Pagina 6 van 16 EersteEerste ... 2345678910 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 120 van 316
    Approved 9-lifer Bart Religion's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Ja, terwijl hij dat denkt stapt hij van van het urinoir naar de lavabo om te snuiven en z'n gedachtegang wordt plots onderbroken door de drugs. Er wordt geconcentreerd op z'n gedachten ipv z'n handelingen.

Nochtans doe ik het origineel vast geen eer aan, aangezien ik het uit herinnering herschrijf ipv letterlijk over te nemen.

ff gekeken, dit is een origineel stuk
    Spoiler:

Stiekem wel jaloers
    Vind hem echt goed.
    Watcha gonna do when we come for you!

Member Musilitar's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Boeiende draad om te lezen!
    Zelf schrijf ik ook al een tijd, eerst vooral poëzie en daarna (nu) vooral proza.
    Zoals velen onder jullie had ik altijd zo iets van: nu heb ik geen tijd/inspiratie/ander excuus/misschien komt het er later wel eens van/etc...
    Op een dag stootte ik echter op het NaNoWriMo (National Novel Writing Month) concept en besloot er op het laatste nippertje nog aan mee te doen.
    Voor degene die het niet kennen: de bedoeling van NaNoWriMo is om in één maand tijd een boek van minstens 50.000 woorden te schrijven.
    Vorig jaar in November heb ik dat dus gedaan, en net rond 50.000 woorden was het verhaal af (of heb ik het 'onbewust' af laten zijn).
    Het is ondertussen april en ik heb nog steeds de moed niet gehad om het eens te herlezen, ik heb schrik voor het verschrikkelijke gedrocht dat ik heb afgeleverd, al ben ik toch ook trots op een bepaalde manier, ik heb tenslotte toch een klein boekje geschreven.
    Ik las hier soms dat mensen 'zin moesten hebben in schrijven' om ook daadwerkelijk te schrijven, en dat dacht ik vroeger ook, maar mijn mening daaromtrent is sinds NaNoWriMo toch veranderd.
    Als je jezelf aan het schrijven zet, al was het maar 30 minuten, en je gewoon schrijft en schrijft, dan zal daar op z'n minst één goede zin of één goed woord tussen zitten, en daar kan je dan weer mee verder.
    Als je wil schrijven, zou je eigenlijk gewoon moeten schrijven, niet eerst wachten 'tot het juiste moment', al zijn zo'n dingen natuurlijk altijd voor discussie en menselijke uniekheid vatbaar.

Mijn 'boek' is uiteindelijk iets van een 68 A4 pagina's geworden, als iemand zin heeft om wat tijd te doden door het lezen van een onafgewerkt boek van een half-puberale 16 jarige dat eigenlijk helemaal nergens over gaat, laat het me weten.
    Ik heb het zelf al gedeeltelijk herlezen, en heb er zware bedenkingen bij, het is een vreemd boek.

Schrijven zie ik mezelf nog wel even doen, en het enige dat ik hoop is dat ik in de loop van de tijd mijn eigen schrijfsels zal durven herlezen.

Even iets anders:

Wat zijn zo jullie 'schrijverseigenschappen', waarmee ik bedoel, wat zijn zo kleine dingen die jij altijd doet met taal, tijdens het schrijven, in verhalen, enzoverder.
    Persoonlijk vind ik het ontzettend leuk om Engelse woorden te 'vernederlandsen', maar dan niet zoals 'downloaden' en 'sms'en' en dergelijke, maar bijvoorbeeld in plaats van 'downloaden' 'bestandsafname'.
    Daar houd ik echt ontzettend van.
    Ik ben een echte aanhanger van de Nederlandse taal, en snap helemaal niet waarom zoveel Nederlandstalige mensen die willen schrijven, in het Engels gaan schrijven.
    Ze vinden dat Nederlands te gemaakt en vreemd klinkt, zelf vind ik dat Nederlands zwoel en scherp, geweldig gewoon...

Ach, het is toch iets boeiends die samenhang van letters...

iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musilitar Bekijk bericht

Wat zijn zo jullie 'schrijverseigenschappen', waarmee ik bedoel, wat zijn zo kleine dingen die jij altijd doet met taal, tijdens het schrijven, in verhalen, enzoverder.
    .
    Wat ik gaaf vind zijn referenties naar andere cultuur en het doorbreken van de zogenaamde 4e muur. Een boek dat zichzelf erkent als zijnde een boek als ware.
    En sowieso het buiten de lijntjes kleuren vind ik gaaf. Ik word graag verrast.
    Van enige pastiche ben ik ook niet vies. Zeker niet als gespeeld wordt met verschillende stijlen door elkaar en het boek in kwestie daarvan zeer zelfbewust van is.

Wat ik ook een gaaf idee vond was een verhaal over een schrijver die een boek schrijft. Bedoeling zou dan geweest zijn om zowel het hoofdverhaal als het verhaal van het personage te schrijven en ze gaandeweg door elkaar te laten vloeien. Helaas vrij onorigineel concept zo blijkt

Maar goed, ik ben wel aangetrokken tot niet-conventionele ideeën ivm literatuur. Maar echt, alles is al gedaan blijkbaar

iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Wie zijn jullie voorbeelden/invloeden/literaire helden eigenlijk?

Persoonlijk hou ik vooral van Amerikaanse literatuur.

Kerouac, Ellis, Palahniuk, Chandler, Vonnegut, Bukowski, Coupland en Danielewski zijn favorieten. Al ben ik zeker nog geen kenner, eerder beginner. Maar, men moet ergens beginnen zeker.

Ginsberg, Burroughs, Thompson & Fante liggen ook nog op de stapel.
    Op Europees gebied vind ik Sartre heel goed en in ons eigenste taalgebied fan van Reve en jawel, Brusselmans. Die laatste is zowel over- als onderschat. Maar geniaal is hij, met momenten, zeker.
    Qua jong talent beveel ik uiteraard Henk van Straten aan, van wie bovenstaand stukje afkomstig is.

Zogenaamde klassiekers zou ik ook graag lezen maar meestal is dat toch echt ploegen. Hemingway, Melville, Twain, Hawthorne, Lovecraft, Poe...
    Laatst gewijzigd door Bart Religion; 14 april 2010 om 23:03

Member de Waaslandwolf's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart Religion Bekijk bericht
    Zogenaamde klassiekers zou ik ook graag lezen maar meestal is dat toch echt ploegen. Hemingway, Melville, Twain, Hawthorne, Lovecraft, Poe...
    Ik ben al een tijd - aan en af - bezig het verzamelde werk van Poe te lezen. Dat ploegen moet ik, voor zijn schrijfstijl toch, tegenspreken: eens ik ermee weg was, ging het vlot vooruit. De pompeuze Engelse woordenschat valt uiteindelijk ook mee vind ik, al moet ik eigenlijk bij elke bladzijde toch wel minstens één keer naar een woordenboek grijpen als ik elk detail volledig wil vatten.

Het enige échte ploegwerk dat ik al gedaan heb is Shakespeare met originele spelling. Zou ik eens terug aan moeten beginnen, ik zit nog altijd ergens halverwege The Tempest.

iTrader
    15 (100%)
    Weblogs
    3
    Ja, ben van plan het nog eens een poging te ondernemen. Toch een decennium ouder en wijzer enzo ondertussen

Approved 9-lifer DuffyT's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musilitar Bekijk bericht
    Persoonlijk vind ik het ontzettend leuk om Engelse woorden te 'vernederlandsen', maar dan niet zoals 'downloaden' en 'sms'en' en dergelijke, maar bijvoorbeeld in plaats van 'downloaden' 'bestandsafname'.
    Daar houd ik echt ontzettend van.
    Ik ben een echte aanhanger van de Nederlandse taal, en snap helemaal niet waarom zoveel Nederlandstalige mensen die willen schrijven, in het Engels gaan schrijven.
    Ze vinden dat Nederlands te gemaakt en vreemd klinkt, zelf vind ik dat Nederlands zwoel en scherp, geweldig gewoon...

Ach, het is toch iets boeiends die samenhang van letters...
    Als ik lang over een zelfde onderwerp schrijf heb ik de neiging om steeds andere synoniemen te gebruiken omdat ik niet graag 2 keer in een zin hetzelfde woord gebruik bv.: auto <-> voertuig. Ik gebruik ook graag quotes van bekende personen. Ik betrap mezelf er ook op dat ik veel liever in de derde persoon schrijf en liever "vertel" dan vanuit één iemand zijn "point of view" te vertrekken.

"Ze vinden dat Nederlands te gemaakt en vreemd klinkt"

IMO voor sommige genres wel (zoals fantasy en SF), hoe je het ook draait of keert, Engels past gewoon bij die genres niet dat ik geen Nederlandse fantasy/SF boeken lees

Member PersonalJesus's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart Religion Bekijk bericht
    Ja, terwijl hij dat denkt stapt hij van van het urinoir naar de lavabo om te snuiven en z'n gedachtegang wordt plots onderbroken door de drugs. Er wordt geconcentreerd op z'n gedachten ipv z'n handelingen.

Nochtans doe ik het origineel vast geen eer aan, aangezien ik het uit herinnering herschrijf ipv letterlijk over te nemen.

ff gekeken, dit is een origineel stuk

Stiekem wel jaloers
    Vind hem echt goed.
    Leest echt leuk.

Flaplul

Member Brick Top's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Vind dat ook goed geschreven. Is relatief 'simpel' geschreven en toch komt dat enorm goed over op de lezer, chapeau.

Heren, ik ben volledig opnieuw begonnen met mijn verhaal omdat het veel te 'abstract' werd. Ik heb het wat proberen te concretiseren zodat ik een betere kapstok heb om m'n verhaal aan op te hangen. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om zijn of haar opmerkingen te formuleren? Komt ie!

Spoiler:

Dit heb ik in één ruk geschreven dus 't is mijn eerste 'klad'.

Member Massis's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    "Zestienjarige bakvissen wandelden binnen en buiten alsof het een openbare bibliotheek betrof"

ge bedoelt dat er geen kat komt?

verder vind ik je schrijfstijl best aangenaam om te lezen, al moet ik eerlijk toegeven dat ik momenteel geen tijd heb om het helemaal te lezen...

Member Avondland's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Weblogs
    21
    Spoiler:

Hier nog een stevig stuk tekst van mezelf. Commentaar is uiteraard welkom.

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht
    "Zestienjarige bakvissen wandelden binnen en buiten alsof het een openbare bibliotheek betrof"

ge bedoelt dat er geen kat komt?

verder vind ik je schrijfstijl best aangenaam om te lezen, al moet ik eerlijk toegeven dat ik momenteel geen tijd heb om het helemaal te lezen...
    Mmmm... Wat die openbare bibliotheek betreft heb je mss wel gelijk ja, erg duidelijk is dat niet. Wat ik wil zeggen is dat kortgerokte, minderjarige vrouwen zonder enig probleem binnen geraken, terwijl de portier tegen mij begint te neuten omdat ik m'n identiteitskaart niet bij me heb.

Mss toch aanpassen dan want je hebt daar wel een punt ja.

Member Estrebian's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht
    Vind dat ook goed geschreven. Is relatief 'simpel' geschreven en toch komt dat enorm goed over op de lezer, chapeau.

Heren, ik ben volledig opnieuw begonnen met mijn verhaal omdat het veel te 'abstract' werd. Ik heb het wat proberen te concretiseren zodat ik een betere kapstok heb om m'n verhaal aan op te hangen. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om zijn of haar opmerkingen te formuleren? Komt ie!

Spoiler:

Ik vind het super

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Estrebian Bekijk bericht
    Ik vind het super
    Serieus? Leuk om te horen dat je het met plezier gelezen hebt! Wat vind je er tof aan? De 'humor', de wijze waarop het geschreven is? Ja, ik probeer feedback uit u te sleuren!

Het verhaal gaat wel de absurde toer op gaan. Alhoewel, absurd is niet het juiste woord. Maar 't gaat wel fameus uit de hand lopen allemaal.

Member Estrebian's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Het is op een manier geschreven die mij aanstaat, al zijn er wel een paar zaken die ik persoonlijk zou aanpassen:

- Knijp, knijp, knijp. Schud, schud. Floep! Riiiiiiiiits.
    - Dat van die pannenkoeken, ik zou er een ander woord voor zoeken.
    - Er wordt gezegd dat het personage zich daar bevindt nav een uitnodiging een vriend. Misschien kan je daar nog iets uit halen.

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Estrebian Bekijk bericht
    Het is op een manier geschreven die mij aanstaat, al zijn er wel een paar zaken die ik persoonlijk zou aanpassen:

- Knijp, knijp, knijp. Schud, schud. Floep! Riiiiiiiiits.
    - Dat van die pannenkoeken, ik zou er een ander woord voor zoeken.
    - Er wordt gezegd dat het personage zich daar bevindt nav een uitnodiging een vriend. Misschien kan je daar nog iets uit halen.
    Aight, ik kan u volgen, met het uitzondering van het twee puntje. Ik noem die mannen in 't echt ook altijd pannenkoeken, vind dat zo'n zalig woord hé!

Member Subai's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brick Top Bekijk bericht

Spoiler:

Voor een eerste kladversie is dit echt goed! Dat moet ik je meteen nageven.

Wat ik er goed aan vond:
    + De schrijfstijl is goed, ik vind het op sommige momenten zelfs herman brusselmans-achtig wat in mijn ogen zeker niet slecht is.
    + Het is to-the-point en leest strak door. Het is geen eindeloos geleuter over hetzelfde wat positief is.
    + Er zit humor in, iets wat ik altijd kan beamen in een boek, tekst of konsoorten.

Bemerkingen:
    - Soms gebruik je woorden die echt vreemd staan in de tekst (vb: bakvissen, pannenkoeken, brimstige, enz.). Het stoort niet echt, ik denk eerder dat het een kwestie is van wennen.
    - Het gedeelte i.v.m. het plassen vond ik maar vreemd overkomen. Het leek wel of iemand anders dit geschreven had. Misschien nog aanpassen?
    - "Wat deed den duits?": vond ik niet echt goed klinken en passen in het verhaal. Mag gerust wat serieuzer bijvoorbeeld: "En wat deden de duitsers?"... (persoonlijke mening hoor )

Voilà, kort gezegd en snel gegeven!

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vanpraet Bekijk bericht
    Voor een eerste kladversie is dit echt goed! Dat moet ik je meteen nageven.

Wat ik er goed aan vond:
    + De schrijfstijl is goed, ik vind het op sommige momenten zelfs herman brusselmans-achtig wat in mijn ogen zeker niet slecht is.
    + Het is to-the-point en leest strak door. Het is geen eindeloos geleuter over hetzelfde wat positief is.
    + Er zit humor in, iets wat ik altijd kan beamen in een boek, tekst of konsoorten.

Bemerkingen:
    - Soms gebruik je woorden die echt vreemd staan in de tekst (vb: bakvissen, pannenkoeken, brimstige, enz.). Het stoort niet echt, ik denk eerder dat het een kwestie is van wennen.
    - Het gedeelte i.v.m. het plassen vond ik maar vreemd overkomen. Het leek wel of iemand anders dit geschreven had. Misschien nog aanpassen?
    - "Wat deed den duits?": vond ik niet echt goed klinken en passen in het verhaal. Mag gerust wat serieuzer bijvoorbeeld: "En wat deden de duitsers?"... (persoonlijke mening hoor )

Voilà, kort gezegd en snel gegeven!
    Thx voor de opmerkingen man, wordt echt enorm hard op prijs gesteld!

+ Van dat eindeloos geleuter, dat probeer ik bewust te vermijden. Als je écht kan goochelen met taal (zoals pakweg - komt ie - Dimitri Verhulst) kan je het imo wel maken om met van die lange beschrijvingen op te draven. Maar ik probeer dat bewust nog wat te vermijden, omdat ik nu eenmaal nog nooit iets geschreven heb. Mss op termijn, als mijn taalgevoel wat is aangescherpt.

- Die pannenkoeken ga ik slopen. Dat is al de twee opmerking die ik hierover krijg dus er zal wel iets van aan zijn. Bakvissen is wel een term die wij vaak gebruiken. Zo van die jonge kippen die net hun 'seksualiteit' aan het ontdekken zijn (netjes uitgedrukt ), dat noemen wij bakvissen. 'Brimstig' is een term uit de boerenwereld. Een zeug die tochtig staat is blijkbaar een brimstige zeug. Woord staat trouwens niet in de woordenboek hoor. Ik zal er tochtig van maken, dan is het voor iedereen duidelijk.
    - Dat van dat plassen ga ik ook aanpassen, ik vind dat zelf ook vreemd overkomen nu ik het een paar keer herlezen heb.
    - Haha, geloof het of niet maar eerst stond daar dus echt: 'En wat deden de Duitsers?'. Dat is het enige dat ik nog heb aangepast toen ik het hier postte. Zal ik ook terug herstellen in oude toestand.

Nogmaals bedankt voor de comments!!!

Member de Waaslandwolf's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
    Spoiler:

Hier nog een stevig stuk tekst van mezelf. Commentaar is uiteraard welkom.
    Ik kan het wel pruimen.

Wel twee kleine opmerkingen qua zinsbouw:

"Twee guitig lachende bronzen androgyne engeltjes keken met een dronken blik op oneindig naar het plafond en hielden beiden een lier en een kleine kruik vast"
    Hier gaat het hem mij om de schijnbare halve contaminatie tussen 'dronken blik' en 'blik op oneindig'. Ik de twee losmaken van elkaar.

"Ze kneep haar ogen zacht toe als je tegen haar praatte, waardoor zij echt luisterde en haar rechterhand rustte zag op haar horloge alsof ze geen aandacht wilde schenken aan de tijd."
    Naar mijn mening splits je deze zin beter, de 'en' voelt hier aan als lapmiddeltje om twee zinnen aan elkaar te kleven, waardoor het geheel de elegantie mist die wel aanwezig is in de rest van de tekst.

Nog iets kleins, waar ik niet zeker van ben: mijn taalgevoel zegt dat 'cocktail' mannelijk is, terwijl jij hier cocktail als vrouwelijk behandelt. Helemaal zeker ben ik dus wel niet.

Ik moet wel zeggen dat ik het interessant leesvoer vind.
    <Leprechaun3>iemand trouwens al iets opgevangen over het nieuwe album van CALIBAN ?
    vond The Dying Undress anders wel een heel goeie schijf van hen

<Carrion> k denk da ge the undying darkness bedoelt

iTrader
    16 (100%)
    Weblogs
    1
    Cocktail is inderdaad mannelijk, Van Dale to the rescue!

Pagina 6 van 16 EersteEerste ... 2345678910 ... LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten