribas vind je ook terug in een eerder topic: http://www.9lives.be/forum/werk-stud...p-paribas.html
    Laatst gewijzigd door AsusV; 23 juni 2011 om 15:47

Member
    iTrader
    0
    Heb na een tijdje lurken besloten om een account aan te maken aangezien hier vaak interessante discussies plaatsvinden.

Vind het raar dat er weinig informatie over de banksector te vinden is, itt vb de Big Four e.d.

Ik studeer nu af als Handelsingenieur, richting Finance. En begin in September te werken bij Citibank als junior beleggingsadviseur afdeling wealth acquisition (regio Brussel). Ben zeer blij met deze positie als eerste job en hoop na een paar jaar door te groeien naar trader/analist of naar het buitenland te trekken binnen de Citigroup.

Member b011013's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik begin op 1 september ook aan de traineeship bij BNP Paribas. AsusV, jij regio Leuven zeker? Ik start in Antwerpen. Allesinds tot op 1 september in Brussel .

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door b011013 Bekijk bericht
    Ik begin op 1 september ook aan de traineeship bij BNP Paribas. AsusV, jij regio Leuven zeker? Ik start in Antwerpen. Allesinds tot op 1 september in Brussel .
    CIB? Of Commercial?

Member
    iTrader
    8 (100%)
    En ik ga de komende dagen voor commercieel adviseur bij BNP. Ben benieuwd.

Member eXe./special's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik ben ook een halve dag naar Fortis geweest in Brussel voor assessments voor het commercial traineeship .. in de loop van deze week zal ik meer weten!

Intussen heb ik ook een dagje naar KBC geweest om te solliciteren. Waren ook testen en interviews, maar dan een hele dag. Ook redelijk positief (gezien ik de hele dag mocht blijven, is met afvalrondes) en nu mail gekregen dat ik vrijdag op gesprek mag met regiomanager + mogelijks al een contract ... Ben eens benieuwd

Member
    iTrader
    0
    Moet je bij commerciŽle traineeship ook een voorkeur geven zoals bij de gewone traineeship?

Member b011013's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    @ Yojs: Ik ga voor de commercial traineeship. Geen idee of je een voorkeur moet opgeven, ik denk het niet eigenlijk. Mij hebben ze allesinds niets gevraagd. Maar ik heb wel in mijn motivatiebrief aangegeven wat me interesseert en daardoor wel al wat een keuze gemaakt. Trouwens de traineeship laat je toch toe al je mogelijke keuzes eens mee te maken dus dat je nu al moet kiezen zou me verbazen....

Member
    iTrader
    0
    Ik bedoelde dat bij de gewone traineeship je bv moet aangeven of je voor Investment banking gaat of retail, ik dacht dat de traineeship daar ook van afhing

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yojs Bekijk bericht
    Heb na een tijdje lurken besloten om een account aan te maken aangezien hier vaak interessante discussies plaatsvinden.

Vind het raar dat er weinig informatie over de banksector te vinden is, itt vb de Big Four e.d.

Ik studeer nu af als Handelsingenieur, richting Finance. En begin in September te werken bij Citibank als junior beleggingsadviseur afdeling wealth acquisition (regio Brussel). Ben zeer blij met deze positie als eerste job en hoop na een paar jaar door te groeien naar trader/analist of naar het buitenland te trekken binnen de Citigroup.
    Ja, dit topic moet minstens zo groot worden als het Big-4 topic he !! Ik vond het eigenlijk vooral raar dat er op dit forum nog geen topic bestond over het werken bij een bank. Ik had interesse in een traineeship, maar informatie hierover vinden was niet zo simpel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door b011013 Bekijk bericht
    Inderdaad, 1 september zullen we elkaar ontmoeten en 2 september is het al werken geblazen. Tegen dan eens opzoeken waar in Brussel we precies moeten zijn, want ik kom daar zo goed als nooit.

Ik moet binnenkort nog langsgaan bij mijn trajectbegeleider/mentor om mijn stage te overlopen. Wel benieuwd hoe dat er gaat uitzien. Heb jij al een afspraak gehad met die van jouw of ťťn vastgelegd?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eXe./special Bekijk bericht
    Ik ben ook een halve dag naar Fortis geweest in Brussel voor assessments voor het commercial traineeship .. in de loop van deze week zal ik meer weten!

Intussen heb ik ook een dagje naar KBC geweest om te solliciteren. Waren ook testen en interviews, maar dan een hele dag. Ook redelijk positief (gezien ik de hele dag mocht blijven, is met afvalrondes) en nu mail gekregen dat ik vrijdag op gesprek mag met regiomanager + mogelijks al een contract ... Ben eens benieuwd
    Even mijn vraag copie-pasten van het andere topic: Moest je daar ongeveer hetzelfde doen als bij BNP Paribas? Ook oefeningen, interviews, (presentatie)...? Merk je veel verschil tussen deze twee banken in de korte tijd dat je daar was? In het "Big 4"-topic hoor je vaak dat mensen bvb de sfeer of de ingesteldheid van het ene kantoor beter of slechter vinden dan bij een ander kantoor.

Als je bij beide een contract zou krijgen met ruwweg dezelfde voorwaarden, welke bank zou dan je voorkeur genieten?

Persoonlijk, vergeleken met de Big 4 (KPMG meer bepaald), vond ik de selectieprocedure en hoe ze omgingen met de kandidaten aangenamer bij BNP Paribas. Het ging er een stuk gemoedelijker en minder geforceerd aan toe. Ook wordt je diploma precies meer gewaardeerd bij de bank.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yojs Bekijk bericht
    Ik bedoelde dat bij de gewone traineeship je bv moet aangeven of je voor Investment banking gaat of retail, ik dacht dat de traineeship daar ook van afhing
    Bij mij hebben ze tijdens de gesprekken wel gevraagd welke tak me het meeste interesseerde en waarom. Tijdens het gesprek stellen ze een dossier op met onder meer de antwoorden op deze vragen. Volgens mij houden ze dus wel rekening met je voorkeuren en met welke kant je graag zou uitgaan.
    Laatst gewijzigd door AsusV; 22 juni 2011 om 22:20

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AsusV Bekijk bericht
    Merk je veel verschil tussen deze twee banken in de korte tijd dat je daar was? In het "Big 4"-topic hoor je vaak dat mensen bvb de sfeer of de ingesteldheid van het ene kantoor beter of slechter vinden dan bij een ander kantoor.
    Ik weet nu niet over KBC maar ik kan wel vergelijken tussen BNP en Citi, mijn sollicitaties bij de twee liepen tegelijkertijd. Bij BNP was ik voor de gewone traineeship gegaan met als doel in Corporate en Investment Banking te geraken. Ik had het gevoel dat ze mij teveel richting Personal Banking wouden duwen aangezien er blijkbaar weinig plaats was bij CIB. Ook tijdens de gesprekken toen ik polste naar de cultuur van de bank viel het mij op dat Citi veel meer een Angelsaksische cultuur had (logisch) qua manier van werken. Ik ben namelijk heel kritisch en direct; bij bnp zeiden ze dat ik daarmee moest opletten en eventueel aan werken, bij citi vonden ze het super. Ik had er een beter gevoel bij dus heb toen ook snel besloten waar ik wou werken.

Approved 9-lifer Daedie's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Zijn er hier ICT-ers die begonnen zijn bij een bank en hun ervaringen willen delen? Vooral interesse in de ervaring van startende masters en eventueel bachelors met ervaring.

iTrader
    3 (100%)
    Even mijn vraag copie-pasten van het andere topic: Moest je daar ongeveer hetzelfde doen als bij BNP Paribas? Ook oefeningen, interviews, (presentatie)...? Merk je veel verschil tussen deze twee banken in de korte tijd dat je daar was? In het "Big 4"-topic hoor je vaak dat mensen bvb de sfeer of de ingesteldheid van het ene kantoor beter of slechter vinden dan bij een ander kantoor.

Als je bij beide een contract zou krijgen met ruwweg dezelfde voorwaarden, welke bank zou dan je voorkeur genieten?

Persoonlijk, vergeleken met de Big 4 (KPMG meer bepaald), vond ik de selectieprocedure en hoe ze omgingen met de kandidaten aangenamer bij BNP Paribas. Het ging er een stuk gemoedelijker en minder geforceerd aan toe. Ook wordt je diploma precies meer gewaardeerd bij de bank.

Bij mij hebben ze tijdens de gesprekken wel gevraagd welke tak me het meeste interesseerde en waarom. Tijdens het gesprek stellen ze een dossier op met onder meer de antwoorden op deze vragen. Volgens mij houden ze dus wel rekening met je voorkeuren en met welke kant je graag zou uitgaan.
    Hoh, moeilijke vraag sowieso omdat alles afhangt van de persoon bij wie je op interview moet vind ik. Bij Fortis is het ook maar een halve dag omdat je alle testen op pc vooraf moet doen, terwijl bij KBC moet je ze daar op een pc maken. Dus om op die vraag te antwoorden: de testen/interviews lopen idd wel gelijk en zijn gelijkwaardig. Bij KBC werken ze met rondes, wat ik wel interessant vind. Als je de eerste 2 testen en 1 interview 'niet overleefd' wordt u gezegd dat je niet bent wat KBC zoekt en kan je beschikken. Zo zijn er nog twee rondes. In de laatste ronde wordt dan een onderscheid gemaakt tussen operationele vacatures en commerciŽle vacatures. Ik ging voor de commerciŽle (toevallig de enige die dag) en ik moest toen nog een verkoopsgesprek (heb ik ook moeten doen bij Fortis) hebben met een van de assessoren. De anderen moesten nog een pc-test doen en een presentatie geven.

Om dan te zeggen naar waar mijn voorkeur uitgaat zou ik geneigd zijn om nu KBC te zeggen. Met verschillende redenen .. Ik voelde me goed ontvangen bij KBC en je bent niet alleen. Daarbij komt dat je niet de hele dag aan dezelfde assessor vast hangt, terwijl bij Fortis wel. Ik voelde me bij KBC iets meer op mijn gemak dan bij Fortis, ik vond de druk daar iets hoger liggen. Let op, dit is allemaal maar naar mijn gevoel, kan ook zijn dat ik toen moest schijten ofzo .. ik schrijf het maar neer . Het klikte ook niet echt bij Fortis, terwijl dat bij KBC wel het geval was. Ik voel me ook meer gewild bij KBC dan bij Fortis, onder meer omdat ik gisteren al direct antwoord kreeg dat ik op gesprek mag morgen met de regiomanager ... Op de assessmentday zeiden ze dat daar zelfs al over een contract kan gesproken worden .. Van Fortis heb ik nog altijd niets gehoord, al zeiden ze wel maximaal tot eind deze week.

Dus om op uw vraag te antwoorden van exact dezelfde voorwaarden, kies ik voorlopig voor KBC. Die traineeship aan de andere kant is wel heel interessant bij Fortis. Ik zeg het, ik ben er nog niet over uit, morgen eens gaan horen of ik daar een contract aangeboden krijg. En dan nog eens Fortis afwachten .. Het zal ook afhangen van waar ik moet gaan bij KBC ...

Member Jobs_CRELAN's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als IT Recruiter voor het Landbouwkrediet, was ik nieuwschierig waarom jullie onze bank niet vermelden of beschouwen als interessante werkgever?

We zijn nochtans volop aan't zoeken naar een 50-tal IT'ers...

Approved 9-lifer Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Bij grote banken denk ik nu niet als eerste aan landbouwkrediet.
    Er schiet direct dexia, db, kbc, fortis... door mijn hoofd.
    En om een of andere reden zie ik een groene traktor met gele velgen in gedachten als ik aan landbouwkrediet denk

Waarschijnlijk ook dat landbouwkrediet niet zo uitpakt met young high potential traineeship en andere fancy woorden?

Even bij jobs gekeken op de site van landbouwkrediet. Chapeau dat jullie flexibele werkuren en thuiswerken aanmoedigen.

iTrader
    0
    Hey Stimpy, het klopt dat we geen grootbank zijn, en maar goed ook Als muziekliefhebber maak ik zelf vaak deze vergelijking: ga je liever naar een festival of naar een klein concert?

We zijn wel druk bezig met de overname van Centea, waardoor we uitgroeien naar een middelgrote bank. Spannende tijden!

Qua werksfeer en werkomstandigheden hebben we hier inderdaad niet te klagen, dus als aanstormende informatici meer willen weten of vragen hebben, aarzel dan niet me een seintje te geven !

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jobs_CRELAN Bekijk bericht
    Als IT Recruiter voor het Landbouwkrediet, was ik nieuwschierig waarom jullie onze bank niet vermelden of beschouwen als interessante werkgever?

We zijn nochtans volop aan't zoeken naar een 50-tal IT'ers...
    Voila, eerste post is aangepast .

Toen ik bezig was met het zoeken naar werk was ik enkel van plan te solliciteren bij de grootbanken. Ik kan mis zijn, maar ik veronderstel dat deze betere voorwaarden en een hogere verloning kunnen voorleggen dan kleinere spelers?

Ik ben jullie trouwens ook niet tegen gekomen op jobbeurzen of als sponsor van bepaalde activiteiten aan het unief. Misschien kunnen jullie hier wat aan doen?
    Laatst gewijzigd door AsusV; 23 juni 2011 om 16:36

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eXe./special Bekijk bericht
    Hoh, moeilijke vraag sowieso omdat alles afhangt van de persoon bij wie je op interview moet vind ik. Bij Fortis is het ook maar een halve dag omdat je alle testen op pc vooraf moet doen, terwijl bij KBC moet je ze daar op een pc maken. Dus om op die vraag te antwoorden: de testen/interviews lopen idd wel gelijk en zijn gelijkwaardig. Bij KBC werken ze met rondes, wat ik wel interessant vind. Als je de eerste 2 testen en 1 interview 'niet overleefd' wordt u gezegd dat je niet bent wat KBC zoekt en kan je beschikken. Zo zijn er nog twee rondes. In de laatste ronde wordt dan een onderscheid gemaakt tussen operationele vacatures en commerciŽle vacatures. Ik ging voor de commerciŽle (toevallig de enige die dag) en ik moest toen nog een verkoopsgesprek (heb ik ook moeten doen bij Fortis) hebben met een van de assessoren. De anderen moesten nog een pc-test doen en een presentatie geven.

Om dan te zeggen naar waar mijn voorkeur uitgaat zou ik geneigd zijn om nu KBC te zeggen. Met verschillende redenen .. Ik voelde me goed ontvangen bij KBC en je bent niet alleen. Daarbij komt dat je niet de hele dag aan dezelfde assessor vast hangt, terwijl bij Fortis wel. Ik voelde me bij KBC iets meer op mijn gemak dan bij Fortis, ik vond de druk daar iets hoger liggen. Let op, dit is allemaal maar naar mijn gevoel, kan ook zijn dat ik toen moest schijten ofzo .. ik schrijf het maar neer . Het klikte ook niet echt bij Fortis, terwijl dat bij KBC wel het geval was. Ik voel me ook meer gewild bij KBC dan bij Fortis, onder meer omdat ik gisteren al direct antwoord kreeg dat ik op gesprek mag morgen met de regiomanager ... Op de assessmentday zeiden ze dat daar zelfs al over een contract kan gesproken worden .. Van Fortis heb ik nog altijd niets gehoord, al zeiden ze wel maximaal tot eind deze week.

Dus om op uw vraag te antwoorden van exact dezelfde voorwaarden, kies ik voorlopig voor KBC. Die traineeship aan de andere kant is wel heel interessant bij Fortis. Ik zeg het, ik ben er nog niet over uit, morgen eens gaan horen of ik daar een contract aangeboden krijg. En dan nog eens Fortis afwachten .. Het zal ook afhangen van waar ik moet gaan bij KBC ...
    Het zal, gelijk je zegt, inderdaad grotendeels afhangen van hoeveel en welke personen de testen en interviews afnemen. Misschien had ik op dat gebied wat meer geluk dan jij. Tot nu toe mag ik niet klagen, mailtjes en vragen worden snel en vriendelijk beantwoord.

Persoonlijk vind ik het beter om die computertesten rustig bij je thuis te maken, je zit er meer op je gemak dan in een lokaal met x man. De competitieve afvalrondes bij KBC kunnen misschien ook wel hun charmes hebben.

KBC stond bij mij op de 2de plaats, moest BNP Paribas niet gelukt zijn. Wat ik een voordeel vind bij KBC vergeleken met BNPPF is dat je daar de keuze hebt om loon in te leveren in ruil voor een bedrijfswagen (Dat heb ik van een kameraad gehoord maar weet niet of het voor alle werknemers geldt). Dit is natuurlijk niet iets dat je keuze van werkgever gaat bepalen, maar toch een handig extraatje.

Moest je bij beide banken een contract krijgen mag je altijd de verschillen in aangeboden voorwaarden posten . Maar volgens mij gaan ze vrij gelijkaardig zijn.

iTrader
    0
    Woeps, dankjewel

Toen ik bezig was met het zoeken naar werk was ik enkel van plan te solliciteren bij de grootbanken. Ik kan mis zijn, maar ik veronderstel dat deze betere voorwaarden en een hogere verloning kunnen voorleggen dan kleinere spelers?

Ik ben jullie trouwens ook niet tegen gekomen op jobbeurzen of als sponsor van bepaalde activiteiten aan het unief. Misschien kunnen jullie hier wat aan doen?
    Over de verloning bij anderen kan ik moeilijk oordelen, elk bedrijf heeft zijn eigen standaarden en loonschalen, maar als ik kijk naar bvb de IT carriŤregids van datanews kijk, blijkt dat we volledig marktconform zijn... Een ander belangrijk aspect is ook jobinhoud. Hoeveel ga je als IT'er mogen & kunnen doen als je deel bent van duizenden andere IT'ers, of slechts tientallen...

Qua jobbeurzen/aanwezigheid heb je volledig gelijk. Oorspronkelijk dachten we met het enorme migratieproject dat voor deur staat vooral beroep te doen op mensen met ervaring. Die zijn er ondertussen, dus zijn we wat soepeler geworden

iTrader
    3 (100%)

Dat was ook mijn drijfveer om te solliciteren bij grotere banken (met alle respect). Voeg daar alleen nog aan toe dat je bij grotere banken sneller en meer opleidingen kunt genieten + doorgroeimogelijkheden zullen ook wel iets groter zijn. Om te beginnen is een grootbank wel ideaal vind ik, dan kan je nog alle richtingen uit.

Het zal, gelijk je zegt, inderdaad grotendeels afhangen van hoeveel en welke personen de testen en interviews afnemen. Misschien had ik op dat gebied wat meer geluk dan jij. Tot nu toe mag ik niet klagen, mailtjes en vragen worden snel en vriendelijk beantwoord.

Persoonlijk vind ik het beter om die computertesten rustig bij je thuis te maken, je zit er meer op je gemak dan in een lokaal met x man. De competitieve afvalrondes bij KBC kunnen misschien ook wel hun charmes hebben.

KBC stond bij mij op de 2de plaats, moest BNP Paribas niet gelukt zijn. Wat ik een voordeel vind bij KBC vergeleken met BNPPF is dat je daar de keuze hebt om loon in te leveren in ruil voor een bedrijfswagen (Dat heb ik van een kameraad gehoord maar weet niet of het voor alle werknemers geldt). Dit is natuurlijk niet iets dat je keuze van werkgever gaat bepalen, maar toch een handig extraatje.

Moest je bij beide banken een contract krijgen mag je altijd de verschillen in aangeboden voorwaarden posten . Maar volgens mij gaan ze vrij gelijkaardig zijn.
    Ja, ik zeg het, mijn keuze is lang nog niet gemaakt hť en ik weet nog niet eens zeker OF ik een contract zal krijgen . Tegen het einde van deze week zal ik u meer kunnen vertellen . En die zťťr korte ervaring met de bank is echt wel relatief. Ik heb om te solliciteren gwn bij de grootste banken, en waar dat kon, hun online sollicitatieprocedure gevolgd. En Fortis en KBC waren de enigen die mij spontaan contacteerden dus in mijn opzicht hebben zij al een voorsprong. Ik heb zo ook bij Dexia een online formulier ingevuld en zij hebben nog niet eens een bevestigingsmail ofzo gestuurd .. Mijn voorkeur ging sowieso al niet naar Dexia maar het zijn die kleine dingen die het hem doen vind ik.

en @ Jobs_Crelan: Ik ben geen IT'er dus met mij zal je niet veel kunnen aanvangen Al moet ik zeggen dat KBC ook wel ferm op zoek is naar IT'ers .. dat heb ik wel gemerkt.

Pagina 1 van 20 1234511 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten