Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14
    Member [BE]Nevermore's schermafbeelding
    iTrader
    0

Zelf (alcohol) gist maken

Gegroet,

Ik ben van plan om alcohol proberen te maken; op zich zeker haalbaar volgens wat ik lees, maar ik wil dit doen zonder gist uit een pakje te moeten gebruiken.

Ik heb al redelijk wat gegoogled maar kan niet echt een goede site vinden waar men duidelijk uitlegt hoe je zelf je eigen gist kan maken om alcohol mee te brouwen.

Heeft iemand daar ervaring mee/kan iemand mij in de goede richting wijzen?

Merci

Approved 9-lifer Dennoman's schermafbeelding
    iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Gist maken?

Gist is een levend wezen, een soort schimmel dat suiker omvormt tot alcohol. Als je dat niet weet, denk ik dat je best nog niet aan homebrews begint.

Het enige alternatief dat ik gehoord heb is "inmate wine". Voor zover ik weet kunnen de enzymen die in je speeksel zitten ook enigszins dienen voor de afbraak en het fermenteren van suiker. Je neemt dan een paar liter vruchtensap, doet er extra suiker bij en een voedingsbodem. Rozijnen vormen een goeie voedingsbodem voor de enzymen in je speeksel. Je kauwt dus een handvol rozijnen en spuwt nog flink wat in het mengsel en dat zou ook deels moeten fermenteren als ik me niet vergis, maar zeker niet zo efficiŽnt als met gist. Je krijgt dan gewoon "sterk fruitsap" ipv echte wijn.
    ~ "You don't see faith healers working in hospitals for the same reason you don't see psychics winning the lottery." ~

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Met gist maak je trouwens geen pure alcohol maar eerder iets dat rond de 15(?)%vol schommelt.

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cdp1193 Bekijk bericht
    Met gist maak je trouwens geen pure alcohol maar eerder iets dat rond de 15(?)%vol schommelt.
    Afhankelijk van de gist natuurlijk. Voor biergist is dat 13-14%. Ik weet niet wanneer gewone keukengist doodslaat, maar champagnegist kan bijvoorbeeld met gemak 25% hebben dacht ik. En onder de alcoholhoeveelheden die de gist aankan is het natuurlijk een kwestie van hoeveel suiker je erbij kapt.

Member Solide's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Is er geen risico op methanol-intoxicatie bij slechtgebrouwen homebrew alcohol?

Approved 9-lifer Hawk's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Weblogs
    5
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    Het enige alternatief dat ik gehoord heb is "inmate wine". Voor zover ik weet kunnen de enzymen die in je speeksel zitten ook enigszins dienen voor de afbraak en het fermenteren van suiker. Je neemt dan een paar liter vruchtensap, doet er extra suiker bij en een voedingsbodem. Rozijnen vormen een goeie voedingsbodem voor de enzymen in je speeksel. Je kauwt dus een handvol rozijnen en spuwt nog flink wat in het mengsel en dat zou ook deels moeten fermenteren als ik me niet vergis, maar zeker niet zo efficiŽnt als met gist. Je krijgt dan gewoon "sterk fruitsap" ipv echte wijn.
    Idd, pruno heet dat. Ts moet 'Americas hardest prisons' bekijken

Verstuurd van mijn GT-I9100

iTrader
    107 (98%)
    Weblogs
    33
    In de meeste gevallen is speeksel niet eens nodig omdat gevangenen met keukencorvee eigenlijk makkelijk toegang hebben tot keukengist.

En ik ga gokken op prinot? Prison en pinot?

Edit: ahnee, toch pruno

Interessant trouwens, men werkt met de gefermenteerde pulp van een vorige batch om de volgende te doen starten. Dat is een beetje hetzelfde principe als die voze vriendschapscakes die men doorgeeft waarmee ge uw deeg moest laten rijzen met een stukje van het vorige. Was jaren geleden een rage.
    Laatst gewijzigd door Dennoman; 20 juni 2012 om 22:46

Member
    iTrader
    0
    Het is zelfs mogelijk om een gistcultuur op te kweken uit de restgist in bierflesjes. Dit wordt trouwens vaak gedaan door zelfbrouwers.
    Hoe goed dit lukt, verschilt echter van situatie tot situatie en hangt af van verschillende factoren. Sommige gistsoorten zijn hiervoor beter geschikt dan anderen. Het meeste succes zal je hebben als je dit snel doet na het ledigen van een flesje aangezien de gist in zo'n bierflesje zich eigenlijk in slechte omstandigheden bevindt en de kwaliteit snel achteruit gaat.

Het spreekt voor zich dat dit uiteraard enkel werkt met bierflesjes van bieren die hergisten op fles.
    En zoals met alles, hoe beter de kwaliteit van de basisproducten (het gekozen bier in kwestie), hoe beter de kwaliteit van je resultaat (je gistcultuur).

Member Irriducibili's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zou je zelf een eigen dry ging kunnen brouwen?
    favo drank

Vin
    Vin is offline
    Member
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Solide Bekijk bericht
    Is er geen risico op methanol-intoxicatie bij slechtgebrouwen homebrew alcohol?
    Dat risico loop je enkel als je zelf destilleert en je daarbij de temperatuur niet correct controleert.

Member
    iTrader
    0
    Ik zou beginnen met zo eens een kant en klaar set te kopen om eens te proberen, daar zit alles bij inclusief de gist:
    zelfbierbouwen.com

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennoman Bekijk bericht
    Gist maken?

Gist is een levend wezen, een soort schimmel dat suiker omvormt tot alcohol. Als je dat niet weet, denk ik dat je best nog niet aan homebrews begint
    Zo ver was ik Gistsporen zitten overal, in principe moet dat uit de lucht te halen zijn en te kweken in de gemiddelde keuken lijkt mij.

Wat zou er gebeuren als "pruno" zou gedestilleerd worden, zou je het % zo niet hoger krijgen?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dazzled Bekijk bericht
    Ik zou beginnen met zo eens een kant en klaar set te kopen om eens te proberen, daar zit alles bij inclusief de gist:
    zelfbierbouwen.com
    Site ken ik, maar het is expliciet de bedoeling om geen gist aan te kopen maar zelf te kunnen "kweken"

merci voor de reacties hier, een poging om het te halen uit een leeg fleske van een bier dat nog op fles gist is al wat meer in de richting maar nog niet echt wat ik zoek

Approved 9-lifer cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [BE]Nevermore Bekijk bericht
    Zo ver was ik Gistsporen zitten overal, in principe moet dat uit de lucht te halen zijn en te kweken in de gemiddelde keuken lijkt mij.

Wat zou er gebeuren als "pruno" zou gedestilleerd worden, zou je het % zo niet hoger krijgen?
    Lambiek wordt zo gegist. Die wilde gisten zijn meestal traaggroeiend. Zo traag dat uw drank vlugger zal geinfecteerd raken door een bacterie dan te gisten.
    Het is veel eenvoudiger om een flesje bovengistend bier te kopen en die gist op te kweken.
    Laatst gewijzigd door cdp1193; 29 juni 2012 om 18:56

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten