Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18
    Member Gentei's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)

Een uitkering na 8 maanden werk hoeveel???

Ik ben in discussie met een vriend van mij...

Het zit zo Hij is vorig jaar afgestudeerd net zoals ik en is ook beginnen te werken van half september tot half mei dus hij is nu gestopt.

Nu is die naar abvv gegaan waar die een hoop papieren heeft gekregen die hij, zijn school en de VDAB moeten invullen en hij moest zich ook als werkzoekende terug inschrijven bij VDAB.

Anyway morgen gaat hij terug naar ABVV, al de papieren zijn ingevuld, om dus een uitkering aan te vragen...

En hier zit de discussie, hij heeft er recht op (want hij heeft zich ingeschreven in de VDAB de volgende dag nadat hij zijn middelbaar diploma had, en heeft zich terug uitgeschreven toen hij werk had gevonden)
    Nu hij zegt dat hij toch tenminste 600-800€ per maand moet krijgen van die uitkering.

Ik zeg dat het veel minder gaat zijn omdat hij maar tja hoeveel 8 maanden heeft gewerkt + leeft bij zijn ouders nog.

Toen hij werkte schommelde zijn netto loon tussen de 1500 en 1800€ (soms onregelmatige uren en in't weekend gewerkt)

Maar hoe zit dat nu krijgt hij echt zoveel of veel minder??

Waiting for: /
    Playing: Halo the Master Chief collection (Xone) // The Crew (PS4) // DA: Inquisition (PC)
    PSN ID: Gentei0075 http://psnprofiles.com/GENTEI0075
    Gamertag: RazorBlade0075

Member coillie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ik ben niet 100% zeker maar volgens mij krijgt hij 173 euro/maand. als ik me niet vergis moet je een vol jaar gewerkt hebben om een volledige uitkering te kunnen verkrijgen, of daar nog andere dingen aan gekoppeld zijn zoals opleidingen etc weet ik ook niet precies. mijn vriendin had enkele jaren terug 2x6maand gewerkt en had 2 werkdagen tekort om een volledige uitkering te kunnen krijgen. (gelukkig was het maar enkele weken)
    hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73

Banned
    iTrader
    79 (98%)
    als ge nog thuis woont dan krijgde maar een miezerige +- 300€. als ge alleen woont dan ist een 600€. maakt ni uit hoeveel ge al gewerkt hebt daar zien ze ni naar, ze doen dat op basis van uw thuissituatie enzo

Member Krulle's schermafbeelding
    iTrader
    124 (100%)
    veel minder, tzou beetje te makkelijk zijn é

iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gizmo666 Bekijk bericht
    als ge nog thuis woont dan krijgde maar een miezerige +- 300€. als ge alleen woont dan ist een 600€. maakt ni uit hoeveel ge al gewerkt hebt daar zien ze ni naar, ze doen dat op basis van uw thuissituatie enzo
    300€ hmmm is dat niet veel te weinig, als ik mij correct herinner een student dat afgestudeerd is en 9 maanden in wachtijd is krijgt meer dan 300€ als uitkering...

Ik dacht dat hij toch iets tussen 400-500€ zou krijgen ofzo sinds hij toch gewerkt heeft maja hij zal het snel weten i guess...

@Collie 170€ per maand wtf das toch veel te laag lol....

Playing: Halo the Master Chief collection (Xone) // The Crew (PS4) // DA: Inquisition (PC)

Member angelus2002's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Als hij ZELF gestopt is met werken (di ontslag), dan krijgt hij het eerste jaar niets. Nul komma nul.

De werknemer die zonder geldige reden zijn werk verlaat, heeft slechts recht op een werkloosheidsuitkering na een carensperiode waarvan de duur wordt bepaald door de RVA. Als de RVA oordeelt dat de werknemer zijn werk heeft verlaten met de bedoeling een werkloosheidsuitkering te ontvangen, dan kan de RVA zelfs uitkering weigeren voor de hele duur van de werkloosheid. Die uitsluiting eindigt pas nadat een nieuwe wachttijd is doorlopen.

Deze regel is in principe van toepassing zodra je zelf het initiatief neemt tot de beëindiging, ongeacht de manier waarop de overeenkomst werd beëindigd (opzegging door de werknemer, beëindiging met wederzijdse toestemming, maar ook bij ontslag door de werkgever als de RVA kan bewijzen dat je zelf om ontslag hebt gevraagd).

De sanctie wordt uiteraard niet opgelegd als je een gewettigde reden hebt om je werk te verlaten, zoals:

- medische redenen. Let wel: deze redenen worden pas aanvaard als ze worden erkend door de RVA-geneesheer. Ind emate van het mogelijk raden wij je aan je werk pas te verlaten op advies van de arbeidsgeneesheer. Als je de beslissing nam op advies van je huisarts, zorg er dan voor dat zijn advies voldoende gestaafd is.

- je baan is volgens de werkloosheidsreglementering geen passende dienstbetrekking meer ;

- je ontslag is te wijten aan een zware fout van je werkgever.

Bovendien heeft hij ook niet voldoende gewerkt om uitkeringsgerechtigd te zijn:
    Hoeveel arbeidsdagen bewijzen?

Leeftijd
    Te bewijzen minimum aantal arbeidsdagen in loondienst en referteperiode

Jonger dan 36 jaar
    - ofwel 312 dagen gedurende de 18 maanden voorafgaand aan uw aanvraag;
    - ofwel 468 dagen gedurende de 27 maanden voorafgaand aan uw aanvraag
    - ofwel 624 arbeidsdagen gedurende de 36 maanden voorafgaand aan uw aanvraag.

Van 36 tot 49 jaar
    - ofwel 468 dagen gedurende de 27 maanden voorafgaand aan uw aanvraag;
    - ofwel 624 arbeidsdagen gedurende de 36 maanden voorafgaand aan uw aanvraag;
    - ofwel 234 dagen tijdens de 27 maanden + 1.560 dagen tijdens de 10 jaar die voorafgaan aan deze 27 maanden;
    - ofwel 312 dagen tijdens de 27 maanden + voor elke dag die ontbreekt om tot 468 dagen te komen, 8 dagen tijdens de 10 jaar die deze 27 maanden voorafgaan.

Vanaf 50 jaar
    - ofwel 624 dagen gedurende de 36 maanden voorafgaand aan uw aanvraag;
    - ofwel 312 dagen tijdens de 36 maanden die uw aanvraag voorafgaan en 1560 dagen tijdens de 10 jaar die deze 36 maanden voorafgaan;
    - ofwel 416 dagen tijdens de 36 maanden + voor elke dag die ontbreekt om tot 624 dagen te komen, 8 dagen tijdens de 10 jaar die deze 36 maanden voorafgaan.

Dus hij heeft geen recht op een werkloosheidsuitkering!
    Welliswaar wel op een leefloon van het OCMW, afhankelijk van de gezinssituatie. Veel zal dat niet zijn...

Dus; laat hem maar op een andere kap dan de onze profiteren...

Member mauron's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Op een werkloosheidsuitkering heeft uw vriend in geen enkel geval al recht, daar heeft hij nog niet lang genoeg voor gewerkt (1 jaar tijdens een referteperiode van anderhalf jaar ongeveer).

Waar uw vriend aan denkt is allicht de wachtuitkering. Die kan iedereen na afloop van zijn studies krijgen, mits een wachttijd te doorlopen (ervan uitgaande dat uw vriend tussen de 18 en 26 jaar is bedraagt die 233 dagen, lopende vanaf de datum van eerste inschrijving bij de vdab). Nu, je zegt dat uw vriend "gestopt" is met werken. Bedoel je daarmee dat hij zijn ontslag heeft ingediend, dat zijn contract (van bepaalde duur) afliep, dat hij ontslag gekregen heeft? Indien hij zelf ontslag heeft gegeven kan hij eender welke uitkering vergeten...

Wat het bedrag van die wachtuitkering betreft, ik kan je geen precieze cijfers geven, maar gezien uw vriend samenwoont met zijn ouders zal hij in de laagste categorie belanden, en zal hij denk ik al tevreden mogen zijn als hij meer dan 300 euro ontvangt. Wachtuitkeringen van 600-800 euro bestaan, maar die zijn er voor gezinshoofden...

Approved 9-lifer FuLcRuM's schermafbeelding
    iTrader
    124 (96%)
    Weblogs
    1
    Hierboven is dat allemaal al mooi uitgelegd; maar laat mij u nog iets vertellen.

Ga weg bij het ABVV. Bij die vakbond zitten de meest incompetente mensen die ik ooit al ben tegengekomen!
    Ik ben 3x werkloos geweest voor verschillende periodes niet langer dan een maand, ik heb elke keer bijna 3 maand moeten wachten op mijn werkloosheidsuitkering door fouten binnen het ABVV.
    Om een voorbeeld te geven, eerste keer dat ik werkloos was, was in Augustus 2007 voor een kleine maand.
    Ik breng al mijn C4's binnen en alle benodigde documenten.
    Na 3 weken krijg ik een brief thuis toe dat ik "al mijn documenten nog moet binnenbrengen" en dat ze zolang niet kunnen uitbetalen.
    Ik heb toen al boos gebeld en ze zeiden dat ze ze echt niet hadden.
    Soit, alle documenten terug aangevraagd, om al mijn C4's van mijn vorige werkgevers terug op te vragen en toegestuurd te krijgen moest ik toch een kleine 3 weken wachten.

Ik ga dan terug met die documenten naar 't ABVV en ze bladeren door mijn dossier om ze erbij te voegen en het viel mij op dat ze voorbij een héle deel copies gingen die mij bekend voorkwamen.
    Ik zeg dat dat precies mijn C4's zijn en ik vraag om even te kijken, en inderdaad; al mijn c4's die ik al eens had binnengebracht zaten daar in, met een mooie stempel met de datum van de dag waarop ik ze heb binnengebracht...

Dan heeft de uitbetaling ook nog eens 1,5 maand op zich laten wachten...

En zo lappen ze u elke keer wel iets...
    Last.fm
    PSN: lennert1984

iTrader
    16 (100%)
    Nee hij heeft geen ontslag genomen, zijn contract was afgelopen.

Anyway juist met hem gesproken hij is terug van de ABVV en hij krijgt iets dichtbij de 14€ per dag dus zo'n 420€ per maand is idd de wachtuitkering.....lol hij is terug werk aan't zoeken...

Approved 9-lifer
    iTrader
    8 (100%)
    da's de bedoeling dat hij terug werk zoekt
    oei

Member
    iTrader
    0
    Wa had hem verwacht? 1500 net te krijgen om niks te doen?

iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nzr Bekijk bericht
    Wa had hem verwacht? 1500 net te krijgen om niks te doen?
    lol nee maar zoals je in mijn éérste post zag waren zijn verwachtingen "vrij hoog" maja hij zou zowiezo werk zoeken, hij is niet iemand die thuis graag zit.....

Member mauron's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RazorBlade0075 Bekijk bericht
    Anyway juist met hem gesproken hij is terug van de ABVV en hij krijgt iets dichtbij de 14€ per dag dus zo'n 420€ per maand is idd de wachtuitkering.....lol hij is terug werk aan't zoeken...
    Eerder 364 Euro...
    Uitkeringen worden betaald aan de hand van een 6-dagenweek (voor zondagen krijg je niks), wat er op neerkomt dat je voor 26 dagen een uitkering wordt uitgekeerd, en niet 30.

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mauron Bekijk bericht
    Eerder 364 Euro...
    Uitkeringen worden betaald aan de hand van een 6-dagenweek (voor zondagen krijg je niks), wat er op neerkomt dat je voor 26 dagen een uitkering wordt uitgekeerd, en niet 30.
    idd

Member Vampire's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FuLcRuM Bekijk bericht
    Hierboven is dat allemaal al mooi uitgelegd; maar laat mij u nog iets vertellen.

Ga weg bij het ABVV. Bij die vakbond zitten de meest incompetente mensen die ik ooit al ben tegengekomen!
    Ik ben 3x werkloos geweest voor verschillende periodes niet langer dan een maand, ik heb elke keer bijna 3 maand moeten wachten op mijn werkloosheidsuitkering door fouten binnen het ABVV.
    Om een voorbeeld te geven, eerste keer dat ik werkloos was, was in Augustus 2007 voor een kleine maand.
    Ik breng al mijn C4's binnen en alle benodigde documenten.
    Na 3 weken krijg ik een brief thuis toe dat ik "al mijn documenten nog moet binnenbrengen" en dat ze zolang niet kunnen uitbetalen.
    Ik heb toen al boos gebeld en ze zeiden dat ze ze echt niet hadden.
    Soit, alle documenten terug aangevraagd, om al mijn C4's van mijn vorige werkgevers terug op te vragen en toegestuurd te krijgen moest ik toch een kleine 3 weken wachten.

Ik ga dan terug met die documenten naar 't ABVV en ze bladeren door mijn dossier om ze erbij te voegen en het viel mij op dat ze voorbij een héle deel copies gingen die mij bekend voorkwamen.
    Ik zeg dat dat precies mijn C4's zijn en ik vraag om even te kijken, en inderdaad; al mijn c4's die ik al eens had binnengebracht zaten daar in, met een mooie stempel met de datum van de dag waarop ik ze heb binnengebracht...

Dan heeft de uitbetaling ook nog eens 1,5 maand op zich laten wachten...

En zo lappen ze u elke keer wel iets...
    Dat is uw ervaring, ik ben ook bij de ABVV en ik ben er zeer tevreden van. Die doen echt uw best vind ik. Bij mijn vorige baas moesten we steeds via de vakbond onze eindejaarspremie afdwingen omdat hij dat niet wou betalen, en na veel aanmaningen en gerechtsprocedures via het ABVV kregen we die toch steeds. Plus het feit dat ze me regelmatig op de hoogte hielden, ook al was het maar om te zeggen dat ze nog niets meer wisten. En het feit dat uw betaling 1,5 maand op zich heeft laten wachten kan ook zijn omdat al die dossiers eerst naar de RVA moeten...

Member coillie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RazorBlade0075 Bekijk bericht
    300€ hmmm is dat niet veel te weinig, als ik mij correct herinner een student dat afgestudeerd is en 9 maanden in wachtijd is krijgt meer dan 300€ als uitkering...

Ik dacht dat hij toch iets tussen 400-500€ zou krijgen ofzo sinds hij toch gewerkt heeft maja hij zal het snel weten i guess...

@Collie 170€ per maand wtf das toch veel te laag lol....
    bij m'n vriendin was het zo, ook na afloop contract bepaalde duur, ik heb dit bedrag ook opgestreken (geen interimcontract voor 4 weken door collectieve sluiting) na 8maand werken ofzow. dit bedrag was wel een jaar of 6 en 8 terug ongeveer, misschien is het ondertussen al verandert.
    hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73

Member makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tja als uitkeringen hoger zouden zijn dan loon, dan zou niemand nog werken he? Persoonlijk krijg ik rond de 1000€ stempelgeld als ik mijn job zou verliezen. Maar...ik heb mijn vrouw 100% ten laste en ik ben gezinshoofd. Momenteel verdien ik bijna 1600 euro netto, en ik kom nu al amper toe ..

Dus stempelen? Neen dank u, niks voor mij

Approved 9-lifer Arcan's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Tja als uitkeringen hoger zouden zijn dan loon, dan zou niemand nog werken he? Persoonlijk krijg ik rond de 1000€ stempelgeld als ik mijn job zou verliezen. Maar...ik heb mijn vrouw 100% ten laste en ik ben gezinshoofd. Momenteel verdien ik bijna 1600 euro netto, en ik kom nu al amper toe ..

Dus stempelen? Neen dank u, niks voor mij
    ge moet ze an't werk zetten eh

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten