Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 69
    Member
    iTrader
    0

Mijn verhaal en wat ik er aan kan doen...

Ik post dit hier, omdat ik niet goed weet wat te doen in mijn situatie…

Ik ben nu 21 en heb nog niks bereikt en weet niet hoe het nu verder moet. Toen ik nog klein was, had ik altijd een soort toekomstvisie hoe mijn leven eruit zou zien. Ik zou veel reizen, genoeg verdienen om rond te komen, veel sporten, proberen van alles wat te weten, enzo verder (lijk me logisch, maar bij mij zat er al vroeg in). Toen ik jong was, deed ik al veel aan sport en wou ik ook weten hoe alles juist werkte/in elkaar zat.

In het 2de secundair ben ik blijven zitten omdat ik niet wist wat studeren juist was/hoe ik moest leren leren. Mijn ouders kon me hier niet in meehelpen omdat ik in het Frans naar school ging (Namen om precies te zijn). Aangekomen in het 3de opnieuw een 2de zit (deels fout door: aparte klas voor 2de zitters en weinig to geen motivatie) voor mensen en toen had ik er genoeg van en besloot om in het Nederlands naar school te gaan.

Mijn ouders gingen akkoord, het eerste jaar ging alles goed (gemiddeld van +/- 75%) ondanks het feit dat dit mij radicaal werd afgeraaden! Aangekomen in het 4de wilden mijn ouders scheiden (de relatie liep al meer dan 3jaar mank, maar mijn moeder wou absoluut getrouwd blijven), ik besloot om bij haar te gaan wonen. Nog geen 3maand na dat we waren verhuis, kreeg mijn moeder te horen dat ze kanker had toen zakte ik diep in de grond en werd depressief. En mijn punten mochten eraan geloven, ik kreeg en B-attest.

Er werd mij verteld dat er zo iets bestond als 2dekansonderwijs(bestaat niet in wallonië en had er ook nog nooit van gehoord). Hop daar naar toe, geen probleem je kan 2jaar in 1jaar doen (als je tso secretariaat talen kiest). Ik begin er met volle moed aan, maar de sfeer (lees: leerlingen die het niet serieus nemen, geen regels, het te gemakkelijk niveau, slechte trein verbinding, na de les en tijdens pauzes werd er maar één iets gedaan> zuipen in het café om de hoek) zorgde er al snel voor dat ik het opgaaf in januari! Resultaat 4 buizen van de 12 vakken, geen mogelijkheid om in 1jaar af te studeren!

Ik was alles zo kotsbeu en besloot om maar te gaan werken. Ondanks mijn tweetaligheid, kreeg ik niet veel werk aangeboden en was het dus bandwerk.

Ik ben 1maand geleden gestopt en weet echt niet wat doen, mijn toekomst zie er helemaal anders uit dan ik ooit had durven denken. Tijdens mijn werk, ben ik vaak beginnen denken om er een einde aan te maken. Ik wou zoveel doen, zoveel bereiken maar ik heb de wil er niet meer voor en mijn verleden blijf mij achtervolgen (scheiding duurt nu ook al meer dan 4jaar). Ik weet dat als jullie dit lezen, denken jullie waarschynlijk: “hij heeft aandacht nodig” maar ik zie geen andere uitweg. Het enigste die me tegenhoud is, dat ik de moed er niet voor heb! Ik wil rust, eindelijk geen gepieker meer en geen onzekerheid.

Reageren staat vrij, suggesties zijn meer dan welkom…

Met vriendelijk groeten

Member Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    57 (100%)
    Begin eerst al eens met een middelbaar diploma te halen, denkt ge nu echt dat ge iets anders dan bandwerk gaat kunnen doen zonder enig diploma?

Member Rorschach's schermafbeelding
    iTrader
    66 (93%)
    Als gij al een eind wilt maken aan hetgeen u is overkomen, kerel toch, you ain't seen nothing yet .

Om toch iets zinnigs te zeggen:
    - Zoek u een vriendin
    - Volg een avondcursus of een opleiding waarvoor je interesse hebt
    - Doe in u vrije tijd plezante dingen zodat je de sleur wat uit je leven haalt? (vrienden?)

Member cram's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Bouw is dat niets voor u?
    Ik heb nul de botten diploma's werk al jaren in de bouw en verdien goed mijne kost.In het begin is het wel zwaar maar dat word je rap gewoon.
    En als je werk hebt en je doet dat niet graag zorg er eerst voor dat je iets anders hebt.Voordat je ontslag indient.
    Laatst gewijzigd door cram; 12 juli 2010 om 17:05

Approved 9-lifer Jonathan's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Je kan waarschijnlijk al een uitkering krijgen. Dus kzou zeggen leef even van die uitkering en volg ondertussen een cursus die je interesseert via de VDAB. Je krijgt er nog een motivatiepremie bij dan.

Zo kun je iets studeren dat je graag wil doen en zo een diploma (of toch minstens een attest) halen en ondertss verdien je nog iets ook.

Daarna heb je meteen heel wa meer mogelijkheden.
    Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn als het lijkt, gewoon even goed rondkijken er zijn mogelijkheden genoeg

Approved 9-lifer DuffyT's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Volg een avondcursus in iets wat je interesseert en zoek dan in die branche werk als je uw diploma behaald hebt. Laat de moed vooral niet zakken, uw leven kan er totaal anders uitzien binnen een jaar. Er is altijd duisternis voor er licht is.

Member Flipkikker's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Haal een middelbaar diploma en misschien krijg je nog zin om hogere studies aan te gaan?

Stel jezelf meerdere (tussen-)doelen op en niet één groot einddoel, want dat kan zo veraf staan dat het niet meer haalbaar zou lijken...

Approved 9-lifer enj0i^'s schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Lol ge zijt nog maar 21...

Zoek ergens werk in het weekend, maak uw middelbare school af, studeer iets van 3 jaar en tegen dat ge 27zijt kunt ge er es aan beginnen

Member spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    de sfeer (lees: leerlingen die het niet serieus nemen, geen regels, het te gemakkelijk niveau, slechte trein verbinding, na de les en tijdens pauzes werd er maar één iets gedaan> zuipen in het café om de hoek) zorgde er al snel voor dat ik het opgaaf in januari!

Met alle respect, maar da's ongeveer het slechtste excuus ooit. Voor 21 jaar te zijn hebt ge toch maar een mager verantwoordelijkheidsgevoel precies... Ge zijt gebuisd omdat ge te weinig hebt gewerkt. En zolang ge dat niet inziet en er iets aan doet gaat ge blijven aanmodderen.

Member
    iTrader
    3 (100%)
    Mag ik eens vragen waar je tweedekansonderwijs gedaan hebt? Ik ga er zelf mee beginnen vanaf september bij een school in Sint-Michiels, Brugge. Hopelijk zal mijn klassfeer niet hetzelfde zijn als bij jou.

Banned Starrk's schermafbeelding
    iTrader
    33 (97%)
    Echt. Je hebt issues en komt naar een internetforum om advies? Van tieners en jonge twintigers?

Ga eens langs bij een psycholoog en doe daar uw verhaal.

Member tuesadorable's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Stel gewoon nog eens op: wat wil je op dit moment bereiken in je leven? Welke job wil je doen? Ben je bereid om daarvoor alles op alles te zetten?

ts.
    ts. is offline
    Member ts.'s schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Avondcursussen voor een vrij beroep zijn mogelijk.
    Zoek eventueel de knelpuntberoepen op, kijk voor tandtechnicus ofz. Dat valt te studeren via Syntra of in't secundair (5de middelbaar) in Oostende/Antwerpen. Naar't schijnt beginnen in deze richting vele mensen van 20 en ouder terug aan hun middelbaar.

Member
    iTrader
    391 (99%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spray-bunny Bekijk bericht
    de sfeer (lees: leerlingen die het niet serieus nemen, geen regels, het te gemakkelijk niveau, slechte trein verbinding, na de les en tijdens pauzes werd er maar één iets gedaan> zuipen in het café om de hoek) zorgde er al snel voor dat ik het opgaaf in januari!

Met alle respect, maar da's ongeveer het slechtste excuus ooit. Voor 21 jaar te zijn hebt ge toch maar een mager verantwoordelijkheidsgevoel precies... Ge zijt gebuisd omdat ge te weinig hebt gewerkt. En zolang ge dat niet inziet en er iets aan doet gaat ge blijven aanmodderen.

Das nogal kort door de bocht hé De dingen die hij opnoemt, kunnen wel degelijk een reden zijn waarom ge niet graag naar school gaat en dat heeft dan een gevolg op uw punten

SXe
    SXe is offline
    Banned
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Starrk Bekijk bericht
    Echt. Je hebt issues en komt naar een internetforum om advies? Van tieners en jonge twintigers?

Ga eens langs bij een psycholoog en doe daar uw verhaal.
    Wie zegt dat hij dat kan betalen? Zijn financiele situatie zal niet enorm rooskleurig zijn als hij niet meer werkt. Dan zou ik mijn geld liever in iets anders steken.

Member Troj's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SXe Bekijk bericht
    Wie zegt dat hij dat kan betalen? Zijn financiele situatie zal niet enorm rooskleurig zijn als hij niet meer werkt. Dan zou ik mijn geld liever in iets anders steken.
    Daarom bestaan er CGG's, waar je desnoods voor €1/uur terecht kan.

Member spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JimmyPatterson Bekijk bericht
    Das nogal kort door de bocht hé De dingen die hij opnoemt, kunnen wel degelijk een reden zijn waarom ge niet graag naar school gaat en dat heeft dan een gevolg op uw punten
    En toch ligt het aan hem.

Kanker, verslavingen en scheidingen in de nabije familie, rotte klasgenoten, permanente ruzie met ouders ... ge moet het mij niet leren kennen. Been there, done that.

Maar als ik een buis heb ik ben ik niet zo laf om het op een ander te steken hoor. De TS moet er zelf voor willen gaan en er ook effectief voor gaan. Da's de enigste oplossing.
    Iedereen gaat wel eens door een hel. Maar of ge er glimlachend en met vechtlust doorgaat of u anderzijds laat hangen en verantwoordelijheid afschuift op een ander ('leerstof te gemakkelijk' komaan zeg...) hebt ge enkel aan uw eigen te danken.

Moeilijk gaat ook!

(Klinkt mss harder dan mijn bedoeling was, maar ik blijf erbij.)
    Laatst gewijzigd door spray-bunny; 12 juli 2010 om 17:45
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

Member boozeke's schermafbeelding
    iTrader
    7 (77%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RiskGhost Bekijk bericht
    Mag ik eens vragen waar je tweedekansonderwijs gedaan hebt? Ik ga er zelf mee beginnen vanaf september bij een school in Sint-Michiels, Brugge. Hopelijk zal mijn klassfeer niet hetzelfde zijn als bij jou.
    my guess,mechelen?
    +Heb daar ook ervaring.
    kleine keizer,panique,...?

Member Rocknsad's schermafbeelding
    iTrader
    127 (98%)
    Ik weet niet of het in je interessegebied ligt, maar ik ben opvoeder.erg leuke job ,veel sociaal contact zowel naar collega's als naar de bewoners van de instelling enzo krijg je veel voldoening. Das ook in 2dekans onderwijs te volgen in Gent o.à. (denk dat dat vspw noemt ofzo). Sfeer zal in die opleiding denk in wel beter zijn. Normaal zijn dat allemaal sociale ietswat alternatieve go-getters...

Misschien iets voor jou ?

Member iamhollywood's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carrion Bekijk bericht
    Begin eerst al eens met een middelbaar diploma te halen, denkt ge nu echt dat ge iets anders dan bandwerk gaat kunnen doen zonder enig diploma?
    Wat zijn we weer leuk kort door de bocht .

Vriend heeft als puber geheel onverwachts zijn moeder verloren waardoor hij als jonge knaap plots verantwoordelijk werd voor een gezin. Uiteraard ging dit ten koste van zijn studies waardoor hij na lang ploeteren er een punt achter gezet heeft. Hij werkt sindsdien voor een kledingketen en doet dit enorm graag. Door zijn verleden heeft hij zich als geen ander vastgebeten in zijn job en heeft hij op een paar jaar tijd zich mooi kunnen opwerken. Niemand ziet in hem nog de jongen zonder diploma, wel diegene die weet hoe de zaken aan te pakken. Concurrentie steekt hem zelf van tijd tot tijd een kaartje onder zijn neus. Moraal: zoek iets wat je graag doet en laat u door niemand demotiveren omwille van uw achtergrond/positie. Problemen zijn er om aangepakt te worden, niet om u verder de dieperik in te duwen. Uw tweetaligheid vormt zonder twijfel een immens pluspunt (zeker in de commerciële wereld).

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten