Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 55
    Member Mohmed's schermafbeelding
    iTrader
    0

Geld sturen naar ouders buitenland minder belastingen betalen?

Hello, ik zal onmiddellijk met de deur in huis vallen. Ik heb onlangs van een bepaalde persoon vernomen en ik heb mijn twijfels of dit wel klopt dat je als immigrant een belastingvermindering kunt krijgen. Hieronder het verhaal hoe hij het me heeft verteld

Stel je komt van een Noord-Afrikaans land en bent naar BelgiŽ geÔmmigreerd en bent legaal in het land. Je hebt goed werk een vrouw etc.. Kun je dan een belastingvermindering krijgen als je geld stuurt naar je ouders in Noord-Afrika en dat aangeeft aan de fiscus als een manier waarop je je ouders onderhoud. Hou wel in je achterhoofd dat beide ouders geen inkomen of pensioen hebben wat meestal zo in Noord-Afrika.

Nu is mijn vraag, is dit een manier om een belastingvermindering te krijgen indien je je aan de fiscus verklaard dat je op die manier je ouders onderhoudt. Of bestaat er een manier om een belastingvermindering te krijgen als dit al doet?

Mvg

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Dit is hetzelfde als het onderhouden van partner/ouders/kinderen in BelgiŽ: indien je effectief moet instaan voor de kosten van het onderhoud van je familie, in BelgiŽ of in het buitenland, dan kan je die kosten ook aangeven in je belastingsaangifte. Voorwaarde is natuurlijk dat die niet bij je wonen (voor bejaarde ouders bestaan er wel speciale systemen).

In BelgiŽ is er wettelijk onderhoudsplicht van ouders tegenover kinderen en omgekeerd, dit is iets wat in de meeste andere landen ook bestaat en dus zo aanvaard wordt.

Dus ja: als ik 1000 euro geef aan mijn ouders (of ze nu in BelgiŽ wonen of in Zimbabwe), dan kan je daarvan 800 euro (80%) aangeven aan de belastingen als je een band kan bewijzen.

De persoon die dat bedrag ontvangt, is dan wel verplicht om 80% aan te geven aan de belastingen.
    Sent From My Brain Using Common Sense

iTrader
    0
    Als de persoon die het ontvangt dit niet aangeeft aan de belastingen in eigen land. Krijg je dan geen belastingvermindering? En hoe moet je dit bewijzen t.o.v. de fiscus?

Member puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Als ik JPV goed begrijp, komt het erop neer dat ge een deel (80%) kunt aangeven, maar enkel en alleen op voorwaarde dat de ontvangers (in dit geval uw ouders) die 80% zelf aangeven.

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Tussen sommige landen bestaat er een uitwisseling van gegevens, ik vermoed dat dit daar ook bijhoort.

Je moet het overschrijven van geld bewijzen met normale geldtransfer-bewijzen (overschrijvingsbewijsjes, bewijzen van rekeninguittreksels, ...). Bovendien moet je ook de relatieband op een normale manier bewijzen (daar bestaan verschillende soorten attesten voor).

Je mag het bvb niet overschrijven naar een rekening van je broer, omdat daar geen onderhoudsplicht kan voor bestaan, zelfs indien het geld uiteindelijk voor je moeder is. De rekening waarnaar je overschrijft of de bestemmeling moet expliciet de naam van de onderhoudsplichtige zijn. Daar is de controle (terecht) strikt op.

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puni Bekijk bericht
    Als ik JPV goed begrijp, komt het erop neer dat ge een deel (80%) kunt aangeven, maar enkel en alleen op voorwaarde dat de ontvangers (in dit geval uw ouders) die 80% zelf aangeven.
    in BelgiŽ gebeurt dit normaal gezien automatisch (je moet immers op je eigen belastingsbrief aangeven aan wie je betaalt, dus weet de belastingen ook aan wie het gegeven is), in het buitenland is dat jammer genoeg in sommige landen onmogelijk te controleren (of daar bestaat een aparte wetgeving voor, die bvb geen 80% maar 100% of minder is)

iTrader
    0
    Dus als ik het goed begrijp, krijg je geen belastingvermindering indien de persoon aan wie het bestemd is het geld niet aangeeft aan de fiscus van het land zelf en het bewijs doorstuurt naar BelgiŽ?

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Je begrijpt het niet goed... het kan zijn dat je in het buitenland NIET moet aangeven, dus maakt het niet uit wat men in het buitenland ermee doet. Net zoals het niet van belang is dat in BelgiŽ de "bestemmeling" het aangeeft om een belastingsvermindering te krijgen.

In BelgiŽ zal de belastingen het automatisch "factureren" aan de bestemmeling (desnoods achteraf), in het buitenland hangt het er van af of BelgiŽ dit ook effectief doorgeeft en hoe het belastingsregime daar is.

Banned |) ][ |V| ]['s schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ze zouden beter belastingsverhoging geven.

Banned
    iTrader
    1 (67%)
    de fiscus gaat minder geld ontvangen van een MIGRANT die iemand in het BUITENLAND onderhoudt... wat voor een apenland hebben wij toch

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Tussen sommige landen bestaat er een uitwisseling van gegevens, ik vermoed dat dit daar ook bijhoort.
    ik denk eerlijk gezegd niet dat de er gegevensuitwisseling is tussen afrika en belgie hieromtrent.

JPV
    JPV is offline
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door acquisitor Bekijk bericht
    de fiscus gaat minder geld ontvangen van een MIGRANT die iemand in het BUITENLAND onderhoudt... wat voor een apenland hebben wij toch
    Het apenland dat zegt dat de regels voor iedereen gelijk zijn... iemand die in BelgiŽ werkt en iemand anders onderhoudt, krijgt daarvoor een belastingsvermindern die de persoon die het onderhoudsgeld krijgt, aangeeft. Net zoals in de andere OESO landen van toepassing is. Dit om de mobiliteit van personen niet in het gedrang te krijgen (zodat je perfect kan vertrekken naar een ander land om te werken zonder dat je daardoor direct fiscaal veel nadeel zou aan doen)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door axeldb Bekijk bericht
    ik denk eerlijk gezegd niet dat de er gegevensuitwisseling is tussen afrika en belgie hieromtrent.
    toch wel:

http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl...ecember_08.pdf

dubbelbelastingverdragen met: Algerije, Egypte, Gabon, Ghana, Ivoorkust, Marokko, Nigeria, Senegal, TunesiŽ, Zuid-Afrika.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Een typisch voorbeeld van hoe ons systeem uitgehold wordt...

Jammer, maar mogelijk...

Member themummy123's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vale46 Bekijk bericht
    Een typisch voorbeeld van hoe ons systeem uitgehold wordt...

Jammer, maar mogelijk...
    Ach ge moest eens weten hoeveel miljarden euro's van Europa naar Turkije vloeien. En dit gebeurt jaar na jaar.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Het apenland dat zegt dat de regels voor iedereen gelijk zijn... iemand die in BelgiŽ werkt en iemand anders onderhoudt, krijgt daarvoor een belastingsvermindern die de persoon die het onderhoudsgeld krijgt, aangeeft. Net zoals in de andere OESO landen van toepassing is. Dit om de mobiliteit van personen niet in het gedrang te krijgen (zodat je perfect kan vertrekken naar een ander land om te werken zonder dat je daardoor direct fiscaal veel nadeel zou aan doen)
    toch wel:

http://fiscus.fgov.be/interfafznl/nl...ecember_08.pdf

dubbelbelastingverdragen met: Algerije, Egypte, Gabon, Ghana, Ivoorkust, Marokko, Nigeria, Senegal, TunesiŽ, Zuid-Afrika.
    Dus ik moet het bewijs van Marokko dat zij het geld hebben ontvangen en aangegeven aan de fiscus daar aan de fiscus in belgiŽ tonen?

Banned
    iTrader
    1 (67%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themummy123 Bekijk bericht
    Ach ge moest eens weten hoeveel miljarden euro's van Europa naar Turkije vloeien. En dit gebeurt jaar na jaar.

en toch blijft het zo een marginaal land...

wat mij trouwens interesseert is hoeveel miljard er naar turkenland en andere landen vloeit uit de zogenaamde "sociale uitkeringen"..

Member
    iTrader
    2 (100%)
    en toch blijft het zo een marginaal land...

wat mij trouwens interesseert is hoeveel miljard er naar turkenland en andere landen vloeit uit de zogenaamde "sociale uitkeringen"..
    en in analogie: hoeveel kindergeld er betaald wordt voor kinderen die hier niet zijn,niet van de ouders zijn of zelfs niet bestaan...

Banned
    iTrader
    1 (67%)
    of hoeveel percent vreemdelingen die hier geboren zijn niet eens werken en van de dop leven ? parasieten zitten zeer diep in de samenleving.
    maar wees gerust, eens de huidige crisis helemaal openbloeit gaat er iets moeten veranderen aan het systeem.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    of hoeveel percent vreemdelingen die hier geboren zijn niet eens werken en van de dop leven ? parasieten zitten zeer diep in de samenleving.
    maar wees gerust, eens de huidige crisis helemaal openbloeit gaat er iets moeten veranderen aan het systeem.
    Ik denk niet dat de crisis maar eerder het pensioenprobleem de aanzet zal zijn tot het aanpakken van deze toestanden,

soit, we zijn Achmed zijn topic ant verkloten ... is ook niet de bedoeling ť

Banned
    iTrader
    1 (67%)
    de crisis zal zich pas eind dit jaar of in 2010 volop ontplooien hoor, met de tweede grote depressie als gevolg, gans het systeem zal compleet verdwijnen, en ik zal blij mogen zijn moest ik dagelijks verse soep van de staat kunnen krijgen ipv de belachelijk hoge dop.
    Onze generatie zal jaaaaaren armoede kennen zoals de jaren 30-40 generatie in de 19de eeuw. Pensioenen, kindergeld, dop, ocmw zal volledig verdwijnen of zodanig dalen dat het belachelijk weinig zal zijn.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten