Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 132

Discussie: Solliciteren

Approved 9-lifer truifel's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)

Solliciteren

Het verbaast mij eigenlijk een beetje dat er nog geen topic is met tips & tricks om te solliciteren. Ik denk dat er wel een aantal mensen zijn die hier wel ervaring mee zullen hebben en hun goeie en slechte ervaringen hier kunnen neerpennen.

Ik maak deze topic eigenlijk omdat ik binnenkort (vandaag te weten gekomen, voor binnen een week) een sollicitatiegesprek heb voor een doctoraat. Iemand die hier wat tips kan geven omtrent 'hoe te solliciteren voor een doctoraat' (of gewoon solliciteren in het algemeen)?

Waar moet er op gelet worden? Wordt er best een kostuum aangedaan (of ga je gewoon in nette kledij)? Wat zijn typische vragen die je kan verwachten?
    enz enz.

Ook tips omtrent CV's / motivatiebrieven kunnen hier gegeven worden mss? (deze heb ik momenteel niet meer nodig nu, maar kan handig zijn voor anderen).

Member WarCry-dude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Wat sollicitatiegesprekken betreft..

* Uw deftig kleden. Kostuum moet niet altijd maar een mooi hemd is toch aan te raden.

* Heel veel info zoeken over het bedrijf en de functie waarvoor ge solliciteert. Veel te veel mensen weten niet tegoei waar de job over gaat. Hoe meer ge weet hoe beter. Lees heel goed wat ze precies nodig hebben voor de job en schuif uw kwaliteiten daaromtrent naarvoor. Gebruik indien mogelijk ook hun woorden ervoor.

* Aan het einde van een gesprek altijd een paar vragen stellen. Kan je niks bedenken, vraag dan iets in de stijl van "Gij bent hier precies wel gelukkig. Leg eens uit waarom dit een goed bedrijf is om voor te werken." Een van de beste vragen die ge kunt stellen is "Deze concurrent van uw bied dit aan. Waarom bieden jullie niets soortgelijks aan"

* Uw eigen CV nog eens doorlezen en uw voorbereiden om uit te breiden over elk punt dat erop staat.

* Uw voorbereiden om op dezelfde manier uit te breiden over dingen die ge tijdens het gesprek zegt. Als ge bijvoorbeeld in een gesprek laat vallen dat ge C kunt programmeren zal een goede interviewer daarop inpikken en uw specifieke vragen over C beginnen stellen.

* Niet panikeren als ze een vraag stellen waarop ge het antwoord niet kent, en gewoon toegeven dat ge het niet weet. Vaak stellen ze expres vragen die ge niet gaat kunnen beantwoorden om uw reactie te testen.

* Als ze vragen wat uw slechte kanten zijn, zeg dan iets simpel en draai het daarna om in een goeie kant. Bijvoorbeeld: "Ik ken deze programmeertaal die jullie gebruiken nog niet maar zolang ik toegang heb tot het internet, kan ik mijzelf die vrij snel aanleren."
    Laatst gewijzigd door WarCry-dude; 13 juni 2012 om 06:42

Member
    iTrader
    3 (100%)
    * Spelfouten in een CV en/of mailverkeer komen slordig over. bv. hemt i.p.v. hemd.

Maar even serieus: dit topic is wel een goed idee, ik kan zelf ook wel tips gebruiken.

Member
    iTrader
    37 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WarCry-dude Bekijk bericht

* Aan het einde van een gesprek altijd een paar vragen stellen. Kan je niks bedenken, vraag dan iets in de stijl van "Gij bent hier precies wel gelukkig. Leg eens uit waarom dit een goed bedrijf is om voor te werken." Een van de beste vragen die ge kunt stellen is "Deze concurrent van uw bied dit aan. Waarom bieden jullie niets soortgelijks aan"
    Vraag een rondleiding. Dat is bij mij al eens de reden geweest waarom ze voor mij kozen.

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)

* Uw deftig kleden. Kostuum moet niet altijd maar een mooi hemd is toch aan te raden.
    hangt sterk af van de soort job. Soms is het beter om in jeans & t-shirt te solliciteren dan in een effen broek met hemdje.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WarCry
    * Heel veel info zoeken over het bedrijf en de functie waarvoor ge solliciteert. Veel te veel mensen weten niet tegoei waar de job over gaat. Hoe meer ge weet hoe beter. Lees heel goed wat ze precies nodig hebben voor de job en schuif uw kwaliteiten daaromtrent naarvoor. Gebruik indien mogelijk ook hun woorden ervoor.
    Zeker!

hmm... vind ik nogal een slecht voorbeeld. Ik vroeg persoonlijk nooit veel zaken, ik antwoorde meestal dat ik al redelijk wat gelezen had over de firma (internet, ...). Dat toonde aan dat ik moeite deed voor de job .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Warcry-dude
    * Uw eigen CV nog eens doorlezen en uw voorbereiden om uit te breiden over elk punt dat erop staat.
    Zeker!

* Uw voorbereiden om op dezelfde manier uit te breiden over dingen die ge tijdens het gesprek zegt. Als ge bijvoorbeeld in een gesprek laat vallen dat ge C kunt programmeren zal een goede interviewer daarop inpikken en uw specifieke vragen over C beginnen stellen.
    Yups

* Niet panikeren als ze een vraag stellen waarop ge het antwoord niet kent, en gewoon toegeven dat ge het niet weet. Vaak stellen ze expres vragen die ge niet gaat kunnen beantwoorden om uw reactie te testen.
    Yups

* Als ze vragen wat uw slechte kanten zijn, zeg dan iets simpel en draai het daarna om in een goeie kant. Bijvoorbeeld: "Ik ken deze programmeertaal die jullie gebruiken nog niet maar zolang ik toegang heb tot het internet, kan ik mijzelf die vrij snel aanleren."
    ik zou in dat geval wel eerder een slechte karaktertrek/eigenschap tonen, niet iets qua kennis, dat bedoelen ze imho niet. Ik ben bvb extreem slordig (bureau ligt altijd vol, ik ben vergeetachtig, ...). Niet direct een voordeel als je met sterke deadlines (verjaringen) werkt, maar dat moeten ze er dan maar bijpakken. Ik zei op m'n laatste sollicitatie dat dit m'n probleem is en dat ik dat niet vlug meer zie veranderen, maar dat ik me wel bewapen door gewoon 1 maand voor de deadline al klaar te zijn en 2-wekelijks m'n boel even probeer op orde te leggen (deze ochtend weeral ). En dat lukt me nu toch best wel goed .
    Sent From My Brain Using Common Sense

Approved 9-lifer
    iTrader
    8 (100%)
    Er is een verschil tussen u en uw he.. Maak die fout alvast niet zou ik zeggen.
    oei

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door truifel Bekijk bericht
    Het verbaast mij eigenlijk een beetje dat er nog geen topic is met tips & tricks om te solliciteren.
    Het verbaast mij dat mensen dit zeggen zonder search te gebruiken...

Voor een doctoraat hoef je trouwens toch niet echt te solliciteren? Je zal gewoon wat moeten gaan bespreken en wat informatie uitwisselen. Die prof zal ook willen kijken of je iemand bent die er 100% voor gaat en het niet afbolt bij de eerste goede aanbieding uit de industrie.

Kledij zal sterk afhangen van het departement, bij ons dragen docenten geen kostuum en dus ik zou dat ook niet doen.
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Member
    iTrader
    0
    *Website van het bedrijf grondig bestuderen is inderdaad een aanrader! Kan al eventueel helpen met je keuze van kledij. (Bv.: er staan foto's op van in het kantoor en je ziet iedereen in kostuum, dan ga je best ook in kostuum)

*Bij het binnenkomen een hand geven, eerste vorm van beleefdheid.

*Op de website van de VDAB staan er ook tal van tips...Al zijn ervaringen van andere ook zeker nuttig.

Platinum Member
    iTrader
    0
    * Kijk de gesprekspartner in de ogen als je praat

* Gebruik uw handen om iets uit te leggen, lichaamstaal doet u voorkomen alsof je open bent.

* Probeer niet dominanter te zijn dan de ondervrager

Member
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy Bekijk bericht
    Er is een verschil tussen u en uw he.. Maak die fout alvast niet zou ik zeggen.
    Rise and shine sleepyhead, half the town is probably dead

Approved 9-lifer
    iTrader
    13 (100%)
    U deftig (in de zin van een kostuum, echt in vodden toekomen moet je nergens doen he!) kleden kan soms vereist zijn maar ik heb dat niet gedaan en had van mijn eerste sollicitatiegesprek ooit in mijn leven direct een job vast (bij Vanden Borre) als verkoper.
    Samsung Galaxy Note 3 - Generations Connect - iMac
    Gelieve te quoten bij Buy&Sell als je wilt dat ik terug keer. Dank u
    Nintendo network ID: MIQ_be || PSN: MRplayforfun91 || http://card.psnprofiles.com/1/MRplayforfun91.png

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Het verbaast mij dat mensen dit zeggen zonder search te gebruiken...

Voor een doctoraat hoef je trouwens toch niet echt te solliciteren? Je zal gewoon wat moeten gaan bespreken en wat informatie uitwisselen. Die prof zal ook willen kijken of je iemand bent die er 100% voor gaat en het niet afbolt bij de eerste goede aanbieding uit de industrie.

Kledij zal sterk afhangen van het departement, bij ons dragen docenten geen kostuum en dus ik zou dat ook niet doen.
    Ik heb de search gebruikt (de search enkel op dit forum) en er stond niets op de 1e pagina . En ik ga nie alle 18 pagina's overlopen (van topics die het woord solliciteren bevatten) aangezien de laatste op de 1e pagina toch al enorm oud was .

Ze hebben me op een sollicitatie gesprek gevraagd, nadat ik mijn CV en motivatiebrief etc had opgestuurd en blabla. Das dus toch niet zo raar? Ma het 'gesprek om wa informatie uit te wisselen' is dus ook solliciteren eh... Als ge genen goeien indruk achterlaat, gaan ze u nie aannemen eh .

Nuja, de meeste dingen die hier gezegd zijn, zijn vaak wel voor de hand liggend en kan je inderdaad ook wel op de VDAB site vinden. Maar ik had liever zo wat persoonlijke ervaringen gehad (alle hulp is welkom natuurlijk).

Als je dus niet voor een bedrijf een gesprek hebt, maar voor een school, hoe zou ge u dan best gaan voorbereiden omtrent het onderwerp?
    Ik ga proberen wat papers te lezen zodat ik er toch iets van afweet (kheb er ook eentje gekregen van een professor omtrent het onderwerp).

Bon, bedankt voor de tips alvast! Hopelijk komen er veel meer. Misschien kan dit ook zo'n topic worden waarin ge over uw eigen sollicitatie praat wanneer ge eentje hebt ofzo .

Banned
    iTrader
    0

Van dergelijke politiek correcte antwoorden zou ik het serieus op mijn heupen krijgen.

Banned
    iTrader
    1 (100%)
    Ik heb ooit eens van een recruiter als feedback gehad dat ik beter een kostuum incl. das kon aantrekken. "Dat komt zakelijk over" zei hij. Ik had een kostuumbroek aan met hemd en een blazer, zonder das. -.- (Wat volgens mij toch ook al vrij zakelijk en deftig is.) Sollicitatie voor IT consultancy trouwens.

Mja, geen idee. Imo beter iets te deftig gekleed dan niet deftig genoeg.

Member
    iTrader
    4 (100%)
    Ik heb de search gebruikt (de search enkel op dit forum) en er stond niets op de 1e pagina . En ik ga nie alle 18 pagina's overlopen (van topics die het woord solliciteren bevatten) aangezien de laatste op de 1e pagina toch al enorm oud was .

Ze hebben me op een sollicitatie gesprek gevraagd, nadat ik mijn CV en motivatiebrief etc had opgestuurd en blabla. Das dus toch niet zo raar? Ma het 'gesprek om wa informatie uit te wisselen' is dus ook solliciteren eh... Als ge genen goeien indruk achterlaat, gaan ze u nie aannemen eh .

Nuja, de meeste dingen die hier gezegd zijn, zijn vaak wel voor de hand liggend en kan je inderdaad ook wel op de VDAB site vinden. Maar ik had liever zo wat persoonlijke ervaringen gehad (alle hulp is welkom natuurlijk).

Als je dus niet voor een bedrijf een gesprek hebt, maar voor een school, hoe zou ge u dan best gaan voorbereiden omtrent het onderwerp?
    Ik ga proberen wat papers te lezen zodat ik er toch iets van afweet (kheb er ook eentje gekregen van een professor omtrent het onderwerp).

Bon, bedankt voor de tips alvast! Hopelijk komen er veel meer. Misschien kan dit ook zo'n topic worden waarin ge over uw eigen sollicitatie praat wanneer ge eentje hebt ofzo .
    Maar een sollicitatie in academische context lijkt mij toch iets totaal anders dan in een bedrijfscontext, nee? Om te beginnen zal je al geen gesprek hebben met iemand van HR, waardoor die gesprekken al totaal anders verlopen .

Zo'n gesprekken gaan volgens mij eerder over uw academische inhoud/visie en wat zij u willen aanbieden.

Als je toch tips wilt voor die "typische vragen": http://lifehacker.com/5916590/get-hired. Daarbovenop: neem alle tips die je tegenkomt met een grote korrel zout, je moet dat altijd inpassen in de bedrijfscultuur waar je gaat appliceren.

iTrader
    6 (100%)
    bedankt voor de link tom1. Is misschien niet 100% relevant, maar er staan zeker dingen in die waar zijn (en soms eens vergeten worden). Ook eens grappig om te zien.
    En academisch is inderdaad anders dan in een bedrijf, daarmee dat ik het wat raar vind om me voor te bereiden... .

Wa ik mij bv afvraag (puur hypothetisch): stel da uw opa ofzo int ziekenhuis op sterven ligt en het kan 'voor elk moment zijn'. Laat ge dan uw gsm aanliggen (met een melding vooraf (hoe pakt ge da best aan? Ge kunt toch moeilijk zeggen 'mijn opa ligt op sterven, kga mijne gsm laten aanliggen') of legt ge die toch volledig af?

Approved 9-lifer
    iTrader
    8 (100%)
    Een bedrijf dat voor zulke situatie geen begrip heeft daar zou ik niet voor willen werken.

U dus op uw opa concentreren en achteraf uitleggen waarom je niet kon antwoorden.
    oei

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Wa ik mij bv afvraag (puur hypothetisch): stel da uw opa ofzo int ziekenhuis op sterven ligt en het kan 'voor elk moment zijn'. Laat ge dan uw gsm aanliggen (met een melding vooraf (hoe pakt ge da best aan? Ge kunt toch moeilijk zeggen 'mijn opa ligt op sterven, kga mijne gsm laten aanliggen') of legt ge die toch volledig af?
    ofwel leg je je gsm nooit af, maar zorg je er gewoon voor dat hij op stil staat
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    26 (93%)
    Als ze u iets aanbieden voor te drinken, zeker aannemen en niet afslaan, glas water ofzo

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ofwel leg je je gsm nooit af, maar zorg je er gewoon voor dat hij op stil staat
    Da geeft toch geen antwoord op de situatie? Dan weet ge wel da ze bellen, maar wat dan?

In verband met dat glas water, wrm 'moet' ge da per se? .

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten