Bekijk resultaten enquête: Ik heb een brutoloon van

Aantal stemmers
1253. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • <1000 euro

51 4,07%
  • 1000 euro < brutoloon < 1250 euro

13 1,04%
  • 1250 euro < brutoloon < 1500 euro

52 4,15%
  • 1500 euro < brutoloon < 1750 euro

81 6,46%
  • 1750 euro < brutoloon < 2000 euro

170 13,57%
  • 2000 euro < brutoloon < 2250 euro

247 19,71%
  • 2250 euro < brutoloon < 2500 euro

166 13,25%
  • 2500 euro < brutoloon < 2750 euro

134 10,69%
  • 2750 euro < brutoloon < 3000 euro

98 7,82%
  • 3000 euro < brutoloon < 3250 euro

50 3,99%
  • 3250 euro < brutoloon < 3500 euro

31 2,47%
  • meer dan 3500 euro

160 12,77%
Pagina 50 van 256 EersteEerste ... 4046474849505152535460100150 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 981 t/m 1.000 van 5118
    Member hyperon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    wat is patronale bijdrage, FOP en ZIV?
    Patronale bijdrage is de SZ bijdrage die de werkgever moet betalen op je loon. Voor vastbenoemden zoals ik is dat 3,85% van je loon, voor de rest is dat 16,74%. Heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom dit op mijn loonfiche staat omdat dat louter iets is voor de werkgever.
    De FOP is de Sociale zekerheidsbijdrage die vastbenoemden moeten betalen voor de pensioenen, de ZIV is de sociale zekerheidbijdrage voor de ziekteverzekering. De ZIV+FOP samen zijn alle sociale zekerheidsbijdragen die een vastbenoemde moet betalen (11,05%), iets minder dan de 13,07% die een contractueel moet betalen

Member Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hyperon Bekijk bericht
    Patronale bijdrage is de SZ bijdrage die de werkgever moet betalen op je loon. Voor vastbenoemden zoals ik is dat 3,85% van je loon, voor de rest is dat 16,74%. Heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom dit op mijn loonfiche staat omdat dat louter iets is voor de werkgever.
    De FOP is de Sociale zekerheidsbijdrage die vastbenoemden moeten betalen voor de pensioenen, de ZIV is de sociale zekerheidbijdrage voor de ziekteverzekering. De ZIV+FOP samen zijn alle sociale zekerheidsbijdragen die een vastbenoemde moet betalen (11,05%), iets minder dan de 13,07% die een contractueel moet betalen

OK, ZIV + FOP is dan te vergelijken met mijn RSZ bijdrage als ik het goed versta.
    ik wist niet dat ambtenaren minder RSZ moeten betalen dan mensen in de privé... Wat is de redenering daarachter?

Member hyperon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    OK, ZIV + FOP is dan te vergelijken met mijn RSZ bijdrage als ik het goed versta.
    ik wist niet dat ambtenaren minder RSZ moeten betalen dan mensen in de privé... Wat is de redenering daarachter?
    Statutaire ambtenaren hebben geen recht op werkloosheidsuitkering en moeten er bijgevolg ook niet voor betalen.
    Van die 2% dat een statutair meer overhoudt van zijn brutoloon, gaat natuurlijk wel weer de helft naar bedrijfsvoorheffing. Dus netto houdt een statutair 1% netto meer over van hetzelfde brutoloon ivm een contractuele werknemer

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ari Gold Bekijk bericht
    Dus jij baseert je mening over een hele sector op basis van 2 personen en wat jobaanbiedingen? Interesseert me persoonlijk bitter weinig wat je van consultancy vindt en heb ook niet de behoefte om mijn sector te verdedigen, maar kom me echt niet dingen in mn gezicht gooien die je zelf exact hetzelfde doet.
    even vergeten dat ik ook de ervaring van de vakbond heb en dat ik daar dus ook genoeg verhalen hoor (en nee, niet enkel negatieve)? Ik baseer me dus eerder op basis van zo'n 50 personen. En jij?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ari Gold
    En nogmaals, tenzij jij met maaltijdcheques alles kan kopen wat je wil zijn maaltijdcheques bij mijn weten nog altijd geen geld. Daarbovenop zou je als werknemer bij de vakbond normaal toch moeten weten dat er zoiets bestaat als een werknemersbijdrage en laatste keer dat ik gechecked hoort eigen geld nog altijd niet bij het loon. Dus die berekening klopt ook al niet.
    maaltijdcheques zijn geen munten/briefjes, maar zijn wel degelijk geld waard. Logisch dus dat ik dat erbij zet.
    En zoals anderen je hier al duidelijk maakten: werknemersbijdrage mag je wél bijrekenen (zelf zonder heb ik die 120 euro voorzichtig geschat, deze maand kreeg ik 22 maaltijdcheques van 7 euro)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ari Gold
    Plus;

Oftewel "ik verdien netto 1670 + iets, samen dus X euro (netto)". Waarmee je dus dat iets indiceert als zijnde netto, wat het dus wel degelijk niet is.
    het scheelt wel als je er zelf niks bijzet... die "(netto)" stond er niet bij en bedoelde ik dus ook niet. Ik indiceerde dat dus duidelijk niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noctilus
    Dat valt voor een deel onder 3) extern gaan. Ze zullen zich moeten haasten om mij op 1 jaar tijd nog een burn-out te bezorgen als dat al die jaren nog niet gebeurd is. Maar inderdaad, dat valt niet te onderschatten. Een deel van degene die vertrekken, doen dat gelukkig voor er een echte burn-out aankomt.
    t Is nu niet dat ik overdreven positief doe over consulting, ik probeer zowel de voor- als nadelen te belichten, anders heeft t geen zin hier te posten...
    ik wou je nu ook niet zwartmaken, gewoon even een kant erbijzetten die je m.i. iets te weinig naar voor bracht. Wil zeker niet zeggen dat jij blind bent voor die andere zaken, wel dat je ze iets te weinig naar voor bracht.

Wat ik van je tekst in het vet zet was dus gewoon wat ik ook wou zeggen...
    Sent From My Brain Using Common Sense

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    bij mij exact (dus niet afgerond)

Maandloon 2425,13
    RSZ 316,96
    Km woon-werk 75
    verplaatsingen eigen wagen 177,33
    maaltijdcheques inhouding -24,64
    kosten eigen werkgever 77,35
    inhouding BBSZ 21,18
    bedrijfsvoorheffing 543,76
    extra:
    maaltijdcheques 154
    groepsverzekering 58

netto 1848,27

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hyperon Bekijk bericht
    Statutaire ambtenaren hebben geen recht op werkloosheidsuitkering en moeten er bijgevolg ook niet voor betalen.
    Van die 2% dat een statutair meer overhoudt van zijn brutoloon, gaat natuurlijk wel weer de helft naar bedrijfsvoorheffing. Dus netto houdt een statutair 1% netto meer over van hetzelfde brutoloon ivm een contractuele werknemer
    De kans dat een statutaire ambtenaar ontslaan wordt en werkloosheidsuitkering zou nodig hebben, is dan ook zo goed als nihil (of je moet al collega's fysiek lastig vallen, en dan nog )

Hiapoe

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Het probleem is vaak als je zelf werk zoekt buiten je statutaire job. Het risico om dan weg te gaan is groot: indien je naar de privé gaat, moet je dan je toelaatbaarheid voor de werkloosheid bewijzen indien het in de privé niet goed afloopt.

Dus bvb:
    Een leerkracht is nu 50 jaar. Heeft vanaf zijn 21e als onderwijzer gewerkt (bvb statutair na 4 jaar). Heeft dus een loopbaan van 4 jaar contractueel + 25 jaar statutair.

Als hij zijn job als leerkracht verlaat, moet hij minstens 2 jaar in de privé werken vooraleer hij werkloos (met uitkeringen) kan worden. Je moet dus al zeker zijn dat zoiets je ligt, anders kom je (zwaar) in de problemen.

Dus statutair zijn heeft zo zijn voordelen, maar je hangt in de praktijk ook echt wel redelijk goed vast aan die job, zelfs als je denkt weg te gaan omdat je het kotsbeu bent.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Het probleem is vaak als je zelf werk zoekt buiten je statutaire job. Het risico om dan weg te gaan is groot: indien je naar de privé gaat, moet je dan je toelaatbaarheid voor de werkloosheid bewijzen indien het in de privé niet goed afloopt.

Dus bvb:
    Een leerkracht is nu 50 jaar. Heeft vanaf zijn 21e als onderwijzer gewerkt (bvb statutair na 4 jaar). Heeft dus een loopbaan van 4 jaar contractueel + 25 jaar statutair.

Als hij zijn job als leerkracht verlaat, moet hij minstens 2 jaar in de privé werken vooraleer hij werkloos (met uitkeringen) kan worden. Je moet dus al zeker zijn dat zoiets je ligt, anders kom je (zwaar) in de problemen.

Dus statutair zijn heeft zo zijn voordelen, maar je hangt in de praktijk ook echt wel redelijk goed vast aan die job, zelfs als je denkt weg te gaan omdat je het kotsbeu bent.
    Elke medaille heeft zo z'n keerzijde

Hiapoe

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    tuurlijk en mocht ik statutair worden, zou ik het ook niet weigeren .

Maar het is en blijft een probleem. Zo woonde ik bvb voor ik m'n vriendin leerde kennen in Gent. Zij was statutair benoemd in Poperinge. Moest ik niet toegegeven hebben om naar Ieper te verhuizen, kon zij niet naar Gent verhuizen: ze ging immers haar recht op volledige werkloosheid niet hebben én kon geen overplaatsing vragen. En direct een voltijdse job vinden in het onderwijs in een nieuw net is ook niet voor velen weggelegd.

Member LaCucaracha's schermafbeelding
    iTrader
    34 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noctilucus Bekijk bericht
    Dat valt voor een deel onder 3) extern gaan. Ze zullen zich moeten haasten om mij op 1 jaar tijd nog een burn-out te bezorgen als dat al die jaren nog niet gebeurd is. Maar inderdaad, dat valt niet te onderschatten. Een deel van degene die vertrekken, doen dat gelukkig voor er een echte burn-out aankomt.
    t Is nu niet dat ik overdreven positief doe over consulting, ik probeer zowel de voor- als nadelen te belichten, anders heeft t geen zin hier te posten...

Zonder hé. Middag- en koffiepauzes of hier komen posten, is daar ook van afgetrokken. Die 55 uur zijn dus effectieve werkuren.

Die percentages zijn ook maar schattingen van mijn kant, geen exacte statistiek (op de aantallen die vertrekken na, daar heb ik wel een goed zicht op) Maar grootte-orde zal het zoiets zijn.
    Manager net na de promotie zal netto ~2500 €/maand zijn (inclusief die netto vergoeding, in de veronderstelling dat die nog altijd 210 €/maand bedraagt). Daar kan dan nog een bonus bovenop komen, maar die is niet enorm en hangt ook af van de bedrijfsresultaten, geen garantie dus.
    Partner: zal ik weten te zeggen 'in the unlikely event' dat ik daar zelf ooit geraak. Een net gepromoveerde partner zit wel boven de 100 K€ bruto (misschien zelfs 150K?); geen idee hoeveel bonus daar kan bijkomen.

Dat is en blijft een schoon pakket!
    150k bruto= 67500 netto (hoogste schaal was toch 55%?) , komt dus neer op 5625 per maand... ok, inclusief wagen een heel mooi loon, maar dan heb je wss toch eerst 15 jaar enorm hard moeten werken om dat te bereiken... een goede advocaat/dokter verdient na 5 jaar mss al meer...
    ik dacht toch echt dat die mannen allemaal rond de 15000-20 000 netto zaten ( partners bij Deloitte, Ernst & Young etc)

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    4950,67 euro netto eigenlijk (inclusief eindejaarspremie en dubbel vakantiegeld) 150000 euro geeft me immers 10775,86 euro bruto per maand.

iTrader
    34 (90%)
    4950,67 euro netto eigenlijk (inclusief eindejaarspremie en dubbel vakantiegeld) 150000 euro geeft me immers 10775,86 euro bruto per maand.
    ligt het aan mij of is dat gigantisch weinig? als je ziet dat chirurgen tot 20 000 netto / maand verdienen. Ok, hebben lang moeten studeren en enkele jaren heel hard aan een "laag" loon moeten werken (maar dat kan je van een consultant ook zeggen in de beginjaren) en natuurlijk zullen lang niet alle dokters dit hebben, maar kdenk dat een groot deel na 15 jaar toch echt wel boven de 5000 netto zal zitten, advocaten vant zelfde
    komt nog eens bij dat ook lang niet alle beginnende consultants doorgroeien tot partner, dus die vergelijking kan je imo wel maken

Member diggie's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Ik denk dat je dat bij advocaten toch niet moet overschatten.

Ik heb daar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor, louter en alleen één miezerig jaar balie ervaring, maar 5.000 EUR netto verdienen ...

Het is niet iedereen gegeven hoor ...

Mijn aanvoelen is dat 20% daaraan komt, als het al zoveel is.

Edit: ik spreek dan over Antwerpen, in Brussel ligt dat mogelijks anders omdat je daar een aantal echt grote kantoren hebt (50+ advocaten).

In Antwerpen zijn het quasi uitsluitend "middelgrote" of kleinere kantoren.

Member Blad3z's schermafbeelding
    iTrader
    2 (67%)
    Aan de balie verdien je dan ook niet het grote geld.
    Juristen in de privé hebben het financieel stukken beter.

Member Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaCucaracha Bekijk bericht
    ligt het aan mij of is dat gigantisch weinig? als je ziet dat chirurgen tot 20 000 netto / maand verdienen. Ok, hebben lang moeten studeren en enkele jaren heel hard aan een "laag" loon moeten werken (maar dat kan je van een consultant ook zeggen in de beginjaren) en natuurlijk zullen lang niet alle dokters dit hebben, maar kdenk dat een groot deel na 15 jaar toch echt wel boven de 5000 netto zal zitten, advocaten vant zelfde
    komt nog eens bij dat ook lang niet alle beginnende consultants doorgroeien tot partner, dus die vergelijking kan je imo wel maken
    Weinig? Goddamn...
    1. Die lonen van chirurgen is wel voor zelfstandigen, meestal zijn die nog eens verbonden aan een ziekenhuis. Dus dat is sowieso kassa-kassa. Maar die mannen werken regelmatig 14 tot 16u/dag. Dat maakt het opeens heel wat relatiever, niet?
    2. Mijn neef is zelfstandige bakker, werkt 12u per dag en verdient dat ook btw. Met dat verschil dat hij dat als sinds zijn 19e aan't verdienen is.
    3. In geval van partners:
    a) imo een dik loon
    b) wordt meestal aangevuld met bonussen die makkelijk 25k per jaar kunnen
    zijn.
    c) werken die mannen veel met salary-split: deels zelfstandig, deels in loondienst

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    de meeste advocaten en dokters verdienen officieel zeker geen 5000 euro netto. Als ze hun zak in een BVBA steken zullen ze via via uiteindelijk meestal ter waarde van 5000 euro of meer privé 'in waarde' krijgen. Maar da's iets anders .

De gynaecoloog van m'n vriendin heeft alvast 'officieel' een laag loon .

iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blad3z Bekijk bericht
    Excuseer?

Ik denk dat je de zaken een beetje omdraait. =)

Aan de balie kan je zeer goed je brood verdienen, het is alleen een relatief kleine groep die dat doet (hoewel 20% misschien al geen "kleine" groep meer is ...).

Als jurist in dienstverband werken ... daar zal je nu net niet rijk mee worden. Zakenadvocaten, fiscalisten enz ... daarentegen ...

iTrader
    23 (100%)
    de meeste advocaten en dokters verdienen officieel zeker geen 5000 euro netto. Als ze hun zak in een BVBA steken zullen ze via via uiteindelijk meestal ter waarde van 5000 euro of meer privé 'in waarde' krijgen. Maar da's iets anders .

De gynaecoloog van m'n vriendin heeft alvast 'officieel' een laag loon .
    Uiteraard.

Ik heb het dan ook niet over een officieel inkomen van 5k netto (dan zoeken ze beter een andere boekhouder ... =)

iTrader
    34 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blad3z Bekijk bericht
    wa bazelde gij hier allemaal

"aan de balie"= alle advocaten, dus ook de grote zakenadvocaten die honderdduizenden euro's per jaar verdienen...
    juristen in de privé hebben het meestal financieel slechter ( toch na een jaar of 10, bij de echt grote kantoren verdienen zelfs de stagiairs al 2000-2500 netto, de werklast is natuurlijk navenant) dan een groot deel van de advocaten

iTrader
    34 (90%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emerxill Bekijk bericht
    Weinig? Goddamn...
    1. Die lonen van chirurgen is wel voor zelfstandigen, meestal zijn die nog eens verbonden aan een ziekenhuis. Dus dat is sowieso kassa-kassa. Maar die mannen werken regelmatig 14 tot 16u/dag. Dat maakt het opeens heel wat relatiever, niet?
    2. Mijn neef is zelfstandige bakker, werkt 12u per dag en verdient dat ook btw. Met dat verschil dat hij dat als sinds zijn 19e aan't verdienen is.
    3. In geval van partners:
    a) imo een dik loon
    b) wordt meestal aangevuld met bonussen die makkelijk 25k per jaar kunnen
    zijn.
    c) werken die mannen veel met salary-split: deels zelfstandig, deels in loondienst

ja 14- 16u per dag... de uren van zo'n partner (komt nog s de stress bij, tgaat soms toch om miljoenen euro's) zullen ook niet min zijn. Het verbonden zijn aan een ziekenhuis is wel niet echt synoniem voor "kassa kassa" vermits je de helft aan het ziekenhuis moet afstaan in tegenstelling tot de onderzoeken/operaties in je privépraktijk...
    Tja met alle voordelen en bonussen erbij komt ie mss aan 8000-9000 netto, wat inderdaad niet echt slecht is Al denk ik toch echt wel dat de grote mannen bij Deloitte etc toch n PÄK meer hebben

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten