Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 30
    Member
    iTrader
    0

Hoeveel intrest betaalt een onderneming tegenwoordig voor een lening van 3 miljoen?

Stel, je richt een zaakje op en leent hiervoor 3 miljoen euro bij de bank.
    De omzet wordt geschat in het eerste jaar op 300 000 euro en vanaf het tweede jaar 400 000 per jaar. Het gebouw en terrein zijn 2/3de van de totale lening en de machines, meubilair enzo 1/3.
    Bijkomend vraagje? Op hoeveel jaar worden doorgaans leningen voor gebouwen en terreinen afgegaan?
    Ik heb gegoogled maar vind nergens iets op internet. Alleen uitleg om een afspraak te maken met de bank :')

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    als je gebakken lucht verkoopt: intresten van meer dan 100%

als je een goed product verkoopt ťn een waterdichte onderpand kan geven: weinig

maw: het hangt af van hoe je bedrijf in elkaar zit, wat je business plan is. Dat kan echt, zelfs voor 2 goeie "business plans" enkele percenten verschillen.

Als je gťťn onderpand hebt, maar wel een schitterend plan denkt te hebben, moet je niet naar een bank, maar naar een venture capitalist.

Approved 9-lifer Fides's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Zoals JPV al aanhaalt, dat hangt van heel veel zaken af. Maar voor een starter zal het nooit weinig zijn. Een businessplan kan maar rekening houden met schattingen, terwijl een bestaande onderneming al relevante resultaten kan voorleggen.

Wat ook belangrijk is, is uw eigen inbreng. Een hoger ingebracht kapitaal zal leiden tot lagere rentevoeten.

Member
    iTrader
    0
    Hey JPV, wat is een venture capitalist en wat is daar het voordeel/nadeel van als ik dat mag vragen?

Laten we zeggen, een degelijk financieel plan en dus een geschatte omzet vanaf het tweede jaar van 400 000 euro, 150 000 vaste kosten per jaar dus dan schiet er nog 250 000 euro over om de lening + intresten terug te betalen. Zonder intrest is dat 12 jaar om het geleend kapitaal af te lossen dus dat is toch een tijdje. Daarom dat ik benieuwd was naar wat de rente ongeveer is. Het mag best een procentje schelen dus als iemand het zou kunnen schatten. Ik ga er natuurlijk geen afspraak voor maken bij de bank want ik heb helemaal geen financieel plan :') Het is maar een veronderstelling maar ik ben wel geÔnteresseerd. Ik had ook ergens gehoord dat het helemaal niet uitmaakt omdat de intresten volledig aftrekbaar zouden zijn. Maar daar vind ik ook al nix over terug op internet. De overheid verzwijgt precies alles ivm fiscale voordelen voor ondernemers.

Member Santa's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Je weet er klaarblijkelijk allemaal niets van als je denkt dat de bank je in deze economie (zomaar) 3 miljoen euro gaat lenen om een bedrijf op te starten. Je eigen inbreng zal al heel substantieel mogen zijn, voor ze er nog maar aan denken.

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door youspook Bekijk bericht
    Hey JPV, wat is een venture capitalist en wat is daar het voordeel/nadeel van als ik dat mag vragen?
    een venture capitalist is een persoon/instelling die investeert in risicovolle projecten in ruil voor een deel van de aandelen / een hogere intrestvoet. K veronderstel dat je de voor- en nadelen daar dan zelf kan uithalen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door youspook
    Laten we zeggen, een degelijk financieel plan en dus een geschatte omzet vanaf het tweede jaar van 400 000 euro, 150 000 vaste kosten per jaar dus dan schiet er nog 250 000 euro over om de lening + intresten terug te betalen. Zonder intrest is dat 12 jaar om het geleend kapitaal af te lossen dus dat is toch een tijdje. Daarom dat ik benieuwd was naar wat de rente ongeveer is. Het mag best een procentje schelen dus als iemand het zou kunnen schatten. Ik ga er natuurlijk geen afspraak voor maken bij de bank want ik heb helemaal geen financieel plan :') Het is maar een veronderstelling maar ik ben wel geÔnteresseerd. Ik had ook ergens gehoord dat het helemaal niet uitmaakt omdat de intresten volledig aftrekbaar zouden zijn. Maar daar vind ik ook al nix over terug op internet. De overheid verzwijgt precies alles ivm fiscale voordelen voor ondernemers.
    zucht... een ondernemer beperkt zijn zoektocht ook niet tot internet, maar gaat eerst met een boekhouder/adviesbureau spreken. Maar idd, de overheid verzwijgt alles!!!

Member ClayDavis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ist uit persoonlijke interesse of een opdracht voor school?

Ge kunt gewoon eens rondhoren of ge niemand kent bij een bank en vragen achter de affichageprijs voor een beginnende onderneming met een substantiŽle inbreng van eigen middelen

Member
    iTrader
    0
    @Santa: hangt natuurlijk af van project tot project maar ik had eigenlijk een vermoeden dat leningen uitgeven wel de core business is van banken en aangezien ING onlangs aan duizenden KMO's een brief heeft verstuurd met reclame voor investeringskredieten denk ik dat ze er niet zo moeilijk over doen als je met een deftig ondernemingsplan afkomt. Dat ze sneller overtuigd zijn als je zelf ook een aanzienlijk bedrag in je zaak stopt daar vrees ik idd wel wat voor.

@JPV: ik ben slechts een student op dit moment dus heb nog geen concrete plannen

@hitman47: uit interesse en heel mss om later daadwerkelijk iets te beginnen. Ik heb wel veel ideeŽn in mijn hoofd. Maar ze moeten natuurlijk financiŽel haalbaar zijn. Als je iets goed wil aanpakken moet je al snel veel investeren omdat je het anders niet haalt van de conurrentie. Grote bedrijven kunnen gemakkelijk heel dure investeringen doen omdat ze hun gebouwen en terreinen en andere investeringen vaak al volledig of grotendeels afgelost hebben. Als beginnende ondernemer is een goed doordacht plan echt cruciaal en eigenlijk ken ik wel mensen bij de bank :') of ik daar voordeel bij heb weet ik niet maar voor informatie heb ik daar wrs wel veel aan moest het er ooit van komen.

Member
    iTrader
    0
    >Stel, je richt een zaakje op en leent hiervoor 3 miljoen euro bij de bank.
    Ik denk niet dat er bankdirecteurs zijn die verder luisteren dan deze zin.
    == geen lening

Het is niet juist te denken dat je om het even welk bedrag kun lenen, en dat je daarvoor gewoon een hogere rente betaalt. Maw interesten op leningen van 3 miljoen zijn niet hoger dan leningen van 50.000EUR.

>een degelijk financieel plan
    Niet vergeten dat een financieel plan weinig meer is dan je eigen dromen op papier gezet.
    Onderpand dat is waarrond het draait.
    Als je een huis koopt is dat je onderpand, dat kan verkocht worden.
    Als jij voor een miljoen aan machines koopt, dan zijn die na x jaren de helft van hun waarde kwijt, in tegenstelling tot een huis.

>Ik had ook ergens gehoord dat het helemaal niet uitmaakt omdat de intresten volledig aftrekbaar >zouden zijn.
    Lol.
    Intresten zijn aftrekbare kosten. Maar je moet ze natuurlijk wel betalen! Of dacht je van niet?
    Aftrekbaar betekent gewoon dat je er geen belasting op moet betalen. Dus het maakt wťl uit, en veel.

>Op hoeveel jaar worden doorgaans leningen voor gebouwen en terreinen afgegaan?
    doorgaans op de termijn dat ze afgeschreven worden, vb 20 ŗ 30 jaar

>dus een geschatte omzet vanaf het tweede jaar van 400 000 euro, 150 000 vaste kosten per jaar dus >dan schiet er nog 250 000 euro over om de lening + intresten terug te betalen.
    Lol.
    150 000 vaste kosten, dat betekent dus max 2 betaalde werknemers.
    De aftrekbare kosten worden gespreid over 33 jaar, je zal dus nog behoorlijk wat belastingen moeten betalen.

aan 5% rente is dat na 33 jaar 15M EUR.
    Na 12jaar zit je al aan 5.3M EUR, dan heb je 21x 250.000 EUR nodig.

>een brief heeft verstuurd met reclame voor investeringskredieten denk ik dat ze er niet zo moeilijk over >doen als je met een deftig ondernemingsplan afkomt.
    Lol, Ik denk dat gij al blij zou mogen zijn als je een lening kunt krijgen van 25.000.
    En met de kennis die je hier tentoon spreidt zal dat al niet lukken.

Member
    iTrader
    0
    PS: ik heb recent een kantoor gekocht met 120.000 EUR van de bank, 50% eigen inbreng, rente 2.45% jaarlijks variabel

JPV
    JPV is nu online
    iTrader
    3 (100%)
    pfuh . 40% inbreng, 150000 euro van de bank, 2,40% variabel .

En met 150000 euro kan je meer dan 2 voltijdsen aan het werk stellen. M'n pa betaalde 90.000 euro loonkosten voor 1,5 voltijdsen. En dat waren dan niet slecht betaalde bedienden met hoge ancienniteit (beide +20 jaar ancienniteit).

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadicalAtheist Bekijk bericht
    >Stel, je richt een zaakje op en leent hiervoor 3 miljoen euro bij de bank.
    Ik denk niet dat er bankdirecteurs zijn die verder luisteren dan deze zin.
    == geen lening

ja je hebt gelijk, ik heb het nu ook wel door :')

Het is niet juist te denken dat je om het even welk bedrag kun lenen, en dat je daarvoor gewoon een hogere rente betaalt. Maw interesten op leningen van 3 miljoen zijn niet hoger dan leningen van 50.000EUR.

In dit geval heb je wel gelijk maar dat is zeker niet altijd zo. Grote ondernemingen lenen met gemak 3 miljoen op 5 jaar aan een lage rentevoet.
    Maar die hebben dus ook wel wat meer winst dan in dit geval :')

>een degelijk financieel plan
    Niet vergeten dat een financieel plan weinig meer is dan je eigen dromen op papier gezet.
    Onderpand dat is waarrond het draait.
    Als je een huis koopt is dat je onderpand, dat kan verkocht worden.
    Als jij voor een miljoen aan machines koopt, dan zijn die na x jaren de helft van hun waarde kwijt, in tegenstelling tot een huis.

>Ik had ook ergens gehoord dat het helemaal niet uitmaakt omdat de intresten volledig aftrekbaar >zouden zijn.
    Lol.
    Intresten zijn aftrekbare kosten. Maar je moet ze natuurlijk wel betalen! Of dacht je van niet?
    Aftrekbaar betekent gewoon dat je er geen belasting op moet betalen. Dus het maakt wťl uit, en veel.

Ja maar ik wist wel dat je ze moest betalen hoor. Wat ik niet wist is of de intrest volledig recupereerbaar is of slechts voor een deel

>Op hoeveel jaar worden doorgaans leningen voor gebouwen en terreinen afgegaan?
    doorgaans op de termijn dat ze afgeschreven worden, vb 20 ŗ 30 jaar

ik bedoelde de lening en heb ondertussen gehoord dat het maximum 20 jaar is. Afschrijven kan idd op een langere termijn.

>dus een geschatte omzet vanaf het tweede jaar van 400 000 euro, 150 000 vaste kosten per jaar dus >dan schiet er nog 250 000 euro over om de lening + intresten terug te betalen.
    Lol.
    150 000 vaste kosten, dat betekent dus max 2 betaalde werknemers.
    De aftrekbare kosten worden gespreid over 33 jaar, je zal dus nog behoorlijk wat belastingen moeten betalen.
    Ik denk dat 40 000 loonkosten voor 1 werknemer toch redelijk deftig is.
    En als je verlies maakt moet je geen belastingen betalen hť
    Ik weet niet waar je die belastingen van haalt maar het spreekt voor zich dat je veel belastingen moet betalen als je winst maakt.

aan 5% rente is dat na 33 jaar 15M EUR.
    Na 12jaar zit je al aan 5.3M EUR, dan heb je 21x 250.000 EUR nodig.
    Het zal sowieso minder zijn dan 15 miljoen aangezien rente wordt berekend op het uitstaand saldo dat je nog moet aflossen en lenen op 33 jaar lijkt me ook wat teveel van het goede natuurlijk
    Maar het is idd sowieso niet realistisch.

>een brief heeft verstuurd met reclame voor investeringskredieten denk ik dat ze er niet zo moeilijk over >doen als je met een deftig ondernemingsplan afkomt.
    Lol, Ik denk dat gij al blij zou mogen zijn als je een lening kunt krijgen van 25.000.
    En met de kennis die je hier tentoon spreidt zal dat al niet lukken.
    haha Het is niet omdat ik redelijk onwetend overkom ivm vragen die ik stel op dit forum dat ik weinig kennis heb. Ik ga natuurlijk geen topic openen over alle zaken die ik al weet :')

Member fluffster71's schermafbeelding
    iTrader
    35 (100%)
    Ik ben zelf ook van plan een zaak op te richten en zou eerder voor een kapitaalkrachtige stille vennoot kiezen. Een bank is voor mij een noodzakelijk kwaad. Ik heb ze nodig om transacties te kunnen uitvoeren, maar verder...

Member orac's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    ...
    Ik denk dat 40 000 loonkosten voor 1 werknemer toch redelijk deftig is.
    En als je verlies maakt moet je geen belastingen betalen hť
    Ik weet niet waar je die belastingen van haalt maar het spreekt voor zich dat je veel belastingen moet betalen als je winst maakt.
    ...
    haha Het is niet omdat ik redelijk onwetend overkom ivm vragen die ik stel op dit forum dat ik weinig kennis heb. Ik ga natuurlijk geen topic openen over alle zaken die ik al weet :')
    Nee , 40.000 EUR/jaar loonkosten is redelijk armoedig. Misschien dat je daar een laaggeschoolde schoolverlater mee kan betalen . Maar iemand met een goed diploma of ancienniteit wordt moeilijk/bijna onmogelijk.

Het hangt er natuurlijk vanaf welke venootschapstructuur je zou nemen maar je zou de eerste niet zijn die enkele jaren verlies maakt , failliet gaat en persoonlijk failliet verklaard wordt door een rechtbank. Kruip maar eens uit zo'n dal.

Het spijt me , maar we stellen gewoon vast dat je te weinig kennis hebt om aan zo'n project te beginnen. Een goed business plan gaat bvb uit van reŽle loonkosten , niet enkel van een concept. En een business plan wordt door een bankier enkel bekeken om te zien of je enig idee hebt waarover je spreekt. Dus als dit enkel is om wat kennis te vergaren , geen erg ; als je iets concreet wil realiseren dan zou je je op dit moment financieel moeten laten begeleiden (door bvb een boekhouder).

Member Drien's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Als je je plan wil doorzetten, kan je misschien beter contact opnemen met een boekhouder/accountant. Want alles hangt van bedrijf tot bedrijf af en deze boekhouder/accountant kent ook de volledige situatie.

En waarom niet eerst een gebouw huren? En dan kan je na een aantal jaren nog beslissen om een gebouw aan te kopen.

Edit: het wil niet zeggen dat je verlies maakt, dat je geen belasting moet betalen. Denk maar aan de verworpen uitgaven + terreinen worden NIET afgeschreven.

Member
    iTrader
    0
    40 000 euro/jaar loonkost voor 1 werknemer noem ik anders niet slecht hoor.
    Veel starters met een bachelordiploma beginnen aan 1600-1900 euro bruto. Geen idee wat de werkelijke loonkost is maar op het eerste gezicht denk ik dat je met 40 000 bruto wel 2000 bruto per maand kan geven. Dat jullie hier geen genoegen mee zouden nemen is duidelijk
    Een BVBA, maar ik heb ook helemaal (nog) geen ondernemingsplan :')
    En zo moeilijk zal het nu ook weer niet zijn om er 1 op te stellen. Doe ik zeker op minder dan 2 weken als ik er tijd voor heb. Je onderschat mij Orac

@Drien, idd ik weet dat je niet kan afschrijven op gebouwen. Best wel jammer eigenlijk.
    Ja huren of leasen is altijd wel een mogelijkheid maar uiteindelijk komt het je duurder uit en een gebouw huren zou niet gaan omdat ik toch ongeveer 3000 m≤ nodig heb en de indeling van het gebouw maakt ook heel wat uit.

Bedankt voor de reacties, jullie zullen nog wel van me horen moest ik daadwerkelijk een zaak beginnen

Member Drien's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    @Drien, idd ik weet dat je niet kan afschrijven op gebouwen. Best wel jammer eigenlijk.
    Ja huren of leasen is altijd wel een mogelijkheid maar uiteindelijk komt het je duurder uit en een gebouw huren zou niet gaan omdat ik toch ongeveer 3000 m≤ nodig heb en de indeling van het gebouw maakt ook heel wat uit.

Bedankt voor de reacties, jullie zullen nog wel van me horen moest ik daadwerkelijk een zaak beginnen
    Gebouwen kan je WEL afschrijven, terreinen kan je NIET afschrijven.

Member
    iTrader
    0
    Tip: ga naar volgende url
    NBB: Jaarrekeningen raadplegen
    klik op "Toepassing "Jaarrekeningen online raadplegen"

en geef daar de naam van een bedrijf.
    op de resultaten-pagina klik je op "PDF online -> Download

zo kun je de jaarrekeningen inkijken van elke BVBA of NV in Belgie.
    Je haalt eruit hoeveel personeel ze hebben en wat dat in totaal kost

Member
    iTrader
    0
    Waarschijnlijk is dit voor 1 of ander eindwerk. Wij hebben voor onze GIP ook de opdracht gekregen een groothandel op te richten.

Moest dit niet het geval zijn twijfel ik toch sterk aan de kans op slagen aan deze posts te lezen.

Member orac's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    ...
    Een BVBA, maar ik heb ook helemaal (nog) geen ondernemingsplan :')
    En zo moeilijk zal het nu ook weer niet zijn om er 1 op te stellen. Doe ik zeker op minder dan 2 weken als ik er tijd voor heb. Je onderschat mij Orac
    ...
    Maar ik ken U dan ook helemaal niet .
    Ik wou eigenlijk gewoon zeggen dat het uiteindelijk gaat over het resultaat van kosten - opbrengsten en dat je beide realistisch moet inschatten.
    Het doel van een ondernemingsplan is voor mij vooral het zo correct mogelijk quantificeren van kosten en opbrengsten en de omzet van de te verhandelen goederen/diensten.
    Het is ook altijd moeilijk te discussiŽren zonder te weten waar het precies over gaat . Ik geloof U graag dat als U zich 2 weken toelegt om een plan te becijferen , dat dit U wel zal lukken . Het gaat er gewoon over niets te vergeten en de kosten niet te onderschatten en de opbrengsten niet te overschatten.

De enige opmerking die ik nog wou geven over die jaarverslagen is dat dit over officiŽle cijfers gaat . In sommige sectoren waar (deeltijds) zwartwerk nogal frequent voorkomt (horeca om een voorbeeld te geven) gaan uw loonkosten lager zijn maar gaat nog een zwart potje voorzien worden om de offiiŽle lonen aan te vullen. In zo'n geval zal je wel toekomen met 40.000 EUR/personeelslid/jaar . Als we echter over sectoren spreken waar elke cent aangegeven wordt en elk overuur uitbetaald wordt , dan lopen loonkosten enorm op.
    Het hangt er ook vanaf of je ervaren/gespecialiseerd personeel nodig hebt.
    Indien ja , dan zal je toch een marktconform loon moeten aanbieden.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten