Pagina 1 van 3 123 Laatste
  1. #1
    Darkgnome's schermafbeelding
    Lid sinds
    15/04/05
    Locatie
    Herent/Leuven
    Berichten
    1.149
    iTrader
    32 (100%)

    (Opleiding) Ambulancier

    Beste mensen,


    Heeft hier iemand de opleiding tot Ambulancier gevolgd? Wat vond je van deze opleiding? Was die moeilijk of niet? Hoe was de stage etc?

    Of werkt hier iemand als ambulancier en hoe bevalt die job u?

  2. #2
    NSA.Rhinox's schermafbeelding
    Lid sinds
    8/06/05
    Locatie
    secrut
    Berichten
    2.398
    iTrader
    0
    Als ge als ambulancier in het 100-circuit wilt gaan, moet ge eerst uw DGH-brevet halen(dringende geneeskundige hulpverlening). DGH kunt ge oa op de PIBA (Ranst) gaan volgen.

    De opleiding op zich is niet zo moeilijk als ge er veel mee bezig zijt. Hoe meer ervaring met hulpverlening ge hebt, hoe gemakkelijker het wordt. Organisaties zoals het Rode Kruis zijn hier een geweldige hulp bij. Maar zelfs als ge veel ervaring hebt, moogt ge het ni onderschatten. Als ge een medische opleiding (verpleegkundige, arts,..) hebt gehad valt er een groot deel van de lessen weg. Na elke vijf jaar moet ge opnieuw een bekwaamheidsproef afleggen om uw badge te vernieuwen.

    Stage hangt af van in welk ziekenhuis ge staat, wie u begeleidt, enzovoort. Hoe strenger ze zijn in uw leerperiode, hoe beter eigenlijk. Dan maakt ge later minder fouten. Gewoon zien dat ge de dingen doet waarvan ge 100% zeker zijt, en vragen om de dingen waarvan ge niet zeker zijt onder begeleiding te doen. Zie altijd dat het medisch verantwoord blijft. Ziekenwagen leert ge door te doen.

    Ik heb zelf een tijdje secundair meegereden toen ik nog studeerde en kvond da een geweldige bezigheid. Hieronder voor- en nadelen naar mijn mening:
    +: Eerste keren prioritair raast de adrenaline door uw lijf; ge redt levens; ge werkt nauw samen met politie/brandweer; lichtjes & sirenes(!); redelijke waardering als ge uzelf bewezen hebt (itt andere beroepen in de zorgsector); prioritair frietjes gaan halen, soms toffe verpleegkundigen en artsen.
    -: Slecht betaald; LEVENSGEVAARLIJK(!!!!!!!!); zowel mentaal als fysiek een zware dobber; elke vijf jaar badge hernieuwen; veel wachten; lange shiften; soms klootzakken van dokters/verpleegkundigen.

    Een aspect van dit beroep dat ge zeker onder ogen moet zien: prioritair rijden, hoe leuk het ook mag zijn, is levensgevaarlijk. Er zit geregeld ne verstrooide in de zijdeur van ne ziekenwagen die prioritair over een kruispunt ging. Verder gaat ge ook aan hoge snelheden over kleine baantjes. Ze zullen in de theorielessen wel zeggen dat ge maar 20 of 30km boven de toegelaten snelheid moogt gaan, maar mijn ervaring zegt dat er cowboys zijn die met gemak 50 tot 100km/u over de maximumsnelheid gaan (Tijdens mijn eerste rit ging de chauffeur aan 150 op een baan van 50). Wees aub GEEN cowboy, want eerder vroeg dan laat steekt ge samen met uw crew dood in de gracht.

    In ieder geval veel plezier gewenst, en wellicht tot een dezer...
    Rode Kruis Vlaanderen
    NSA-RAID airsoft team - Medic
    Psychiatrisch verpleegkundige ftw!

  3. #3
    Benjamin's schermafbeelding
    Lid sinds
    3/01/09
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    7.083
    iTrader
    0
    Niet persoonlijk op jou gericht Rhinox maar ik wijs er eventjes op dat je de wet overtreedt wanneer je de sirene en/of het zwaailicht gebruikt om frietjes te halen.
    Niet alleen is dat onbeschoft t.o.v. de samenleving (misbruik van bevoegdheid met als gevolg onnodige hinder en onnodig risico voor het overige verkeer, zelfs al zal je op zo'n moment met minder risico rijden dan wanneer je legitiem prioritair rijdt), ook sensibiliseer je zo mensen om minder alert te reageren op prioritaire voertuigen omdat mensen er van uitgaan dat het ritje toch wel niet zo belangrijk zal zijn.
    If you think education is expensive, try ignorance.

  4. #4
    profound's schermafbeelding
    Lid sinds
    13/12/08
    Locatie
    Dendermonde
    Berichten
    3.901
    iTrader
    5 (100%)
    Ja en je mag ook niet oversteken als het rood is!!!

  5. #5
    Dinsdagland's schermafbeelding
    Lid sinds
    31/08/05
    Locatie
    Waasland/Antwerpen
    Berichten
    4.422
    iTrader
    59 (100%)
    Prioritair frietjes gaan halen
    Per me c'è solo l'Inter

  6. #6
    Benjamin's schermafbeelding
    Lid sinds
    3/01/09
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    7.083
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht
    Ja en je mag ook niet oversteken als het rood is!!!
    Ik wil het niet goed praten dat iemand door rood oversteekt (in Leuven overigens wel erg verleidelijk gemaakt door een slechte afstelling van verkeerslichten) maar deze 2 overtredingen zijn qua ernst totaal onvergelijkbaar indien die persoon door rood oversteekt zonder hiermee iemand te hinderen (indien er dus geen verkeer is in de incompatibele richtingen).
    1. Je misbruikt een bevoegdheid die je zeer uitzonderlijk krijgt omdat een verschil van enkele minuten incidenteel een groot verschil voor het slachtoffer kan maken.
    2. Je brengt met het gebruik en misbruik van deze bevoegdheid overige weggebruikers in gevaar. Niet alleen omdat de ambulance-bestuurder geen volmaakte rijvaardigheid heeft, ook omdat andere bestuurders op die sirene verkeerd kunnen reageren en hiermee ongelukkien kunnen veroorzaken.
    3. Naarmate mensen meer het misbruik in de gaten hebben, en dat frietjes halen met sirene is niet voor niets een cliché, zullen mensen passiever reageren op prioritaire voertuigen.
    4. Die onnodige lawaaioverlast is ambetant voor de mensen in de omgeving (niet iedereen zit in een stuk blik wat het geluid sterk dempt) en de ambulancier met inzittenden moeten net als iedereen gewoon op hun beurt wachten bij de verkeerslichten.

    Besef gewoon waarvoor je die speciale bevoegdheid hebt en ben zo professioneel om die niet te misbruiken.
    If you think education is expensive, try ignorance.

  7. #7

    Lid sinds
    29/06/04
    Berichten
    163
    iTrader
    0
    wat verdient een ambulancier dan ongeveer ?
    zijn er nog doorgroeimogelijkheden ?

  8. #8
    Skyscraper's schermafbeelding
    Lid sinds
    5/11/03
    Locatie
    Gent
    Berichten
    7.160
    iTrader
    17 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NSA.Rhinox Bekijk bericht
    LEVENSGEVAARLIJK(!!!!!!!!)
    Hoezo?

  9. #9
    Huxley's schermafbeelding
    Lid sinds
    21/01/10
    Locatie
    Gent
    Berichten
    3.535
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyscraper Bekijk bericht
    Hoezo?
    Omdat ze zo snel met hun ambulance rijden zeker?

  10. #10
    Assioso's schermafbeelding
    Lid sinds
    28/07/06
    Berichten
    1.119
    iTrader
    23 (96%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NSA.Rhinox Bekijk bericht
    Als ge als ambulancier in het 100-circuit wilt gaan, moet ge eerst uw DGH-brevet halen(dringende geneeskundige hulpverlening). DGH kunt ge oa op de PIBA (Ranst) gaan volgen.

    De opleiding op zich is niet zo moeilijk als ge er veel mee bezig zijt. Hoe meer ervaring met hulpverlening ge hebt, hoe gemakkelijker het wordt. Organisaties zoals het Rode Kruis zijn hier een geweldige hulp bij. Maar zelfs als ge veel ervaring hebt, moogt ge het ni onderschatten. Als ge een medische opleiding (verpleegkundige, arts,..) hebt gehad valt er een groot deel van de lessen weg. Na elke vijf jaar moet ge opnieuw een bekwaamheidsproef afleggen om uw badge te vernieuwen.
    Welk diploma moet je eig in je bezit hebben om aan de opleiding te mogen beginnen?

  11. #11
    Brick Top's schermafbeelding
    Lid sinds
    31/03/08
    Locatie
    XXXX
    Berichten
    7.862
    iTrader
    16 (100%)
    Een collega van mijn moeder is x aantal jaar geleden in Turnhout aangereden door een ambulance. Die vrouw is nu volledig mentaal/fysiek gehandicapt. Heeft daar serieus wat geld voor getrokken aangezien die ambulance niet remde voor een rood licht (of in ieder geval, niet voldoende). En blijkbaar is dat verplicht? Nu ja, bent ge vet mee als ge fucked for life bent.

    Allé, dit is geen verwijt richting ambulanciers in 't algemeen hé. Ik heb respect voor wat die mensen doen. Maar in zo nen ambulance zit ge sowieso toch veiliger dan in de gemiddelde personenwagen?! Dus levensgevaarlijk? Ja, maar dan toch vooral voor andere weggebruikers imo.

  12. #12
    Benjamin's schermafbeelding
    Lid sinds
    3/01/09
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    7.083
    iTrader
    0
    De wegcode is er duidelijk over. Elke bestuurder van een prioritair voertuig dat prioritair rijdt moet volledig tot stilstand komen voor het rode licht voordat het verder rijdt.
    If you think education is expensive, try ignorance.

  13. #13

    Lid sinds
    5/05/06
    Locatie
    Schoten
    Berichten
    265
    iTrader
    0
    en in praktijk minderen ze gewoon vaart, zie het hier elke dag op het kruispunt :~]

  14. #14
    NSA.Rhinox's schermafbeelding
    Lid sinds
    8/06/05
    Locatie
    secrut
    Berichten
    2.398
    iTrader
    0
    Als ge prioritair over een kruispunt gaat, en zeker als ge door het rood gaat, moet ge zeker zijn dat er geen fietsers of andere auto's doorrijden. Raakt ge dan iets of iemand zijt ge sowieso in fout, en veroorzaakt ge wellicht -zoals in brick zijn anekdote- veel ellende.
    Verder mag een prioritair voertuig ni sneller dan 30km/u gaan op kruispunten. In de wet kan het wel zijn dat ze zeggen "eerst stoppen", maar da is in veel gevallen ni gezond voor de mensen achterin. Gij en uw slachtoffer krijgen extra schokken (ni handig als ge een infuus aan't prikken zijt, schokken zijn zeer nefast bij werveltraumata,...) en uw personeel valt 9/10 op het slachtoffer met alle mogelijke gevaren vandien (prikaccidenten, extra verwondingen, etc). Vandaar dat ze als tussenweg meestal wel afremmen, maar ni volledig stoppen.
    Verder, wat dat levensgevaarlijke betreft. Aangezien ge soms tegen hoge snelheid gaat, gebeurt het soms dat uw chauffeur de controle over het voertuig verliest. Of er zit een ander voertuig in uw flank omdat ze u ni gezien hebben. Da gebeurt helaas frequent.
    Wat het vereiste diploma betreft: ge moet een rijbewijs en medische shifting hebben en 21 jaar zijn om te mogen rijden. Voor het 100-circuit hebt ge een DGH nodig (is een aparte opleiding, los van vooropleidingen). Buiten het 100-circuit ken ik de vereisten niet, maar normaal krijgt ge nog een interne opleiding.
    Rode Kruis Vlaanderen
    NSA-RAID airsoft team - Medic
    Psychiatrisch verpleegkundige ftw!

  15. #15
    Decade's schermafbeelding
    Lid sinds
    5/11/02
    Locatie
    Kempen
    Berichten
    4.119
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Huxley Bekijk bericht
    Omdat ze zo snel met hun ambulance rijden zeker?
    Niet alleen daarom als ik zo de laatste reportages heb bekeken.
    Die mannen krijgen soms serieus wat agressie in hun nek.
    Currently driving: BMW E92 325i Performance
    Currently riding: Never Summer PROTO CTX 155 2012 - Ride SPi 2009

Pagina 1 van 3 123 Laatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  

Inloggen

Inloggen