Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
    Member SavaB's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

GPB opleiding (voormalige d-cursus)

Ik sta op het punt af te studeren en zou graag, ergens in de toekomst, eens willen zien of een carrière in het onderwijs iets voor mij is. Nu ben ik overlaatst naar een infosessie van de d-cursus geweest en... ongelooflijk hoe demotiverend dat de persoon overkwam die dat moest promoten!
    Mochten er mensen zijn met ervaring in de d-cursus (behaald, gestopt, ... maakt niet uit), zou ik graag eens hun relaas horen.

Member Jack's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    noemt die cursus nu niet SLO, oftewel Specifieke Lerarenopleiding ?

Approved 9-lifer MrZarq's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Wat moet je precies weten? Mij pa is die momenteel aan het volgen dus wat kleine vraagjes kan ik vast wel beantwoorden, maar een relaas is wat moeilijk

iTrader
    5 (100%)
    Goh, vooral: hoe gemotiveerd zijn de leerkrachten? En mocht het mogelijk zijn om eens wat studiemateriaal te bekijken, zou ook altijd tof zijn

Approved 9-lifer MrZarq's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Ok, daar kan ik dus niet op antwoorden. Sorry

Member hyperon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SavaB Bekijk bericht
    Goh, vooral: hoe gemotiveerd zijn de leerkrachten? En mocht het mogelijk zijn om eens wat studiemateriaal te bekijken, zou ook altijd tof zijn
    Mijn ervaring is dat de leraren aan dergelijke opleidingen uiteenvallen in 2 groepen. Enerzijds heb je de echte passionaria die echt goed zijn in het lesgeven, dat graag doen, etc. Anderzijds werken daar ook heel wat mensen die eigenlijk een mooi voorbeeld geven van hoe niet les te geven. Ervaring gebaseerd op 2 CVO-scholen en unief.
    Ter zijde, ik vond de lerarenopleiding van de UGent erg academisch en totaal niet toegepast. Ben ermee gestopt en ben GPB gaan doen (heeft nu dus zoals al gezegd andere naam); daar meer praktisch geleerd.
    Al blijf ik er wel van overtuigd dat je lesgeven niet kan leren; sommigen hebben dat, anderen zullen dat nooit hebben. Je kan er enkel leren hoe die wereld in mekaar zit (wat is een semesterplan, etc.) en je verdient natuurlijk meer als je dat diploma hebt.
    Ter zijde, je hebt geen lerarendiploma nodig wil je lesgeven in het hoger onderwijs (zowel avondonderwijs als hogeschool). Cru gezegd, mensen die lesgeven aan de leraren in spe, hebben zelf dat diploma niet nodig voor de decreetgever...

iTrader
    5 (100%)
    Nochtans werd ons verteld op de info-dag dat we zowel voor avond- als voor dag-onderwijs zulk een diploma nodig hebben. Voor de unief en hogeschool zou dat geen wettelijke vereiste zijn, maar veel uniefs en hogescholen verwachten wel dit minimum als je solliciteert.

Member Jack's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    denkt ge det uniefs een kerel met een PhD nog zullen ambeteren om een SLO te volgen? Nee hoor. Kijk maar eens naar de vacatures bij uniefs en hogescholen, je zult het er nergens terugvinden. Dit simpelweg omdat een SLO dient om je te leren omgaan met adolescenten, en de problemen die daarbij komen, in een middelbaar onderwijs. Daarom staat de SLO opleiding ook apart van lager en kleuter onderwijs, omdat daar nogmaals andere skills voor nodig zijn. In het hoger hebt ge "volwassen" gasten die er trouwens zitten omdat ze er willen zitten, niet omdat ze moeten. Minder problemen, geen kennis van pedagogie nodig (pedagogie richt zich op kinderen, niet op volwassenen), dus geen vereiste. Of ze goed kunnen lesgeven is een andere vraag, maar in het hoger doet een prof meer dan lesgeven alleen, vandaar dat een slechte lesgever maar goede onderzoeker niet zal buitenvliegen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SavaB Bekijk bericht
    Nochtans werd ons verteld op de info-dag dat we zowel voor avond- als voor dag-onderwijs zulk een diploma nodig hebben. Voor de unief en hogeschool zou dat geen wettelijke vereiste zijn, maar veel uniefs en hogescholen verwachten wel dit minimum als je solliciteert.
    Ik zal me verduidelijken:
    1) secundair onderwijs (zowel dag als avondschool): zonder SLO verdien je minder (zeker als master) en kan je nooit benoemd geraken. Je kan natuurlijk er wel al gaan werken (en via leraar in opleiding tegelijkertijd je lerarenopleiding afmaken => minder lessen te volgen)
    2) hoger onderwijs in het avondonderwijs (de HBO5 en SLO-opleidingen)+professionele bachelors: het al dan niet hebben van een lerarendiploma verandert niets aan je benoemingskansen of je verloning. Vaak zal de directie wel een voorkeur hebben voor iemand met dat diploma. Maar als een directie bv. moet kiezen tussen een boekhouder met 20 jaar ervaring zonder lerarendiploma en een pasafgestudeerde TEW'er met lerarendiploma, zal ze vaak tot de boekhouder kiezen om het vak boekhouden te geven.
    3) academisch onderwijs (unief, masters hogeschool, etc.): weinig tot geen aandacht voor lerarendiploma. Je moet sowieso doctor zijn wil je op dit niveau les blijven geven.
    Als je in het onderwijs wil gaan, zou ik je aanraden om te solliciteren in het volwassenenonderwijs; dat is minder werk (geen schoolreizen, etc.), betere verloning en aangenamer lespubliek dan het secundair. In de hogescholen verdien je evenveel als in de avondscholen (hoger onderwijs dann toch), maar is de kans om benoemd te geraken veeeel kleiner en mag je veel meer werken.
    N.B. Pedagogie richt zich niet enkel op kinderen. In buitenland zijn er ook specifieke lerarenopleidingen om aan volwassenen les te geven.

Member Da_Duvelke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb de slo-opleiding gedaan. Enfin, het is te zeggen, ik studeer over twee maanden af.
    Opleiding valt goed mee. Eerste jaar heb je voornamelijk theorie. Tweede jaar veel praktijk en stage het tweede semester. Je moet wel overal zelf achter lopen. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, al ben ik ook blij dat het bijna gedaan is. Zo s'avonds nog naar de les gaan plus die zaterdagochtenden. Begon het wat beu te worden

Dat diploma dient dus voor les te geven in het secundair onderwijs e. Niet het lager, het kleuter of het hoger onderwijs
    Al de leerstof die wordt aangeleerd projecteert zich op leerlingen van 13 tot 18 jaar.
    In the game of life, you play the hands you're dealt !

Member
    iTrader
    0
    Is een professionele bachelor voldoende om op een hogeschool (dagonderwijs) te mogen lesgeven?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door draven Bekijk bericht
    Is een professionele bachelor voldoende om op een hogeschool (dagonderwijs) te mogen lesgeven?
    Ja, als praktijklector. In de praktijk is dit wel niet zo makkelijk. Ze zullen je enkel aanwerven indien het gaat over praktische vakken (oefeningen, etc) en indien er geen masters beschikbaar zijn. Denk bv. aan verpleegsters (hoewel daar nu ook al masters in zijn). of aan kunstopleidingen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten