Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 21 t/m 34 van 34
    Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Wetenschaps masters geven meestal een optie voor het laatste jaar...

Maar er komt veel meer werk kijken bij leerkracht dan je denkt en het loon is echt gene vette voor iemand met een master.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Ja met een prof. bachelor kan je lesgeven in 5-6 tso. Praktijk lessen op hogeschool denk ik van niet.
    wij hadden op hogeschool meerdere leerkrachten die zelf TI gedaan hadden, zowel voor theoretische als praktijkvakken. Dus het kàn wel, of het evident is weet ik niet.

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    ik ben zelf ex-docent aan een hogeschool en had nog geen masterdiploma nog bachelordiploma op dat moment. Ik was toen "gastdocent"
    (en op hetzelfde moment nog student aan een andere hogeschool ). Ik gaf informatica aan lerarenopleiding trouwens (studeerde toen zowel TEW (thesisjaar) & maatschappelijk assistent (eerste jaar+deel tweede jaar).

Member
    iTrader
    0
    Heeft iemand daar meer informatie over? Bestaan er specifieke lerarenopleidingen voor na de prof. bachelor om dan eventueel les te geven op een hogeschool? Praktijk weliswaar.

Approved 9-lifer noreeeee's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Weblogs
    2
    Concreet kan ik na mijn master in de sociologie enkele vakken geven in de laatste graad secundair, maar ik heb dan nog een BPB nodig hoe kom je hier aan?

Approved 9-lifer massey-ferguson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noreeeee Bekijk bericht
    Concreet kan ik na mijn master in de sociologie enkele vakken geven in de laatste graad secundair, maar ik heb dan nog een BPB nodig hoe kom je hier aan?
    Die kan je in avondschool volgen in Gent en oudenaarde onder andere.
    Dat duurt 3 jaar.
    Mijn kameraad is dat nu aan het volgen terwijl hij in z'n laatste jaar houttechnologie zit

Member Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Er zijn, dacht ik, drie manieren om een BPB te krijgen.
    De éérste manier is een lerarenopleiding van drie jaar, de prof. bachelor in het onderwijs dus. Hierbij krijg je automatisch een BPB.

Vervolgens kun je ook nog een speciale cursus volgen via een CVO in je buurt, die zal dan met de nodige stage, ook een BPB geven. De derde en laatste optie is een BPB via de universiteit behalen, na je master. Ik geloof dat dit ook neerkomt op een éénjarige opleiding, hoewel ik er niet zeker van ben (en niet de tijd heb om nu alles op te zoeken)

Blijkbaar kun je sowieso lesgeven als master, zelf zonder een BPB, maar dan kun je inderdaad niet vast benoemd worden én zal je verloning lager liggen. Verder is er dan ook een maximumperiode van de opleidingsduur om je BPB te halen + één jaar, dus gaande van twee tot vier jaar maximum.

Om op de topicstarter te antwoorden, Engels-geschiedenis is wel degelijk mogelijk. De vakkencombinaties in de prof. bach. hangen gewoon af van hogeschool tot hogeschool, de één zal het toelaten terwijl de ander het niet doet.
    Als je denkt daadwerkelijk voor leerkracht te willen gaan, zou ik je eerst en vooral de prof. bach. aanraden. Je komt weliswaar in aanraking met jongere leerlingen dan je zou willen, maar je zult wel al een beter idee krijgen wat het lesgeven betreft dan wanneer je een master doet, wat ergens logisch is.

Edit: Wat info toegevoegd.

Member Benjamin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noreeeee Bekijk bericht
    Aggregaat (lerarenopleiding) volgen van 1 jaar fulltime, vroeger was dit parttime.
    Leraar

Pas op, als ik het goed voor heb, mag een master (bvb zelfs een master latijn-grieks) om het even welk vak geven (dus bvb ook wiskunde of fysica), alleen kan hij voor die uren nooit vastbenoemd worden.

(heb er ooit iets over gehoord, maar ben niet 100% zeker, dus als iemand kan aanvullen/verbeteren, laat gerust weten).
    Dat klopt. Ik ken een aantal Vlaamse leraren waaronder 1 die erg veel ervaring heeft, zowel op de hogeschool als op de middelbare school.
    In de praktijk wordt er inderdaad vaak losjes mee omgegaan, met name in de lagere graden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fighting Hobbit Bekijk bericht
    Bizar, volgens die lijst mag ik geen wiskunde geven als theoretische fysicus en een ingenieur CW zou dat wel mogen. Dat vind ik persoonlijk ronduit belachelijk...
    Dat snap ik ook niet. Ook burgelijk ingenieurs worden voor minder vakken aanbevolen dan je zou verwachten.

Member hyperon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Pas op, als ik het goed voor heb, mag een master (bvb zelfs een master latijn-grieks) om het even welk vak geven (dus bvb ook wiskunde of fysica), alleen kan hij voor die uren nooit vastbenoemd worden.

(heb er ooit iets over gehoord, maar ben niet 100% zeker, dus als iemand kan aanvullen/verbeteren, laat gerust weten).

Nu, op zich ook logisch, ik ben er redelijk zeker van dat bijna elke master om het even welk vak kan geven, het pedagogische is veel belangrijker.
    Het secundair onderwijs kent 3 soorten bekwaamheidsbewijzen
    1) Vereiste BW: een diploma in de vakspecialiteit (vb. master geschiedenis voor vak geschiedenis) + Bewijs pedagogische bekwaamheid (BPB)
    2) Voldoende geachte BW: BPB+ masterdiploma voor tweede+derde graad, bachelordiploma voor eerste+tweede graad
    3) andere BW: de rest (vb. geen diploma hebben)
    Bij de eerste twee kan je benoemd worden en val je als licentiaat in schaal 501 en als regent in schaal 301. Het verschil tussen 1 en 2 is in de praktijk klein. Mits voldoende ancienniteit, kan je benoemd geraken voor alle vakken waarvoor je een vereist BW hebt, onafhankelijk of je ze gegeven hebt of niet. Vakken waarvoor je enkel een voldoende BW hebt, kan je enkel benoemd geraken indien je ook die vakken effectief gegeven hebt. Een tweede verschil zit bij de aanwerving. Als er 2 equivalente kandidaten zijn voor een functie, moet de school degene met het vereist bekwaamheidsbewijs aannemen en niet die met het voldoende.

Een BPB kan je ofwel via avondschool halen (de GPB) ofwel aan universiteit (de lerarenopleiding 1 jaar). Een bachelor lerarenopleiding van 3 jaar geldt ook als een BPB.

Bemerk ook dat je geen BPB nodig hebt om al te beginnen lesgeven. Je kan dus ook nog tijdens je werk dat diploma halen. Je verdient dan wel minder (200 euro netto voor een licentiaat) en zolang je dat BPB niet hebt, zal je nooit vastbenoemd kunnen geraken.

De lijst met bekwaamheidsbewijzen is inderdaad ridicuul. Ik heb het ministerie daar ooit over aangesproken en ze gaven me gelijk. Een schooldirecteur zal natuurlijk er geen probleem mee hebben om een fysicus of een ingenieur wiskunde te laten geven, hem of haar geschiedenis laten geven is natuurlijk al iets anders.
    Laatst gewijzigd door hyperon; 5 juni 2009 om 18:03

iTrader
    0
    Wetenschaps masters geven meestal een optie voor het laatste jaar...

Maar er komt veel meer werk kijken bij leerkracht dan je denkt en het loon is echt gene vette voor iemand met een master.
    Een leraar met een master diploma start aan 2700 euro bruto en eindigt rond 4750 euro. Uit onderzoek blijkt dat dit ongeveer het gemiddelde is wat iemand met een masterdiplma verdient. De helft verdient meer, de helft minder. Zo slecht is dat dus niet.
    Bachelors in het onderwijs verdienen zelfs meer dan de gemiddelde bachelor. Die starten rond 2150 euro en eindigen rond 3750 euro.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door infeKted Bekijk bericht
    Heeft iemand daar meer informatie over? Bestaan er specifieke lerarenopleidingen voor na de prof. bachelor om dan eventueel les te geven op een hogeschool? Praktijk weliswaar.
    Als bachelor kan je lesgeven in de eerste graad secundair onderwijs. In de tweede graad ook, maar daar is de tendens om dit te verminderen.
    In de derde graad kan je ook lesgeven voor specifieke vakken (praktijkvakken en techniche vakken vb. een elektromechanicus, een verpleegkundige, etc)
    Voor het secundair onderwijs heb je altijd een BPB nodig. Als je lesgeeft in de derde graad krijg je barema 302 (100 euro bruto per maand extra)

In het hoger onderwijs (niveau bachelor) kan je ook lesgeven met een bachelor diploma. Je bent dan praktijklector of hoofdpraktijklector. Ook hier zijn dat praktijkvakken (vb. verpleegkunde, sociaal assistenten, etc.). De tendens is ook hier weer om steeds meer masters te laten lesgeven. Een algemeen vak zoals recht, psychologie etc zullen tegenwoordig altijd door masters gegeven moeten worden (tenzij de vastbenoemden van vroeger natuurlijk :-)) Je hebt hier GEEN BPB nodig, de hogescholen zullen dit vaak wel vragen, maar wettelijk verplicht is het niet. Ook je loon stijgt . Als praktijklector (barema 316) zit je tussen 2800 en 4400 euro, als hoofdpraktijklector tussen 2900-4750 euro.

In het hoger onderwijs op niveau master (de vertaler-tolken, de ingenieurs, alle universitaire richtingen) kan je geen les geven. Daar moet je master zijn voor praktijkvakken en doctor voor algemene vakken.

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hyperon Bekijk bericht
    Een leraar met een master diploma start aan 2700 euro bruto en eindigt rond 4750 euro. Uit onderzoek blijkt dat dit ongeveer het gemiddelde is wat iemand met een masterdiplma verdient. De helft verdient meer, de helft minder. Zo slecht is dat dus niet.
    Bachelors in het onderwijs verdienen zelfs meer dan de gemiddelde bachelor. Die starten rond 2150 euro en eindigen rond 3750 euro.
    Denk ni da ge nen burgie zult vinden die niet meer als de leerkracht equivalent verdient ze... Een master psychologie of geschiedenis, dat wil ik best geloven.

Overigens zijn die lonen nu weer omhoog gegaan? 2 jaar geleden was het nog maar 2450 bruto startloon?

iTrader
    0
    Denk ni da ge nen burgie zult vinden die niet meer als de leerkracht equivalent verdient ze... Een master psychologie of geschiedenis, dat wil ik best geloven.

Overigens zijn die lonen nu weer omhoog gegaan? 2 jaar geleden was het nog maar 2450 bruto startloon?
    Tuurlijk ik spreek over gemiddelden. Een burgie zal inderdaad meer elders verdienen. Maar de bioloog, de taalkundige, etc ook?
    Je kan de cijfers van lonen terugvinden op de website van het onderwijs. Lonen zijn gestegen door inflatie.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no_way2go Bekijk bericht
    En hoelang duurt het behalen van een BPB na je master? (wetenschapsrichting)
    Lijkt me nog wel een chill jobke, leerkracht biologie/chemie ^^
    En vergeet ni de 20 of 23u les en veel vakantie
    Ik ben ook aan het overwegen voor leerkracht, maar dan engels-godsdienst.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten