Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 44
    Member RazorBlade0075's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)

GIP presentatie + Powerpoint

Deze vrijdag moet ik mijn GIP voorstellen, nu sinds dit mijn éérste keer is heb ik totaal geen idee wat ik hier moet doen ik ga het morgen aan de leerkrachten vragen hoe het allemaal in elkaar zit maar ik wou het hier vragen sinds er toch mensen zijn die waarschijnlijk hun GIP al gedaan hebben.

Door de oprdachten in de loop van de jaar heb ik sommige "uitstekend" gedaan andere dan weer "goed." Nu wat moet ik allemaal daar vertellen vrijdag, ik moet ook nog in Engels, Duits, en Frans spreken dat is ook geen probleem voor mij maar ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen en wat ik in mijn powerpoint moet zetten....

Ook ik ben zo iemand die zenuwachtig en nerveus wordt wanneer ik iets naar voor moet brengen...

enige tips...?

Waiting for: The Crew
    Playing: Infamous Second Son PS4, Watch Dogs PS4, Wildstar PC
    PSN ID: Gentei0075 http://psnprofiles.com/GENTEI0075

Banned PolletPoulet's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    gewoon u gip kort samenvatten in een powerpoint

Member Ambarian's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Inderdaad. Kort zeggen waar de GIP over gaat, wat je gedaan hebt, enkele problemen die je onderweg tegengekomen bent, plus hoe je dat opgelost hebt. Zo'n dingen. Je kan elk onderwerp in een andere taal doen. Bijvoorbeeld de korte inleiding van de GIP in het Frans enz.

Member C@talyst's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Aandachtspunten waar ik altijd rekening mee hou bij het maken van een ppt

1. Zet zo weinig mogelijk op je slide. Max 10 staakwoorden (liefst 5) en vertel de rest. Bij een presentatie met overvolle slides haak ik na 2 minuten al af
    2. Werk visueel: veel prentjes, weinig geschreven uitleg: de uitleg vertel je erbij
    3. Zie dat je een goede structuur heb. Begin bvb. met een soort korte inhoudstafel van wat je allemaal gaat vertellen in je slide en maak eventueel bij de overgang naar een nieuw hoofdstuk van je presentatie duidelijk welk deel van de structuur je nu gaat behandelen.
    4. Een kleine, fijnzinnige humoristische noot maakt je presentatie wat lichter
    5. Gebruik niet te veel kleuren in je tekst: 1 voor titels, 1 voor je tekst en als het echt moet (maar liever niet) nog ééntje extra om belangrijke zaken te accentueren. Zorg er ook voor dat je kleurenschema niet te fel is of ongelooflijk vloekt
    6. Kom vooral los van de inhoud van je slides. Je mag niet afhankelijk zijn van wat er op je slide staat om bepaalde zaken uit te leggen. Vertel geanimeerd, gebruik wat gebarentaal en leer ZEKER geen tekst van buiten. Als je weet wát je ongeveer wil vertellen, loopt het op de moment zelf wel los
    Laatst gewijzigd door C@talyst; 3 juni 2007 om 14:19
    Formerly known as klootvis

Approved 9-lifer nigel555's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door C@talyst Bekijk bericht

1. Zet zo weinig mogelijk op je slide. Max 10 staakwoorden (liefst 5) en vertel de rest. Bij een presentatie met overvolle slides haak ik na 2 minuten al af
    2. Werk visueel: veel prentjes, weinig geschreven uitleg: de uitleg vertel je erbij
    3. Zie dat je een goede structuur heb. Begin bvb. met een soort korte inhoudstafel van wat je allemaal gaat vertellen in je slide en maak eventueel bij de overgang naar een nieuw hoofdstuk van je presentatie duidelijk welk deel van de structuur je nu gaat behandelen.
    5. Gebruik niet te veel kleuren in je tekst: 1 voor titels, 1 voor je tekst en als het echt moet (maar liever niet) nog ééntje extra om belangrijke zaken te onderlijnen. Zorg er ook voor dat je kleurenschema niet te fel is of ongelooflijk vloekt
    6. Kom vooral los van de inhoud van je slides. Je mag niet afhankelijk zijn van wat er op je slide staat om bepaalde zaken uit te leggen. Vertel geanimeerd, gebruik wat gebarentaal en leer ZEKER geen tekst van buiten. Als je weet wát je ongeveer wil vertellen, loopt het op de moment zelf wel los
    Indeed dit zijn zeker de dingen waarop ze letten.
    Ik doe de gip verdediging nu al voor de 2de keer.(7de jaar bijgedaan).
    En in het eerste jaar had ik dezelfde vragen zoals u. Enja zenuwachtig zijn, daar letten ze wel op hoor. Bij ons hebben ze zelfs efkes gestopt omdat de persoon in kwestie begon te stotteren van miserie. Na een korte pauze van 15min was hij erdoor en ginge ze verder. Maak u daar niet te veel zorgen in.
    Ene zoals in puntje 6. Vertel geanimeerd, vertel over uw eindwerk met trots.

Ene begin met uzelf voor te stellen. En dan te beginnen over uw werk. En begroet iedereen met goedemorgen, goedemiddag ofzo. Wees zeker van uw stuk.
    my litle place I call home!
    Pictures of people, urban, light painting and much more
    http://nigelpoint.blogspot.com/

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door C@talyst Bekijk bericht

5. Gebruik niet te veel kleuren in je tekst: 1 voor titels, 1 voor je tekst en als het echt moet (maar liever niet) nog ééntje extra om belangrijke zaken te accentueren. Zorg er ook voor dat je kleurenschema niet te fel is of ongelooflijk vloekt

Nog enkele tips:
    -Geef elke slide een duidelijke titel. Bij ons was de richtlijn: 2-regelig en het moet de inhoud van de slide volledig dekken.
    -Minimaal 2 minuten per slide, liefst zelfs 2.30 minuten.
    -Als je tekst schrijft op je slide: 2-3 korte zinnen en zorgen dat ze in een logisch verband staan (bv. oorzaak-gevolg).

Die dingen lijken allemaal belachelijk (dachten wij ook toen we daar een vak over hadden), maar het werkt wel degelijk .

Als je wilt kan ik je paar van mijn presentaties doorsturen die ik gemaakt heb voor het vak communicatievaardigheden, moet wel opmerken dat deze vrij wetenschappelijk getint zijn .

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RazorBlade0075 Bekijk bericht
    Deze vrijdag moet ik mijn GIP voorstellen, nu sinds dit mijn éérste keer is heb ik totaal geen idee wat ik hier moet doen ik ga het morgen aan de leerkrachten vragen hoe het allemaal in elkaar zit maar ik wou het hier vragen sinds er toch mensen zijn die waarschijnlijk hun GIP al gedaan hebben.

Door de oprdachten in de loop van de jaar heb ik sommige "uitstekend" gedaan andere dan weer "goed." Nu wat moet ik allemaal daar vertellen vrijdag, ik moet ook nog in Engels, Duits, en Frans spreken dat is ook geen probleem voor mij maar ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen en wat ik in mijn powerpoint moet zetten....

Ook ik ben zo iemand die zenuwachtig en nerveus wordt wanneer ik iets naar voor moet brengen...

enige tips...?
    Wat heb je zoal allemaal gedaan voor je GIP? Ben je stage gaan doen op een bedrijf, of iets moeten maken?

Iig veel succes, heb het ook moeten doen dit jaar, maar de voldoening is des te groter als het lukt.

Member davyken's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    heb vorig jaar ook GIP moeten doen, bij mij ging het over mijn stageplaats wat meer info enzo over geven. Ook in powerpoint. Wat ik gedaan heb is vooral met die effecten in powerpoint gewerkt zo de tekst en afbeeldingen die binnenschuiven enzo.. maak niet meer dan 7 à 8 slides want anders wordt het te veel en kun je het niet zo onthouden. De presentatie ervan had ik totaal niet voorbereidt ik vond namelijk dat het beter zou overkomen als ik het spontaan deed. En ik had ook zenuwen, maar drink voor je binnengaat een glasje water enzo en dat komt dik in orden ik had 91 % op mijn presentatie. en praat algemeen nederlands en niet zo van euhm.. euhm.. euhm.. want dat komt niet goed over

Member davyken's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    oja en nette kleding dragen. Is wel te zien welk vak je doet maar ik droeg gewoon nette jeansbroek, met hemd en das

Approved 9-lifer nigel555's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davyken Bekijk bericht
    oja en nette kleding dragen. Is wel te zien welk vak je doet maar ik droeg gewoon nette jeansbroek, met hemd en das
    depends,
    bij sommige is het verplicht om in kostuum te gaan. Bij ons was een zwarte jean verplicht. Maar ge mocht een hemd met t-shirt dragen zonder das. .

Hangt af van school tot school

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door davyken Bekijk bericht
    heb vorig jaar ook GIP moeten doen, bij mij ging het over mijn stageplaats wat meer info enzo over geven. Ook in powerpoint. Wat ik gedaan heb is vooral met die effecten in powerpoint gewerkt zo de tekst en afbeeldingen die binnenschuiven enzo.. maak niet meer dan 7 à 8 slides want anders wordt het te veel en kun je het niet zo onthouden. De presentatie ervan had ik totaal niet voorbereidt ik vond namelijk dat het beter zou overkomen als ik het spontaan deed. En ik had ook zenuwen, maar drink voor je binnengaat een glasje water enzo en dat komt dik in orden ik had 91 % op mijn presentatie. en praat algemeen nederlands en niet zo van euhm.. euhm.. euhm.. want dat komt niet goed over
    die effecten en tralalalal is zo wat over tegenwoordig, vroeger was da zwaar in de mode, nu zijn er meer en meer mensen die het liever overzichtelijker houden

Member
    iTrader
    2 (100%)
    effecten zijn af te raden. hoogstens ergens een conclusie die op je slide schuift in plaats van deze er onmiddellijk op te zetten. Maar dit slechts enkele keren per presentatie doen.

Overzichtelijk, beknopt, duidelijk & visueel werken zijn zowat de kernelementen voor een goede presentatie imho.

Approved 9-lifer Handsome Hermit's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killgore Bekijk bericht
    effecten zijn af te raden. hoogstens ergens een conclusie die op je slide schuift in plaats van deze er onmiddellijk op te zetten. Maar dit slechts enkele keren per presentatie doen.

Overzichtelijk, beknopt, duidelijk & visueel werken zijn zowat de kernelementen voor een goede presentatie imho.

veel mensen denken met powerpoint te kunnen werken en gebruiken dan een slide met witte achtergrond en daar wat stomme foto'tjes op. Zo'n ppt kan ik maken op 5 minuten.
    Effecten tonen dat je er werk hebt ingestoken.
    Subtiele effecten, zoals het verschijnen van een cirkeltje op een tekening om iets aan te duiden, inschuiven, animatiepaden voor bepaalde toestanden, maken de presentatie des te duidelijker.
    Ik krijg van niets meer het schijt dan van proffen die gewoon ne witte slide volgepropt met tekst opleggen zonder ook maar 1 effect.
    Verassende effecten en een adembenemend design houden het publiek wakker. Effen achtergronden zonder effecten doen veel mensen spontaan -neigingen krijgen.

Wat je ook moet voorkomen is te veel slides te snel aframmelen. Dan kan de luisteraar/kijker zich niet concentreren op een slide, en zult ge daar gegarandeerd ook opmerkingen over krijgen.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    effecten tonen niets over je kennis. Een duidelijk gestructureerde site met goed design veel meer. Liefst nog een uniform gebruikte template (met een passende, niet storende achtergrond of course).

effecten zijn lachertjes voor kleine kindjes.

edit: het gaat trouwens niet om het gegeven of je met powerpoint kan werken (en das heus wat meer als effectjes) maar of je een duidelijke presentatie kan maken.

Member Ambarian's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Een pijl of cirkel die tevoorschijn komt om iets te verduidelijken is iets dat er altijd in mag. Dat komt inderdaad de duidelijkheid ten goede.
    Teveel animaties en effecten zijn in ieder geval uit den boze en tonen totaal niet dat je er veel mee bezig geweest ben, gewoon dat je flashy wilt zijn, wat meestal het omgekeerde effect heeft.
    Het tevoorschijn laten komen van conclusies of bepaalde opsommingen daarentegen is dan wel weer handig. Daarmee hou je de focus van het publiek op het onderwerp dat je op dat moment aan het behandelen bent, anders heb je altijd mensen die al verder gaan lezen op de slide wat er gaat komen en die niet meer goed luisteren en waardoor je de aandacht volledig verliest.
    Game collection :http://users.ign.com/collection/ambarian
    Wii nr: 2031-8408-6179-4230

Approved 9-lifer Handsome Hermit's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killgore Bekijk bericht
    effecten tonen niets over je kennis. Een duidelijk gestructureerde site met goed design veel meer. Liefst nog een uniform gebruikte template (met een passende, niet storende achtergrond of course).

effecten zijn lachertjes voor kleine kindjes.

edit: het gaat trouwens niet om het gegeven of je met powerpoint kan werken (en das heus wat meer als effectjes) maar of je een duidelijke presentatie kan maken.
    het geeft wel een indicatie.
    Mensen die nog nooit gehoord hebben van een effect op de diaovergang of een animatiepad, kennen meestal ook geen bal van de rest van powerpoint laat staan de werking ervan. Een overdadig gebruik van effecten is kinderachtig, een subtiel, functioneel gebruik ervan geeft alleen maar stijl en klasse weer. Het oogt echt niet fris om af te komen met de typische powerpoint templates. Tijdens een presentatie moet het doel altijd zijn om het publiek te 'entertainen', hoe serieus het onderwerp ook is. Anders slaapt iedereen. Als je kijkt in een aula hoeveel mensen er wakker worden wanneer er een filmpje wordt afgedraaid, dan begrijp je mijn punt wel.
    Heb daaromtrend al wel wat mee gemaakt: individuen die filmpjes zetten in hun ppt maar dan nog nooit van inpakken en wegwezen gehoord hebben en dus hun ppt op een andere computer afspelen en niet snappen waarom het dan niet afspeelt (ppt slaagt enkel verwijzing op standaard), het onordelijk plaatsen van verschillende afbeeldingen over elkaar,...

Member
    iTrader
    2 (100%)
    subtiel geplaatst mag er natuurlijk (zoals ik al zei) & een filmpje embedden of zo is ook iets anders als van die inschuifeffecten .
    Ik dacht dat je het eerder op van die tekst & afbeelding effectjes had, die moet je minimaliseren, tenzij het echt is om ergens in een slide terwijl je spreekt nadruk op te leggen of om een besluit van een stuk te vormen.

Member SilentSpring's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Zoals al gezegd:
    - kleur: niet te fel, duidelijk leesbaar, geen kleurboek. Zorg ook dat de kleuren passen bij uw achtergrond
    - achtergrond: niet overdrijven, zorg dat de tekst leesbaar blijft
    - tekst: ongeveer 5 regels per dia, niet teveel tekst op 1 dia, anders gaan ze uw dia's lezen en niet meer luisteren.
    - Als je kan: tekst regel per regel invoegen.
    Als je dus over punt C gaat spreken, knopke duwen en dan pas is punt C te zien.
    Anders gaan ze ook weer de tekst lezen als alles in 1x te voorschijn komt
    - Geen overmatig gebruik van effecten:
    niets dat zo storend is, gebruik je toch effect: gebruik dan overal hetzelfde.
    - indien mogelijk: zorg voor back-up

Dat is't zowat denk ik.

Inhoudstafel is ook altijd handig, dan kan je in't begin vertellen hoe je uw presentatie zal geven, waarover het eerst zal gaan enzo.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Freddie Bekijk bericht
    Zoals al gezegd:
    - kleur: niet te fel, duidelijk leesbaar, geen kleurboek. Zorg ook dat de kleuren passen bij uw achtergrond
    - achtergrond: niet overdrijven, zorg dat de tekst leesbaar blijft
    - tekst: ongeveer 5 regels per dia, niet teveel tekst op 1 dia, anders gaan ze uw dia's lezen en niet meer luisteren.
    - Als je kan: tekst regel per regel invoegen.
    Als je dus over punt C gaat spreken, knopke duwen en dan pas is punt C te zien.
    Anders gaan ze ook weer de tekst lezen als alles in 1x te voorschijn komt

- Geen overmatig gebruik van effecten:
    niets dat zo storend is, gebruik je toch effect: gebruik dan overal hetzelfde.
    - indien mogelijk: zorg voor back-up

Dat is't zowat denk ik.
    Daar hoor ik verdeelde meningen om. Ik vind dit persoonlijk enerverend. Gebruik dan wat minder tekst zodat het duidelijk overkomt & de mensen tenminste de hele slide in 1x kunnen vatten.

Ook nog iets:
    gebruik een groot genoeg lettertype. Minimaal 22

edit: nuja, om het duidelijk te maken: sommige designpuntjes van powerpoints zijn persoonsgebonden, ik vind overdreven gebruik van effecten onprofessioneel en onduidelijk, anderen vinden het beter als de slide stapje per stapje wordt opgebouwd. Dat is een keuze die je moet maken. In beide gevallen zal je gehele slideopbouw en presentatie wel wat verschillen!
    Laatst gewijzigd door killgore; 3 juni 2007 om 21:56

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Wij moeten op school voor het vak hardware zon 10 tal presentaties per jaar doen in de vergaderzaal. dus nog wat tips

Je houding is heel belangrijk:
    -zeer zelf zeker overkomen.
    -Probeer het publiek wat te betrekken (bv: blablabla, zoals u ook kan zien op die afbeelding links boven aan.)
    -Kijk iedereen even veel aan, en kijk zeker nooit naar boven ofzo, dit doet vermoeden dat je diep aan het nadenken bent en komt slecht over.
    -Je mag gerust eens van de ene naar de andere kant van je screen lopen, wel niet teveel natuurlijk, en dan bv om iets aan te wijzen.

over die inhoudstabel, wij krijgen altijd te horen dat een inhouds table not done is

*edit* @ freddie: als ze de tekst op je ppt ineens gaan lezen, dan klopt er iets niet aan jouw manier van presenteren. Dan vinde ze je ppt interessanter dan jouw uitleg

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten