Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
    Approved 9-lifer
    iTrader
    9 (100%)

Hoofdeffect / Interactie-effect

In mijn cursus psychologie heb ik te maken met hoofdeffecten en interactie-effect. Ik begrijp deze begrippen en ik kan deze berekenen voor 2*2 tabellen en grafieken zoals ik vorig jaar in de hoorcolleges heb gezien.

Voorbeeld 1

Op het examen kwam de prof opeens aanzetten met meerdere variabelen, zodat ik niet precies wist hoe ik het nu juist moest berekenen.

Ik heb nu zelf, op basis van voorbeeld 1 extra variabelen verzonnen en getracht hoofd-effect en interactie te berekenen, zoals op het examen zal voorkomen.

Voorbeeld 2 (extra afhankelijke variabele)

Voorbeeld 3 (extra afhankelijke EN onafhankelijke variabele)

Ik vraag dus niet om die oefeningen voor mij op te lossen, dat heb ik zelf al gedaan, ik zou gewoon graag weten of ze correct zijn. Alvast bedankt
    You can't always get what you want, but if you try sometime you find. You get what you need!

Approved 9-lifer NotoriousP's schermafbeelding
    iTrader
    152 (100%)
    Dat principe is toch altijd hetzelfde ongeacht het aantal variabelen? Je berekent het gemiddelde voor elke situatie en je vergelijkt onderling, als er een verschil is dan is er interactie.

Dit is wel niet echt een goede analyse methodologie maar ik veronderstel dat je eerste jaars bent?

(uw oplossing is juist overigens, alleen moet bij het laatste aangeschoten = 20 zijn)
    Laatst gewijzigd door NotoriousP; 9 juni 2010 om 16:57
    It's OK if you disagree with me.
    I can't force you to be right.

Member medea's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik deed voor het voor interactie altijd zo:

maak een grafiekje, als de twee lijnen evenwijdig zijn, geen interactie
    als de twee lijnen elkaar snijden / in verder verloop zullen snijden dan wel interactie.

Voor hoofdeffect zit het net ietsje te ver

Approved 9-lifer
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NotoriousP Bekijk bericht
    Dat principe is toch altijd hetzelfde ongeacht het aantal variabelen? Je berekent het gemiddelde voor elke situatie en je vergelijkt onderling, als er een verschil is dan is er interactie.

Dit is wel niet echt een goede analyse methodologie maar ik veronderstel dat je eerste jaars bent?

(uw oplossing is juist overigens, alleen moet bij het laatste aangeschoten = 20 zijn)
    2de jaars, maar het gaat om een eerstejaars vak.
    Bedoel je bij het woord in het vet niet hoofdeffect?
    You can't always get what you want, but if you try sometime you find. You get what you need!

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten