Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
    Member
    iTrader
    0

ontslag of ziekenkas

Beste forumgangers,

ik heb hier een vraagje, de vrouw had ontslag genomen na 5 jaar dienst in een kledingwinkel, ze wilde eens heel iets anders doen. Nu zit ze in haar eerste week proefperiode op een ander werk en ze valt ziek tot ± einde van dit jaar.
    Nu is de vraag, is het best om ziek te vieren of haar gewoon te laten onslaan want dat gaan ze zowiezo zeker doen.
    Maar als ze haar ontslaan heeft ze waarschijnlijk GEEN recht op stempelgeld omdat ze zelf ontslag genomen heeft op haar vorig werk hé.
    Maar jullie zullen waarschijnlijk opteren voor ziekenkas maar als ze beter is en ze wilt ander werken zoeken, gaan ze dan niet afkerig zijn omdat ze op de ziekenkas zit.

Member Ow_jeih's schermafbeelding
    iTrader
    33 (95%)
    Als die nu ontslagen wordt dan krijgt die normaal gezien stempelgeld. Volgens mij maakt het niet uit dat die ontslag genomen had op vorige job. Alleen laatste job telt

Er is wel 1 probleem, ik denk niet dat ontslag mag gegeven wordt omdat ze ziek is. Ze kan dat aanvechten en waarschijnlijk winnen.

Member
    iTrader
    0
    De werkgever mag de arbeidsovereenkomst gedurende de proeftijd beëindigen zonder een opzeggingstermijn van 7 dagen te moeten naleven, of zonder dat een vergoeding moet worden betaald, wanneer tijdens deze proefperiode de arbeidsongeschiktheid van de bediende wegens ziekte of ongeval meer dan 7 dagen duurt.

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ow_jeih Bekijk bericht
    Als die nu ontslagen wordt dan krijgt die normaal gezien stempelgeld. Volgens mij maakt het niet uit dat die ontslag genomen had op vorige job. Alleen laatste job telt

Er is wel 1 probleem, ik denk niet dat ontslag mag gegeven wordt omdat ze ziek is. Ze kan dat aanvechten en waarschijnlijk winnen.
    zou het mogelijk zijn om géén zo'n reactie te geven als je uiteindelijk enkel fout advies geeft?

- Néé, ze krijgt in principe géén stempelgeld, aangezien ze nog geen 20 dagen tewerkstelling heeft op haar laatste tewerkstelling. Dan kijkt men dus naar het verleden tot men 20 gewerkte dagen heeft. Haar vorige job, waar ze dus zelf ontslag nam, zal dus wél in rekening genomen worden.
    - Jawel, men mag wel ontslag geven tijdens ziekte. Men mag gewoon niet ontslag geven OMDAT ze (kortstondig) ziek zijn. Zolang de reden "ziekte" niet op de C4 staat, is er geen probleem. In de praktijk worden er dus veel mensen ontslaan wegens ziekte, maar is het officieel "te weinig werk" of "kan taken niet aan"

Marcus2: je hoeft tijdens een sollicitatie niet te vermelden dat je ziek bent (geweest). De werkgever moet dus niet weten dat ze op de ziekenbond staat. Indien ze echter niet meer ziek is, zou ik het toch proberen om werkloosheid aan te vragen. Ze zal een verhoor krijgen om uit te leggen waarom ze zelf ontslag genomen heeft op haar vorig werk en waarom de nieuwe tewerkstelling niet zo lang geduurd heeft. Indien er daar geen gaten in het verhaal zijn (ziekte wordt bevestigd door dokter, haar nieuw werk was een contract van onbepaalde duur en dacht ze echt aan te kunnen, de ziekte was onverwacht, ...), zal een goeie vakbond wel haar kunnen helpen bij dat verhoor zodat de sanctie minimaal of nihil is. Het zou me sterk verbazen dat er een RVA hiervoor een sanctie zou geven (ik heb zelf de ervaring dat dit niet zo is, meerdere dossiers zo geholpen). Neem wél contact op met je vakbond hierover, zodat je op een verhoor assistentie krijgt.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member
    iTrader
    0
    Bedankt voor de reacties en vooral voor de uitgebreide van JPV,
    ik heb ondertussen al contact opgenomen met een verantwoordelijke van het syndicaat.
    Een goede vriend van pa zaliger(mijne euro was wat laat gevallen), we moeten ons voorlopig nergens niks van aantrekken en eerst zorgen dat mijn vrouw genezen is. Zodra ze van de ziekenkas komt zal hij dat wel proberen regelen met de rva. Zal wel gaan zoals JPV al heeft ondervonden.
    Nu ben ik weer wat geruster hé, met twee goede reacties, één van hier en één van syndicaat.

groetjes en bedankt

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten