Pagina 11 van 87 EersteEerste ... 7891011121314152161 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 220 van 1729

Discussie: Werken bij de NMBS

Member Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik heb op 24 februari gesolliciteerd als onderstationsschef.
    Maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad, wanneer zou ik dat normaal mogen verwachten?

Approved 9-lifer massey-ferguson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baahl Bekijk bericht
    Maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad, wanneer zou ik dat normaal mogen verwachten?
    De nmbs is traag met het opsturen van informatie .
    Dus nog eventjes geduld,wrschnlk is het nog onderweg

Member gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Kan inderdaad wel tijdje duren. 2 a 3 maanden is niet uitzonderlijk.

Bij mij heeft iets meer dan 6 maanden geduurd tussen versturen van eerste brief en aanwerving (andere functie).

Het is het wachten waard in elk geval, geen enkele job / bedrijf is perfect, maar als je alles samentelt is het een prachtig bedrijf om voor te werken

Member jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Heb daar eens iets van gelezen, daar vroegen ze bachelors voor zeker?
    Ook in ploegen was dat als ik mij niet vergis. Maar het loon was niet echt een opsteker.

Member crossfader's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Ben zelf ook kandidat treinbestuurder, heb vorige week men brief gehad datk volgende week kan beginnen.
    khad nog paar vraagjes wel.
    Tijdens die opleiding, zijn dat vaste uren die je doet?
    nu heb ik ook gehoord dat je tijdens je opleiding nog testen moet afleggen, als je faalt vlieg je buiten. Wat zijn de slaagkansen op deze testen?

groetjes

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Heb daar eens iets van gelezen, daar vroegen ze bachelors voor zeker?
    Ook in ploegen was dat als ik mij niet vergis. Maar het loon was niet echt een opsteker.
    Ik dacht dat een A2 ook goed was. Als loon zeggen ze dat je begint aan een 1300 netto ongeveer, maar ik denk wel dat daar nog de ploegenpremie + weekendpremie bijkomt, ik denk dat je dan wel rond de 1800-2000 netto zal zitten.

@GERTO: wachttijd van 3 maand is uitstekend voor mij, ik heb momenteel nog een contract tot 26 oktober

Member
    iTrader
    0
    Heeft iemand ervaring met de opleiding van onderstationchef? Wat houdt het in en die opleiding gebeurt dat in de week op regelmatige uren en wanneer weet je waar je moet werken?

Approved 9-lifer Conqie's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Weblogs
    1
    Ik dacht dat een A2 ook goed was. Als loon zeggen ze dat je begint aan een 1300 netto ongeveer, maar ik denk wel dat daar nog de ploegenpremie + weekendpremie bijkomt, ik denk dat je dan wel rond de 1800-2000 netto zal zitten.

@GERTO: wachttijd van 3 maand is uitstekend voor mij, ik heb momenteel nog een contract tot 26 oktober
    Weer iemand dat denkt dat het geld met hopen uit de lucht zal vallen.

Approved 9-lifer massey-ferguson's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door conquerpoy_123 Bekijk bericht
    Ik zie hem dat toch niet denken ze

Approved 9-lifer Lord Seth's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb mij aangemeld voor B-Cargo en seingever. Nu nog wachten op mijn brief. De vorige keer heb ik mij ook opgegeven voor B-cargo, maar één proef was ik er met 4 punten niet door.
    per onderdeel van de proef moet ge een gemiddelde hebben, ik zat voor alle proeven (6 vd 7) aan het gemiddelde met enkele erboven (zelfs voor vraagstukken en hoofdrekenen, raar maar waar, sinds ik absoluut niet kan rekenen ). Maar voor één proef had ik blijkbaar 3 of 4 keer te veel fout geantwoord, anders was ik erdoor :P. Pittig detail, enkel 2 van de 12 waren er door xD

Nu hoop ik op better luck.

Wachten op de oproepingsbrief heeft zeker twee à drie weken geduurd, dan was het nog eens één maand voor ik naar Brussel mocht. Als je er door bent, ga je direct informatiesessie hebben, direct daarna proeven moeten afleggen (eleminatieronde en verdere proeven). Dan ga je een maand nadien weer mogen afkomen, voor andere proeven. Dan nog een maand wachten voor de medische keuring. Dan nog een maand voor je gesprek. Dan pas je opleiding, dus als je nu werkloos bent en je meldt je aan bij de NMBS, en je doet in tussentijd niets, en alles zit goed, dan ga je nog steeds vier maanden werkloos zijn lol.
    Postieve is, vroeger was dat 6 maanden, nu is dat verkort naar 4 maanden (mede dankzij die infosessie op dezelfde dag als de eleminatieronde te houden).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferre007 Bekijk bericht
    Doordat ik enorm geïnteresseerd ben in de functie van treinbestuuder maar tevens een bril draag, vraag ik me af of er iemand weet hoeveel de afwijking max mag bedragen ?

Is er bovendien iemand weet hoe het mondeling gedeelte eruit ziet ? De gewone testen zijn waarschijnlijk algemene vragen via pc, maar wat houdt het mondeling gedeelte in feite in, welke richting gaan ze uit ?

Alvast bedankt van iemand die zich binnenkort zal inschrijven.
    Normaal mag dat geen probleem vormen, je moet wel kleuren kunnen onderscheiden, basis kunnen van frans, technisch inzicht hebben (dus best een TSO opleiding waar je elektronica/elektromechanica/electriciteit hebt gehad). Er zijn ook wel mensen met een ASO-achtergrond hoor, geen nood ^^

Gewone testen zijn via oeroude proeven op een windows pre95 pc. Mondelinge proeven zijn bijvoorbeeld:
    hoe graag wil je werken als chaffeur
    wat doe je als er dit gebeurt, wat als er dat gebeurt. Je moet boven de 12/20 halen.

Voor treinchaffeurs zijn de vragen dan bijvoorbeeld: wat moet je doen als er een auto op een gesloten overweg stilstaat, wat doe je om te helpen, wie en hoe verwittig je.
    Voor treinbegeleiders is dat al hoe gaat het in zijn werk om een trein te laten vertrekken (zelfs ik weet hoe het werkt, dus zo moeilijk is het niet). Bij treinbegeleiders zijn de vragen ook in het frans en hetzelfde voor het antwoorden. 't Is best om de dag ervoor eens je frans eens te herhalen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woverke Bekijk bericht
    Nee. Je zal op medisch onderzoek gaan waar ze een aantal testen zullen doen. Zolang je geen te grote afwijking hebt zal je wel niet afgekeurd worden (voor treinbestuurder dan, voor de andere functies speelt dat niet zo'n rol.
    Mensen die op het spoor rijden (bestuurders, rangeerders) of met het spoor werken (seingevers bijvoorbeeld), hebben hun ogen ook goed nodig. Zolang je maar inderdaad geen te grote afwijking hebt. Als je voorbij de medische controle komt, is er geen probleem. Indien je er niet doorkomt... tja.

En voor dat medische onderzoek, pas om met drugs. Het is een goeie reden om u te weigeren van de NMBS.
    Laatst gewijzigd door Lord Seth; 14 maart 2009 om 03:35

Member gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat is zeker geen onrealistisch loon met alle premies inbegrepen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lord Seth
    Voor treinbegeleiders is dat al hoe gaat het in zijn werk om een trein te laten vertrekken (zelfs ik weet hoe het werkt, dus zo moeilijk is het niet). Bij treinbegeleiders zijn de vragen ook in het frans en hetzelfde voor het antwoorden. 't Is best om de dag ervoor eens je frans eens te herhalen.
    Even rechtzetten om de mensen niet bang te maken, (toekomstige) collega Bij de vragen voor aanwerving TBG wordt er nog niet verwacht dat de mensen al de vertrekprocedure enzo kennen. Het gaat hier meer om rollenspellen en dergelijke om te kijken hoe je met moeilijke reizigers om zou gaan. En idd, er wordt ook een gesprekje in het frans gedaan.

@sarthur & crossfader: Ik kan natuurlijk niet voor elke functie spreken, maar over het algemeen is het theoretische deel van de opleidingen overdag. Het praktijkgedeelte kan met variabele uren zijn zoals de job waar je voor gaat Succes!
    Laatst gewijzigd door gerto; 14 maart 2009 om 07:01
    ^^

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerto Bekijk bericht
    Even rechtzetten om de mensen niet bang te maken, (toekomstige) collega Bij de vragen voor aanwerving TBG wordt er nog niet verwacht dat de mensen al de vertrekprocedure enzo kennen. Het gaat hier meer om rollenspellen en dergelijke om te kijken hoe je met moeilijke reizigers om zou gaan. En idd, er wordt ook een gesprekje in het frans gedaan.
    Gerto, mijn vriend heeft ook een gesprek voor treinbegeleider gehad, hij heeft wel vragen gehad over het vertek
    (hij heeft 4/20 ondanks dat het allemaal heel goed aanvoelde xD)

iTrader
    3 (100%)

Waarom zou ik dat denken?

Zonder mijn ploegenpremie zou ik nu rond de 1400-1500 verdienen, ik zit nu netto aan 2000-2100.
    Dus ik vermoed wel dat dat ongeveer zal overeenkomen...

Approved 9-lifer Draego's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door crossfader Bekijk bericht
    Ben zelf ook kandidat treinbestuurder, heb vorige week men brief gehad datk volgende week kan beginnen.
    khad nog paar vraagjes wel.
    Tijdens die opleiding, zijn dat vaste uren die je doet?
    nu heb ik ook gehoord dat je tijdens je opleiding nog testen moet afleggen, als je faalt vlieg je buiten. Wat zijn de slaagkansen op deze testen?

groetjes
    Tijdens u opleiding voor TB-G of TB-R heb je zowiezo 2 lesgedeeltes. Een deel theorie, dat is altijd van 8u tot 16u (al is het in de praktijk eerder 8u45-15u00) en dan heb je nog het praktisch gedeelte. Dit is gewoon meevolgen met een treinbestuurder en kan dus op elk mogelijk moment van de dag zijn. Als je de onregelmatige uren niet wilt doen word je er dus al direct mee geconfronteerd.

Tijdens u opleiding moet je 4 testen afleggen. Per faste 1 test.
    Elke test bestaat uit 3 proefen: Theoretische proef, baanproef (dienst doen met u chef) & een proef op de Simpact. (effectief toepassen vd geziene theorie)
    In de eerste 2 fasen moet je slagen of je wordt ontslagen.
    3e & 4e fase heb je voor elk examen een herkansing.

Geschatte percentage van slagen is iets van: 75% fase 1 & 2 en dan nog eens 80% van de overgeblevenen in fase 3 & 4.

Aha, nog ff sidenote: Ze praten er nu over om fase 1 & 2 samen te trekken in 1 schriftelijk theoretisch examen ipv 2 mondelinge. Of dat goed is daar valt over te discussiëren.

Mensen die op het spoor rijden (bestuurders, rangeerders) of met het spoor werken (seingevers bijvoorbeeld), hebben hun ogen ook goed nodig. Zolang je maar inderdaad geen te grote afwijking hebt. Als je voorbij de medische controle komt, is er geen probleem. Indien je er niet doorkomt... tja.

En voor dat medische onderzoek, pas om met drugs. Het is een goeie reden om u te weigeren van de NMBS.
    Ik draag zelf ook een bril en ben nu bijna treinbestuurder dus moet idd al redelijk erg zijn eer ze u daarvoor tegenhouden. Drugs echter... Blijven 6 maand in u lijf zitten. Tijdens u ingangsexamen moet je al urinecontrole doen en als ze u betrappen tijdens u carrière met drugs is het gewoon gegarandeerd buiten. NMBS is goeie werkgever maar er zijn 3 pijlers waar je niet over mag discussiëren en drugs is er ene van.
    Laatst gewijzigd door Draego; 15 maart 2009 om 15:46

Approved 9-lifer Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Draego Bekijk bericht
    Tijdens u opleiding voor TB-G of TB-R heb je zowiezo 2 lesgedeeltes. Een deel theorie, dat is altijd van 8u tot 16u (al is het in de praktijk eerder 8u45-15u00) en dan heb je nog het praktisch gedeelte. Dit is gewoon meevolgen met een treinbestuurder en kan dus op elk mogelijk moment van de dag zijn. Als je de onregelmatige uren niet wilt doen word je er dus al direct mee geconfronteerd.

Tijdens u opleiding moet je 4 testen afleggen. Per faste 1 test.
    Elke test bestaat uit 3 proefen: Theoretische proef, baanproef (dienst doen met u chef) & een proef op de Simpact. (effectief toepassen vd geziene theorie)
    In de eerste 2 fasen moet je slagen of je wordt ontslagen.
    3e & 4e fase heb je voor elk examen een herkansing.

Geschatte percentage van slagen is iets van: 75% fase 1 & 2 en dan nog eens 80% van de overgeblevenen in fase 3 & 4.

Aha, nog ff sidenote: Ze praten er nu over om fase 1 & 2 samen te trekken in 1 schriftelijk theoretisch examen ipv 2 mondelinge. Of dat goed is daar valt over te discussiëren.

Ik draag zelf ook een bril en ben nu bijna treinbestuurder dus moet idd al redelijk erg zijn eer ze u daarvoor tegenhouden. Drugs echter... Blijven 6 maand in u lijf zitten. Tijdens u ingangsexamen moet je al urinecontrole doen en als ze u betrappen tijdens u carrière met drugs is het gewoon gegarandeerd buiten. NMBS is goeie werkgever maar er zijn 3 pijlers waar je niet over mag discussiëren en drugs is er ene van.
    Is het voor treinbestuurder ook zo dat wanneer alles goed gaat je minstens binnen 4 maanden pas aan je opleiding kan beginnen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gromme Bekijk bericht
    Is het voor treinbestuurder ook zo dat wanneer alles goed gaat je minstens binnen 4 maanden pas aan je opleiding kan beginnen?
    Ja, volgens mij wel.

Vandaag trouwens mijn oproepingsbrief gekregen voor seingever. Op 4 april (een zaterdag raar maar waar) mag ik naar Brussel, toevallig iemand anders die dan ook gaat?

Approved 9-lifer Mr. SLASH's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    ikzelf ben ondertussen reeds 3 weken geregulariseerd als A2 elektromekanieker bij de bovenleiding , het was mijn herkansing btw (werk ondertussen 2jaar en 3 maand bij de spoorweg)

eindelijk relaxed

en dat van die drugstest , ik denk niet dat ze zich daar mee bezig houden , mss enkel bij u aanwerving .

en nu beginnen studeren voor TOS ... zo niet dus

Member
    iTrader
    0
    ja,ik heb ook mijn brief voor seingever gekregen voor 4april... (op een zaterdag)
    Weet iemand toevallig wat hier bij de soort vragen die men gaat stellen? of is dit slechts een informatieve dag?

Approved 9-lifer Gromme's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Weblogs
    3
    Ik heb mijn CV doorgestuurd voor de functie van onderstationchef.
    Wat ik me afvraag... die infosessie gaat dat specifiek over die functie? En als je nu tijdens de infosessie interesse krijgt in een andere functie kan je daar tijdens die dag ook nog mee verder?

Member Vordesh's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Waarom zou ik dat denken?

Zonder mijn ploegenpremie zou ik nu rond de 1400-1500 verdienen, ik zit nu netto aan 2000-2100.
    Dus ik vermoed wel dat dat ongeveer zal overeenkomen...
    Mss wa laat om op te reageren maar gij krijgt dan toch serieuze ploegenpremie's :/
    Ik heb een 50 EUR ploegenpremie en dan nog is 50 EUR plaatspremie en nog zaterdag/nacht premie's maar euhm.. daarmee geraak ik toch ni aan 600 EUR extra

LinkBacks (?)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten