Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
    Approved 9-lifer Gothrek's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)

Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen vs. elektrotechniek

Ik heb nu net mijn 3e bachelor jaar beŽindigd van industriŽle wetenschappen, volgend jaar wacht dus mijn laatste jaar. Wegens allerlei redenen zou ik zeker verder gaan voor een burgerlijk ingenieur diploma. Ik twijfel echter sterk tussen computerwetenschappen en elektrotechniek.
    Ik heb al reeds heel wat gelezen over de inhoud van deze twee opleidingen, maar ik kan er me toch niet echt een goed beeld van de richting door vormen. Graag had ik dan ook wat meningen gehad van (oud)studenten die deze richting gevolgd hebben, al dan niet aan de UGent.

Alvast bedankt.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt van dit forum, ik denk dat dit onderwerp al een paar keer uitvoerig aan bod is gekomen.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    computerwetenschappen : ingebedde systemen (ga ik doen volgend jaar, juist bachelor cw afgerond)
    of
    elektrotechniek: ict

Zijn allebei combinatie van cw en elektronica (ingebedde nog iets meer gericht op echt co-ontwerp, ict ziet gewoon van beiden wat omdat vele ict concepten gewoon in software gedaan wordt).

De bachelor elektrotechniek vind ik nogal vakidioot (te fysisch/abstract) bij ons, terwijl cw al vrij praktisch gericht is (ook al duidelijk blikken werpend op management). Dat geldt dus vo bachelor, weet niet hoe het in master zit, ma kheb indruk dat het daar gedeeltelijk nog steeds zo is, maar dat bepaal je zelf sterk door je keuzevakken, minor, ...

Kom ingebedde doen, dan zitten we mssch eens met meer dan 5 man :-).

iTrader
    29 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killgore Bekijk bericht
    computerwetenschappen : ingebedde systemen (ga ik doen volgend jaar, juist bachelor cw afgerond)
    of
    elektrotechniek: ict

Zijn allebei combinatie van cw en elektronica (ingebedde nog iets meer gericht op echt co-ontwerp, ict ziet gewoon van beiden wat omdat vele ict concepten gewoon in software gedaan wordt).

De bachelor elektrotechniek vind ik nogal vakidioot (te fysisch/abstract) bij ons, terwijl cw al vrij praktisch gericht is (ook al duidelijk blikken werpend op management). Dat geldt dus vo bachelor, weet niet hoe het in master zit, ma kheb indruk dat het daar gedeeltelijk nog steeds zo is, maar dat bepaal je zelf sterk door je keuzevakken, minor, ...

Kom ingebedde doen, dan zitten we mssch eens met meer dan 5 man :-).
    welk ik twijfel enigszins wel tussen ingebedde systemen en elektrotechniek:eleketrische systemen
    maar ik kan er ten vroegste pas binnen binnen 14 maand zitten, aangezien ik nog mijn master industriele wetenschappen moet afwerken
    alvast bedankt voor de info

@krueger: will do

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gothrek Bekijk bericht
    welk ik twijfel enigszins wel tussen ingebedde systemen en elektrotechniek:eleketrische systemen
    maar ik kan er ten vroegste pas binnen binnen 14 maand zitten, aangezien ik nog mijn master industriele wetenschappen moet afwerken
    alvast bedankt voor de info

@krueger: will do
    ik weet natuurlijk ook niet welke master industriŽle die je gaat doen, maar je mag niet (itt wat vaak beweerd wordt) uit zomaar elke master iw elke master ir gaan doen. Ze moeten op elkaar volgen, zo zit er nu iemand bij ons die master automatisatie had en nu schakeljaar moest doen voor computerwetenschappen. Hier en hier kan je de masteropleidingen bekijken en zien van waar je rechtstreeks mag (bij elektrotechniek zelfs niet, daar volg je eigenlijk een aangepaste master als ik mij niet vergis).

Elektrische circuits en systemen is wel vrij puur elektronica gericht, als dat je ding is, go ahead, als je wat meer de software-ontwerp kant ook wilt zien ben je imho beter af met embedded. Dat is ook de reden wrom ik het ga doen :-), die balans tussen hergebruik elektronica componenten en deze inschakelen in grote (software-) systemen vind ik veel interessanter dan puur op elektronica te richten.

iTrader
    29 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killgore Bekijk bericht
    ik weet natuurlijk ook niet welke master industriŽle die je gaat doen, maar je mag niet (itt wat vaak beweerd wordt) uit zomaar elke master iw elke master ir gaan doen. Ze moeten op elkaar volgen, zo zit er nu iemand bij ons die master automatisatie had en nu schakeljaar moest doen voor computerwetenschappen. Hier en hier kan je de masteropleidingen bekijken en zien van waar je rechtstreeks mag (bij elektrotechniek zelfs niet, daar volg je eigenlijk een aangepaste master als ik mij niet vergis).

Elektrische circuits en systemen is wel vrij puur elektronica gericht, als dat je ding is, go ahead, als je wat meer de software-ontwerp kant ook wilt zien ben je imho beter af met embedded. Dat is ook de reden wrom ik het ga doen :-), die balans tussen hergebruik elektronica componenten en deze inschakelen in grote (software-) systemen vind ik veel interessanter dan puur op elektronica te richten.
    Ik studeer af als industrieel ingenieur: elektronica-ICT, dus normaal kan ik rechtstreeks aan de opleiding deelnemen, maar dan wel met een zogenaamd brugprogramma, waarin ik 1 keuzevak minder heb, en communicatietheorie erbijkrijg (wat ik al gezien heb)

puur elektronica is idd wel meer mijn interesse, daarom dat ik sterk twijfel
    met computerwetenschappen lijk je een beter diploma vast te hebben dan met elektrotechniek, en embedded systemen leek mij dan ook geschikt, omdat het zoals je zelf zegt, een mooie mix is van hard en software

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Ik studeer af als industrieel ingenieur: elektronica-ICT, dus normaal kan ik rechtstreeks aan de opleiding deelnemen, maar dan wel met een zogenaamd brugprogramma, waarin ik 1 keuzevak minder heb, en communicatietheorie erbijkrijg (wat ik al gezien heb)
    CT is een kutvak in de 1000e graad, waar ing.'s die ik ken meer dan genoeg last mee hadden, of ze zoiets al gezien hadden of niet. Het is enorm abstract wiskundig/signaaltheoretisch & heeft een rot examen (ik kon dat vak vrij goed, maar dat examen zelf extreem slecht aangepakt wrdoor het een ramp werd).

Maar het is wel interessant en je moet al sterk je best doen te buizen (ik had ondanks een rampzalig examen nog een 12).

En als jij het bij opleiding al eens gezien hebt op dat niveau, des te beter he, minder moeite voor jou .

puur elektronica is idd wel meer mijn interesse, daarom dat ik sterk twijfel
    met computerwetenschappen lijk je een beter diploma vast te hebben dan met elektrotechniek, en embedded systemen leek mij dan ook geschikt, omdat het zoals je zelf zegt, een mooie mix is van hard en software
    Als het voor mooi diploma is moet je er echt niet naar kijken hoor, het kan zijn dat CW momenteel iets populairder is, maar gezien het immense te kort van ingenieurs in die sector gaan ze er echt niet naar kijken of je elektrotechniek of cw gedaan hebt ;-).

Crew Member Insano's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Is ingebedde systemen hetzelfde als gedistribueerde systemen (aan KUL)?

Member zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    niet echt, ik denk niet dat er echt een richting ingebedde systemen is binnen CW aande KUL er zijn wel vakken die daarover gaan. (embedded systems door Berbers bijv.) maar ik denk dat embedded systems meer bij esat zitten.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Niet echt neen, er zijn natuurlijk overlappen (maar die zijn er tussen alle keuzerichtingen).

Je kan het eerder vergelijken met elektrotechniekers die een minor cw nemen in leuven (wat axl doet)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten