Hallo
Ik zit in mijn laatste jaar TSO Handel. Zoals jullie wel weten, moeten we in de loop van dit jaar een studiekeuze maken. Omdat we in de loop van dit jaar een loodzware GIP met stage hebben, die ongeveer in die keuze periode valt, wil ik me op voorhand al een beetje informeren.
De laatste jaren -vooral vorig-, ben ik meer en meer gaan beseffen dat de handelsrichting niet echt iets voor mij is. De meeste vakken gaan nog, maar het is vooral boekhouden dat me verveelt. Ik kan het -relatief- goed, daar niet van, maar het interesseert me gewoon geen zak.
Het vak dat me het meest interesseert is geschiedenis. Het is interessant, en makkelijk -had 96% op m'n examen in juni- Sommigen denken nu al zeker
![]()
Nu omdat het me interesseert, lees ik er van tijd tot tijd wel eens boeken over. Niet zo van die dikke turven over één of ander speciaal aspect -bv het beleg van Leningrad ofzo-. Ik las en leende in de bibliotheek meer die boeken die meer algemeen waren. Die reeks boeken met zwarte kaft van Readers Digest ofzo. Soms ook een boek over de Amerikaanse samenleving; dat land fascineerd me mateloos.
Dus ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ik m'n huidige richting niet voort wil studeren. Ik wil dus iets totaal anders doen, richting geschiedenis. Dan moet je meestal geschiedenis van de grote heren kennen. Zo van; in 1225 heeft Graaf zus, Jonkheer zo, vermoord en zijn land afgepakt. Hierdoor kwam zijn land bij dat land, en dat had dan weer een of andere invloed op de politiek.. Dat boeit me niet. Hetgeen me meer boeit, is hoe de gewone mensen vroeger leefden. Etnografie of zoiets noemt men dat. Omdat je dat niet kan studeren, moet ik dus iets anders zoeken.
Sociologie dus. Even gezocht op wikipedia, en daar kwam ik oa. deze uitleg tegen:
Dát is wat me interesseert, vooral verschillen; hoe komt het dan man en vrouw zoveel verschillen? Hoe komt dat enorme verschil tussen Belgen en Nederlanders er, terwijl we vlakbij elkaar wonen en zelfs ooit één land zijn geweest? Waarom verschilt de Amerikaanse cultuur toch zo enorm van die van ons? Dat wil ik leren.Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Daarbij staan vooral de inrichting en veranderingen daarvan, alsmede problemen en sociale conflicten centraal.
De sociologie bestudeert mensen en hun gedrag in hun sociale omgeving, in relatie tot de heersende moraal en ethiek en in verband met politieke en filosofische gedragscodes. Praktisch gezien betekent dat de bestudering van het dagelijkse leven van mensen en het functioneren van mensen in hun omgeving, sociale verbanden, gezinsstructuren, religieuze verbanden, wetten, normen en waarden, rolpatronen en culturele verbanden. De drie hoofdthema's van de sociologie zijn het rationalisatieprobleem, het cohesieprobleem en het ongelijkheidsprobleem.
Sociologie is een (beschrijvende) maatschappijwetenschap en geen exacte wetenschap (bv: wiskunde). Het heeft ook te maken met wetenschappelijke disciplines als geschiedkunde, geografie, politiek, vergelijkende cultuurwetenschappen, psychologie, filosofie, economie, antropologie, criminologie en demografie.
Allemaal goed en wel, maar daarom had ik nog enkele vraagjes:
A)Op welke niveau's kan je dit studeren; Hogeschool of Unif, en wat is het verschil daartussen?
B)Vormt deze richting een probleem als je TSO Handel gevolgd hebt?
C)Wat zijn de beroepsuitwegen?
Alvast bedankt om naar deze (saaie) uitleg te luisteren. En sorry als ik een paar minuten van jullie leven verspild heb.
![]()

LinkBack URL
About LinkBacks
- Sommigen denken nu al zeker

) uitleg te luisteren. En sorry als ik een paar minuten van jullie leven verspild heb.
Met citaat reageren