Pagina 51 van 92 EersteEerste ... 4147484950515253545561 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.001 t/m 1.020 van 1825

Discussie: Werken bij de NMBS

Approved 9-lifer Draego's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    het is idd technisch niet onmogelijk, maar dan moet het hele systeem overhoop gegooid worden wat functionaliteit, technologie en veiligheid betreft. Hoe ga je dan vervoersbewijzen controleren? Zo'n metro-toestanden in stations zullen niet werken. Allereerst is een station een open gebouw, dus je zal sowieso mensen hebben die op de trein raken zonder te betalen. Daarnaast zijn er ook altijd mensen die anderen gaan opwachten op het perron (o, romance), dat zou dan onmogelijk zijn omdat je enkel met een ticket/abo op de perrons kunt komen.

Technisch gezien moet de hele vertrekprocedure dan overhoop gegooid worden. Geen begeleiders betekent geen controle op mensen die tussen de deuren zitten, mensen die andere probs hebben op het perron, etc. Gezien er dan geen vertreksignaal meer manueel gegeven moet worden, krijg je vroeg of laat problemen met een automatisch vertrekkende trein waar niet alle deuren gesloten zijn of waar iemand tussen arriveert ofzo.

Ook op de trein kan je dan nergens meer een melding maken van problemen, om nog maar te zwijgen van wie dan de verantwoordelijkheid zal nemen als er iets misloopt... Een trein != een metro waar je om de 400m een halte hebt.
    In de grote stations een doorgang à la metro in Londen toepassen. Ticket inschuiven en poort gaat open dus. In de grote stations kun je dit aan de trappen/roltrappen richting perron zetten zodat mensen nog beneden kunnen wachten op familie en je nog grotere 'wachtzalen' hebt. In kleinere stations zet je dit aan de ingang van het station ofzo. Zo controleer je ongeveer de toegang op de treinen en is een controleur 'in principe' overbodig.

Vertrek van treinen kan gemakkelijk gegeven worden zoals de stoptreinen in Duitsland. Camera's aan de deuren of spiegels naast de stuurpost kun je eventueel toepassen maar zijn niet echt nodig. De Treinbestuurder gewoon de deuren laten openen/sluiten en met de lamp deuren werken. Als de deuren sluiten maken ze geluid en willen de mensen dan toch nog op de trein springen dan is dat hun eigen verantwoordelijk. Deuren toe is ook trein gemist. Geen discussie mogelijk.

Problemen met deze systemen zul je natuurlijk altijd hebben, net zoals er nu ook nog problemen zijn. Het zou uiteraard ook enorme investeringen eisen maar ik geef maar een klein voorbeeldje van de mogelijkheden.

Procedures & reglementeringen zijn bijzonder gemakkelijk te veranderen, dat is al genoeg gebleken.

Edit: Nog even duidelijk maken dat ik persoonlijk zo'n (eventuele) evolutie zelf echt niet zou kunnen appreciëren.

Member
    iTrader
    0
    Ik vind het ook enorm jammer, maar dat is nu eenmaal de vooruitgang. In Aalst zijn ze trouwens al van plan om poortjes te plaatsen aan de ingang van het station, een station alleen voor de betaalde reizigers dus...

Luchthavens hebben hetzelfde principe trouwens, een deel voor de betaalde reiziger, een deel voor de "uitwuivers". En vervoersbewijzen controleren/verkopen wordt sowieso geen taak meer van de treinbegeleider...

This sucks bigtime, ik begin nu al serieus te twijfelen of ik het nog ga doen of niet ;-(

Hier meer info
    Het Groot Belgisch Treinen Forum • Bekijkt onderwerp - Treinen ZONDER treinbegeleiders.

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CaptainTrips Bekijk bericht
    Ik vind het ook enorm jammer, maar dat is nu eenmaal de vooruitgang. In Aalst zijn ze trouwens al van plan om poortjes te plaatsen aan de ingang van het station, een station alleen voor de betaalde reizigers dus...

Luchthavens hebben hetzelfde principe trouwens, een deel voor de betaalde reiziger, een deel voor de "uitwuivers". En vervoersbewijzen controleren/verkopen wordt sowieso geen taak meer van de treinbegeleider...

This sucks bigtime, ik begin nu al serieus te twijfelen of ik het nog ga doen of niet ;-(

Hier meer info
    Het Groot Belgisch Treinen Forum • Bekijkt onderwerp - Treinen ZONDER treinbegeleiders.
    Zelfs al zijn ze ooit zoiets van plan dan nog gebeurt er niets binnen de 50j ofzo hoor. NMBS is log & traag en om dergelijke structuurveranderingen te doen... Je hebt het niet alleen over stations (die soms net gerenoveerd) zijn te veranderen maar ook treinstellen & gesleepte rammen die volledig veranderd moeten worden om controle over de deuren te hebben.

Ik zou het voor zo'n toekomstperspectieven zeker niet laten hoor. Waarschijnlijk merk je er zelf nooit iets van.

Member MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0

Hier meer info
    Je bent trouwens statutair benoemd, dus waar maak je je zorgen over? Zoals gezegd zal deze visie zeker niet op korte termijn ingevoerd kunnen worden. Het enige wat je kan zeggen is dat als zo'n systeem ooit ingevoerd wordt dit sowieso in stappen zal gebeuren door antuurlijke afvloeing. Overigens vind ik treinen zonder boordpersoneel wel zeer onverantwoord.

Member
    iTrader
    0
    Dat statuut zal niet lang meer overeind blijven hoor, is veel te duur. Bij Sabena waren ze ook allemaal statutair...die waren het na het faillisement ook op een dag kwijt.

@Draego, ik hoop echt van HARTE dat je gelijk hebt, ik zou zo graag treinbegeleider worden. Als ik nu teken zou het huidige systeem nog 24 jaar ongeveer gelijk moeten blijven, dan ben ik op pensioen...;-)

Member snake5555's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Ik denk dat weinig weten dat als je in een station op het perron wilt komen,of in het station wilt rondlopen je in theorie ook een ticket nodig hebt. Dit wordt wel niet meer toegepast deze tijden. Waar ik van spreek is ver verleden!

iTrader
    0
    Dat statuut zal niet lang meer overeind blijven hoor, is veel te duur. Bij Sabena waren ze ook allemaal statutair...die waren het na het faillisement ook op een dag kwijt.

@Draego, ik hoop echt van HARTE dat je gelijk hebt, ik zou zo graag treinbegeleider worden. Als ik nu teken zou het huidige systeem nog 24 jaar ongeveer gelijk moeten blijven, dan ben ik op pensioen...;-)
    Dat zeggen ze al 50 jaar.

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Allé jong, dat moet ik nog langer komen als u...

Je bent trouwens statutair benoemd, dus waar maak je je zorgen over? Zoals gezegd zal deze visie zeker niet op korte termijn ingevoerd kunnen worden. Het enige wat je kan zeggen is dat als zo'n systeem ooit ingevoerd wordt dit sowieso in stappen zal gebeuren door antuurlijke afvloeing. Overigens vind ik treinen zonder boordpersoneel wel zeer onverantwoord.
    Waarom zou zoiets onverantwoord zijn? Niet elke treinbegeleider kent nu EHBO en in geval van nood kan er met een simpele noodknop direct contact opgenomen met de bestuurder/100 ofzo. Deuren die automatisch dichtgaan zou een enorme mentaliteitsverandering eisen van de bevolking maar na een tijd komt zoiets ook wel. 'k Zie niet echt in welke meerwaarde een boordchef (en zelf een bestuurder) kunnen hebben aan een trein in de verre (verre verre verre verre) toekomst.

Enfin, je kan doemdenken zo veel je wil maar in de huidige maatschappij en met het huidige materiaal/infrastructuur zijn boordchefs gewoon een noodzaak. Om de aandacht van mij af te leiden als ik een dubbele MUX moet ontkoppelen alleen al!

Dat is dus niet te geloven maar die tweede locomotief staat in Brugge altijd naast het aankondigsbord van de trein en toch moet iedereen nog es vragen of dat zeker wel de juiste trein is. En 5m vragen ze het nog eens aan de treinbegeleider. 5m daarna nog eens aan de onderstationchef en voor ze opstappen nog eens aan de andere reizigers. Dan kom je in Blankenberge toe en zitten ze natuurlijk in het verkeerde stuk en moesten ze eigenlijk in Knokke zijn.

Member Blad3z's schermafbeelding
    iTrader
    2 (67%)
    En jongens, lastige dag vandaag op't werk?

iTrader
    0
    Draego: het kan erger. Een gewone IC trein naar Gent bvb. Dame komt naar de treinbegeleider (staat onder het gigantische bord GENT SINT PIETERS IC) om te vragen of deze trein naar Gent rijdt. Na bevestiging wil de dame nog drie keer de bevestiging. Deze trein rijdt toch echt naar Gent he? De treinen rijden mssn niet stipt, maar nog altijd wel naar de juiste bestemming... denk ik

(al eens gebeurd dat je wissels verkeerd ingesteld werden en je dus op een verkeerd traject arriveerde? )

Member
    iTrader
    0
    Heb wel al meegemaakt ipv De Pinte station dat je 500m verder in De Pinte boereveld terecht kwam

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Draego: het kan erger. Een gewone IC trein naar Gent bvb. Dame komt naar de treinbegeleider (staat onder het gigantische bord GENT SINT PIETERS IC) om te vragen of deze trein naar Gent rijdt. Na bevestiging wil de dame nog drie keer de bevestiging. Deze trein rijdt toch echt naar Gent he? De treinen rijden mssn niet stipt, maar nog altijd wel naar de juiste bestemming... denk ik

(al eens gebeurd dat je wissels verkeerd ingesteld werden en je dus op een verkeerd traject arriveerde? )
    't Waren die elektronische borden dat ik bedoelde hé. 'k Moet wel zeggen dat de mensen doorgaans redelijk veel vertrouwen in de machinist hebben. Precies of wij weten het beter als de treinbegeleider waar we naartoe gaan.
    (Ja oké, wij hebben lijnkennis & een voorziene reisweg op onze dienstfiche maar als ze ons mistrekken kunnen we er evenveel aan doen als een TBg ze.)

Nog nooit een miszending gehad hier trouwens. Erg superveel komt dat ook (gelukkig!) niet voor. 't Is allezins een redelijk fuzz als het wel voorvalt. 'k Heb wel eens gehad dat ze mijn sein toegesmeten & opnieuw open gezet hadden voor de inrit van Brussel-Noord. Aan de hand van het seinbeeld kon ik wel zien dat ze mijn reisweg hadden veranderd.
    Then again, aan de inrit van zo'n groot station is het redelijk moeilijk om miszonden te worden natuurlijk...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jowinho Bekijk bericht
    Heb wel al meegemaakt ipv De Pinte station dat je 500m verder in De Pinte boereveld terecht kwam
    Ah perronvoorbijrijding, dat gebeurt al iets frequenter als is het even onaangenaam. De gevaarlijke periode voor zo'n dingen komt er opnieuw aan. Regen, vriezen, sneeuw, koude, vallen van de bladeren (!), ... = slechte adhesie = slippen bij het aanzetten en vaak bij het remmen.
    Het ergste is dat bepaald materiaal ontremmers heeft. Dat houdt in dat de rem automatisch gelost wordt als hij gaat slippen. Best wel freaky als je dat hoort. Je wilt remmen maar je ziet uw remmen loskomen. Direct alles toesmijten dan en hopen dat de remmen pakken EN dat je op tijd stilstaat.

Enfin, 't is met zo'n brol dat ge soms al es een perron voorbijzwiert. Al kan het natuurlijk ook altijd een zwak momentje van de TBs zijn.

Member gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ivm afschaffing van treinbegeleiders.

Ik zie dit persoonlijk ook niet bepaald op korte termijn gebeuren; langs de andere kant hoor ik wel hoe langer hoe meer van evoluties in die richting. Ooit zal het waarschijnlijk wel komen, maar daar zou ik het zeker niet voor laten.

Op dit moment (nuja, eens de ergernis van de sossen-staking weer wat geminderd is) is het in elk geval nog een fantastische job , en dat is het belangrijkste

Member
    iTrader
    0
    Ik vraag me af op welke manier het gaat gebeuren...

01. Gaan ze TBG's die op pensioen gaan niet vervangen? OK, er vallen geen ontslagen, een eerlijk systeem.
    02. Gaan ze sommige TBG's die op pensoen gaan vervangen door bedienden en geen nieuwe statutairen. OK, minder interessant, maar is niet echt een probleem.
    03. Gaan ze op een dag gewoon massa's TBG's ontslaan?
    Laatst gewijzigd door CaptainTrips; 19 oktober 2010 om 10:54

Member gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik vraag me af op welke manier het gaat gebeuren...

01. Gaan ze TBG's die op pensioen gaan niet vervangen? OK, er vallen geen ontslagen, een eerlijk systeem.
    02. Gaan ze sommige TBG's die op pensoen gaan vervangen door bedienden en geen nieuwe statutairen. OK, minder interessant, maar is niet echt een probleem.
    03. Gaan ze op een dag gewoon massa's TBG's ontslaan?

BTW: De inschrijvingen voor TBG zijn sinds eergisteren gesloten op de jobs.brail. Sucks bigtime
    Ik denk persoonlijk optie 2. Treinbegeleiders ontslagen zie ik nog niet snel gebeuren, zeker niet omdat ze er op dit moment enorm veel nieuwe nodig hebben. Ik denk eerder op termijn een systeem zoals hulppostbodes bij de post: Contractuele treinbegeleiders die bijvoorbeeld met gesplitste diensten enkel in de spits werken en geen veiligheidsfuncties mogen doen (kaartjes knippen dus).

Dit is ook maar puur een gokje van mij, en ik maak mij er nog niet al te veel zorgen over. We zien wel wat er gebeurt, maar veranderingen zullen er wel komen

iTrader
    2 (67%)
    Er zullen weer bittere reacties tegen conducteurs zijn, beseffen de vakbonden niet dat ze meer kwaad doen voor hun eigen werknemers dan goed?

Dan kunnen ze volgende week nog eens een dag staken omdat een conducteur een djoef heeft gehad van een gefrustreerde reiziger.

iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blad3z Bekijk bericht
    Er zullen weer bittere reacties tegen conducteurs zijn, beseffen de vakbonden niet dat ze meer kwaad doen voor hun eigen werknemers dan goed?

Dan kunnen ze volgende week nog eens een dag staken omdat een conducteur een djoef heeft gehad van een gefrustreerde reiziger.
    Een beetje kortzichtig bekeken niet?

iTrader
    2 (67%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Draego Bekijk bericht
    Een beetje kortzichtig bekeken niet?
    Kortzichtig? Belange niet.
    De conducteur van vanmorgen werd ook niet echt al te sympathiek onthaald toen hij net iets te arrogant deed tegen een passagier die in slaap was gevallen. 't Leek er ff op dat er een man of 5 op zou springen.

Bij een collega was er een controleur die lastig deed omdat een ouwe man er nogal lang over deed om zijn vervoersbewijs te nemen.
    Die ouwe heeft gewoon gereageerd van "ik moest gisteren ook wachten op jullie".
    Da meiske heeft zich omgedraaid en is weggegaan en heeft niemand meer gecontroleerd

iTrader
    2 (67%)
    Ik merk weer een zeer vijandige sfeer tegenover het personeel van de NMBS. Langs de ene kant begrijpelijk, langs de andere kant ook wat onnodig aangezien daar wel genoeg mensen zullen werken die het niet eens zijn met de stakingen. Daar zouden de vakbonden toch wat meer bij stil mogen staan.

En dan zeker met wantoestanden als vandaag, passagiers kloten tijdens de avondspits is echt wel van het laagste en zorgt voor enorm wat agressie. Zou niet graag een conducteur zijn vanavond.

JPV
    JPV is nu online
    Approved 9-lifer JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blad3z Bekijk bericht

Als je vakbondsmilitant bent, kweek je een leren huid . Net alsof je bepaalde acties niet moet doen omdat er mensen de dag erna bitter reageren. Je moet acties doen omdat je een onrecht meent te hebben. Als dat onrecht (ik weet het, subjectief) er is en blijft en er koimt geen oplossing uit de bus na een overleg met de werkgever, kan je staken. Of de baas, klanten of leveranciers nu kwaad zijn of niet, maakt dan niets uit.

LinkBacks (?)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten