Pagina 65 van 75 EersteEerste ... 1555616263646566676869 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.281 t/m 1.300 van 1493

Discussie: Werken bij de NMBS

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brittjan Bekijk bericht
    Thrustmaster! Ik moest je nog een PM sturen.. Zal het hier zetten, misschien heeft nog iemand anders er iets aan.

IK kwam dus aan in brussel in hun gebouw in brussel. Als eerste moet je een paar testen maken op de computer. Een elimenerende test van elektriciteit van 12 vragen en dan nog een maar vragen over verschillende onderwerpen om te kijken in welke specificatie je het beste zou kunne gaan werken.
    Zodra deze testen gedaan zijn (duurt ongeveer een uurtje) komen ze vertellen of je geslaagd bent op die 12 vragen van elektriciteit. (curcus van nmbs zelf leren en mag echt geen probleem zijn!).
    Ben je niet door zal je naar huis moeten.. Slaag je dan mag je heel hun doolhof gebouw gaan doorkruizen naar een wachtlokaaltje waar je moet wachten op je beurt bij de jury.

De jury is een ander paar mouwen: Ze vragen als eerste je motivatie, zorg maar dat je dat goed kunt uitleggen! Daarna gaven ze me een aantal schemas die ik moest uitleggen, oplossen. Deze dingen waar wat ingewikkelder, en vind je ook niet terug in hun cursus die online staat.

Mijn eerste schema was een schakeling met meerdere weerstanden en meerdere bronnen. Nog wel vrij simpel, maar als je zoiets al een paar jaar neit meer hebt opgelost wel even nadenken hoe je dit doet!

2de blad dat ze me gaven stonden 4 schema's op van filters. Dit wat toelichten en welk doel iedere component had.

Als derde kreeg ik een schema waar 3 fase gelijk werden gericht en met behulp van een frequentie regelaar een nieuwe frequentie geregeld kon worden. Frequentie regelaar was verbonden met transistors en vrijloop diodes die de gelijkgerichte fases dus terug een frequentie gaven. Hier achter was een 3 fasige motor aangesloten. Doel van dat heel ding was het koppel kunnen regelen van de motor bij ieder toerental. Hierbij vroegen ze ook de koppel grafiek te geven.

Laatste 3 puntjes had ik moeite mee om dat het al een tijdje geleden was dat ik zo een dingen gebruikt / opgelost had. Ze hielpen me stukje per stukje op weg waardoor ik wel het meeste heb kunne herleiden naar een een uitleg met veel happeringen in

Hiervoor telde weer, gebuisd, naar huis.
    Geslaagd moest je weer hun doolhof gebouw door kruizen naar de dienst aanwerving. Hier je papieren afgeven en papieren invullen.

Hierna het gebouw verlaten en een paar gebouwen verder naar de dokter: medische controle.. Van dit gebouw kloppen de nummers niet van de verdiepingen, ze verwijzen je dus steeds naar verdiepingen die niet kloppen

Na medische controle terug naar het vorige gebouw foto maken voor op je toekomstige badge en dan mag je naar huis. Binnen een aantal weken krijg je dan normaal uitslag van medische controle en weer wat weken later zou je aanwervings brief moeten krijgen hebben ze me verteld.

Hoop dat je hier iets aan hebt
    best

ga mij ook inschrijven bij de nmbs, maar jij spreekt over 12 vragen van elektriciteit. moet je 12/12 halen op die vragen van elektriciteit voor naar de volgende proeven mag? of hoeveel moet je behalen

Crew Member Rubmifer's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Morgen een informatiesessie voor treinbestuurder. Benieuwd hoe dat allemaal in elkaar zit. De job zelf lijkt me wel interessant, ben alleen een beetje bang naar de leerstof en of het me wel gaat liggen. Heb al eens de thread doorzocht, en blijkbaar is het wel vrij veel, maar niet zo moeilijk? (als ge een beetje verstand hebt tenminste? )

Is het doenbaar voor iemand die nauwelijks technische kennis heeft?
    Ik moet ook niet verwachten zeker dat (als ik morgen tenminste verder ga in de selectie procedure) ik binnen de 2 maand (zeg nu maar iets) ik aan het werk kan zeker? (als ik door al de selectieproeven kom tenminste.) Heb Scorpken zijn verhaal een beetje gelezen, en blijkbaar zat daar 6 maand tussen het moment van de informatiesessie tot het effectief beginnen van de opleiding?
    "You know what, there's a ton of lore on unicorns too. In fact, I hear that they ride on silver moonbeams, and that they shoot rainbows out of their ass!" -Dean Winchester

Member Cephalus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Juist eens zitten lezen in het onderzoeksrapport van Buizingen

http://www.mobilit.fgov.be/data/rail/acinon20100215.pdf

En eerlijk, wie wil werken bij de NMBS is goed zot. Al die regeltjes, die enkel maar als doel hebben om verantwoordelijkheid af te schuiven tot er uiteindelijk niemand verantwoordelijk is. Een algemene veiligheidscultuur waarin er enkel maar gereageerd wordt op incidenten ipv ze te voorkomen. Angst en repressie, totale wereldvreemdheid, afstraffen van initiatief om te verbeteren. Gebruik van allerhande overdreven afkortingen en de meeste vreemde Nederlandse woorden die te letterlijk uit het Frans vertaald zijn.

Dit is echt een bedrijf waar de tijd is blijven stilstaan. Een jonge gast hoort hier gewoon niet thuis.

Lees aub eens goed het bovenstaande document, en bij uitbreiding alle veiligheidsrapporten over de NMBS, vooraleer je besluit van in een bedrijf met een foute veiligheidscultuur te gaan werken. Onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor

Approved 9-lifer Trebby's schermafbeelding
    iTrader
    46 (98%)
    Waarom zou je gaan werken bij de NMBS? Zeer goed betaald, zeer goeie vakantieregeling, zeer goeie pensioenregeling. Punt

Member stfromhell's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebby Bekijk bericht
    Waarom zou je gaan werken bij de NMBS? Zeer goed betaald, zeer goeie vakantieregeling, zeer goeie pensioenregeling. Punt
    En veel betaald verlof!

Member t801447's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rubmifer Bekijk bericht
    Morgen een informatiesessie voor treinbestuurder. Benieuwd hoe dat allemaal in elkaar zit. De job zelf lijkt me wel interessant, ben alleen een beetje bang naar de leerstof en of het me wel gaat liggen. Heb al eens de thread doorzocht, en blijkbaar is het wel vrij veel, maar niet zo moeilijk? (als ge een beetje verstand hebt tenminste? )

Is het doenbaar voor iemand die nauwelijks technische kennis heeft?
    Ik moet ook niet verwachten zeker dat (als ik morgen tenminste verder ga in de selectie procedure) ik binnen de 2 maand (zeg nu maar iets) ik aan het werk kan zeker? (als ik door al de selectieproeven kom tenminste.) Heb Scorpken zijn verhaal een beetje gelezen, en blijkbaar zat daar 6 maand tussen het moment van de informatiesessie tot het effectief beginnen van de opleiding?
    Wat voor opleiding (middelbaar) heb je gevolgd? want uit bijna alle richtingen is de leerstof zeer doenbaar. Laat je niet afschrikken van die "technische kennis". Ik ben nu zelf treinbestuurder sinds 5 maanden (+12 maanden opleiding natuurlijk) en heb nauwelijk iets "technisch" gezien. Juist in de laatste fase komt er hier en daar wat elektriciteit en pneumatica tevoorschijn. Maar allemaal zeer duidelijk aangeleerd.

Voor de tijd tussen infosessie en aanwerving? dat hangt enorm af van onder andere hoeveel ze er nodig hebben of ze wel genoeg kandidaten hebben (ze starten geen klas met 6 man e) en ook regio gebonden.
    Ikzelf ben in augustus 2009 naar de infosessie geweest en pas in december 2010 begonnen. Was dus niet echt een ideale periode . Maar laat dat je niet afschrikken want tegenwoordig gaat het veel sneller.

Als je nog iets wil weten ivm de aanwerving of opleiding, vraag maar. Kzal mijn best doen om te antwoorden Allesinds veel succes gewenst en hopelijk tot binnenkort :P

Member Cephalus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Trebby Bekijk bericht
    Het eerste is een lachertje ivm de privé, toch voor wie goed een aantal jaren z'n best doet in de privé. Het klopt maar in die mate dat ge vrij goed betaald wordt voor het werk dat ge maar moet doen. Maar grote dingen kopen/ondernemen gaat financieel nooit binnen uw league liggen, ge zult altijd een middenklasser blijven en ge zult altijd blijven vitten op de rijken, en uw kinderen, als ge ze beslist te hebben, zullen minder kansen krijgen dan die van iemand die in de privé hard werkt. Ge zult wel meer uw kinderen zien dan die persoon uit de privé, dat wel.

Het laatste zal er volgens de huidige prognoses niet meer zijn op het moment dat de 20-somethings die nu beginnen werken op pensioen gaan. Of sterk afgezwakt.

En het middenste, dat zal wel kloppen maar tjah... als ge een bedrijf uitkiest om te werken omdat ge er veel verlof hebt... motivatie quoi? Generatie Y wordt weer langs alle kanten bevestigd hier.

Maja, als ge idd van het vreemde type zijt die z'n "sociale rechten" belangrijker vindt dan goed verdienen, ga dan maar bij de NMBS. Ook al zit ge bij het rijdend personeel in een pertinent onveilige setting (niet alleen TBG, ook bestuurder), maja als u iets overkomt en ge zijt niet dood dan kunt ge weken aan een stuk en liefst zo lang mogelijk betaald thuis zitten dus da's wel mooi meegenomen dan allicht .
    Laatst gewijzigd door Cephalus; 6 mei 2012 om 02:16

Approved 9-lifer Draego's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cephalus Bekijk bericht
    Het eerste is een lachertje ivm de privé, toch voor wie goed een aantal jaren z'n best doet in de privé. Het klopt maar in die mate dat ge vrij goed betaald wordt voor het werk dat ge maar moet doen. Maar grote dingen kopen/ondernemen gaat financieel nooit binnen uw league liggen, ge zult altijd een middenklasser blijven en ge zult altijd blijven vitten op de rijken, en uw kinderen, als ge ze beslist te hebben, zullen minder kansen krijgen dan die van iemand die in de privé hard werkt. Ge zult wel meer uw kinderen zien dan die persoon uit de privé, dat wel.

Het laatste zal er volgens de huidige prognoses niet meer zijn op het moment dat de 20-somethings die nu beginnen werken op pensioen gaan. Of sterk afgezwakt.

En het middenste, dat zal wel kloppen maar tjah... als ge een bedrijf uitkiest om te werken omdat ge er veel verlof hebt... motivatie quoi? Generatie Y wordt weer langs alle kanten bevestigd hier.

Maja, als ge idd van het vreemde type zijt die z'n "sociale rechten" belangrijker vindt dan goed verdienen, ga dan maar bij de NMBS. Ook al zit ge bij het rijdend personeel in een pertinent onveilige setting (niet alleen TBG, ook bestuurder), maja als u iets overkomt en ge zijt niet dood dan kunt ge weken aan een stuk en liefst zo lang mogelijk betaald thuis zitten dus da's wel mooi meegenomen dan allicht .
    Sorry maar :') Best terug gewoon on-topic gaan aub

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stinky Bekijk bericht
    Iemand die hier als ir bij de NMBS werkt of weet in welke posities die ongeveer terechtkomen? Wij krijgen nl. zoveel reclame van hen, dat ik toch wat nieuwsgierig wordt.

als ir kunde op zoveel plaatsen terechtkomen da het geen zin heeft om het op te sommen..

Er is een ir die nu op de bureau zit "verkeer van de toekomst", om te onderzoeken wat er allemaal mogelijk is om alles te verbeteren, grotere stiptheid, verbeteringen op seinhuizen, ...

Die heeft de opleiding voor ostch meegedaan, en heeft ene half jaartje bij ons meegewerkt, om een idee te krijgen hoe het er op de werkvloer aan toe gaat.

An zijn er andere die nu verantwoordelijk zijn voor het plaatsen van nieuwe seinhuizen (AR --> EBP), onderhoud en installatie informaticatoepassingen, ...

iTrader
    16 (100%)
    Hoe zit dat precies met die testen die je krijgt na die infosessie? Op 30 mei lag ik terug gaan voor die testen en heb ook zo'n bundelke gekregen met uitleg over kracht, elektriciteit,... Is dat bv de bedoeling dat je al die formules en dergelijke klak van buiten kan opzeggen? Of gaan ze op die testen daar niet zo heel diep op in?

iTrader
    16 (100%)
    En geslaagd voor de geschiktheidstesten!
    De technische vragen met formules en dergelijke ging heel erg vlot, maar die zaken als logisch redeneren met die codes, en ruimtelijk inzicht ging heel erg moeizaam. Al heel mijn leven lang nooit die aanleg gehad, en dan krijg je zo plots een klets aan zulke vragen.

Was wel afzien, maar ben gelukkig wel geslaagd! Nu wachten op de brief voor een jury afspraak.

Member Saar20's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hallo,

Op 24 mei heb ik gesolliciteerd op de website van de NMBS voor treinbegeleider. Het lijkt
    me een fantastisch beroep, ondanks de vele agressie die vele rondom mij wel eens aanhalen. Dat hoort er voor een stuk bij maar dat stoort mij niet. Nu was mijn vraag, indien ik naar de infosessie van 30 juni zou mogen, zal ik dan al kunnen beginnen met de opleiding in begin of eind september? Of zal dit pas (veel) later zijn?
    Graag een antwoord voor een nieuwsgierige treinbegeleidster-hopelijk-in-spé

Member jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Gisteren naar de infosessie geweest voor (1ste) onderstationchef.
    Ik ben wel verschoten dat er zoveel sollicitanten zijn.

Blijkbaar schrikt het ploegenwerk niet af.

iTrader
    0
    Wat is veel? (een schatting)

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saar20 Bekijk bericht
    Wat is veel? (een schatting)
    Bwa, moeilijk te zeggen. Ik denk toch wel meer dan 200 man.

Member tommie314's schermafbeelding
    iTrader
    48 (100%)
    Schuift dan ook goed e

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Bwa, moeilijk te zeggen. Ik denk toch wel meer dan 200 man.
    Ja das toch wel al de moeite! Ik hoop dat mijn komende sessie toch iets rustiger is maarja iedereen moet natuurlijk een kans krijgen..
    Hoe lang duurt zo'n infosessie ongeveer? En waar was het te doen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    Schuift dan ook goed e
    Het is niet slecht, maar ook niet fantastisch.
    Als ik zie wat iemand in de (petro)chemie verdient die in ploegen werkt, dan heeft die toch al vlug het dubbele aan loon. Al weet ik ook dat deze sector tot een van de best betaalde sectoren behoort en dus zeker niet de standaard is.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saar20 Bekijk bericht
    Hoe lang duurt zo'n infosessie ongeveer? En waar was het te doen?
    Bij ons denk ik 1.5 uur.
    Is in Brussel (station Brussel Zuid).

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Bij ons denk ik 1.5 uur.
    Is in Brussel (station Brussel Zuid).
    Super, bedankt!
    Nog een vraagje ivm info die je daar krijgt: geven ze je veel duidelijkheid over wanneer de opleiding ongeveer of effectief zal beginnen of is dat niet duidelijk?
    En heb je dan ook al psychotechnische testen moeten afleggen of niet?
    Met meer dan 200 man kan ik mij wel voorstellen dat het niet gemakkelijk moet zijn om dat allemaal te organiseren maar bon

LinkBacks (?)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten