Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    Member felixdraait's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Post Vrijstellingen a/d universiteit

Hallo

Even kort mijn situatie schetsen: ik ben student aan de universiteit in Gent (meer bepaald TEW). Ik ben van plan volgend jaar hogeschool te doen (zijnde bedrijfskunde: afstudeerrichting marketing), aangezien het er niet naar uitziet dat ik ga slagen dit jaar.

Mijn vraag: hoe zit dat met vrijstellingen? Ik heb al eens rondgekeken en heb begrepen dat je 12/20 moet halen als je niet geslaagd bent dat jaar. Klopt dat? Moet ik dat ergens aanvragen ofzo? Zijn er mensen die weten wélke vakken ik kan overdragen?

Ik heb deze week een afspraak met de studietrajectbegeleider van de hogeschool gent om eens te zien welke vakken ik juist kan vrijstellen, maar ik had toch graag al een paar antwoorden gehad op bovenstaande vragen...

Bedankt op voorhand

Member Djeck's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    taalvakken, statistiek, computervakken zal je wel een vrijstelling voor kunnen krijgen.

Je kan dan wel IAJ-student worden denk ik... Dat zijn vakken van het eerste jaar meedoen, en dan nog een aantal van het 2de jaar ook volgen.

Member
    iTrader
    2 (100%)
    Zodra je 10 hebt voor een vak heb je een credit daarvoor. Onafhankelijk van het feit of je nu voor alles gebuisd of geslaagd bent.

Onafhankelijk daarvan kan de hogeschool in kwestie u vrijstellen voor een vak als ze van mening zijn dat jij je kennis daarvan al voldoende bewezen hebt. Moet zelfs niet desnoods geslaagd zijn daarvoor bij mijn weten.

IAJ bestaat niet meer trouwens, het zijn allemaal GIT's.

En: zoek contactpersoon van die school op en bel/mail eens, zij zullen het VEEL beter weten als mensen op een forum.

Member ClayDavis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    ik kan je niet helpen maar ik zal je missen studiegenoot

^^

Member rabsi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    je moet dat overeenkomen/overleggen met de lesgever op de hogeschool om bepaalde vrijstellingen te bekomen...

soms als de vakinhoud bijvoorbeeld niet volledig overeenkomt... kun je bijvoorbeeld voor bepaalde delen van de cursus enkel vrijgesteld worden... in overeenkomst met prof

als de vakinhoud wel goed overeenkomt geven, krijg je meestal een vrijstelling als je er goede punten voor had... je kunt dit zelf op voorhand al vragen op de hoge school welke vrijstellingen je zult krijgen, voor je je inschrijft....

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door killgore Bekijk bericht
    En: zoek contactpersoon van die school op en bel/mail eens, zij zullen het VEEL beter weten als mensen op een forum.
    'k Zeg het, ik heb een afspraak met de studietrajectbegeleider (-ster, eigenlijk ), maar ik wou graag hier al eens polsen waar ik ga aan beginnen. Kans dat er hier mensen zitten die in dezelfde situatie zaten is toch nie gering he.

10 of meer, das wel vrij goed nieuws met die 12 in m'n achterhoofd.

@ hitman: hoe noemde eigl en waar zitte over 't algemeen in't auditorium?

Member ClayDavis's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Maarten, en ik zit zowat overal

Member
    iTrader
    0
    wel ja inderdaad,

het is belangrijk van je tijd gebruik te maken om desbetreffende school hiervan in te lichten. Let wel: hou je oude cursussen voorlopig nog (zeker die waar je een vrijstelling op behaald hebt) aangezien vele hogescholen een inhoudstafel kunnen vragen en deze vergelijken met de materie die ze in dat 1ste jaar zien.

Zo zijn er bv mensen die van andere hogescholen komen waarbij de theorie volledig anders geschikt wordt (gedurende die drie jaren) dan op de school waar ze naartoe willen.

Al heb je met je universiteitsvrijstellingen wel dikke kans dat deze allemaal aanvaard worden natuurlijk.

En zoals eerder vermeld, een 10 is genoeg ...

En inzake je schoolkeuze:

Hogeschool Gent : makkelijker, je ziet er dus minder materie (ze zijn er iets losser), minder leerlingen en je hebt dus meer kans op slagen
    Artevelde Gent: veel moeilijker, je ziet er een pak meer materie, en het leerlingen aantal bedraagt 3x zoveel.

of kort Hogent = the easy way and less knowledge / Artevelde = the hard way and alot more knowledge
    Laatst gewijzigd door Ed Rush; 20 mei 2007 om 23:28

iTrader
    1 (100%)
    Merci Ed Rush 't Wordt waarschijnlijk trouwens de hogeschool in Aalst (campus van Hogent).

Straks om 16u een afspraak met de studietrajectbegeleider, hopelijk ben ik dan een heel pak wijzer.

Member Pekingeend's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hey,
    ik ben afgestudeerd als graduaat bedrijfsbeheer aan de hogeschool Gent en studeer nu TEW. Je kan zeker voor verschillende vakken een vrijstelling krijgen vanaf je 10/20 hebt voor dat bepaald vak. In dat opzicht is het zeker nuttig sommige examens nog te maken of zelfs deel te nemen aan de 2e zit ook al ben je gestopt met TEW.
    Voor volgende vakken kan je vrijstelling krijgen indien je 10/20 hebt: statistiek, economie, algemeen en burgerlijk recht, Frans 1 en Engels 1.
    De studiefiches vind je hier terug.
    Ik heb niet alle vakken gevolgd van het 1e jaar (enkel wiskunde en statistiek) doordat ik een schakelprogramma volg maar ik ben ervan overtuigd dat het 1e jaar bedrijfsbeheer véél makkelijker zal zijn dan het 1e jaar TEW. In mijn 3 jaar bedrijfsbeheer heb ik tijdens het academiejaar nooit geleerd, ik deed dat enkel in de blok. Tijdens het jaar krijg je wel groepsopdrachten (vooral bij marketing) en papers. Bij TEW heb ik wel een beetje tijdens het academiejaar geleerd maar dan nog ben ik vierkant gebuisd.

iTrader
    1 (100%)
    Cava, ik weet sinds daarjuist alles wat ik moet weten over vrijstellingen e.d.

Bedankt allemaal!

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten