Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 36
    Member Darkgnome's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)

(Opleiding) Ambulancier

Beste mensen,

Heeft hier iemand de opleiding tot Ambulancier gevolgd? Wat vond je van deze opleiding? Was die moeilijk of niet? Hoe was de stage etc?

Of werkt hier iemand als ambulancier en hoe bevalt die job u?

Member NSA.Rhinox's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als ge als ambulancier in het 100-circuit wilt gaan, moet ge eerst uw DGH-brevet halen(dringende geneeskundige hulpverlening). DGH kunt ge oa op de PIBA (Ranst) gaan volgen.

De opleiding op zich is niet zo moeilijk als ge er veel mee bezig zijt. Hoe meer ervaring met hulpverlening ge hebt, hoe gemakkelijker het wordt. Organisaties zoals het Rode Kruis zijn hier een geweldige hulp bij. Maar zelfs als ge veel ervaring hebt, moogt ge het ni onderschatten. Als ge een medische opleiding (verpleegkundige, arts,..) hebt gehad valt er een groot deel van de lessen weg. Na elke vijf jaar moet ge opnieuw een bekwaamheidsproef afleggen om uw badge te vernieuwen.

Stage hangt af van in welk ziekenhuis ge staat, wie u begeleidt, enzovoort. Hoe strenger ze zijn in uw leerperiode, hoe beter eigenlijk. Dan maakt ge later minder fouten. Gewoon zien dat ge de dingen doet waarvan ge 100% zeker zijt, en vragen om de dingen waarvan ge niet zeker zijt onder begeleiding te doen. Zie altijd dat het medisch verantwoord blijft. Ziekenwagen leert ge door te doen.

Ik heb zelf een tijdje secundair meegereden toen ik nog studeerde en kvond da een geweldige bezigheid. Hieronder voor- en nadelen naar mijn mening:
    +: Eerste keren prioritair raast de adrenaline door uw lijf; ge redt levens; ge werkt nauw samen met politie/brandweer; lichtjes & sirenes(!); redelijke waardering als ge uzelf bewezen hebt (itt andere beroepen in de zorgsector); prioritair frietjes gaan halen, soms toffe verpleegkundigen en artsen.
    -: Slecht betaald; LEVENSGEVAARLIJK(!!!!!!!!); zowel mentaal als fysiek een zware dobber; elke vijf jaar badge hernieuwen; veel wachten; lange shiften; soms klootzakken van dokters/verpleegkundigen.

Een aspect van dit beroep dat ge zeker onder ogen moet zien: prioritair rijden, hoe leuk het ook mag zijn, is levensgevaarlijk. Er zit geregeld ne verstrooide in de zijdeur van ne ziekenwagen die prioritair over een kruispunt ging. Verder gaat ge ook aan hoge snelheden over kleine baantjes. Ze zullen in de theorielessen wel zeggen dat ge maar 20 of 30km boven de toegelaten snelheid moogt gaan, maar mijn ervaring zegt dat er cowboys zijn die met gemak 50 tot 100km/u over de maximumsnelheid gaan (Tijdens mijn eerste rit ging de chauffeur aan 150 op een baan van 50). Wees aub GEEN cowboy, want eerder vroeg dan laat steekt ge samen met uw crew dood in de gracht.

In ieder geval veel plezier gewenst, en wellicht tot een dezer...

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Niet persoonlijk op jou gericht Rhinox maar ik wijs er eventjes op dat je de wet overtreedt wanneer je de sirene en/of het zwaailicht gebruikt om frietjes te halen.
    Niet alleen is dat onbeschoft t.o.v. de samenleving (misbruik van bevoegdheid met als gevolg onnodige hinder en onnodig risico voor het overige verkeer, zelfs al zal je op zo'n moment met minder risico rijden dan wanneer je legitiem prioritair rijdt), ook sensibiliseer je zo mensen om minder alert te reageren op prioritaire voertuigen omdat mensen er van uitgaan dat het ritje toch wel niet zo belangrijk zal zijn.
    If you think education is expensive, try ignorance.

Member profound's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ja en je mag ook niet oversteken als het rood is!!!

Approved 9-lifer Dinsdagland's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Prioritair frietjes gaan halen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht
    Ja en je mag ook niet oversteken als het rood is!!!
    Ik wil het niet goed praten dat iemand door rood oversteekt (in Leuven overigens wel erg verleidelijk gemaakt door een slechte afstelling van verkeerslichten) maar deze 2 overtredingen zijn qua ernst totaal onvergelijkbaar indien die persoon door rood oversteekt zonder hiermee iemand te hinderen (indien er dus geen verkeer is in de incompatibele richtingen).
    1. Je misbruikt een bevoegdheid die je zeer uitzonderlijk krijgt omdat een verschil van enkele minuten incidenteel een groot verschil voor het slachtoffer kan maken.
    2. Je brengt met het gebruik en misbruik van deze bevoegdheid overige weggebruikers in gevaar. Niet alleen omdat de ambulance-bestuurder geen volmaakte rijvaardigheid heeft, ook omdat andere bestuurders op die sirene verkeerd kunnen reageren en hiermee ongelukkien kunnen veroorzaken.
    3. Naarmate mensen meer het misbruik in de gaten hebben, en dat frietjes halen met sirene is niet voor niets een cliché, zullen mensen passiever reageren op prioritaire voertuigen.
    4. Die onnodige lawaaioverlast is ambetant voor de mensen in de omgeving (niet iedereen zit in een stuk blik wat het geluid sterk dempt) en de ambulancier met inzittenden moeten net als iedereen gewoon op hun beurt wachten bij de verkeerslichten.

Besef gewoon waarvoor je die speciale bevoegdheid hebt en ben zo professioneel om die niet te misbruiken.

Member
    iTrader
    0
    wat verdient een ambulancier dan ongeveer ?
    zijn er nog doorgroeimogelijkheden ?

Member Skyscraper's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NSA.Rhinox Bekijk bericht
    LEVENSGEVAARLIJK(!!!!!!!!)
    Hoezo?

Approved 9-lifer Huxley's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyscraper Bekijk bericht
    Hoezo?
    Omdat ze zo snel met hun ambulance rijden zeker?

Member Assioso's schermafbeelding
    iTrader
    19 (95%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NSA.Rhinox Bekijk bericht
    Als ge als ambulancier in het 100-circuit wilt gaan, moet ge eerst uw DGH-brevet halen(dringende geneeskundige hulpverlening). DGH kunt ge oa op de PIBA (Ranst) gaan volgen.

De opleiding op zich is niet zo moeilijk als ge er veel mee bezig zijt. Hoe meer ervaring met hulpverlening ge hebt, hoe gemakkelijker het wordt. Organisaties zoals het Rode Kruis zijn hier een geweldige hulp bij. Maar zelfs als ge veel ervaring hebt, moogt ge het ni onderschatten. Als ge een medische opleiding (verpleegkundige, arts,..) hebt gehad valt er een groot deel van de lessen weg. Na elke vijf jaar moet ge opnieuw een bekwaamheidsproef afleggen om uw badge te vernieuwen.
    Welk diploma moet je eig in je bezit hebben om aan de opleiding te mogen beginnen?

Member Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Een collega van mijn moeder is x aantal jaar geleden in Turnhout aangereden door een ambulance. Die vrouw is nu volledig mentaal/fysiek gehandicapt. Heeft daar serieus wat geld voor getrokken aangezien die ambulance niet remde voor een rood licht (of in ieder geval, niet voldoende). En blijkbaar is dat verplicht? Nu ja, bent ge vet mee als ge fucked for life bent.

Allé, dit is geen verwijt richting ambulanciers in 't algemeen hé. Ik heb respect voor wat die mensen doen. Maar in zo nen ambulance zit ge sowieso toch veiliger dan in de gemiddelde personenwagen?! Dus levensgevaarlijk? Ja, maar dan toch vooral voor andere weggebruikers imo.

iTrader
    0
    De wegcode is er duidelijk over. Elke bestuurder van een prioritair voertuig dat prioritair rijdt moet volledig tot stilstand komen voor het rode licht voordat het verder rijdt.

Member
    iTrader
    0
    en in praktijk minderen ze gewoon vaart, zie het hier elke dag op het kruispunt :~]

Member NSA.Rhinox's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als ge prioritair over een kruispunt gaat, en zeker als ge door het rood gaat, moet ge zeker zijn dat er geen fietsers of andere auto's doorrijden. Raakt ge dan iets of iemand zijt ge sowieso in fout, en veroorzaakt ge wellicht -zoals in brick zijn anekdote- veel ellende.
    Verder mag een prioritair voertuig ni sneller dan 30km/u gaan op kruispunten. In de wet kan het wel zijn dat ze zeggen "eerst stoppen", maar da is in veel gevallen ni gezond voor de mensen achterin. Gij en uw slachtoffer krijgen extra schokken (ni handig als ge een infuus aan't prikken zijt, schokken zijn zeer nefast bij werveltraumata,...) en uw personeel valt 9/10 op het slachtoffer met alle mogelijke gevaren vandien (prikaccidenten, extra verwondingen, etc). Vandaar dat ze als tussenweg meestal wel afremmen, maar ni volledig stoppen.
    Verder, wat dat levensgevaarlijke betreft. Aangezien ge soms tegen hoge snelheid gaat, gebeurt het soms dat uw chauffeur de controle over het voertuig verliest. Of er zit een ander voertuig in uw flank omdat ze u ni gezien hebben. Da gebeurt helaas frequent.
    Wat het vereiste diploma betreft: ge moet een rijbewijs en medische shifting hebben en 21 jaar zijn om te mogen rijden. Voor het 100-circuit hebt ge een DGH nodig (is een aparte opleiding, los van vooropleidingen). Buiten het 100-circuit ken ik de vereisten niet, maar normaal krijgt ge nog een interne opleiding.

Approved 9-lifer Decade's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Huxley Bekijk bericht
    Omdat ze zo snel met hun ambulance rijden zeker?
    Niet alleen daarom als ik zo de laatste reportages heb bekeken.
    Die mannen krijgen soms serieus wat agressie in hun nek.

Member Medaphoar's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door defere Bekijk bericht
    wat verdient een ambulancier dan ongeveer ?
    zijn er nog doorgroeimogelijkheden ?
    -als brandweerman/ambulancier valt goed mee (loonschalen zullen wel ergens op internet staan). In dienst van een ziekenhuis zal het ook wel ok zijn. Maar als ge voor een dienst als pakweg ambuce rijdt zou het minder zijn. Plus dan nog eens een shiftensysteem waar geen logica in zit.

-Doorgroeimogelijkheden zijn er volgens mij niet echt. Bij de brandweer kun je wel omhoogklimmen (korporaal, sergeant, enz), maar da maakt geen verschil aan uw jobinhoud als ambulancier.

Zelf heb ik 5 jaar gereden in Antwerpen-centrum / Borgerhout en kben blij da ik er vanaf ben

Approved 9-lifer murder inc's schermafbeelding
    iTrader
    227 (100%)
    Weblogs
    2
    Zelf heb ik 5 jaar gereden in Antwerpen-centrum / Borgerhout en kben blij da ik er vanaf ben
    ja der was een week of 2/3 geleden een reportage over een ambulancier ook van borgerhout denkik op telefact. Ging over agressiviteit tegen mensen die ook maar hun job doen. Zo ne zatlap die ineens pokke agressief werd in die ambulance en die mensen beledigen terwijl ze hem probeerde te helpen.

Respect voor die mannen die da doen.

Member
    iTrader
    0

Exclamation Mijn bevindingen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darkgnome Bekijk bericht
    Beste mensen,

Heeft hier iemand de opleiding tot Ambulancier gevolgd? Wat vond je van deze opleiding? Was die moeilijk of niet? Hoe was de stage etc?

Of werkt hier iemand als ambulancier en hoe bevalt die job u?
    Wat goed is om te melden is dat de inschrijving voor een DGH cursus makkelijker verloopt via een 100 gecertificeerde instelling
    Voor een leek (om het zo te noemen) is het vrij lastig om plaats te verkrijgen via een inschrijving bij de PIBA
    Vergeet u daarbij niet dat de cursus gedeeltelijk vergoed is. Echter wanneer u de cursus niet afmaakt zijn de volledige kosten voor u. Het doet er echter niet toe of u slaagt of niet.
    Ik geef Rhinox gelijk dat u een stageplaats moet zoeken dat goed aangeschreven staat en hoe strenger hoe beter
    De eerste keer prioritair rijden is nogal indrukwekkend, adrenaline giert door uw aderen en het besef komt op dat uw verantwoordelijk bent voor het wel en wee van de patient
    Onderschat de DGH cursus niet, het is veel informatie vooral als u geen ervaring in de zorgsector heeft.
    Zie hieronder een verwijzingen naar informatie over de DGH

piba1

Veel succes!!!

Member
    iTrader
    0
    k heb een grote interesse om de opleiding dringende geneeskundige hulpverlening te volgen.

Ik zou graag later willen tewerkgesteld worden als ambulancier.

Ook zou ik de opleiding tot vrijwillig brandweerman willen volgen , echter is er op dit moment in de gemeente hiervoor geen plaats. ( Van het moment dat er terug vrijwilligers worden aangenomen , ga ik ervoor )

Kan ik , ondanks het feit dat ik geen deel uitmaak van een erkende 100 dienst , reeds deelnemen aan de cursus voor dringende geneeskundige hulpverlening?

Member Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)
    Tuurlijk, dat zou normaal geen probleem mogen geven.
    Inschrijfkosten wel zelf betalen, krijg je grotendeels terug als je 80% van de lessen hebt gevolgd en slaagt (correct me if i'm wrong).
    Mensen die wel al brandweerman zijn of op een 100 dienst werken, krijgen voorrang.
    Uiteindelijk kost de opleiding iets van een 80 euro. Kan momenteel ook al wat duurder zijn geworden met de jaren heen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten