Pagina 18 van 19 EersteEerste ... 8141516171819 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 341 t/m 360 van 366
    Member Wonkelrijm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ja hoor, ik ben bezig met zelfstandig een zaak op te starten. Komt wel veel bij kijken.

Member
    iTrader
    3 (80%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wonkelrijm Bekijk bericht
    Kan er mij trouwens eens iemand uitleggen waarom al de plakkers tegenwoordig Polen zijn? Is dat ginder een verplichte nationale opleiding? Vrijdag zijn we bezig geweest in een woning en de drie plakkers die daar bezig waren waren ook Polen. Pas op niks slecht over die gasten, kheb die van de ganse dag niet zien zeveren of treuzelen.
    Die verdienen hier in belgie op een maand tijd evenveel als in polen op 6maand.
    + In polen is veel goedkoper als hier dus kunnen ze ginder meer veroorloven met het geld wat ze hier hebben betaald gekregen.
    Deze mensen zijn ook veeeeel goed koper voor een bedrijf als gewoon belgen want die komen niet op de werf voor bv. 10euro per uur.
    Ook winnen die polen veel op vlak van "verblijf hier", eten, drank, slaapplaats , vervoer... Werkgever maakt in sommige gevallen dat ook allemaal inorde voor hun dus ze besparen zo ook veel. Zit nu zelf 6maand te werken in de bouw en tis een wereldje appart kan ik je zeggen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timotiza Bekijk bericht
    Die verdienen hier in belgie op een maand tijd evenveel als in polen op 6maand.
    + In polen is veel goedkoper als hier dus kunnen ze ginder meer veroorloven met het geld wat ze hier hebben betaald gekregen.
    Deze mensen zijn ook veeeeel goed koper voor een bedrijf als gewoon belgen want die komen niet op de werf voor bv. 10euro per uur.
    Ook winnen die polen veel op vlak van "verblijf hier", eten, drank, slaapplaats , vervoer... Werkgever maakt in sommige gevallen dat ook allemaal inorde voor hun dus ze besparen zo ook veel. Zit nu zelf 6maand te werken in de bouw en tis een wereldje appart kan ik je zeggen.
    Hoe bedoelt ge "de werkgever maakt da allemaal in orde?". Ne werkgever gaat toch ni gewoon ff een verblijfplaats gaan betalen voor die mannen?

Member glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door die_another_day Bekijk bericht
    Hoe bedoelt ge "de werkgever maakt da allemaal in orde?". Ne werkgever gaat toch ni gewoon ff een verblijfplaats gaan betalen voor die mannen?
    Die zitten niet in een luxevilla hé. Heb wel eens verhalen gehoord van krotjes, of slaapkamers waar ze dan met 7 man slapen of zo.

Member sir oinksalot's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    toch wel, wij hebben ook meerdere mensen uit het voormalige oostblok in dienst en mijn baas heeft voor allen onderdak voorzien, die wonen allemaal in een deftig huis al zitten ze er wel met meerdere in

je moet ook niet denken dat die mannen hier zo weinig verdienen, ik geloof dat ze hier op de boomkwekerij zo'n €12 euro per uur verdienen, dat is op zich niet zoveel maar een hongerloon is het nu ook weer niet

het grote verschil met ons is dat die mannen niet vies zijn van veel uren te draaien, hier beginnen ze rond 6 uur 'smorgends tot 18uur 's avonds (ik ga niet ontkennen dat die gedeeltelijk in het zwart betaald worden)
    en vorige week heeft een Poolse collega nog een week "verlof" genomen om ergens kippenstallen te gaan uitspuiten, een week werken aan 16uur per dag waar hij toch €1500 (ook weer in het zwart) mee heeft verdiend
    allemaal gezond is het niet maar die doen het gewoon puur voor het geld

Member SteveDotcom's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ge zou u verschieten hoeveel dat gebeurd, zie het in de zomer regelmatig wanneer er fruit ofzo moet geplukt worden zie je ineens in een gebouw kortbij men bomma 10 poolse wagens staan, en de was die buite aant drogen is. en anders ziede geen kat in da gebouw

Member Bl4ckburn's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    idd werkgevers doen dat maar al te graag , en is ook ni echt een geheim , ik ben een tijdje geleden nog in een huis aan het schilderen geweest , en als ik daar aan kwam zag ik 7 poolse wagens bij de buren staan , nu bleek dat de werkgever daar een huis gehuurd had voor hun .
    uit het standpunt van de werkgever is dit zeer slim gezien uiteraard en die polen waren er zelf ook zeer tevreden mee

Member Blad3z's schermafbeelding
    iTrader
    2 (67%)
    Kleine update Wonkelrijm? Ik vind het toch interessant om te volgen.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blad3z Bekijk bericht
    Ik sluit mij hierbij aan. Ook misschien aangezien je uit de streek hier bent (Aalst).

Ik studeer eind deze maand (normaal gezien) af als bachelor autotechnologie maar ben nog volop aan het bekijken welke richting ik uitga... Verder studeren of echt pure stielman.

Member oxbow's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De bouw word praktisch rechtgehouden door polen, voor zwaar handwerk zijn geen belgen voor te vinden.

Wij hebben het geprobeerd met belgen en na een berg junkies/probleemgevallen enzo hebben we nu 4 polen in dienst. super gewillig, werken zeer hard.

Ik heb zeer veel respect voor die mannen, en die werken hier niet bepaald aann een minimumloontje, zo dom zijn ze niet.

Huisvesting regelt onze baas, dit vinden ze ook beter want hun eigen verhuurbureau steekt hun met 12 in een appartement en van die toestanden.
    Nu huizen ze deftig en werken ze nog harder want ze krijgen respect.

Heb op een project gestaan waar Roemenen de inboedel hadden opgekocht, een stookketel van 300-400Kg 700meter transporteren met 2 houten balkjes en 3 breekijzer. was geen probleem. met 6 man een hele dag gas geven.
    werkmethodes echt zoals int oostblok anno 1902.

iTrader
    2 (67%)
    Heb viavia een Roemeen bij mij thuis plamuurwerken laten uitvoeren, zéér propere werker en geen 9 to 5 mentaliteit, maar ge moet em wel een beetje in de mot houden.
    Een paar van zijn collega's zijn aan het werk bij mijn buur en ik zie dat die gasten echt wel speelvogels zijn. Mijn plamuurder werkt alleen dus kan niet teveel uitsteken.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blad3z Bekijk bericht
    Ondertussen ben ik verder de technische weg ingeslagen. Ik ben nu service technieker bij een bedrijf hier op 2 km van mijn deur. We installeren temperatuurregistratiesystemen en gas analyseapparatuur, vooral in de voedings-, farmaceutische en medische sector. Ik heb een eigen camionette die ik ook privé mag gebruiken en ik ben elke dag op de baan. Ik kom op veel en gevarieerde plaatsen en ik ga echt met plezier werken. Ik heb trouwens ook een bediendencontract en het loon ligt ongeveer gelijk met wat ik als IT'er kreeg.

Op het gebied van loodgieterij ben ik voor mijn tweede opleidingsjaar bij Syntra ook geslaagd. Nu enkel nog een laatste jaar en dan heb ik mijn attest. Ondertussen ben ik ook nog steeds actief in bijberoep met het plaatsen en leveren van sanitair. Mijn plan is om vanaf volgend jaar zowel centrale verwarming als sanitair in bijberoep te gaan doen.

iTrader
    2 (67%)
    Knap werk blijven volhouden

iTrader
    0
    Bump bump bump...

Ondertussen zit ik mijn derde en laatste jaar van mijn ondernemersopleiding installateur sanitair en centrale verwarming. Gedurende dit jaar zijn we dieper ingegaan op het ontwerpen van een centrale verwarming. Hierbij kwam er veel gereken bij voor het bepalen van het type pomp, leidingdiameters, expansievat en tralala. Ook moesten we leidingschema's tekenen, kortom de meer geavanceerde kant van de zaak.

Mijn doel was altijd om zelf installateur te worden, maar ik heb ondervonden dat heel dat theoretische gedoe namelijk de berekeningen en tekeningen mij enorm goed af gaan.

Als ik nu even alles op een rijtje zet heb ik enorm veel spijt dat ik geen bachelor richting elektromechanica heb gevolgd met optie klimatisering, ik heb die lessenpakketten eens bekeken en dit is dus hetgene wat wij in dit laatste jaar gezien hebben maar dan tien keer meer uitgediept. Kortom dit zou voor mij de ideale richting geweest zijn om te volgen in het hoger onderwijs. Op die manier kon ik aan de slag gaan als project engineer of tekenaar bij een bedrijf zoals Axima Contracting. Zelf installateur zijn is tof, en dit is iets dat ik na mijn opleiding sowieso ga doen in bijberoep, maar ik heb een zodanige interesse in de theoretische kant van de zaak gekregen dat ik voel dat mijn roeping toch meer ligt in dat projectmatige.

Bon ik ben eigenlijk aan het twijfelen om die bachelor elektromechanica - climatisering te halen in afstandsonderwijs aan de hogeschool hier in Aalst. Via mijn vorig bachelordiploma kan ik voor bepaalde vakken misschien een vrijstelling halen, ik heb in het secundair reeds elektromechanica gevolgd, ik heb al een redelijke voorkennis wat betreft HVAC en uiteraard heb ik toch ook al een jaar of twee praktijkervaring in de branche.

Als ik die uurroosters van die richting bekijk werd ik ongemakkelijk bij het besef dat ik gewoon echt het verkeerde gestudeerd heb...

Member djatwork69's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bump bump bump...

Ondertussen zit ik mijn derde en laatste jaar van mijn ondernemersopleiding installateur sanitair en centrale verwarming. Gedurende dit jaar zijn we dieper ingegaan op het ontwerpen van een centrale verwarming. Hierbij kwam er veel gereken bij voor het bepalen van het type pomp, leidingdiameters, expansievat en tralala. Ook moesten we leidingschema's tekenen, kortom de meer geavanceerde kant van de zaak.

Mijn doel was altijd om zelf installateur te worden, maar ik heb ondervonden dat heel dat theoretische gedoe namelijk de berekeningen en tekeningen mij enorm goed af gaan.

Als ik nu even alles op een rijtje zet heb ik enorm veel spijt dat ik geen bachelor richting elektromechanica heb gevolgd met optie klimatisering, ik heb die lessenpakketten eens bekeken en dit is dus hetgene wat wij in dit laatste jaar gezien hebben maar dan tien keer meer uitgediept. Kortom dit zou voor mij de ideale richting geweest zijn om te volgen in het hoger onderwijs. Op die manier kon ik aan de slag gaan als project engineer of tekenaar bij een bedrijf zoals Axima Contracting. Zelf installateur zijn is tof, en dit is iets dat ik na mijn opleiding sowieso ga doen in bijberoep, maar ik heb een zodanige interesse in de theoretische kant van de zaak gekregen dat ik voel dat mijn roeping toch meer ligt in dat projectmatige.

Bon ik ben eigenlijk aan het twijfelen om die bachelor elektromechanica - climatisering te halen in afstandsonderwijs aan de hogeschool hier in Aalst. Via mijn vorig bachelordiploma kan ik voor bepaalde vakken misschien een vrijstelling halen, ik heb in het secundair reeds elektromechanica gevolgd, ik heb al een redelijke voorkennis wat betreft HVAC en uiteraard heb ik toch ook al een jaar of twee praktijkervaring in de branche.

Als ik die uurroosters van die richting bekijk werd ik ongemakkelijk bij het besef dat ik gewoon echt het verkeerde gestudeerd heb...
    hoe ben jij aan die service technieker job geraakt? Heb je toch electriciteitsopleiding voor nodig?
    Heb je meer info over die bachelor electromechanica? Duur, tijdstip,...?

Member jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Afstandsonderwijs is zeker niet evident. Er is een stage in het derde jaar, labo (waar aanwezigheid vereist is), allerlei werkjes dat je alleen of in groep moet indienen,...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door djatwork69 Bekijk bericht
    hoe ben jij aan die service technieker job geraakt? Heb je toch electriciteitsopleiding voor nodig?
    Heb je meer info over die bachelor electromechanica? Duur, tijdstip,...?
    Nee hoor, zo een jobs kan je eigenlijk doen zonder voorkennis.

Info over die bachelor is te vinden op de website van KAHO Sint Lieven Aalst.

Member Den Deze's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Bump
    Hier nog enig nieuws?
    Ik heb mijn opleiding als schilder afgewerkt maar tot op heden nog niet veel tijd gehad om bij te klussen.
    Een fulltime job en gaan samenwonen neemt al vrij veel tijd in beslag.
    Hopelijk kan ik deze zomer wat extra gaan bijklussen.

Approved 9-lifer Jack-in-the-box's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Bump bump bump...

Goh, ik ben nu bezig in die richting, that is, nu bezig met m'n stage en ik zie perfect wat jij hier opsomt.
    'k zou je aanraden om je G1, G2 bij te halen en uw koeltechnische certificaten.
    Verwarming en dergelijke ben je al mee weg.
    Op m'n stage nu is het inderdaad het fysieke deel. Blijkbaar ben 'k er niet zo voor in de weg gelegd en ga 'k volgend jaar m'n schakeljaar doen voor m'n master.

iTrader
    0
    Wel ik ga binnenkort eens zien om mijn camionette te laten bestickeren, pas vanaf dan wordt het echt professioneel vind ik. G1 en G2 ga ik in september volgen, vloeibare brandstoffen voorlopig nog niet.

Ondertussen rustig verder werken hier als bediende en bezig met de studies, we komen er wel al zal het wel enkele jaren duren .

@hierboven, je wil dus voor industrieel ingenieur elektromechanica gaan volgend jaar?

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten