Met alle respect zara, maar zoals eerder vermeld gaat het hier om iemand met 20 JAAR (!!!) dienst, en kinderen, vrouw enz ten laste. Dat loon is zeker en vast te verantwoorden!
Met alle respect zara, maar zoals eerder vermeld gaat het hier om iemand met 20 JAAR (!!!) dienst, en kinderen, vrouw enz ten laste. Dat loon is zeker en vast te verantwoorden!
Je moet daar voor nog geen straatveger of kuisvrouw zijn hoor
voor de vrouwen: kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, bejaardentehuis (niet allemaal), kraamzorg (allemaal jobs rond de 1000-1200€)
zelfs fabriekswerk in de dag kan echt laag uitvallen
Er zijn veel jobs die maar een 1100€ betaald worden, voor een vrouw "normaal", voor een man veel te weinig (niet dat ik het verschil goedkeur)
Ik zit nu aan 1500-1600 maar moet er veel voor overhebben (zwaar werk, 4-ploegen, vuil werk)
Ik heb een onderstationchef gekend en die begon zijn dag door zijn voeten op zijn bureau te leggen, op zijn gemak en af en toe eens het werk van een seingever over te nemen. Dit zijn de woorden van die persoon zelf voor zover ik ze mij nog herinner. Dit was nota bene niet in een klein station maar in een groter goederenstation. Dus echt veel moeten ze nu ook niet doen. Denk dat die functie pas belangrijk wordt als de stationchef door omstandigheden niet in functie is.
Tja, er zijn jobs waar je gegarandeerd 8u niks moet doen en gewoon kunt slapen.
Vroeger was er in elk stationnetje een seinpost met stationschefs. En ook al rijdt daar 's nachts niks langs, toch moet dat bemand zijn, dus als je daar de nacht had, kon je 8u slapen...
Tot grote frustratie van de treinbestuurders die er toevallig wel langskomen en de seingever dan moeten wakkerbellen.
wel, ja hij moet ook weekends werken en heeft ofwel de voormiddag (5.00u-14.00u) of de namiddag (14.00u-22.00).
werkt dus 9u, daarmee dat hij maar een dag of 12-13 moet werken in de maand, of toch 1 van de redenen.
nog nooit heeft iemand gezegd tegen hem, werk vlugger of dit of dat. momenteel is hij aan het werk, 100% zeker dat hij op zijn lui gat naar champions league voetbal zit te kijken. hij heeft tijd voor vanalles en nog wat op zijn werk, boeken lezen , pc, ... .
wie kan dit nog zeggen?
en 2250 weinig? tja, hij heeft nog altijd 'maar' een gewone A2 als diploma en ingangsexamens gedaan indertijd, dus geen bachelor of graduaat of zoiets. denk dat het toch een mooi loon is. en mijn moeder gaat trouwens ook werken. en twee kinderen.
Laat ik ergens uitschijnen dat ik het grappig vind. Ze zijn trouwens bezig om al die kleine "blokposten" te centraliseren in 1 of 2 blokposten per lijn en een centrale traffic control
.
Over geld verdienen zonder iets te doen: Ik heb vorige zomer in Antwerpen bij een onderhoudspost van de NMBS gewerkt. Dat was in de voormiddag een paar uurkes werken en in de namiddag slapen in de treinen met de gordijntjes dicht.
En daar kreeg ik €1700 voor (als jobstudent, dus niks eraf).
en da nettoloon eh , houd der ook rekening mee dat zowat alles afgehouden word eh , ik had int prive een kleine 1600€ voor enkel daguren , ik ga naart spoor en daar heb ik als beginner 1250€ , verschil is wel groot als ge uw belastingen krijgt hoorzulde blij zijn dat ze bij het spoor zoveel afhouden
en hun sociale voordelen , mooi pensioen(of da binnen 40 jaar nog gaat zijn ...)
en inderdaad , int begin ist spoor nie echt aantrekkelijk kwa lonen , maar het stijgt wel serieus , ik "werk" nu wel ook nachten en weekends en ik verdien gemiddeld 1700 , en dan heb ik mijn tweetaligheid(enkel brussel natuurlijk) nog nie afgelegd wat nog eens kleine 100€ is die ge maandelijks krijgt omda ge een beetje frans kunt en uiteindelijk spreekte et toch want de walen zijn te lui
en waarom machinist ipv begeleider , gewoon persoonlijke voorkeur en het feit dat ge natuurlijk niet kunt lastig gevallen worden
en als ge beke ambitie hebt kunde redelijk hoog klimmen met enkel uw diploma van middelbaar onderwijs , ge kunt meedoen aan allerlei examens(die fucking moeilijk zijn)
ik heb nog geen spijt dak bij et spoor werk
oja , nog 1 gezegde da wel beetje de waarheid is
"waar de logica stopt , begint het spoor"![]()
KEEP ON ROCKIN' IN THE FREE WORLD
Lol @ sociale voordelen en mooi pensioen, al goed dat je erbij zegt dat het binnen 40 jaar misschien wat anders is ( al ben ik daar van overtuigd ).
En uw nettoloon, je kan in de privé ook vragen aan het financieel madammeke vant bedrijf om het maximum af te houden hé van uw loon, dat is geen enkel probleem.
Edit: Remember iedereen - > http://www.youtube.com/watch?v=vzAtz...eature=related
![]()
@ functie onderstationchef: de meeste van die mannen verdienen inderdaad veel voor wat ze eigenlijk maar moeten doen. toch is deze functie wel iets anders dan loketbediende. de redenen waarom ze een deftig loon verdienen is volgens mij van vroeger. toen stonden zij in voor de regeling van het verkeer in hun station en de lijnen die er toekomen. ze hebben ook een veiligheidsfunctie, zijnde tussenkomst en toelatingen geven om het verkeer te regelen. door de splitsingen, liberalisering en modernisering zijn veel van die functies verzand naar halve loketbediende, informant, oid. dit alles om personeel uit te sparen. in de toekomst vermoed ik dat er wel hervormd zal worden (en terecht).
@ lonen: deze stijgen sowiso ieder jaar of om de 2 jaar, dat is nu eenmaal zo bij alle staatsinstellingen, ik weet ook niet waarom. bij de nmbs zit je op je 30e op je maximum. dus iemand met 30 of 40j dienst die dezelfde functie heeft, verdient evenveel. voor de functie van onderstationchef maakt het loon een grote sprong na 4j en na 18j de rest zijn kleinere sprongen. volgens mijn informatie verdient een beginnend onderstationchef 1748 euro bruto (geindexeerd) per maand.
@ slash: 2 taligheid als treinbestuurder?. ik heb 42 euro bruto/maand omdat ik naar het buitenland rij als taalvergoeding. dit is sinds vorig jaar. vroeger kreeg je niks.
@ moeilijke examens: moeilijk is altijd relatief, wat voor de ene moeilijk is, is voor een ander miss simpel. maar als je examen treinbetuurder aflegt, moet ge toch zorgen da ge't kent of ge ligt buiten, zo simpel is het. ik weet niet hoe het bij andere functies in z'n werk gaat.
hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73
Zeg Coilie, je zegt daar dat je bijv dat examen goed moet kunnen, maar je zegt ook dat je anders buiten ligt... Betekent dit buiten de NMBS als geheel, of gewoon voor die functie?
Bedoel je hier bovendien mee dat je buiten zou liggen wanneer je reeds bij de NMBS werkt en zou willen overschakelen naar treinbestuurder, dat dit een probleem vormt?
Een andere vraag die ik me al een hele tijd stel : Wat als ze de spoorwegen privatiseren? Wat gebeurt er met de huidige werknemers, enz?
het spoor wordt nog niet geprivatiseerd , wees gerust , die discussie is er al eens geweest met onze ingenieur , en de ervaringen in het buitenland blijkt niet zo goed te zijn , of dit helemaal correct is weet ik niet
@ coilie
over die tweetaligheid , da zal wss enkel in brussel zijn dan (sailor)
en die examens , ik heb er reeds paar gezien voor technisch ondersector chef te worden en da is bijna nie haalbaar voor mij , terwijl tos voor mij maar 1ne stap omhoog is op de ladder
als ge reeds bij et spoor werkt en ge doet mee aan examen en ge zijt gebuisd , keerde normaal terug naar uw oude plaats
als nieuwkomer en gebuisd , veronderstel ik dat ge buiten ligt of ze bieden u iets anders aan , maar da hangt dan ook af van andere factoren
@ ontslagen worden bij slechte examens: bij de NMBS wordt je bijna nooit ontslagen. Ik ken een treinbegeleider die betrapt werd met 1.5 promille in zijn bloed tijdens het werken, en die mocht alleen geen veiligheidsfunctie meer doen (dus wel nog loket bv). Hij heeft dan gekozen om treinen te kuisen, waarschijnlijk omdat hij daar nog het meeste kon drinken.
@ privatisatie: In veel landen werkt het wel degelijk hoor. Ik denk dan aan Nederland (met vooral Veolia), Duitsland (in mindere mate) en Zwitserland (zowat het walhalla van de trein).
Ik mag maandag op gesprek ibt werk bij NMBS Halle.
Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)