Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17
    Member
    iTrader
    0

Wiskunde bij Informaticabeheer/Boekhouden-informatica

Zoals je ziet ben ik hier nieuw, ik heb me dan ook aangemeld omdat ik een vraag hebben betreffende mijn studies. Ik heb net een B-attest behaald in het 4e jaar Handel vanwege een buis voor wiskunde en moet dus veranderen. Nu twijfel ik tussen boekhouden-informatica en informaticabeheer. Ik vroeg me dus enkele zaken af:

- In welke van beide richtingen is de wiskunde het minst zwaar?
    - Wat houdt die wiskunde (logisch inzicht) precies in?
    - Welke kanten kun je later op met beide richtingen?
    - Los van het wiskunde, wat zijn jullie ervaringen met de richtingen?

Alvast bedankt.

Member
    iTrader
    0
    Ik wil je niet ontmoedigen maar als je buist op wiskunde in handel betwijfel ik of je de wiskunde in BI of IB zal aankunnen. Aangezien de wiskunde in beide richtingen (veel) ZWAARDER zou moeten zijn dan in handel.
    De richtingen in zijn geheel zijn trouwens zwaarder.

BI is wel zeker een aanrader, heb het zelf ook gevolgd en heb nu mijn eerste jaar accountancy fiscaliteit achter de rug. Zeer vlot verlopen dankzij goeden voorbereiding op BI.

Met IB kan je ook veel kanten uit. Je moet je natuurlijk wel interesse hebben in software/hardware.

Succes ermee zou ik zegge!

Member
    iTrader
    0
    Nja, ik had 47% maar was het jaar wel begonnen met 30%. Mijn tweede trimister was al beter met 40% en op mijn laatste examen heb ik 70% gehaald. Ik denk dus dat ik wel beter kan, maar zal er dan wel hard voor moeten leren.

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Om op je vragen te antwoorden (ik heb zelf IB gevolgd):

1) Geen van beiden; wij kregen wiskunde zelfs samen met BI. Ik weet wel dat je op sommige scholen IB 5u wiskunde krijgt (wij kregen slechts 4u).

2) In principe is IB/BI een richting die aansluit na de tweede graad TSO handel (ik kwam ook uit die richting) en zou wiskunde dus geen probleem mogen zijn. Maar dit hangt echt van school tot school af, want zelfs het aantal uren wiskunde kan variëren.

3) Na IB is Toegepaste Informatica de meest logische keuze, na BI is dat Bedrijfsmanagement (dat zijn toch de richtingen die de meesten volgen bij ons). Maar op hogescholen begint men meestal van 0 (of toch in de informatica-opleidingen), dus je kan nog verschillende richtingen uit.

Je moet alleen niet denken dat je na IB werk gaan vinden in de informaticasector; die richting is vrij waardeloos.

4) Mijn ervaringen zijn extreem slecht, maar dat komt eerder door de school. Onze informaticaleerkrachten waren niet echt goed in hun vak
    Ik weet wel dat 't op sommige scholen WEL deftig is. Ga dit dus zeker eerst na

Member Stierkoe's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Moet ge normaal nie zakken of bissen met een B-attest?

Crew Member wireke's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Ik snap niet hoe ge met een B attest in handel naar BI/IB moogt? 5 Handel is makkelijker ("lager") als 5 BI/IB.

Ik heb BI gedaan, wiskunde is zeker niet zo moeilijk maar wel pakske moeilijker als in Handel. (4 uur bij ons). IB is wiskunde of exact hetzelfde of nog meer (bij ons kon je IB doen met 6 uur wiskunde)

BI is een goede voorbereiding op de hogeschool, vooral accountancy-fiscaliteit. Qua boekhouden/recht is alles in je eerste bachelor al eens behandeld geweest of toch minstens de basis ervan.

Maar nogmaals, als je in 4handel een B haalt, doe je jaar opnieuw want 5 BI / IB gaat ook niet lukken dan.
    Don't try to live up to others, but make your own adventure. Regret is only good for telling yourself what you will never do again. Once you know which things you will never do again, regret turns into wisdom, and wisdom builds character.

Member
    iTrader
    0
    Buiten mijn buis van wiskunde waren mijn punten niet echt slecht. Buiten nog 50% voor natuurwetenschappen haalde ik voor alle andere vakken meer dan 65%.

Ik heb met mijn B-attest een clausulering voor TSO Handel en Elektromechanica, maar IB, BI of een andere richting in de buurt van handel (zoals secretariaat-talen en toerisme) mag ik wel doen. Omdat ze het me gewoon niet mogen verbieden, blijkbaar.

Ze raden me het wel gewoon sterk af maar ik heb dan ook 47% gehaald door haast amper te studeren (alleszins het eerste trimister). Ik denk dus gewoon dat ik wel beter kan.

Hoeveel moet je ongeveer halen in 4e Handel op wiskunde om het wiskunde in IB of BI aan te kunnen, schatten jullie?

Member
    iTrader
    0
    Om even te vergelijken.

Iemand die handel heeft gedaan in dezelfde school als mij heeft ook acf gedaan.

Hij heeft 8 (of meer) herexamens, ik geen! Ik zou gewoon je jaar opnieuw doen en volgend jaar overstappen naar BI/IB.

De hoeveelheid wiskunde hangt van school tot school af. Maar het zal sowieso zwaarder zijn als in handel.

Member
    iTrader
    0
    qua wiskunde was er in mijn school geen gigantisch verschil, wij kregen in BI 4u/week en in handel kregen ze 3/week en ginge ze een beetje trager met de leerstof.
    Ik vond BI echt een schitterende richting omdat je naast informatica ook nog veel economie en boekhouden etc krijgt waardoor je nog enorm veel richtingen uit kan. Ik zat in een klas van 7 en iedereen doet momenteel een andere richting op de hogeschool. Ook helpt die economie en boekhouden je als je informatica gaat verder studeren want zeker dan in toegepaste informatica ga je ook boekhouden krijgen en op kdg is dat echt een buisvak .

kzou zeggen als informatica je interesseert ga dan voor BI of ib, die wiskunde die je daar krijgt valt mee en veel van die wiskunde heb je zowiezo toch nodig als je gaat programmeren.

trouwens mijn broer is ook blijven zitten in 4 handel en die heeft zonder problemen BI gedaan en heeft nu een bachelor in toegepaste informatica
    Laatst gewijzigd door Redraptorx; 3 juli 2011 om 01:46
    Bf3: CptRaptor
    Steam: Redraptorx

Approved 9-lifer botchla's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    Bis niet en als je naar BI kan doe dat dan. Je gaat omhoog qua middelbaar diploma en dat heeft wat meer variëteit dan handel. Als je de moeite wil doen om hard aan je wiskunde te werken moet dat wel lukken. Naar mijn mening mag 1 vak u jaar niet kosten, tenzij je lager moet zakken natuurlijk.

Waar ik mijn middelbaar deed was BI trouwens 5u wiskunde met dezelfde 5u stof als ASO.
    Education costs money, but then so does ignorance.

Member kb3n's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Ik had zelf ook een B in 4 handel(dan wel niet door wiskunde). Ik ben dan naar 5 Boekhouden-Informatica gegaan en had er zeker geen spijt van. Wij hadden 4 uur wiskunde dat toch redelijk op niveau was, maar zoals je zegt had je op het einde van het jaar al een stuk betere punten dus dan gaat dit zeker lukken.

Approved 9-lifer
    iTrader
    2 (100%)
    - In welke van beide richtingen is de wiskunde het minst zwaar?
    Ik vermoed dat het ongeveer gelijk zal zijn, aangezien ze bij mij op school even veel uren kregen.
    - Wat houdt die wiskunde (logisch inzicht) precies in?
    sluit aan op de vorige jaren, men gaat verder met functies (hogere graads- en veeltermfuncties)
    - Welke kanten kun je later op met beide richtingen?
    Informaticabeheer: verder in de informatica (toegepaste informatica, (game) design, ...)
    Boekhouden-Informatica: verder in de bedrijfsinformatica (management, ...)
    - Los van het wiskunde, wat zijn jullie ervaringen met de richtingen?
    Ik heb zelf informaticabeheer gedaan, een zeer leuke ervaring waar je in het algemeen veel opsteekt i.v.m. computers, niet alleen programmeren maar ook hardware.

Member
    iTrader
    0
    Ik zou botchla zijn advies volgen.

Als uw andere punten goed waren, naar BI overstappen en voor wiskunde (en wss alles) héél hard werken. Het is twee jaar op uw tanden bijten en wss een paar opofferingen maken, maar ge zult er later des te meer van terug krijgen.

Zonder inzet en hard werken zou ik er niet aan beginnen.
    Deep in the heart where the mysteries emerge.

Approved 9-lifer
    iTrader
    8 (100%)
    ook BI gedaan en was een interessante richting

zelfs al buist ge in 5BI, dan gaat uw 2e jaar beter lukken dan nu onnodig handel te bissen
    Dan zijt ge op voorhand al aant buizen
    wie weet raakt ge er gewoon door zonder een jaar te verliezen.

En later als ge werkt is een jaar extra loon toch niet te onderschatten. Ben blij dat ik niet gebist heb indertijd al dacht ik int 1e hoger ook van te bissen
    oei

Member
    iTrader
    11 (100%)
    Heb zelf Boekhouden-Informatica gedaan en ik vond de wiskunde niet echt bijzonder, maar ik heb eigenlijk nooit last gehad van wiskunde dus ik kan niet bepalen hoe het voor u zou zijn.

Ik denk dat je met beide richtingen ongeveer dezelfde kant uit kan, er bestaat ook een mooie bachelor (Toegepaste Informatica) die hier mooi op aansluit. Bij ons was Informatica Beheer gewoon meer hardcore dan Boekhouden-Informatica.

Persoonlijk vindt ik Boekhouden-Informatica een hele goede richting, je ontsnapt min of meer aan talen en kan nog meer kanten op dan met Informatica Beheer, namelijk boekhouden en informatica :P
    Everybody lies

Approved 9-lifer
    iTrader
    0
    Ik sluit mijn mening ook aan bij botchla, maar ik moet toch 1 iets ook wel opmerken:
    In sommige scholen kiezen ze ervoor om (ondanks dat het een TSO richting is) de zelfde wiskunde te geven als sommige ASO richtingen (was bij ons in ieder geval volledig hetzelfde, dezelfde cursus en al), dus onderschat die wiskunde zeker niet!
    My xfire: psycho202
    Casual Gamer

Member
    iTrader
    0
    Voor wie door te googlen op dit onderwerp zou uitkomen en dezelfde vraag zou hebben, wat goede raad:

Als je niet sterk bent in wiskunde in het 4e jaar (65%+), begin dan niet aan deze richting. Ik volg hem nu voor het derde jaar (5e lukte niet meteen) en het is duidelijk te zwaar met het wiskunde. Ik ben niet tevreden met mijn studiekeuze, maar moet er nu helaas wel in voort, al ga ik na het 6e wel wat anders doen.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten