Pagina 4 van 92 EersteEerste 123456781454 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 80 van 1836

Discussie: Werken bij de NMBS

Member
    iTrader
    0
    Veel succes ;-)

Member coillie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    @ gebuisd zijn en buiten: dit gaat over functies als je soliciteert van buiten de maatschappij. als je intern solicteert om promotie te maken of een andere functie wil doen, keer je gewoon terug naar je oude functie als het niet lukt natuurlijk.

@ privatisering: het is al geprivatiseerd of de markt is vrij, laat het ons zo zeggen. netwerk zal voorlopig wel in staatshanden blijven en volgens mij zit daar ook de grootste negatieve kost/prestatiefactor of onefficientie. natuurlijk is er nog altijd een contract tussen de belgische staat en de nmbs om voor openbaar vervoer te zorgen. wat volgens mij zal gebeuren of wat al gebeurd bij de goederen is:
    - privé maatschappijen werken net onder de prijs van staatsmaatschappijen, ze pikken er de treinen uit met de laagste kosten ==> (heel) grote winstmarges. nmbs verliest die winst maar moet van de belgische staat openbaar vervoer blijven voorzien ==> hogere kosten voor de staat om hun openbaar vervoer in stand te houden.
    finaal resultaat:
    - privé mannen lopen weg met grote pakken geld
    - de prijs van vervoer zal gelijk blijven
    - de kostprijs aan de staat zal sterk stijgen (belastingskost voor de inwoners van belgie)
    - werkomstandigheden en veiligheid zal dalen

@ nzr: de profiteurs gaan bij netwerk zitten of overstappen naar daar en die zullen daar blijven. dat zullen ze naar mijn mening niet privatiseren, er zal daar ook geen concurentie bestaan etc en enkel leiden tot verwaarlozing met alle gevaar vandien (zie engeland bv).

@ slash: sailor is enkel voor treinbegeleiders bij mijn weten, dus nvt bij treinbestuurders. als ge buist krijgde idd soms een andere functie zoals treinen kuisen tegen 1K net of nog minder (met alle respect voor die functies en het werk dat die mannen doen). de meesten doen dat dan als overbrugging of vertrekken.

@ woverke: er zijn wel degelijk ontslagen, of ze pushen u in een positie waar vertrekken interessanter is dan blijven. meestal is dit zo omdat ontslagprocedure duurder is dan als ze zelf vertrekken. die treinbegeleider zal dan al wel naar het einde van z'n carriere gezeten hebben en gebleven zijn om zijn pensioenvoordelen etc nie te verliezen.
    hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73

Member
    iTrader
    0
    Privatiseren en het spoor openstellen zijn 2 verschillende dingen. De infrastructuur is inderdaad opengesteld, reeds voor goederen en in de toekomst ook voor reizigers. Vandaar de splisting Infrabel - NMBS (en NMBS-Holding). Dat is niet hetzelfde als privatiseren. Tenzij dat ik iets gemist heb blijft de NMBS nog steeds een staatsbedrijf.

Echt concurrentie gaan die andere maatschappijen voor reizigers de NMBS niet aandoen, ik kan mij niet voorstellen dat er meerdere maatschappijen op dezelfde lijn diensten doen. Het zal eerder het geval zijn dat die maatschappijen de diensten op kleinere lijnen overnemen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PC_Freak Bekijk bericht
    Privatiseren en het spoor openstellen zijn 2 verschillende dingen. De infrastructuur is inderdaad opengesteld, reeds voor goederen en in de toekomst ook voor reizigers. Vandaar de splisting Infrabel - NMBS (en NMBS-Holding). Dat is niet hetzelfde als privatiseren. Tenzij dat ik iets gemist heb blijft de NMBS nog steeds een staatsbedrijf.

Echt concurrentie gaan die andere maatschappijen voor reizigers de NMBS niet aandoen, ik kan mij niet voorstellen dat er meerdere maatschappijen op dezelfde lijn diensten doen. Het zal eerder het geval zijn dat die maatschappijen de diensten op kleinere lijnen overnemen.
    ??? de nmbs is inderdaad nog altijd een door de staat gesubsidieerd bedrijf, daar ze nog altijd voorziet in algemene dienstverlening. om andere bedrijven toe te laten op het net moest die splitsing doorgevoerd worden omdat er anders concurrentievervalsing zou (kunnen) zijn. waarom zouden er geen meerdere maatschappijen op dezelfde lijnen kunnen rijden? met het goederenverkeer is het nu toch ook zo? die privébedrijven die er komen gaan zeker niet die kleine relaties inpikken waar kleine stoptreinen maar halfvol op rijden. ze gaan net de grote assen inpikken waar geld mee te verdienen valt, dat lijkt me logisch.
    hattrick: de coillies: seizoen 12: #1 in IX.259, seizoen 13: #1 in VIII.271, seizoen 14: #2 in VII.817, seizoen 15: #1 in VI.73, seizoen 16: #3 in VI.73, seizoen 17: #3 in VI.73, seizoen 18: #2 in VI.73

Member
    iTrader
    0
    Noordzuid in Brussel is zo goed als verzadigd. En op enorm veel lijnen worden de frequenties reeds drastisch verhoogd (door het GEN). Denk niet dat je op die lijnen alleszins nog veel marge gaat hebben voor nog andere maatschappijen. Enkele andere misschien... ik weet het niet. Maar ik heb altijd gehoord dat de kleine lijnen perfecte kandidaten zouden zijn.

Cargo kan je hier niet mee vergelijken aangezien die voor de helft van de tijd toch niet op hun uur rijden, die worden er tussen gezet wanneer mogelijk. Plus die rijden ook vaak 's nachts.

Member Wover's schermafbeelding
    iTrader
    39 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woverke Bekijk bericht
    Tja, er zijn jobs waar je gegarandeerd 8u niks moet doen en gewoon kunt slapen.

Vroeger was er in elk stationnetje een seinpost met stationschefs. En ook al rijdt daar 's nachts niks langs, toch moet dat bemand zijn, dus als je daar de nacht had, kon je 8u slapen...

Tot grote frustratie van de treinbestuurders die er toevallig wel langskomen en de seingever dan moeten wakkerbellen .
    Mezelf even quoten, want het bestaat blijkbaar nog steeds:

Twee treinen stil in Waver: man in seinhuis reageert niet

Kort voor zeven uur vanochtend konden twee treinen het station van Waver niet binnenrijden. Oorzaak was dat de seingever die dienst had niet bereikbaar was. Er wordt onderzocht of hij in slaap is gevallen of dat hij onwel is geworden.
    Er moest personeel van wacht worden opgeroepen, en pas daarna konden de twee treinen vertrekken.
    Het incident deed zich voor op de spoorlijn Louvain-la-Neuve - Leuven. De veiligheidssystemen hebben goed gewerkt. Omdat de juiste signalen niet werden gegeven, werden de treinen tegengehouden voor ze het station binnenreden. De trein van 6.50 uur met bestemming Leuven heeft een half uur stil gestaan. De trein in de andere richting van 6.45 uur stond 12 minuten geblokkeerd. (belga/bdr)

bron: http://www.demorgen.be
    Op reis naar Estland? Kijk eens op HansaGuides
    Buy & Sell iTrader

Approved 9-lifer
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lamsednav Bekijk bericht
    Ik mag maandag op gesprek ibt werk bij NMBS Halle.
    EDIT:

Ik mag maandag beginnen om 9u (eerst nog stage in Brussel Zuid)

Kzen azo nerveus als iets é Klote "eerstewerkdagen"
    My specs: Corsair 650D; Corsair 850HX PSU; Asus P8P67 Pro; Intel Core i5 2500K @4,5Ghz; Corsair H80; Corsair Dominator DDR3 8GB; MSI GTX 560 Ti TFII SLI; OCZ Vertex II 90GB; 2x Western Digital 320GB S-ATA3
    Diablo 3: Baldarich#2473

iTrader
    0
    Noordzuid in Brussel is zo goed als verzadigd. En op enorm veel lijnen worden de frequenties reeds drastisch verhoogd (door het GEN). Denk niet dat je op die lijnen alleszins nog veel marge gaat hebben voor nog andere maatschappijen. Enkele andere misschien... ik weet het niet. Maar ik heb altijd gehoord dat de kleine lijnen perfecte kandidaten zouden zijn.

Cargo kan je hier niet mee vergelijken aangezien die voor de helft van de tijd toch niet op hun uur rijden, die worden er tussen gezet wanneer mogelijk. Plus die rijden ook vaak 's nachts.
    er zullen geen treinen bijkomen, enkel treinen zullen vervangen worden. je krijgt toch ook niet 2x dezelfde krant, eentje van een privébedrijf en eentje van de post ? cargo is net hetzelfde enkel vervoer je cargo ipv reizigers...

@woverke: nja als wij da doen hebben we veel kans te ontsporen of plat te eindigen , lamers van infrabel . da van veiligheidssysteem is bullshit hé, stations (met bediende seinen) zijn een 'normaal-gesloten' systeem dus die seinen staan altijd toe tot onze slaper een reisweg aanlegt (wissels goed legt en controle dat die wissels goed liggen) en de seinen openzet

Member
    iTrader
    0
    Ik wil dat eerst eens in de realiteit zien alvorens ik zoiets geloof. Waar baseert u zich op?

Binnenkort worden 300 nieuwe lightrail-stellen besteld, goed voor in de 80.000 nieuwe zitplaatsen. Ter vervanging van oud materieel? Toch niet, want een heleboel reeksen oud materieel wordt tevens gemoderniseerd. Waaronder de oudste stellen (klassiekjes). (De alleroudste gaan er wel uit maar dat zijn er zeker geen 300.)

In totaal komt dit dus op een capaciteitsverhoging van de NMBS. Het lijkt mij zeer frappant mocht men in 2015 plots stoppen met enkele diensten op grote(re) lijnen.

Uw vergelijking met cargo, kranten enz klopt trouwens niet. Bij reisigersvervoer is het niet de reiziger die bepaalt welke maatschappij hij gebruikt, dat doet de infrastructuurbeheerder (Infrabel) die de toelatingen verstrekt. Voor cargo verstrekt men natuurlijk ook toelatingen, maar dat zijn diensten die rijden op vraag van de klant(en) en niet op wederkerige basis zoals alle diensten voor reizigers in België (de beltrein bestaat tot op heden niet). Daarnaast rijdt veel cargo zoals ik reeds zei 's nachts waar het geen reizigersverkeer hindert. Vergelijken met kranten is absurd, zelfs al zijn er 200 nationale kranten, die gaan niet in elkaars weg lopen. Een krant meer betekent niet dat alle andere nationale kranten op slag kleiner moeten omdat de plaats voor kranten technisch beperkt is. Het enige belangrijke is dat er genoeg lezers zijn.

Hoe ik het zie gebeuren is dat de toelatingen uiteraard duurder zullen worden, en uit besparingsoverwegingen zal de NMBS heel waarschijnlijk de minst winstgevende diensten laten vallen (volgens u zouden dit dus diensten zijn op grote lijnen). Dit zullen volgens mij zeer zeker de diensten zijn op de kleine diesellijnen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan lijn 82 (enkelsporig), 86 (idem) en 122. Men heeft nog wel nieuw dieselmaterieel sinds 1999 maar die gaan het ook geen 20 jaar trekken (en ik denk dat de NMBS zich daar heel goed van bewust is). Al het recente materieel bij de NMBS voor reizigers is uiteraard elektrisch.

In de tweede plaats volgen misschien L-diensten buiten het GEN, maar daarvoor zal het al ver moeten gekomen zijn. Twee derde van de lightrail-stellen die worden besteld zijn trouwens bedoeld voor buiten het GEN.

iTrader
    0
    waar ik mij op baseer? op de vrijmaking van de goederenmarkt die er geweest is en die er komt in 2012 (indien het niet nog eens word uitgesteld). dat van die kranten duid ook niet op de kranten maar natuurlijk op de verdeling van de kranten en post. de gewesten zullen beslissen wie hun openbaar vervoer wil voorzien en met welke voorwaarden. als daar privé maatschappijen meedingen om de grote assen te verzekeren voor minder, dan zullen zij kans hebben om deze in te pikken. new passengers zal daar weinig aan te zeggen hebben. het feit dat ze nieuwe treinen bestellen is omdat ze meer capaciteit nodig hebben naar de toekomst, er is nu al materieel tekort, men wil meer treinen en een deel van het oude moet vervangen worden. de privé operatoren zullen in ieder geval niet op die kleine lijntjes springen wegens niet winstgevend en als de gewesten, provincies of andere instanties die willen behouden zullen ze daar dubbel en dik voor betalen.

Banned Emu's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cartek Bekijk bericht
    weining verdienen? int het begin mss maar da loopt snel op. mijn pa is onderstationschef, dus loketbediende maw. verdient maandelijks 2250 netto. 20jaar dienst wel.
    hij moet maximum 15 dagen op een maand werken, meestal 12-13. in privé zal dat iets van 20-21 zijn.
    bij nmbs werken = droomjob.
    Nu nog, maar geloof mij, als je daar als jongere nu voor instapt, ga je binnen 20-25 jaar erg bedrogen uitkomen!

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coillie Bekijk bericht
    waar ik mij op baseer? op de vrijmaking van de goederenmarkt die er geweest is en die er komt in 2012 (indien het niet nog eens word uitgesteld). dat van die kranten duid ook niet op de kranten maar natuurlijk op de verdeling van de kranten en post. de gewesten zullen beslissen wie hun openbaar vervoer wil voorzien en met welke voorwaarden. als daar privé maatschappijen meedingen om de grote assen te verzekeren voor minder, dan zullen zij kans hebben om deze in te pikken. new passengers zal daar weinig aan te zeggen hebben. het feit dat ze nieuwe treinen bestellen is omdat ze meer capaciteit nodig hebben naar de toekomst, er is nu al materieel tekort, men wil meer treinen en een deel van het oude moet vervangen worden. de privé operatoren zullen in ieder geval niet op die kleine lijntjes springen wegens niet winstgevend en als de gewesten, provincies of andere instanties die willen behouden zullen ze daar dubbel en dik voor betalen.
    Hoe kan je u nu baseren op iets dat totaal verschillend is? Cargo rijdt op vraag van de klanten en wat hier belangrijk is is hoe duur ze zijn, wat ze aankunnen enz. B-Cargo niet interessant meer, binnen een jaartje komt DLC het doen, of Trainsport, of... Bij reizigers werkt het zo niet. Ten eerste is het al niet de klant die kiest, deze betaalt voor vervoer op een trein van X naar Y op een bepaalde dag, hij kiest niet voor maatschappij X of Y.

Dat de gewesten of provincies hier iets over te zeggen hebben is het eerste dat ik er van hoor. Dan is het al een totaal andere situatie. Bij mijn weten is het echter enkel Infrabel die hier iets over te zeggen heeft en de toelatingen verstrekt. Net als met Prorail in Nederland...

Member
    iTrader
    0
    morgen sollicitatie bij NMBS voor veiligheidsadviseur. Het betreft contract onbepaalde duur, kan dit gestatutariseerd worden denken jullie? ik zou namelijk mijn huidige job,waar ik reeds als statutair ambtenaar werk, op het spel zetten...

mvg

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emu Bekijk bericht
    Nu nog, maar geloof mij, als je daar als jongere nu voor instapt, ga je binnen 20-25 jaar erg bedrogen uitkomen!
    Waarom denk je dat?

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lamsednav Bekijk bericht
    EDIT:

Ik mag maandag beginnen om 9u (eerst nog stage in Brussel Zuid)

Kzen azo nerveus als iets é Klote "eerstewerkdagen"
    Vertel ons hoe het geweest is hé

Member
    iTrader
    0
    Zie maar dat we geen dubbel abbonement mogen pakken voor de trein dan binnekort

Wssh weer de mensen afrippen.

iTrader
    0
    Hoe kan je u nu baseren op iets dat totaal verschillend is? Cargo rijdt op vraag van de klanten en wat hier belangrijk is is hoe duur ze zijn, wat ze aankunnen enz. B-Cargo niet interessant meer, binnen een jaartje komt DLC het doen, of Trainsport, of... Bij reizigers werkt het zo niet. Ten eerste is het al niet de klant die kiest, deze betaalt voor vervoer op een trein van X naar Y op een bepaalde dag, hij kiest niet voor maatschappij X of Y.

Dat de gewesten of provincies hier iets over te zeggen hebben is het eerste dat ik er van hoor. Dan is het al een totaal andere situatie. Bij mijn weten is het echter enkel Infrabel die hier iets over te zeggen heeft en de toelatingen verstrekt. Net als met Prorail in Nederland...
    infrabel word toch bestuurd door de politiek hé, het is toch de minister van verkeer die beslist wat waar rijd etc. dus infrabel zal zijn netwerk regelen en met de rest zal ze zich niet veel moeten moeien in de toekomst vrees ik. thalys en eurostar rijden ook op sporen van infrabel en dat zijn ook onafhankelijke maatschappijen. vliegtuigen vervoeren ook reizigers en zaventem zegt toch ook niet dat jij moet vliegen met sn-brussels. ik zie b-cargo trouwens overgenomen worden door grotere spelers als dlc, zijnde db-fret of ews bv.

Member gerto's schermafbeelding
    iTrader
    0
    @TS (en andere geïnteresseerden): Ik ben treinbegeleider in opleiding (morgen eindpraktijkexamen, dus zit aan het einde van de opleiding) en heb er in elk geval nog geen seconde spijt van gehad.

Als je nog vragen zou hebben, stel ze gerust
    ^^

Approved 9-lifer
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Obama Bekijk bericht
    Vertel ons hoe het geweest is hé
    Ewel, tis zeer positief meegevallen
    Nog redelijk aanvaardbare uren, toffe collega's, veel dagen congé, dikke pré en vooral niet doodwerken
    My specs: Corsair 650D; Corsair 850HX PSU; Asus P8P67 Pro; Intel Core i5 2500K @4,5Ghz; Corsair H80; Corsair Dominator DDR3 8GB; MSI GTX 560 Ti TFII SLI; OCZ Vertex II 90GB; 2x Western Digital 320GB S-ATA3
    Diablo 3: Baldarich#2473

Member
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coillie Bekijk bericht
    infrabel word toch bestuurd door de politiek hé, het is toch de minister van verkeer die beslist wat waar rijd etc. dus infrabel zal zijn netwerk regelen en met de rest zal ze zich niet veel moeten moeien in de toekomst vrees ik. thalys en eurostar rijden ook op sporen van infrabel en dat zijn ook onafhankelijke maatschappijen. vliegtuigen vervoeren ook reizigers en zaventem zegt toch ook niet dat jij moet vliegen met sn-brussels. ik zie b-cargo trouwens overgenomen worden door grotere spelers als dlc, zijnde db-fret of ews bv.
    Thalys en Eurostar is natuurlijk iets anders he, dat zijn internationale verbindingen. En vergelijken met vliegtuigen is weeral niet echt gepast, van zodra er plaats is op de landingsbanen en om te taxiën en in te schepen kan het (eenvoudig genomen). Op het spoor ben je veel beperkter...

Ik denk dat er later in nog veel discussie zal zijn wat betreft die verdeling als het effectief zo zal gebeuren, ik zie de NMBS eerlijk gezegd nog niet meteen blij zijn als men winstgevende diensten gaat moeten opgeven (buiten de diesellijntjes dus).

Pagina 4 van 92 EersteEerste 123456781454 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten