Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 21
    Member
    iTrader
    0

Elektrisch schema voor spel

Ik moet voor een quiz in september het elektrisch gedeelte in mekaar knutselen. Weet iemand hier raad mee, misschien met een schema ofzo ?
    De bedoeling is dat een 10 tal groepen een drukknopje krijgen en wie dan eerst drukt gaat er een lampje branden.
    Nu dat lampje lukt nog wel Maar hoe laat ik nu de rest niet branden als bijvoorbeeld groep 6 eerst heeft gedrukt ?

Wie kan mij helpen ???

Member MasterOfTerror's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Misschien al wat ver gezocht om elektrich zoiets op te lossen, maar misschien denken in de richting van een kleine PLC of Microcontroller (of logische schakeling)..

Ik doe ict dus ik denk misschien te rap in die richting

Edit: even gezocht op circuitsonline of daar geen quiz-schemaatjes stonden, met resultaat: http://www.circuitsonline.net/forum/view/10155
    Laatst gewijzigd door MasterOfTerror; 22 mei 2007 om 17:47

Crew Member epsilon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Schema Dit is een mogelijke elektrische oplossing, net ingescand uit mijn cursus. Maar ik zou toch een digitale oplossing met een CPLD aanraden (PLC is wat overkill )

Banned ^MystiQ's schermafbeelding
    iTrader
    18 (100%)
    Als je het op een simpele manier wilt doen kan je in principe 10 relais gebruiken en voor iedere relais een serieketen van iedere schakelaar plaatsen.

Dus voor relais 1 staat schakelaar 2 tot en met 10 in serie.
    Voor relais 2 staat schakelaar 1,3 tot en met 10 in serie.

Van zodra er iemand zijn lampje ingedrukt eeft zal het zijne eerst branden werk dan nog eens met geheugens zodat de relais aangeschakeld blijft tot de quizmaster een reset puls geeft en ge zijt er

Dit is zowat het simpelste systeem die ik ken, het neemt wel wat plaats is maar het is dus doenbaar.

Natuurlijk als ge wa geld hebt en wa kennis zou ik net zoals epsion voor iets meer digitale manier gaan en das door middel van een CPLD

Member Unilever's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Je kan dat doen met een Logo van siemens of dergelijke (is niet zo duur en makkelijk). Als je wil dat andere mensen geen lampje kunnen doen branden zet je bij iedere uitgang een NC contact van alle andere spoelen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door epsilon Bekijk bericht
    Schema Dit is een mogelijke elektrische oplossing, net ingescand uit mijn cursus. Maar ik zou toch een digitale oplossing met een CPLD aanraden (PLC is wat overkill )
    Hah dat schema komt mij heel bekend voor uit n van men cursussen uit het middelbaar

Heb ik nog moeten kunnen verklaren qua werking op men examen

Member
    iTrader
    0
    Merci mannen,

ik dacht het ook al dat het gewoon elektrisch wat groot ga uitvallen. Ik morgen is horen wat voor budget ik hiervoor krijg, zoals meestal zal dit veel te weining zijn maar ja.

Ik in ieder geval is prutsen met een printplaatje.. Ik hou jullie op de hoogte, tips en schema en.. altijd welkom.

Nogmaals bedankt

Member Darth-Falcon's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    printplaatje zal het goeiekoopste zijn, vermits ge dan een relais met hulpstukken moet hebben voor 10 contacten, en een relais kost al rap 30 euro t stuk

Crew Member epsilon's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterOfTerror Bekijk bericht
    Hah dat schema komt mij heel bekend voor uit n van men cursussen uit het middelbaar

Heb ik nog moeten kunnen verklaren qua werking op men examen
    Komt uit Thyristoren en triacs : principes en toepassingen / Jef Hay

iTrader
    18 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Darth-Falcon Bekijk bericht
    en een relais kost al rap 30 euro t stuk
    Oja, in welke tijd leef jij dan wel ?

Hij moet begot 1 lampje doen branden met een dwaas relaiske die hooguit 2-3 euro/stuk kost

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door epsilon Bekijk bericht
    Komt uit Thyristoren en triacs : principes en toepassingen / Jef Hay
    Nja ik had een cursus Interface technieken, gemaakt door men leerkracht toen. Het was een samenstelling van eigen teksten en kopie's uit andere boeken enzo .. maar thoorde idd bij triacs en thyristoren
    Maar dit is allemaal lekker offtopic..

En idd relais zijn niet zo duur eigenlijk, maximum dat ik ooit heb weten betalen voor een eindwerkje van een van men ex-klasgenoten was 5 euro

Member R|Jonas's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    lol ne PLC
    ofwel microcontroller, (laag)vermogenelektronica etcetc ofwel relais....

Approved 9-lifer Soundstorm's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Met ne microcontroller is da toch rap opgelost zeker? Ne PIC16F882 bijvoorbeeld (of iets da er op trekt), kost max 5€
    Enige da ge dan nog nodig hebt is een printplaat, weerstandjes, drukknoppen en ledjes (als ge lampjes gaat gebruiken hebde nog een relais of transistor per lampje nodig).
    Programma voor zoiets is zeer snel geschreven en geprogrammeerd.

iTrader
    18 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk bericht
    Met ne microcontroller is da toch rap opgelost zeker? Ne PIC16F882 bijvoorbeeld (of iets da er op trekt), kost max 5
    Enige da ge dan nog nodig hebt is een printplaat, weerstandjes, drukknoppen en ledjes (als ge lampjes gaat gebruiken hebde nog een relais of transistor per lampje nodig).
    Programma voor zoiets is zeer snel geschreven en geprogrammeerd.
    Voor microcontrollers te programmeren hebt ge ook ne programmer nodig ( die geld kost ) want die zelfbouw programmers werken gewoon meestal niet door beginnersfouten.

En gebt ge uiteraard ook software nodig voor het programma te schrijven

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Math'ke Bekijk bericht
    Voor microcontrollers te programmeren hebt ge ook ne programmer nodig ( die geld kost ) want die zelfbouw programmers werken gewoon meestal niet door beginnersfouten.

En gebt ge uiteraard ook software nodig voor het programma te schrijven
    Ik heb voor de mijne 15 betaald. Software is gratis (ook legaal).
    En ge kunt altijd zelf een programmer maken voor enkele euro's, het enige da ge daarvoor moet kunnen is een schema lezen en maken. En als dat niet lukt, zal het ook niet lukken om een andere schakeling te maken (zonder microcontroller).

Nuja, sinds ik met c werk, grijp ik daar zeer snel naar, want het is gewoonweg veel gemakkelijker dan eender wat.

iTrader
    18 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Soundstorm Bekijk bericht
    Ik heb voor de mijne 15 betaald. Software is gratis (ook legaal).
    En ge kunt altijd zelf een programmer maken voor enkele euro's, het enige da ge daarvoor moet kunnen is een schema lezen en maken. En als dat niet lukt, zal het ook niet lukken om een andere schakeling te maken (zonder microcontroller).

Nuja, sinds ik met c werk, grijp ik daar zeer snel naar, want het is gewoonweg veel gemakkelijker dan eender wat.
    Tzal vree software zijn dan

iTrader
    3 (100%)
    Tzal vree software zijn dan
    idd, gratis software is altijd brol...

In asm kunde altijd gratis programmeren, maar das wa moeilijker natuurlijk. Maar er bestaan verschillende gratis (of demo/freeware/...) basic compilers, dus dat is door bijna iedereen te gebruiken.

Member
    iTrader
    21 (100%)
    Ergens ne PIC microcontroller op de kop tikken. Programmerke zelf in mekaar knutselen, wat gratis software en een tutorial downloaden en je bent op weg

Member
    iTrader
    0
    Oja, in welke tijd leef jij dan wel ?

Hij moet begot 1 lampje doen branden met een dwaas relaiske die hooguit 2-3 euro/stuk kost
    diene relais heeft 1 NO nodig en 9 NC's, diene da eerst is wint, ma ge gaat wel veel draden nodig hebben (van elke relais naar elke andere en die dan op uw sturingen van de relais plaatsen, is ni zo simpel, alle veel baggerwerk laat et mij zo zeggen)

maar tis te doen, lijkt me gewoon de minst goeie oplossing (en moeten puls relais zijn zodat het onthouden blijft)

Approved 9-lifer nigel555's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boostah Bekijk bericht
    diene relais heeft 1 NO nodig en 9 NC's, diene da eerst is wint, ma ge gaat wel veel draden nodig hebben (van elke relais naar elke andere en die dan op uw sturingen van de relais plaatsen, is ni zo simpel, alle veel baggerwerk laat et mij zo zeggen)

maar tis te doen, lijkt me gewoon de minst goeie oplossing (en moeten puls relais zijn zodat het onthouden blijft)
    kunde dan niet simpel weg zeggen ik neem een eassy van moeller? Of een logotje?
    Veel simpeler zijn, veel vlotter en minder kans op fouten

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten