Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member YellinD's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

concurrentiebeding: hoe eronder uit raken?

In mijn contract is een concurrentiebeding opgenomen. Dit wil zeggen dat ik, als ik vertrek, een jaar lang niet bij concurrenten mag gaan werken of zelf iets mag opstarten... Dit voor de regio Belgie en Nederland.

Nu is het zo dat de kans reel is dat ik vertrek (al dan niet als zelfstandige) maar ik zit hiermee dus in mijn maag. Indien ik dat wel doe, krijg ik waarschijnlijk een veroordeling tot schade vergoeding van in totaal 12 maanden bruto en dat is een serieuze kost

Indien ik vertrek en niet bij concurrenten werk, krijg ik 6 maand bruto loon van mijn werkgever, maar daarmee betaal je geen jaar lang je leningen af

Dus... iemand ervaring met zulke zaken ontwijken/nietig laten verklaren?

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    niemand kan dit zeggen indien je niet meer details kan geven over het werk dat je doet en het loon dat je verdient. Kan je je jaarloonbruto zeggen (of je brutomaandloon indien je enkel een 13e maand krijgt)?

Het al dan niet nietig zijn van een concurrentiebeding hangt af van het werk dat je deed, je contract, het werkt dat je wil doen en het loon.

Je kan ms shet best naar de vakbond of naar een advocaat gaan.

iTrader
    4 (100%)
    ik doe IT consultancy (ERP)
    brutojaarloon is moeilijk te bepalen door alle voordelen, maandloon is 3900

ik heb al gelezen dat ge een bepaald minimum moet verdienen voordat zoiets geldig kan zijn, maar ik dacht dat ik er net boven zat?

advocaat doe ik pas als ik heel concreet weet dat ik ga vertrekken. Hopelijk kan ik nu al inschatten hoeveel moeite het zou kosten, dan weet ik ook hoeveel tijd en mmoeite ik in dit alles moet steken

*edit* ik ben niet bij de vakbond dus daar kan ik niet naartoe...
    Laatst gewijzigd door YellinD; 21 augustus 2008 om 11:17 Reden: extra

Member Messias.'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Misschien met je nieuwe werkgever onderhandelen over de overige zes maand?

iTrader
    4 (100%)
    hoe bedoel je?
    ik zou het natuurlijk melden bij de nieuwe werkgever, moest het een probleem zijn... maar of zij die boete willen betalen, betwijfel ik. Dan moet ik al enkele jaren werken voor hun voordat ze er profijt uit halen, denk ik

JPV
    JPV is offline
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    YellinD, indien je bedrijf een multinational is (of tenminste ook actief in Nederland) en er bij jouw nog mensen werken met zo'n beding, vrees ik dat je er niet onderuit zal kunnen.

Je kan echter relatief goedkoop hierover zekerheid krijgen, bij de vakbond kan je voor informatie altijd terecht vanaf de dag dat je lid bent...

iTrader
    4 (100%)
    het bedrijf bestaat uit een belgische en een nederlandse NV...
    alvast bedankt voor de input hier

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Wij hebben ook zo'n clausule in het contract maar het houdt niemand toch tegen om te vertrekken hoor. Hangt de functie er ook niet aan vast? In dat geval laat je je functie anders omschrijven en kan je er meestal zo wel rond.

Member SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Wij hebben ook zo'n clausule in het contract maar het houdt niemand toch tegen om te vertrekken hoor. Hangt de functie er ook niet aan vast? In dat geval laat je je functie anders omschrijven en kan je er meestal zo wel rond.
    idd.
    concurrentiebeding is gewoon dat je ergens anders of zelfstandig niet dezelfde job mag uitoefenen om uw werkgever geen concurrentie aan te doen met dingen die je bij hem opstak enz.
    Morgenmiddag begin ik aan arbeidsrecht, dus 'k zal het dan wel eens opzoeken moest het nodig zijn.

nzr
    nzr is offline
    Member
    iTrader
    0
    gene schrik hebben, praat er eens over met u werkgever. 90% vd tijd staat zo'n clausule in het contract om te voorkomen dat je op 1 -2 - 3 word gepikt door een headhunter van een concurrent.

De mensen hebben immers "schrik" van die clausulle en gaan dus trouwer aan de werkgever zijn.
    Nu als de werkgever eist dat het word nageleefd zal hij DIK mogen betalen
    Daarom dat ook weinige dit doen. en ze kunnen u geen periode geven van 1jaar en maar 6maand betalen ze... ze moeten de hele periode betalen.

imo zie dit maar als een schrikmiddel gewoon, Tenzij je bv ergens manager bent en effectief schade aan je bedrijf kan toebrengen mocht je overstappen naar ene concurrent.

iTrader
    4 (100%)
    door mijn contract te tekenen, ben ik feitelijk toch akkoord gegaan met hun 'boete' van maar 6 maanden, nee?

er staat bij dat ik niet dezelfde soort activiteiten mag doen... dus niet echt een job titel. Als ik dat als zelfstandige niet mag, kan ik dan ergens anders starten (onder andere titel als dat helpt) en bvb na mijn proef zeggen 'nah ik doe het toch niet' om het zo te ontwijken?

dat het een schrikmiddel is, ben ik mij van bewust. Heb 2 collega's die zelfstandig zijn gegaan, ik weet dat ze vervolgd zijn en een boete hebben moeten betalen (meerdere 10000'en euros)
    maar denk dat dat bij hun was omdat ze de klant, die ze zelf meegebracht hadden, ook weer mee hadden laten vertrekken met hun (denk dat die klant ook heeft moeten betalen om onder contract uit te komen)

Member Darconix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    En je het gn alternatief voor een jaar tijd? Eventueel een tijdelijke job in een nauwaansluitende sector waardoor je met deze ervaring nog een stuk verder staat in ERP. (K weet niet wat uw specialiteit is, maar misschien ergens mee draaien in een magazijn, accountancy, data-analyse,...) Een jaar extra ervaring opdoen en intussen voor brood op de plank zorgen. Dan kan je ook eventueel alles rustig regelen ivm opstart eigen zaak. (ERP met Belgische en Nederlandse dochter, klinkt als Edan?)

iTrader
    4 (100%)
    nee, ge gaat het bedrijf niet kennen denk ik... is klein en werkt met de minder bekende producten (in benelux toch )

ik ben technisch, dus een jaartje iets doen dat er nauw mee samen hangt is bijna niet doenbaar... plus, een jaartje stilliggen als technisch persoon is ook niet handig.
    Enige wat eventueel zou kunnen is een soort DBA spelen op een ERP pakket... maar ik heb nooit opleiding gekregen in dat gebied en is ook nooit een full time bezigheid

Approved 9-lifer ThierryM's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dikwijls staat dat standaard in een contract, maar als de loongrenzen niet overschreden zijn is het hoedanook niet geldig. Je jaarloon moet minstens 28580€ of 57.162€ zijn (afhankelijk van functie en/of cao dacht ik?). In de meeste gevallen moet je al meer dan 57.162€ verdienen, wil het concurrentiebeding van toepassing kunnen zijn.

Bron

't Is wsl toch interessant om je jaarloon eens te berekenen.

iTrader
    4 (100%)
    als ik mijn bruto maal 13,92 doe: 54288euro

maar ik heb ergens gelezen dat andere voordelen ook verrekend worden in dat bruto jaarloon... dus als ge daar auto, comm. vergoedingen, dagvergoedingen,... allemaal bijneemt, zit ik daar zeker aan

of is het puur op brutoloon?

Member
    iTrader
    3 (100%)
    Concurrentiebeding is iets waar je in jouw geval geen rekening mee moet houden. Je zit niet in R&D/patenten, je bent geen strategisch beleidsmaker op de firma, ... indien je werkgever je hiermee zou proberen pakken, zal de arbeidsrechtbank hem snel op de vingers tikken. Ik weet dat meer dan 90% vd gevallen (heb nu even geen link met cijfers) ivm concurrentiebeding voor de rechtbank ih voordeel vd werknemer uitdraaien en de 10% die wel veroordeeld worden, is duidelijk sprake van bedrijfsgeheimen, klanteninformatie of inkomstenderving. Dit is gewoon een blufclausule in de meeste gevallen. Indien ze toch wensen dat je dit naleeft, moeten ze je EVEN lang als die termijn loon uitbetalen.

In het geval van uw kameraden: Zij hebben een klant afgesnoept van hun werkgever voor hun eigen, hier is dit wel degelijk geldig, klanten pikken valt er ook onder :-)

Maar als je ergens anders gaat gaan (zelfs een klant van je huidige firma, maar waar jij geen zaken mee hebt) om een soortgelijke functie uit te oefenen, is de kans miniem dat ze je iets kunnen doen

Vb: ik werk voor een Microsoft partner, in mijn contract staat dat ik niet bij klanten van de partners kan gaan werken. Ja hallo, quasi elke firma in Belgie is klant van Microsoft! Ik zou nogal gekloot zijn moest zulks een beding rechtsgeldig zijn eh!
    Laatst gewijzigd door Daverock; 21 augustus 2008 om 15:07

iTrader
    4 (100%)
    ok, dan weet ik genoeg denk ik!
    zou het al raar vinden moest iemand, ahv een contract, 'broodroof' kunnen plegen bij mij en mij beperken in mijn verdere carriere stappen...

Thx all for the info

SIO
    SIO is offline
    Member SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    waarom zetten ze het er dan in als het dan toch niet zou tellen?

ik heb het hier ook in contract staan maar dan getekend na gehoord te hebben dat zoiets zelden toegepast worden wegens de hoge kosten voor hen.
    En moest het effectief zo zijn: een jaartje studeren op kosten van het bedrijf ofzo?

en wie kan 100% zeker zeggen dat het effectief 12maanden uitbetaald wordt en niet 6maand zoals in het contract? (niet dat ik van plan ben al te vertrekken maar een gewaarschuwd man is er 2 waard he )

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    waarom zetten ze het er dan in als het dan toch niet zou tellen?
    Het is zo ongeveer al vijf keer gezegd denk ik: puur als afschrikmiddel.

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik bump even deze thread, omdat ik een vraag heb over het concurrentiebeding

Ik verdien dus zo'n 32000€ per jaar(2325x13.92). En ik heb er over gelezen. Er staat wl degelijk een concurrentiebeding in mijn contract.

Dit is voor mij van toepassing:
    De werkgever kan een concurrentiebeding slechts inlassen voor werknemers met een jaarloon (te beoordelen op de dag waarop aan de arbeidsovereenkomst een einde komt):
    * vanaf +-29.000 € tot +-59.000 € en dan alleen voor de functies die zijn aangeduid bij sectorale cao of ondernemingscao

Maar ik vind dus niks terug over een concurrentiebeding in de cao ?? Dus is dit dan wl rechtsgeldig?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten