Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
    Member
    iTrader
    0

Ervaringen schakelprogramma Toegepaste Taalkunde

Ik ben van plan om volgend schooljaar een master Vertalen te halen, waarschijnlijk in Antwerpen.

In het middelbaar heb ik Latijn-moderne talen gestudeerd en daarna heb ik mijn bachelordiploma Office Management - Bedrijfsvertaler gehaald. Zes jaar geleden om precies te zijn, dus ik ben al even geen voltijds studente meer.

Omdat ik direct na mijn hogeschoolopleiding ben gaan werken als vertaalster, ben ik wel altijd met talen bezig gebleven. Daarnaast heb ik tussendoor ook een aantal cursussen in avondschool gevolgd, maar grote pakketten leerstof verwerken was er de laatste jaren dus niet meer bij.

Ondanks dat ik een job heb gevonden die volledig in de lijn van mijn diploma ligt, begin ik er meer en meer spijt van te krijgen dat ik uiteindelijk niet voor een masterdiploma ben gegaan. Dat wil ik nu dus alsnog doen. In de eerste plaats uit interesse (ik ben zo'n beetje een 'eeuwige student'), maar ook omdat ik mijn mogelijkheden wat wil verruimen. Eventueel op een dag ooit het onderwijs in of zo.

Ik haal gewoon geen voldoening (meer) uit mijn huidige diploma, omdat ik ergens het gevoel heb dat ik beter zou kunnen. Hetgeen dat me dus wel zorgen baart, is dat het 'echte' studeren al zo lang achter me ligt, daarom dat ik graag wat ervaringen inzake de moeilijkheidsgraad zou horen van mensen die het schakelprogramma Toegepaste Taalkunde (en eventueel de master Vertalen) volgen of hebben gevolgd, in Antwerpen of elders.

Ik neem aan dat ik voor de pure vertaalvakken mogelijk een beetje voorsprong zal hebben, maar ik heb best wel schrik voor bijvoorbeeld de actieve grammatica (komt hopelijk snel terug...) en de pure theorievakken, zaken die al best ver achter mij liggen.

Motivatie is echter geen probleem. Ik wil er volledig voor gaan, maar tussen willen en kunnen is er natuurlijk nog wel een verschil...

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Member
    iTrader
    0
    Echt niemand enige ervaring met het schakeljaar of de master Vertalen? Ik heb er precies niet echt een populaire richting uitgekozen.

Member
    iTrader
    0
    Mijn ervaring, wel in Gent i.p.v. Antwerpen.

Veel vakken uit dat schakelprogramma komen uit het eerste jaar vertaler-tolk (de master, niet onder office management). Dit eerste jaar heb ik geprobeerd, en ik ben later veranderd naar bachelor office management, zakelijk vertaler-tolk.

Een eerste kennis begon daarentegen met de bachelor OM-ZVT en deed daarna het schakeljaar in een poging de master te behalen.
    Die worstelde met hoe diep ze gingen in de grammatica. Zelfs Nederlandse grammatica was voor velen een buisvak. Uiteindelijk is ze gestopt.

In OM-ZVT maakte ik naar mijn eigen bescheiden mening geen slechtere Engelse vertalingen omdat ik minder van de grammatica kende.
    Blootstelling, dus luister- en leeservaring, zijn voor mij persoonlijk de methode om een taal grammaticaal beter te kunnen, niet theorie.

Een tweede kennis deed ook bachelor OM-ZVT en vervolgens het schakelprogramma waarvoor ze slaagde. Zij raakte echter niet aan het werk op masterniveau. Dus waarvoor heeft ze dan twee jaar bijgestudeerd i.p.v. te werken en € 15 000 ofzo te sparen?

Als je in het onderwijs wil werken, bestaat er waarschijnlijk wel avondonderwijs hiervoor, ik weet niet of je per sé deze master dan nodig hebt.

Heb je kans op vrijstellingen?

Moest ik jou zijn, zou ik toch een poging doen, al is het maar om je de rest van je leven niet te moeten afvragen hoe het anders ging geweest zijn.

Member Arkaine's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    zelf gewoon de toegepaste taalkunde gedaan en daarna master tolken (niet vertalen)

Persoonlijk denk ik eigenlijk niet dat je er nog veel aan zult hebben.
    Die jaren werkervaring die je hebt opgedaan zijn waarschijnlijk veel meer waard dan dat ene masterjaar.

Als een masterdiploma meer wedde zou betekenen is het natuurlijk interessant, maar ik denk eigenlijk niet dat je qua vertalen veel zult bijleren als je het al jaren doet als beroep.

Member
    iTrader
    0
    Bedankt voor de reacties!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikF Bekijk bericht
    Heb je kans op vrijstellingen?
    Ik heb nagevraagd of ik door mijn werkervaring kans op vrijstellingen had. In principe voor de vertaalvakken wel, maar die vrijstellingen zijn blijkbaar niet gratis te behalen. Het zou bovendien meer moeite kosten om aan die vrijstellingen te komen dan om gewoon de vakken te volgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikF Bekijk bericht
    Moest ik jou zijn, zou ik toch een poging doen, al is het maar om je de rest van je leven niet te moeten afvragen hoe het anders ging geweest zijn.
    Ben ook bang dat ik spijt ga krijgen als ik het niet op zijn minst probeer. Ergens lijkt het misschien een stom idee om mijn diploma te gaan 'opwaarderen' terwijl ik al best wat ervaring heb in het echte werkveld, maar ik hoef op zich niet te vrezen dat ik niet aan werk kom. Ik heb het zo geregeld dat ik terug kan naar mijn oude job, ongeacht of ik mijn master haal of niet: ik blijf realistisch en besef dat het mogelijk niet lukt. Ik kan terwijl nog steeds naar iets anders uit kijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arkaine Bekijk bericht
    Als een masterdiploma meer wedde zou betekenen is het natuurlijk interessant, maar ik denk eigenlijk niet dat je qua vertalen veel zult bijleren als je het al jaren doet als beroep.
    Een master zal geen hoger loon opleveren op mijn huidige werkplek. In andere sectoren, zoals het onderwijs, waarschijnlijk wel.
    Zoals ik echter al zei wil ik dit in de eerste plaats doen omdat het me interesseert. Om later te weten dat ik ten minste toch de kans gegrepen heb die ik vlak na het behalen van mijn bachelor uiteindelijk niet heb benut.

De master Vertalen is bovendien ook een van de masters die men wil gaan verlengen. Wanneer is blijkbaar nog niet echt duidelijk, maar twee of drie jaar zonder vast inkomen maken toch best een groot verschil.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten