Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 44
    Member Sylph*'s schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)

pensioensparen? intressant of niet?

kan iemand eens de voor en nadelen opsommen enzo? ben nu 21 jaar en ze willen mij dit aansmeren...
    simplicity is the ultimate sophistication.

Member SpArdA's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylph* Bekijk bericht
    kan iemand eens de voor en nadelen opsommen enzo? ben nu 21 jaar en ze willen mij dit aansmeren...
    Voordelen:
    -Fiscaal voordelig (30 à 40% van het maximum inbrengbaar bedrag is aftrekbaar).
    -Je bouwt een spaarpotje op voor later (maar daar zijn ook andere manieren voor).

Nadelen:
    -10% belasting op het einde van de rit (taks op langetermijnsparen, normaal geind wanneer je 60 wordt).
    NB: het betreft geen taks op het werkelijke eindkapitaal, maar op het fictief eindkapitaal. Elke premie rent men op tegen een fictief rendement van 4,75%, bij een pensioenspaarverzekering haal je dit rendement vaak niet eens.
    -vaak relatief hoge 'beheerskosten' die de bank je aanrekent (zie talrijke sterretjes en de zéér kleine lettertjes).
    -gestort geld kan je als illiquide beschouwen, want haal je het toch af voor je op pensioen gaat dan betaal je 33% belasting op het kapitaal dat je opneemt.

Links:
    Pensioensparen - Meest gestelde vragen
    Pensioensparen - Focus - Test-Aankoop
    netto: Is pensioensparen nog interessant?
    Zoek ook eens op trefwoord 'pensioensparen' op de site van spaargids.
    Laatst gewijzigd door SpArdA; 15 maart 2009 om 12:53
    Life is either a great adventure or nothing at all.
    PS - Créateur du corruption depuis 125 ans [>0<]

Member -=2H@RD2KiLL=-'s schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ge kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Je kan zeggen dat het niet meteen de goede tijd is om er mee te beginnen, maar je hebt nog 40 jaar voor u. Dat blijft niet zo negatief. Ge kunt ook een defensievere formulie kiezen & later eventueel iets agressiever

Member Sylph*'s schermafbeelding
    iTrader
    5 (86%)
    wel ambetant dat dat geld vaststaat :/
    simplicity is the ultimate sophistication.

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het geld dat mijn werkgever, vorig jaar gestort heeft, ben ik 100% kwijt. Ik had tot nu toe 2500€ gespaard en het pensioenfonds verloor maar liefst +30% van zijn waarde waardoor ik dus 800€ kwijt ben.(Ongeveer het volledige bedrag dat de werkgever gestort heeft).

Laat je niet vangen door de beloofde mega grote winsten op pensioenspaarrekeningen die de banken jou presenteren!

Je moet allereerst nuchter erover denken. Hou ermee rekening dat op lange termijn, een pensioenspaarrekening +-0% winst oplevert. Eens je de verliezen tijdens crisistijden, de jaarlijkse inflatie, de verhoogde levensstandaard en de belastingen op het eindkapitaal eraf trekt, dan heb je op je pensioen enkel (bij benadering) je oorspronkelijk kapitaal terug!

Dus voor de winst moet je niet aan pensioensparen doen. Je zal van een kale reis terugkomen. Geloof me vrij.

Waarom is pensioensparen dan toch een goede zaak? Nou ja, het is een appeltje voor de dorst, op je oude dag. Dus of je het nu leuk vind of niet, het is een noodzakelijk kwaad, wil je je levensstandaard behouden op je oude dag.

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Laat je niet vangen door de beloofde mega grote winsten op pensioenspaarrekeningen die de banken jou presenteren!

Je moet allereerst nuchter erover denken. Hou ermee rekening dat op lange termijn, een pensioenspaarrekening +-0% winst oplevert. Eens je de verliezen tijdens crisistijden, de jaarlijkse inflatie, de verhoogde levensstandaard en de belastingen op het eindkapitaal eraf trekt, dan heb je op je pensioen enkel (bij benadering) je oorspronkelijk kapitaal terug!
    euh... ik denk dat je serieus overdrijft. Mega grote winsten maak je er natuurlijk niet op (daarvoor is het een te veilige belegging), maar op lange (>20 jaar) termijn maak je er best wel redelijk wat winst op. Ik dacht dat m'n pa (die binnenkort stopt) met een jaarlijks netto-rendement van zo'n 6,5% zit. Natuurlijk moet je daar nog inflatie vanaf trekken om reeel te bekijken, maar dat moet je ook bij andere beleggingen, dus kan je evengoed dit even niet meerekenen om te vergelijken.
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member dr.ken's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpArdA Bekijk bericht
    Voordelen:
    -Je bouwt een spaarpotje op voor later (maar daar zijn ook andere manieren voor).

Nadelen:
    -10% belasting op het einde van de rit (taks op langetermijnsparen, normaal geind wanneer je 60 wordt).
    NB: het betreft geen taks op het werkelijke eindkapitaal, maar op het fictief eindkapitaal. Elke premie rent men op tegen een fictief rendement van 4,75%, bij een pensioenspaarverzekering haal je dit rendement vaak niet eens.
    -vaak relatief hoge 'beheerskosten' die de bank je aanrekent (zie talrijke sterretjes en de zéér kleine lettertjes).
    -gestort geld kan je als illiquide beschouwen, want haal je het toch af voor je op pensioen gaat dan betaal je 33% belasting op het kapitaal dat je opneemt.

Links:
    33% dikke nest, dus eigelek is het voordeliger als ge een aparte rekening ope doe en daar elke maand 70€ opzet??? anders gaak da er wel afhale, nu bennek nog ma anderhalf jaar aant pensioenspare...

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dr.ken Bekijk bericht
    33% dikke nest, dus eigelek is het voordeliger als ge een aparte rekening ope doe en daar elke maand 70€ opzet??? anders gaak da er wel afhale, nu bennek nog ma anderhalf jaar aant pensioenspare...
    Nee, want geld dat je op een normale rekening zet (spaar/termijn) brengt niet zoveel op en bij een pensioenspaarrekening zijn de stortingen voor een deel fiscaal aftrekbaar.

Die 33% belasting betaal je enkel als je het opgebouwde kapitaal aanspreekt vóór je op pensioen gaat (dat is immers niet de bedoeling en wordt daardoor ontmoedigd).

Member Spimk's schermafbeelding
    iTrader
    45 (100%)
    Voordelen:

Nadelen:
    na je 60ste zal je dus met fiscaal voordeel kunnen sparen maar het zal op je datum van pensioen niet meer belast worden!

Member MATABARO's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Voordelen:

Nadelen:

Links:
    Op welke andere middelen om te sparen voor je pensioen, doel je juist Sparda? Lijkt mij ook wel interessant om rekening te houden, met mogelijks interessantere opties.

Member Santa's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Die 33% zal wel op je interest zijn zeker? Zou anders maar schraal zijn :')

Approved 9-lifer
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Santa Bekijk bericht
    Die 33% zal wel op je interest zijn zeker? Zou anders maar schraal zijn :')
    Die 33% is op het totaalbedrag indien je het te vroeg afhaalt. Anders zou het simpel zijn: je stort bvb 800 euro, krijgt van de belastingen tussen de 30 a 40% terug en haalt het daarna direct terug af. Zou een superwinst zijn .
    Sent From My Brain Using Common Sense

Member =(X)=RaVen='s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Doet da maar bij Argenta, weinig kosten, fonds beheerd door Petercam! (heet ARPE (Argenta + Petercam))
    Petercam Group-Private Banking-Institutional Asset Management & Sales-Corporate Finance

Approved 9-lifer Moloch's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    mijn pa had dat ook gedaan, heeft enorm veel moeten afgeven aan de belastingen "op het einde van de rit", heb de papieren zelf gezien (en nee, niet vervroegd afgehaald), dus voor mij? hell no!

vandaar dat ik termijnrekeningen en spaarrekeningen heb openstaan, waar ik veel meer van ga genieten dan het pensioensparen..
    I, like God, do not play with dice and do not believe in coincidence. - V

Member _DKsissor_'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    sommige kunnen toch echt wel wa onzin uitkramen

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door =(X)=RaVen= Bekijk bericht
    Doet da maar bij Argenta, weinig kosten, fonds beheerd door Petercam! (heet ARPE (Argenta + Petercam))
    Petercam Group-Private Banking-Institutional Asset Management & Sales-Corporate Finance
    Weinig kosten?
    Ze maken graag reclame met 'in- en uitstapkosten nihil' maar voor de beheerskosten moet je iets langer zoeken.
    Deze bedragen 1,2% per jaar (berekend op het totaal gestorte bedrag mét intresten) en daarmee zie je je fiscaal voordeel alvast smelten als sneeuw voor de zon (zeker indien je dit niet wederbelegt).
    Maak maar eens een rekenblad.

Member
    iTrader
    11 (100%)
    damn sinds vorig jaar ook met pensioensparen begonnen bij argenta. Alé weer schoon int zak gezet precies -_-

Nochtans ik moest iets doen van mijn vader want anders ben ik voor de staat aant werken. Of schulden maken, maar een appartementje zag ik niet zitten. Kzit te goe thuis
    My CSS Movie /// Totally into Sim-racing: iRacing - Fight for 2nd

Member
    iTrader
    13 (100%)
    Op dit moment lijkt het vrij interessant, maar het duurt wel nog een jaar of 40 eer je over dat geld kan beschikken. Op zo'n lange termijn kan er veel gebeuren. Wie weet heft de overheid dan al een zware solidariteitsbelasting oid om pensioenen te bekostigen van mensen die amper gewerkt en gespaard hebben.

Approved 9-lifer
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Het geld dat mijn werkgever, vorig jaar gestort heeft, ben ik 100% kwijt. Ik had tot nu toe 2500€ gespaard en het pensioenfonds verloor maar liefst +30% van zijn waarde waardoor ik dus 800€ kwijt ben.(Ongeveer het volledige bedrag dat de werkgever gestort heeft).

Dus voor de winst moet je niet aan pensioensparen doen. Je zal van een kale reis terugkomen. Geloof me vrij.

Waarom is pensioensparen dan toch een goede zaak? Nou ja, het is een appeltje voor de dorst, op je oude dag. Dus of je het nu leuk vind of niet, het is een noodzakelijk kwaad, wil je je levensstandaard behouden op je oude dag.
    Een groot deel van het rendement haal je ook op je belastingsaftrek. Die moet je uiteraard meenemen in je berekeningen...

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scifo Bekijk bericht
    damn sinds vorig jaar ook met pensioensparen begonnen bij argenta. Alé weer schoon int zak gezet precies -_-
    Ik zeg niet dat het niet interessant kan zijn he, alleen dat sommigen absoluut geen idee hebben van de betrokken kosten en het dus veel te rooskleurig voorstellen.

Zoals Makila al zei: je moet het nuchter bekijken en geen grote winsten verwachten. Je kan je winst wel maximaliseren als je het vrijgekomen geld van het fiscale voordeel goed weet te beleggen.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten