Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)

Ontslagpremie verplicht?

Gisteren ben ik mondeling ontslaan. Zoals sommigen hier wel weten, ben ik daar enorm tevreden voor
    Nu heb ik toch een paar vraagjes, aangezien onze CEO zich niet altijd aan de regels houdt (voorbeeld: er is nog geen enkele premie gestort voor de beloofde groepsverzekering, de laatste 3 jaar).

Gisteren ben ik ontslaan maar ik veronderstel dat mijn ontslagtermijn van 3 maanden pas geld vanaf 1 maart?
    Zo ook wil ik weten of ik recht heb op een ontslagpremie. Want het voorstel van de CEO is dat we moeten blijven gedurende die 3 maanden, tot we allemaal nieuw werk hebben gevonden. En dus worden we gewoon betaald per maand.

Alvast vriendelijk bedankt.
    ps: ik was voorbereid en heb vandaag 3 sollicitaties, eentje zelfs al deze morgen

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    je hebt geen récht op een ontslagpremie, je hebt wel recht op een opzegtermijn, die de werkgever kan veranderen in opzegvergoeding (wat jij onder ontslagpremie verstaat).

Je ontslagtermijn zal idd gelden vanaf 1 maart. Wat is je brutoloon?

btw: geen nood ivm die groepsverzekering, zolang je maar bewijs van die belofte hebt: je kan ze nog tot 1 jaar na je laatste dag van tewerkstelling opeisen via de rechtbank.

iTrader
    5 (86%)
    Impliceert dit dat ik mij geen zorgen moet maken omtrent meer belastingen volgend jaar? Ik krijg ook mijn vakantiegeld niet van dit jaar, ook niet van volgend jaar, enzovoort, ... Dus ik werk eigenlijk gewoon verder met een maandelijks loon? En volgend jaar ontvang ik belastingen zoals gewoonlijk en ontvang ik vakantiegeld van mijn nieuwe werkgever, right?

(allemaal nadelen dus die je wel hebt, wanneer je opeens een storting krijgt gelijk aan 3 maandlonen)

Member Bibiee87's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tgoh, veel hangt af van je statuut, leeftijd, ancienniteit, toegekend voordelen tijdens de duur van de arbeidsovereenkomst...

Als je wil - en als dit in je contract staat - kan je wel juridisch werk maken (op z'n minst) van de achterstallige groepsverzekering.

Bovendien moet hij je ook vertrekvakantiegeld betalen, feestdagen, ...

Maar het zal idd pas vanaf 01.03 ingaan.
    3 maanden is wel een lange termijn, zeker voor een gekregen ontslag...

iTrader
    5 (86%)
    Maar normaal krijg je dit pakket toch allemaal in 1 storting? De 3 maanden + vakantiegeld + uitbetaalde vakantiedagen? En nadien mag je komen, maar moet je niet meer komen?

Wel nu, de CEO weigert dit te doen, en wil mij per maand uitbetalen, voor zolang ik nog kom werken tenminste.
    Ik werk nu 7 jaar trouwens, waarvan hier 2. Ik ben er nu 29.

Member
    iTrader
    37 (97%)
    Kun je dit niet eens met de vakbond bespreken, zij weten denk ik het beste waar je wel en niet recht op hebt?

Member Matey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijn87 Bekijk bericht
    Kun je dit niet eens met de vakbond bespreken, zij weten denk ik het beste waar je wel en niet recht op hebt?
    Is inderdaad een mooi voorstel. Als je geen lid bent van een vakbond, kun je ook terecht bij 'toezicht sociale wetten'. Toezicht sociale wetten is een onderdeel van de FOD Arbeid & Sociaal Overleg dat onder andere bevoegd is voor de naleving van arbeidsovereenkomsten. Een vakbond is een vrije keuze en garandeert zeker niet altijd een vriendelijke/juiste service, terwijl je dat wel mag verwachten van een dienst waar je 'lidgeld' voor betaalt

iTrader
    0
    Mijns inziens is dit wettelijk niet correct...

Als bediende (welke statuut je draagt veronderstel ik?) heb je recht op een verbrekingsvergoeding, die op basis van je opzeg wordt berekend.

Als de zetel van die firma gelegen is in provincie A'pen, zijn ook de Antwerpse arbeidsrechtbanken/hoven bevoegd. Deze volgen bijna blindelings de formule Claeys, welke nodig is om je verbrekingsvergoeding te berekenen.

Je opzeg hangt af van je jaarloon, wat afhangt van op allerhande bedragen (best bekijken op je loonfiches; maandloon x 13,92 = bruto jaarloon; maaltijdcheques, voordeel bedrijfswagen, GSM, laptop, ecocheques, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, ...)

Als dit jaarloon boven de loongrens (die van 2011 weet ik niet, 2010 = € 30.327,00) ligt, moet men de formule Claeys toepassen om de opzegtermijn te berekenen, dit rekening houdend met je ancienniteit, leeftijd - en bekomt men zo de (bruto) verbrekingsvergoeding.
    Hierop evident nog de vertrekvakantiegelden, feestdagenvergoeding , ...

MAAR

Het lijkt mij idd ook best dat je met alles naar je vakbond stapt, zodat deze eigenhandig het nodige op touwen kunnen zetten !

Succes !
    Groetjes,
    Bibiee

check out nicnak87.blogspot.com

Member
    iTrader
    37 (97%)
    En als ik het goed versta ben je niet de enige die is ontslagen. Dus misschien is het ook verstandig om eens contact met de rest te zoeken, en als het mogelijk ooit tot een rechtzaak zou komen sta je samen natuurlijk sterker dan alleen....

iTrader
    0
    Elke dag worden er mensen ontslagen hé

Maar ikzelf niet, ik werk in de juridische sector en het is triest hoe vaak werkgevers toch proberen de onwetende werknemer niet correct uit te betalen.

Degene die zichzelf door hun vakbond laten vertegenwoordigen, mogen zeker rekenen op een volledige, correcte uitbetaling, of althans een degelijke minnelijke regeling.

DOEN !

En als je geen lid bent, vraagt toch maar even kort een eerste juridisch advies.
    Vaak is dit vrijblijvend en zo goed als kosteloos, zolang het niet naar de rechtbank gaat

Member Matey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bibiee87 Bekijk bericht
    Elke dag worden er mensen ontslagen hé

Maar ikzelf niet, ik werk in de juridische sector en het is triest hoe vaak werkgevers toch proberen de onwetende werknemer niet correct uit te betalen.

Degene die zichzelf door hun vakbond laten vertegenwoordigen, mogen zeker rekenen op een volledige, correcte uitbetaling, of althans een degelijke minnelijke regeling.

DOEN !

En als je geen lid bent, vraagt toch maar even kort een eerste juridisch advies.
    Vaak is dit vrijblijvend en zo goed als kosteloos, zolang het niet naar de rechtbank gaat
    Jup , een vakbond kan zeker en vast van pas komen als adviseur en eventueel kunnen ze jou vertegenwoordigen/verdedigen op de arbeidsrechtbank. Ik heb mij ook lid gemaakt toen ik problemen had, ze hanteren in vele gevallen wel de regel dat je minstens 3 maanden moet aangesloten zijn om op bijstand te rekenen. Maar advies is gratis, dus doen!

En raadpleeg ook even 'Toezicht Sociale Wetten', een telefoontje kost nu niet zoveel, je hebt bent nooit 'over-geïnformeerd'!

Alvast succes ermee! En ook met het solliciteren

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bibiee87 Bekijk bericht
    Mijns inziens is dit wettelijk niet correct...

Als bediende (welke statuut je draagt veronderstel ik?) heb je recht op een verbrekingsvergoeding, die op basis van je opzeg wordt berekend.
    Fout... verbrekingsvergoeding is géén recht.

Dubbelpunt, k zie hier dat je zegt dat je nog maar 2 jaar werkt bij je huidige werkgever.

Geef eens op: Claeys & Engels - Calculator alles in. Afhankelijk van de dagen heb je misschien recht op een extra maand, die je dan kan gebruiken zoals ik in PM zei.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iemand (niet dé iemand)
    3 maanden is wel een lange termijn, zeker voor een gekregen ontslag...
    3 maand is het minimum voor bedienden buiten de proeftijd

Uw 9lives-vakbond

iTrader
    5 (86%)
    Een collega van mij die ook ontslaan is, heeft van haar contactpersoon bij de vakbond gehoord, dat de werkgever NIET verplicht is om de volledige opzegvergoeding (= loon 3 maanden + vakantiegeld + weet ik veel wat) uit te betalen. Hij mag ook eisen dat je er voor komt werken. En dat je dus maar per maand zal uitbetaald worden. Wat hij dus eist in ons geval. Zolang ik geen nieuw werk heb, moet ik hier nog werken tot 31 mei.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten