Pagina 10 van 125 Eerste ... 678910111213142060110 ... Laatste

Discussie: Werken bij de NMBS

Wover's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Ik baseer me op het salariskompas, en dat is ook al 2 jaar oud, dus in principe zouden de lonen nog een paar procenten hoger moeten liggen.

http://www.vacature.com/salariskompas/

Men neemt natuurlijk wel de gemiddelde lonen...
    Op reis naar Estland? Kijk eens op HansaGuides
    Buy & Sell iTrader

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woverke Bekijk bericht
    Een universitair die geen €1500 haalt, dat wil ik nog wel eens zien

Als ik afstudeer heb ik een (gemiddeld) startersloon van €2300, dus ongeveer €1500 netto gok ik.
    Als ge een job in uw diploma vindt natuurlijk.

iTrader
    0
    ge wilt ni weten wat een secetaresse verdient =)
    Dat is één van de slechtste richtingen die je kan doen op hoger onderwijs, tegenwoordig geven ze er zelfs een fancy naam aan (office management). Ik spreek hier nu wel van hogeschool.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nzr Bekijk bericht
    1 je zegt dat iedereen overdrijft maar je doet het zelf.

Als iedere treinbestuurder 18jaar in antwerpen zit

Dan zit de rest vh land vrijwel zonder bestuurder

Dus gelieve zélf niet te overdrijven.
    Jij kan blijkbaar niet lezen want ik zet er duidelijk bij dat het nu veel beter is en ik heb zelf maar 2 jaar in Antwerpen Noord gezeten. Ik overdrijf niet. Ik zeg enkel dat er collega's zijn die heel lang in Antwerpen hebben gezeten. Ik veralgemeen dit niet hé. Had ik gezegd dat iedereen zo lang weg zit dan was het overdrijven en liegen van mijn kant maar dat heb ik duidelijk niet gedaan.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iamhollywood Bekijk bericht
    Tjees wa zit gulder te klagen Er zijn veel universitairen die na 5 jaar studeren geen 1500 halen ze
    Elke job heeft zijn voor- en nadelen, maar ik denk niet dat ge kunt zeggen dat nmbs slecht betaald het is geen liefdadigheidsinstelling, voor wat hoort wat.

Er zijn genoeg mensen met onregelmatige uren die van zulk loon kunnen dromen. En waar peisde da al die ochtenfilles vandaan komen? Van mensen die voor 10 km de autostrade nemen zeker :d
    Die mensen hebben het ook niet altijd makkelijk, denk maar aan verpleegkundigen op een spoeddienst, ge wilt niet weten met wat voor mannen die soms te maken krijgen (als die 1500 net halen mogen ze hun handjes kussen!)

De meeste bureaujobs halen ook geen 1500€ ze verre van ge wilt ni weten wat een secetaresse verdient =)
    Dat is niet mijn bedoeling om te klagen want ik doe mijn job graag en ben teverden met mijn wedde. Ik plaatste deze bedragen enkel om duidelijk te laten weten wat iemand gaat verdienen als hij bij het spoor als treinbestuurder begint. Elke job heeft inderdaad voor en nadelen maar je mag geen bureaujob vergelijken met treinbestuurders. Veel minder verantwoordelijkheid op een bureau en geen weekends en feestdagen werken en geen nachturen. Die kunnen onmogelijk dezelfde wedde verwachten hé. Wat je zegt van verpleegkundigen klopt. Die mensen hebben ook wisselende uren en hebben een grote verantwoordelijkheid tegenover hun patiënten en hun verloning is niet om omver van te vallen.

iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door david1980 Bekijk bericht
    Dat is niet mijn bedoeling om te klagen want ik doe mijn job graag en ben teverden met mijn wedde. Ik plaatste deze bedragen enkel om duidelijk te laten weten wat iemand gaat verdienen als hij bij het spoor als treinbestuurder begint. Elke job heeft inderdaad voor en nadelen maar je mag geen bureaujob vergelijken met treinbestuurders. Veel minder verantwoordelijkheid op een bureau en geen weekends en feestdagen werken en geen nachturen. Die kunnen onmogelijk dezelfde wedde verwachten hé. Wat je zegt van verpleegkundigen klopt. Die mensen hebben ook wisselende uren en hebben een grote verantwoordelijkheid tegenover hun patiënten en hun verloning is niet om omver van te vallen.
    da van die bureaujob was hierop

"Welke voordelen heb je aan die job... Dat moet je beter eens afvragen.
    Waarom niet ergens in een bureau gaan werken.
    evenveel betaalt, goeie uren, kunt congé pakken.. vaak zelfs nen bedrijfsauto..."

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PC_Freak Bekijk bericht
    Dat is één van de slechtste richtingen die je kan doen op hoger onderwijs, tegenwoordig geven ze er zelfs een fancy naam aan (office management). Ik spreek hier nu wel van hogeschool.
    ind, enkel de weinig gelukkigen schoppen het tot directiesecetaresse. Anderen mogen zich tevreden stellen met een loon rond de 1200 net.

coillie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    1 je zegt dat iedereen overdrijft maar je doet het zelf.
    Als iedere treinbestuurder 18jaar in antwerpen zit
    Dan zit de rest vh land vrijwel zonder bestuurder
    Dus gelieve zélf niet te overdrijven.
    --> dat is niet overdreven, hij zegt dat SOMMIGE collega's 18j gependeld hebben op eigen kosten, ik kan dit bevestigen

Tjees wa zit gulder te klagen Er zijn veel universitairen die na 5 jaar studeren geen 1500 halen ze
    Elke job heeft zijn voor- en nadelen, maar ik denk niet dat ge kunt zeggen dat nmbs slecht betaald het is geen liefdadigheidsinstelling, voor wat hoort wat.
    Er zijn genoeg mensen met onregelmatige uren die van zulk loon kunnen dromen. En waar peisde da al die ochtenfilles vandaan komen? Van mensen die voor 10 km de autostrade nemen zeker :d
    Die mensen hebben het ook niet altijd makkelijk, denk maar aan verpleegkundigen op een spoeddienst, ge wilt niet weten met wat voor mannen die soms te maken krijgen (als die 1500 net halen mogen ze hun handjes kussen!)
    De meeste bureaujobs halen ook geen 1500€ ze verre van ge wilt ni weten wat een secetaresse verdient =)
    --> een verpleegster(graduaat) in een ziekenhuis, die 2 weekends werkt en een hoop nachturen, haalt met 6j ervaring ook zo'n loon. daarenboven draagt ze niet dezelfde verantwoordelijkheid als een treinbestuurder. hoewel ze ook wel moet opletten wat ze spuit als ze iets moeten inspuiten of pillen moeten toedienen. verpleger is een zwaar beroep maar je moet hun loon niet minimaliseren en dat van treinbestuurders niet maximaliseren om alles uit verband te rukken. verpleegsters die in de RVT sector werken verdienen, naar ik heb horen zeggen wel minder dan in ziekenhuizen. een bureaujob is danook een vergelijking die nog minder opgaat, makkelijke uren, meestal makkelijke werkomstandigheden, weinig verantwoordelijkheid, wat wil je dat die 2K net gaan verdienen? die mensen in de file staan daar dan wel met een bedrijfswagen of met een kilometervergoeding, dit dekt minstens de onkosten die je maakt, dat kan van pendelend spoorpersoneel niet gezegd worden omdat deze gratis met de trein reizen, jammergenoeg is dit middel voor treinbestuurders slechts zelden bruikbaar.

nzr, met al uw gezever. Ik geloof er al lang geen knijt meer van. Ge zit in het hoogste loonbarema zogezegd, maar ge kunt nog niet eens deftig spellen of werkwoorden vervoegen. Plus, ge denkt dage alles weet, terwijl het allemaal zever is dat ge verkondigt.
    "Waarom gaat ge niet in een bureauke werken?" Djeezes, als het allemaal zo gemakkelijk was. Op mijn werk is het een duivenkot, constant nieuwe mensen, een komen en gaan. Een job vinden met werkzekerheid is het begin en NMBS is werkzekerheid, die hebben waarschijnlijk iets meer speelruimte dan bedrijven in de privé waar ge nen "bedrijfsauto" krijgt.
    De NBMS is wel aantreKKelijk, ge moet u niet doodwerken (in tegenstelling tot de privé), ge zijt zeker van uw job (in tegenstelling tot de privé), ge kunt al eens tijdskrediet aanvragen zonder afgedankt te worden, uw pree is zeker niet slecht.
    Maar u bent juist van het school (of nog niet, wat ik denk) en u zit in de hoogste loonschijf. Ik denk dage nog achterover ga vallen wanneer ge begint met werken jongen.
    --> er is vooralsnog bedrijfszekerheid, doch kijk naar sabena, in onze afdeling (rijdend personeel) zitten we in een open markt dus de bedrijfszekerheid is er maar op lange termijn toch een klein vraagteken. tijdskrediet is bij ons niet toegestaan, bij gebrek aan personeel als'k mij niet vergis.

Een universitair die geen €1500 haalt, dat wil ik nog wel eens zien
    Als ik afstudeer heb ik een (gemiddeld) startersloon van €2300, dus ongeveer €1500 netto gok ik.
    Na 5 jaar wordt dat €2700 en na 10 jaar €3100.
    Dat is natuurlijk wel ICT, maar ik denk dat je met eender welk universitair diploma en na 5 jaar werken wel wat meer zult verdienen...
    edit: een universitair die in de bouw een "uitvoerende" job gaat doen, heeft na 5 jaar €2500 bruto, dus da's minstens €1800 netto.
    --> er zijn er maar heel weinig wss en dan nog word het meestal gecompenseerd met andere voordelen
    2500 bruto is (maar) 1700 net ofzo ze zonder mensen ten laste

keep dreaming als ik zie wat ons afgestudeerden in september gaan verdienen (masters in economische richtingen) ...
    --> tja de eerste paar jaar van uw carriere, dan presteer je ook nog weinig of ben je nog in opleiding etc... je moet het bekijken na een paar jaar, dan zal je wel een ander beeld krijgen, veel hangt natuurlijk ook af van sector per sector, ik heb hier (of in een ander nmbs related thread) de vergelijking eens opgeschreven tov salariskompas en voor de job treinbestuurder ben je zeker niet overbetaald, noch superslecht betaalt.

da van die bureaujob was hierop
    "Welke voordelen heb je aan die job... Dat moet je beter eens afvragen.
    evenveel betaalt, goeie uren, kunt congé pakken.. vaak zelfs nen bedrijfsauto..."
    --> dat heeft ie toch niet beweert, hij zegt gewoon dat je geen regelrechte vergelijking kan maken. ik vraag me af waarom al die bureaujobs die niet aan werk geraken zich niet inschrijven als het ongeveer hetzelfde is, zoals jij beweert en veel beter verdient? je doet net zo'n job om iets meer te verdienen tov een bureaujob.
    hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73

iTrader
    6 (100%)
    Mijn stiefpa werkt in gasthuisberg en die heeft geen 1500€ net, 24 jaar in dienst, 2 kinderen ten laste + mijn ma is +60% invalide..
    En verpleegkundige geen evengrote verantwoordelijkheid We spreken hier over mensenlevens (zeker op spoed).

Mijne vriend zijn stiefma is psychologe in 1 of ander instelling (50 jaar + 2 kinderen ten laste) en die heeft +- 2000 net. (universitair diploma, werkt voltijds). Werkt met mentaal gehandicapten, geen chilljob En ze heeft onlangs haar pensioen laten bereken, gene vette in vergelijking met nmbswerknemers.

Mijn vriend zelf werkt bij h&m, als er een tekort is in de andere kant van belgië dan kan hij niet weigeren daar heen te pendelen zonder reisvergoeding en als hij dankzij nmbs te laat arriveert mag hij nog is overuren kloppen ook.

En leest tegoei voor ge commentaar geeft:

"dat heeft ie toch niet beweert, hij zegt gewoon dat je geen regelrechte vergelijking kan maken. ik vraag me af waarom al die bureaujobs die niet aan werk geraken zich niet inschrijven als het ongeveer hetzelfde is, zoals jij beweert en veel beter verdient? je doet net zo'n job om iets meer te verdienen tov een bureaujob."

Ik ging niet in op de vergelijking ik antwoorde iemand die dacht dat een bureaujob goed verdient. En dat was niet op 'ie'.

Ik bedoel maar: elke job heeft zijn voor en nadelen =)
    Laatst gewijzigd door iamhollywood; 10 juni 2008 om 19:31

gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nzr Bekijk bericht
    Niet enkel het crapul.

Wie wil er nu godganse dag op en neerlopen met zo'n zwaar ding aan uw schouder (da ticketding) ik zou er na enkele jaren al rugklachten van hebben.

Welke voordelen heb je aan die job... Dat moet je beter eens afvragen.
    evenveel betaalt, goeie uren, kunt congé pakken.. vaak zelfs nen bedrijfsauto...

ja dan schieten er ni veel meer over die zo "zot" zijn om er te gaan werken he.

Alle respect voor de mensen die het wél doen. Maar de job en situatie bij de NMBS is gewoon NIET aantrekelijk voor mensen om er te komen werken.
    Het was mss niet echt duidelijk van mijn reactie, maar ik ben dus zelf treinbegeleider.Ben nog niet zo lang echt bezig, maar tot nu toe vind ik het persoonlijk een prachtige job. Voor mij zijn de uren bijvoorbeeld een voordeel ipv een nadeel. Ik moet mss wel om 9 uur gaan slapen elke dag, maar ik ben dan ook vaak 's middags al thuis.

Achja, gelukkig zijn er sommigen zo "zot" om treinbegeleider / -bestuurder te worden, of er zouden geen treinen meer rijden é .
    ^^

Cartek's schermafbeelding
    iTrader
    0
    als je niet doorgestudeerd heb is de nmbs een prachtig alternatief voor toch een mooie job te vinden, die goed betaalt is en waar je niet veel moet werken, dat blijft gewoon een feit, wat er hier ook gezegd wordt.

coillie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mijn stiefpa werkt in gasthuisberg en die heeft geen 1500€ net, 24 jaar in dienst, 2 kinderen ten laste + mijn ma is +60% invalide..
    En verpleegkundige geen evengrote verantwoordelijkheid We spreken hier over mensenlevens (zeker op spoed).
    --> als uw pa 3*8 werkt 7-7 systeem en graduaat is, dan is ie wel zwaar onderbetaalt. mijn ouders hun gezinssituatie was net dezelfde zonder invaliditeit en werkte gewoon in de bouw, met de indexering zou hij nu al ongeveer 1500 gehad hebben. daarenboven, ja mensenlevens en waar denk je dat het bij een job als treinbestuurder gaat? koeien? uw vader kan desnoods 3x zijn dosis controleren, daar hebben wij geen tijd voor, tegen dan is't al lang te laat.

Mijn vriend zelf werkt bij h&m, als er een tekort is in de andere kant van belgië dan kan hij niet weigeren daar heen te pendelen zonder reisvergoeding en als hij dankzij nmbs te laat arriveert mag hij nog is overuren kloppen ook.
    --> dan is't ne even grote sukkel, niemand beweert dat wij de enigen zijn met nadelen aan onze job, je zegt het op't einde zelf, alleen is het hier in de mode alles wat staat of nmbs is, af te breken en de nadelen te minimaliseren en de lonen en voordelen te maximaliseren alsof er niks beter is, toch kampen we al jaren met een personeelstekort. gewoon de achterstallige verloven wegwerken zou ons al enkele jaren een paar man extra kosten, sommige staan met 100+ dagen verlof, dus die zijn verlof aan't opnemen van 4j terug. dit allemaal door het schitterende aanwervingsbeleid en de massa valabele mensen die staan te drummen om te genieten van onze grote voordelen.

Ik ging niet in op de vergelijking ik antwoorde iemand die dacht dat een bureaujob goed verdient. En dat was niet op 'ie'.
    --> dat stond er dan ook niet bijvermeld , enfin sorry

Het was mss niet echt duidelijk van mijn reactie, maar ik ben dus zelf treinbegeleider.Ben nog niet zo lang echt bezig, maar tot nu toe vind ik het persoonlijk een prachtige job. Voor mij zijn de uren bijvoorbeeld een voordeel ipv een nadeel. Ik moet mss wel om 9 uur gaan slapen elke dag, maar ik ben dan ook vaak 's middags al thuis.
    Achja, gelukkig zijn er sommigen zo "zot" om treinbegeleider / -bestuurder te worden, of er zouden geen treinen meer rijden é .
    --> treinbegeleiders hebben het geluk om massaal te kunnen wisselen indien ze dit wensen en indien het toegelaten word, daardoor kan je min of meer lange periodes hetzelfde ritme werken, als je dat wil, bij ons (treinbestuurders) is dit een stuk moeilijker. toch zal na jaren, uw vroeges etc wel beginnen wegen op je gezondheid. ik doe het nog maar 7j en je merkt duidelijk verschil als je eens enkele weken 'normaal' slaapt. bij onze bouw bv heb'k wat verlof opgespaard en door m'n overplaatsing kunnen opnemen, 5 weken na elkaar (buiten het populaire seizoen). ik was zwaar uitgerust na 5 weken labeur .
    hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coillie Bekijk bericht
    --> als uw pa 3*8 werkt 7-7 systeem en graduaat is, dan is ie wel zwaar onderbetaalt. mijn ouders hun gezinssituatie was net dezelfde zonder invaliditeit en werkte gewoon in de bouw, met de indexering zou hij nu al ongeveer 1500 gehad hebben. daarenboven, ja mensenlevens en waar denk je dat het bij een job als treinbestuurder gaat? koeien? uw vader kan desnoods 3x zijn dosis controleren, daar hebben wij geen tijd voor, tegen dan is't al lang te laat.

--> dan is't ne even grote sukkel, niemand beweert dat wij de enigen zijn met nadelen aan onze job, je zegt het op't einde zelf, alleen is het hier in de mode alles wat staat of nmbs is, af te breken en de nadelen te minimaliseren en de lonen en voordelen te maximaliseren alsof er niks beter is, toch kampen we al jaren met een personeelstekort. gewoon de achterstallige verloven wegwerken zou ons al enkele jaren een paar man extra kosten, sommige staan met 100+ dagen verlof, dus die zijn verlof aan't opnemen van 4j terug. dit allemaal door het schitterende aanwervingsbeleid en de massa valabele mensen die staan te drummen om te genieten van onze grote voordelen.
    Als ze bij nmbs toch zo inzitten met hun passagiers waarom laten ze dan oud bejaarden in overhitte wagons rechtstaan tussen 2425467346 andere Nogal verantwoord ? :d

En mijn vriend werkt graag bij h&m, die gaat met plezier werken. Het verdient dan ook minder.

Wover's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Waarom moet je zoiets aan een treinbestuurder vragen?
    Op reis naar Estland? Kijk eens op HansaGuides
    Buy & Sell iTrader

iTrader
    6 (100%)
    Het is toch het uitvoerend personeel (conducteurs) die mensen een boete geven als ze in 1ste klas gaan zitten bij overvolle 2de klasse wagons. Wij zijn zo 1 keer beboet geweest en ik had er zelf het gevoel bij dat die conducteur er plezier in had :d Na een klacht bij de klantendienst is het toch in ons voordeel recht gezet geweest.

Pagina 10 van 125 Eerste ... 678910111213142060110 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten