Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 31
    Member
    iTrader
    26 (100%)

Freelance / zelfstandig in bijberoep werken

Ik werk al 5 jaar voor een kleine KMO waar ik de volledig marketing zelf doe. Ik ben verantwoordelijk voor alle vormen van publiciteit en reclame, van begin tot einde (dus ook het ontwerp en uitvoering).

Nu begin ik het wel beu te worden aangezien mijn functie beetje de verkeerde richting aan het uitgaan is, en niet 100% meer overeenkom met een collega sinds die een hogere functie kreeg.

Ik ontwerp heel graag catalogi, businesscards, logo's en huisstijlen en zou het wel zien zitten om dit freelance of zelfstandig te doen. Ik vrees alleen dat er serieus wat competitie is, en niet zoveel vraag.

Iemand ervaringen hiermee? Wat heb je nodig om hiermee te beginnen?

Member Dubbelpunt's schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fonskuh Bekijk bericht
    Ik vrees alleen dat er serieus wat competitie is, en niet zoveel vraag.
    True.

Wat moet je hiervoor doen?
    Gewoon eenmanszaak in bijberoep opstarten, kost 77eur.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Ik vrees alleen dat er serieus wat competitie is, en niet zoveel vraag.
    Er is zeer zeker veel vraag, maar idd de concurrentie is ook zeer sterk aanwezig.
    Wil je trouwens je huidige beroep dan behouden? Want ik denk dat je bijberoep niets mag te maken hebben met je hoofdberoep.

Algemeen vraagje;
    Blijkbaar wordt je als 'freelancer' minder zwaar belast dan als zelfstandige, klopt dit?
    Ik ben ook aan het overwegen om als zelfstandige/freelancer in bijberoep te beginnen. Ik ben wel nog student, dus zou dit combineren. Maar aangezien mijn 'inkomen' al niet echt hoog zou liggen, wil ik niet door de belastingen daar de helft al va kwijtspelen.....

iTrader
    5 (86%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door profound Bekijk bericht
    Blijkbaar wordt je als 'freelancer' minder zwaar belast dan als zelfstandige, klopt dit?
    Een freelancer is een zelfstandige.

Ik ben ook aan het overwegen om als zelfstandige/freelancer in bijberoep te beginnen. Ik ben wel nog student
    Dat gaat niet als student.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Is dat dan geen apart statuur ofzo?

iTrader
    5 (86%)
    Je kan dit doen met een éénmanszaak of een bvba, maar dan ben je zelfstandige.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Een freelancer is steeds een zelfstandige (eenmanszaak, BVBVA, ...)
    Een zelfstandige KAN een freelancer zijn.

Freelancer is een term die vaak gebruikt wordt bij vakgebieden waar je verschillende projecten afwerkt. IT-consultant, grafisch ontwerper,...
    Projecten die je zelf kiest naar eigen goeddunken.
    Een bakker is ook een zelfstandige, maar geen freelancer.

Member
    iTrader
    26 (100%)
    Wil je trouwens je huidige beroep dan behouden? Want ik denk dat je bijberoep niets mag te maken hebben met je hoofdberoep.
    Hoe zeker ben je hiervan? Mijn huidige functie is ruim gezien 'Marketing', grafisch ontwerper is toch iets anders dan?

Approved 9-lifer
    iTrader
    11 (100%)
    Even schaamteloos thread gebruiken om ook een vraagje te stellen. Is er een minimum aan aantal uur dat je een hoofdberoep moet uitoefenen om een bijberoep te kunnen doen? Ik zou eventueel kunnen 1 dag in de week vast werken, en zou dan eventueel als freelancer in bijberoep werken. Maar 't is nog een vaag idee en niet heel hard over nagedacht/opgezocht tot nu toe
    It's an impossible decision. I'll just have to hope that when I flip the coin it somehow explodes and kills me.

Member
    iTrader
    0
    U kunt worden beschouwd als zelfstandige in bijberoep wanneer u:

•loontrekkende of interimaris bent, of tewerkgesteld in het onderwijs zonder benoeming: het aantal uren dat u uitoefent als loontrekkende of interimaris moet minstens overeenkomen met een halftijdse jobs,
    •ambtenaar bent: u moet minstens 200 dagen ofwel 8 maanden per jaar werken, en het gepresteerde werkrooster moet minstens overeenkomen met een halftijdse jobs,
    •benoemd onderwijzer bent: u moet minstens 6/10de van een voltijds werkrooster presteren,
    •werkloos bent: u moet een werkloosheidsuitkering ontvangen en gemachtigd zijn om uw zelfstandige titel uit te oefenen in bijberoep of op toevallige basis,
    •een uitkering geniet van uw ziekenfonds: u bent minstens voor 66 % ongeschikt bevonden, en de uitkering die u ontvangt is minstens gelijk aan het pensioen van een alleenstaande zelfstandige.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Hoe zeker ben je hiervan? Mijn huidige functie is ruim gezien 'Marketing', grafisch ontwerper is toch iets anders dan?
    Je bijberoep mag wettelijk gezien exact hetzelfde zijn als je hoofdberoep. Toch voor deze sector.

Vraag is natuurlijk enkel hoe blij je werkgever ermee gaat zijn.

Nu, als het bedrijf bijvoorbeeld buizekes verkoopt en jij ontwerpt er gewoon de website, businesskaartjes,... en in bijberoep doe je hetzelfde voor een bedrijf dat schroefkes maakt of de plaatselijke slager, dan kom je niet in het vaarwater van je werkgever zijn hoofdactiviteit. Zijnde, buizekes verkopen.
    Tenzij dat je ook gaat ontwerpen voor de directe concurrent, maar in dat geval: wat niet weet, niet deert.

Moest jij werken voor een reclamebureau en in bijberoep wil je zelfstandig gaan ontwerpen, dan is er wel een probleem natuurlijk.

Hangt dus voor een groot deel af van de sector, de interesse van je werkgever en of ie het ooit te weten komt...

Member
    iTrader
    26 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bunecarera Bekijk bericht
    Nu, als het bedrijf bijvoorbeeld buizekes verkoopt en jij ontwerpt er gewoon de website, businesskaartjes,... en in bijberoep doe je hetzelfde voor een bedrijf dat schroefkes maakt of de plaatselijke slager, dan kom je niet in het vaarwater van je werkgever zijn hoofdactiviteit. Zijnde, buizekes verkopen.
    Zo zou het zijn, geen probleem dus.

Dan ga ik waarschijnlijk eerst in avondschool nog bedrijfsbeheer moeten volgen aangezien ik dit nooit gehad heb.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Heb je een diploma Hoger Onderwijs? (Unief of Hogeschool)
    Indien ja, dan volstaat dit diploma en dien je geen bedrijfsbeheer te volgen.

Member
    iTrader
    26 (100%)
    Enkel secundair diploma

Member [B]Rocketeer's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Allemaal te zien:
    als in je huidig contract staat dat je geen bijberoep mag doen in dezelfde sector/dienst als dat zij doen, dan is het zo. -> en dat wordt veel gedaan hoor

Vergeet niet dat ze je perfect kunnen aanklagen als jij geld verdient in bijberoep dankzij de kennis die je bij hen hebt opgedaan en nog steeds doet

In de praktijk komt er meer bij kijken dan je denkt.

iTrader
    5 (86%)
    Bespreek dit eerst maar eens met de CEO of je kan in serieuze schulden komen.

iTrader
    5 (86%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djesmin Bekijk bericht
    Even schaamteloos thread gebruiken om ook een vraagje te stellen. Is er een minimum aan aantal uur dat je een hoofdberoep moet uitoefenen om een bijberoep te kunnen doen?
    19u per week

Approved 9-lifer
    iTrader
    11 (100%)
    Merci antwoorders!
    It's an impossible decision. I'll just have to hope that when I flip the coin it somehow explodes and kills me.

Member
    iTrader
    5 (100%)
    Even een vraagje stellen, sorry voor de hijack, maar je vragen zijn toch al beantwoord

Zoals ik reeds zei ben ek nog steeds student, maar ik zou hetgeen ik doe (webdevelopment en alles wat daar bij komt kijken) toch via de officiële manier willen doen. Dus heb ek daar een btw-nummer voor nodig. Zijn hier mensen in dergelijke situatie?
    Ik vroeg mij voornamelijk af hoeveel er dan procentueel zou overblijven van hetgeen ik zou verdienen? Of van wat dit afhangt?

Member DeMoN's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Even een vraagje stellen, sorry voor de hijack, maar je vragen zijn toch al beantwoord

Zoals ik reeds zei ben ek nog steeds student, maar ik zou hetgeen ik doe (webdevelopment en alles wat daar bij komt kijken) toch via de officiële manier willen doen. Dus heb ek daar een btw-nummer voor nodig. Zijn hier mensen in dergelijke situatie?
    Ik vroeg mij voornamelijk af hoeveel er dan procentueel zou overblijven van hetgeen ik zou verdienen? Of van wat dit afhangt?
    Of je kunt een veiliger weg opgaan dmv payrollingbureaus als Tentoo of SmartBE. Voordeel daarvan is dat zij alle papierwerk doen terwijl jij niet verplicht bent als zelfstandige te beginnen. Zo verlies je uw recht (voor 5 jaar) om op uitkering terug te vallen niet, mocht je niet slagen.
    Nadeel is dat je bij Tentoo en SmartBE wel een commissie van 8% per project moet afstaan.
    Goeie oplossing om af te tasten of je ervan kunt leven of niet.

Je houdt iets minder dan de helft van het facturatiebedrag over als nettoloon. RSZ, vakantiegeld en bedrijfsvoorheffing (voorschot op belastingen) gaan daar vooraf af.
    Freelance webdesign & illustration
    www.konraddobson.com
    (vernieuwde portfolio online!)

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten