Discussie: Werken bij de NMBS

gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door conquerpoy_123 Bekijk bericht
    Weer iemand dat denkt dat het geld met hopen uit de lucht zal vallen.
    Dat is zeker geen onrealistisch loon met alle premies inbegrepen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lord Seth
    Voor treinbegeleiders is dat al hoe gaat het in zijn werk om een trein te laten vertrekken (zelfs ik weet hoe het werkt, dus zo moeilijk is het niet). Bij treinbegeleiders zijn de vragen ook in het frans en hetzelfde voor het antwoorden. 't Is best om de dag ervoor eens je frans eens te herhalen.
    Even rechtzetten om de mensen niet bang te maken, (toekomstige) collega Bij de vragen voor aanwerving TBG wordt er nog niet verwacht dat de mensen al de vertrekprocedure enzo kennen. Het gaat hier meer om rollenspellen en dergelijke om te kijken hoe je met moeilijke reizigers om zou gaan. En idd, er wordt ook een gesprekje in het frans gedaan.

@sarthur & crossfader: Ik kan natuurlijk niet voor elke functie spreken, maar over het algemeen is het theoretische deel van de opleidingen overdag. Het praktijkgedeelte kan met variabele uren zijn zoals de job waar je voor gaat Succes!
    Laatst gewijzigd door gerto; 14 maart 2009 om 07:01
    ^^

Lord Seth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerto Bekijk bericht
    Even rechtzetten om de mensen niet bang te maken, (toekomstige) collega Bij de vragen voor aanwerving TBG wordt er nog niet verwacht dat de mensen al de vertrekprocedure enzo kennen. Het gaat hier meer om rollenspellen en dergelijke om te kijken hoe je met moeilijke reizigers om zou gaan. En idd, er wordt ook een gesprekje in het frans gedaan.
    Gerto, mijn vriend heeft ook een gesprek voor treinbegeleider gehad, hij heeft wel vragen gehad over het vertek
    (hij heeft 4/20 ondanks dat het allemaal heel goed aanvoelde xD)

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door conquerpoy_123 Bekijk bericht
    Weer iemand dat denkt dat het geld met hopen uit de lucht zal vallen.

Waarom zou ik dat denken?

Zonder mijn ploegenpremie zou ik nu rond de 1400-1500 verdienen, ik zit nu netto aan 2000-2100.
    Dus ik vermoed wel dat dat ongeveer zal overeenkomen...
    "No one ever wins, no one finally loses, except the dead... Under the sun they rot together with absolute biological equality."

Draego's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crossfader Bekijk bericht
    Ben zelf ook kandidat treinbestuurder, heb vorige week men brief gehad datk volgende week kan beginnen.
    khad nog paar vraagjes wel.
    Tijdens die opleiding, zijn dat vaste uren die je doet?
    nu heb ik ook gehoord dat je tijdens je opleiding nog testen moet afleggen, als je faalt vlieg je buiten. Wat zijn de slaagkansen op deze testen?

groetjes
    Tijdens u opleiding voor TB-G of TB-R heb je zowiezo 2 lesgedeeltes. Een deel theorie, dat is altijd van 8u tot 16u (al is het in de praktijk eerder 8u45-15u00) en dan heb je nog het praktisch gedeelte. Dit is gewoon meevolgen met een treinbestuurder en kan dus op elk mogelijk moment van de dag zijn. Als je de onregelmatige uren niet wilt doen word je er dus al direct mee geconfronteerd.

Tijdens u opleiding moet je 4 testen afleggen. Per faste 1 test.
    Elke test bestaat uit 3 proefen: Theoretische proef, baanproef (dienst doen met u chef) & een proef op de Simpact. (effectief toepassen vd geziene theorie)
    In de eerste 2 fasen moet je slagen of je wordt ontslagen.
    3e & 4e fase heb je voor elk examen een herkansing.

Geschatte percentage van slagen is iets van: 75% fase 1 & 2 en dan nog eens 80% van de overgeblevenen in fase 3 & 4.

Aha, nog ff sidenote: Ze praten er nu over om fase 1 & 2 samen te trekken in 1 schriftelijk theoretisch examen ipv 2 mondelinge. Of dat goed is daar valt over te discussiëren.

Mensen die op het spoor rijden (bestuurders, rangeerders) of met het spoor werken (seingevers bijvoorbeeld), hebben hun ogen ook goed nodig. Zolang je maar inderdaad geen te grote afwijking hebt. Als je voorbij de medische controle komt, is er geen probleem. Indien je er niet doorkomt... tja.

En voor dat medische onderzoek, pas om met drugs. Het is een goeie reden om u te weigeren van de NMBS.
    Ik draag zelf ook een bril en ben nu bijna treinbestuurder dus moet idd al redelijk erg zijn eer ze u daarvoor tegenhouden. Drugs echter... Blijven 6 maand in u lijf zitten. Tijdens u ingangsexamen moet je al urinecontrole doen en als ze u betrappen tijdens u carrière met drugs is het gewoon gegarandeerd buiten. NMBS is goeie werkgever maar er zijn 3 pijlers waar je niet over mag discussiëren en drugs is er ene van.
    Laatst gewijzigd door Draego; 15 maart 2009 om 15:46
    Word lid van de Conservatieve Partij der Zwammers! | Infothread | Klik hier om lid te worden
    "Never argue with an idiot. He will take you down to his level and beat you with experience."
    Mijn Last.fmClub Brugge#9lives.sportHattrick - VI.387

Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Draego Bekijk bericht
    Tijdens u opleiding voor TB-G of TB-R heb je zowiezo 2 lesgedeeltes. Een deel theorie, dat is altijd van 8u tot 16u (al is het in de praktijk eerder 8u45-15u00) en dan heb je nog het praktisch gedeelte. Dit is gewoon meevolgen met een treinbestuurder en kan dus op elk mogelijk moment van de dag zijn. Als je de onregelmatige uren niet wilt doen word je er dus al direct mee geconfronteerd.

Tijdens u opleiding moet je 4 testen afleggen. Per faste 1 test.
    Elke test bestaat uit 3 proefen: Theoretische proef, baanproef (dienst doen met u chef) & een proef op de Simpact. (effectief toepassen vd geziene theorie)
    In de eerste 2 fasen moet je slagen of je wordt ontslagen.
    3e & 4e fase heb je voor elk examen een herkansing.

Geschatte percentage van slagen is iets van: 75% fase 1 & 2 en dan nog eens 80% van de overgeblevenen in fase 3 & 4.

Aha, nog ff sidenote: Ze praten er nu over om fase 1 & 2 samen te trekken in 1 schriftelijk theoretisch examen ipv 2 mondelinge. Of dat goed is daar valt over te discussiëren.

Ik draag zelf ook een bril en ben nu bijna treinbestuurder dus moet idd al redelijk erg zijn eer ze u daarvoor tegenhouden. Drugs echter... Blijven 6 maand in u lijf zitten. Tijdens u ingangsexamen moet je al urinecontrole doen en als ze u betrappen tijdens u carrière met drugs is het gewoon gegarandeerd buiten. NMBS is goeie werkgever maar er zijn 3 pijlers waar je niet over mag discussiëren en drugs is er ene van.
    Is het voor treinbestuurder ook zo dat wanneer alles goed gaat je minstens binnen 4 maanden pas aan je opleiding kan beginnen?

Lord Seth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromme Bekijk bericht
    Is het voor treinbestuurder ook zo dat wanneer alles goed gaat je minstens binnen 4 maanden pas aan je opleiding kan beginnen?
    Ja, volgens mij wel.

Vandaag trouwens mijn oproepingsbrief gekregen voor seingever. Op 4 april (een zaterdag raar maar waar) mag ik naar Brussel, toevallig iemand anders die dan ook gaat?

Mr. SLASH's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    ikzelf ben ondertussen reeds 3 weken geregulariseerd als A2 elektromekanieker bij de bovenleiding , het was mijn herkansing btw (werk ondertussen 2jaar en 3 maand bij de spoorweg)

eindelijk relaxed

en dat van die drugstest , ik denk niet dat ze zich daar mee bezig houden , mss enkel bij u aanwerving .

en nu beginnen studeren voor TOS ... zo niet dus

iTrader
    0
    ja,ik heb ook mijn brief voor seingever gekregen voor 4april... (op een zaterdag)
    Weet iemand toevallig wat hier bij de soort vragen die men gaat stellen? of is dit slechts een informatieve dag?

Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Ik heb mijn CV doorgestuurd voor de functie van onderstationchef.
    Wat ik me afvraag... die infosessie gaat dat specifiek over die functie? En als je nu tijdens de infosessie interesse krijgt in een andere functie kan je daar tijdens die dag ook nog mee verder?

Vordesh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baahl Bekijk bericht
    Waarom zou ik dat denken?

Zonder mijn ploegenpremie zou ik nu rond de 1400-1500 verdienen, ik zit nu netto aan 2000-2100.
    Dus ik vermoed wel dat dat ongeveer zal overeenkomen...
    Mss wa laat om op te reageren maar gij krijgt dan toch serieuze ploegenpremie's :/
    Ik heb een 50 EUR ploegenpremie en dan nog is 50 EUR plaatspremie en nog zaterdag/nacht premie's maar euhm.. daarmee geraak ik toch ni aan 600 EUR extra

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromme Bekijk bericht
    Mmmz, hangt er wat vanaf hoeveel klassen/mensen ze maken/nodig hebben denk ik. Ik ben binnengekomen op 07/01/09 & ben direct met mijn opleiding begonnen. In mijn klas zaten er echter ook die al 3 maanden praktijk meevolgenden in afwachting van een klas.

Wat die infosessie betreft: goeie vraag? Ben zelf ook uitgenodigd geweest op een infosessie voor TB & die ging enkel daar specifiek over. Ik denk te mogen aannemen dat het voor Ost:chf net hetzelfde zal zijn dus.

/off topic: Vandaag mijn 4e en laatste theoretische examen afgelegd. Certificatieproef ging vlotjes en goed (net als de vorige ) en mag me dus nu officieel Treinbestuurder noemen! Nog klein maandje lijnstudie en ik ben weg alleen!
    Word lid van de Conservatieve Partij der Zwammers! | Infothread | Klik hier om lid te worden
    "Never argue with an idiot. He will take you down to his level and beat you with experience."

gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Draego Bekijk bericht
    Wat die infosessie betreft: goeie vraag? Ben zelf ook uitgenodigd geweest op een infosessie voor TB & die ging enkel daar specifiek over. Ik denk te mogen aannemen dat het voor Ost:chf net hetzelfde zal zijn dus.
    Idd, bij de infosessie voor treinbegeleider was het net hetzelfde. Informatie over andere functies kwam daar absoluut niet aan bod. Dat zijn ook allemaal volledig verschillende bureau's en directies en dergelijke. Als je interesse hebt voor andere dingen ook kan je je daar best apart voor inschrijven

/off topic: Vandaag mijn 4e en laatste theoretische examen afgelegd. Certificatieproef ging vlotjes en goed (net als de vorige ) en mag me dus nu officieel Treinbestuurder noemen! Nog klein maandje lijnstudie en ik ben weg alleen!
    Proficiat hé collega Je begint met goederen zeker? Of krijgen jullie tegenwoordig ook ineens opleiding van reizigers?
    ^^

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerto Bekijk bericht
    Idd, bij de infosessie voor treinbegeleider was het net hetzelfde. Informatie over andere functies kwam daar absoluut niet aan bod. Dat zijn ook allemaal volledig verschillende bureau's en directies en dergelijke. Als je interesse hebt voor andere dingen ook kan je je daar best apart voor inschrijven

Proficiat hé collega Je begint met goederen zeker? Of krijgen jullie tegenwoordig ook ineens opleiding van reizigers?
    Hehe, begin inderdaad als TB-G in FNND maar tegen eind juni voorspel ik in Brugge te zitten. Er zijn echter effectief wel klassen die direct met reizigers beginnen ze, had vandaag in Brussel ook een klas TB-R die hun E1 deden.

Wover's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Tegenwoordig gaan overplaatsingen redelijk vlot omdat er een pak minder goederentraffiek is door de crisis en doordat er meer en meer privé rondrijdt .
    Op reis naar Estland? Kijk eens op HansaGuides
    Buy & Sell iTrader

gStar's schermafbeelding
    iTrader
    70 (95%)
    kheb een papier ingevuld voor in gent sint pieters.. voor de wissels en sporen

ondertussen brief gekregen da ik op de wachtlijst sta.

Iemand enig idee hoelang da kan duren.

De stiefvader van mijn vriendin zei da da direct kan zijn maar dat ook pas volgend jaar kan zijn..
    Laatst gewijzigd door gStar; 27 maart 2009 om 00:20
    ~Desktop~ i5 3470 - ASrock H77 Pro4/MVP - MSI Radeon R9 270x Gaming 2GB - Antec Earthwatts Green 500W - 16GB Corsair Vengeance LP Black - HDD : Samsung 850 EVO 250GB SSD + 500 GB + 250 GB + 500 GB Extern
    ~Gear~ Steelseries Siberia Elite Prism - Razer DeathAdder 2013 - Razer BlackWidow 2014 - Razer Goliathus - LG IPS LED 27EA33
    ~Phone~ Samsung Galaxy S5 - 16GB

Pagina 15 van 125 Eerste ... 51112131415161718192565115 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten